Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2004. Επιδόσεις "Ολυμπιακών" διαστάσεων και αργυρό μετάλλιο στις πωλήσεις αυτοκινήτων.

 



Το 2004 η Αθήνα φιλοξένησε τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, με την διοργάνωση να διαρκεί από τις 13 έως τις 29 Αυγούστου εκείνης της χρονιάς. Μέσα στο γενικότερο κλίμα ευφορίας και αισιοδοξίας που επικρατούσε, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου πάτησε γκάζι αναπτύσσοντας υψηλές ταχύτητες. Οι συνολικές ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 289.753 μονάδες έναντι 257.293 το προηγούμενο έτος (+12.6%). H επίδοση αυτή αποτελεί την δεύτερη υψηλότερη όλων των εποχών για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με πολύ μικρή διαφορά πίσω από το 2000.  

Στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που επικρατούσε εκείνη την περίοδο, η Toyota κατάφερε να τερματίσει στην πρώτη θέση, με μερίδιο αγοράς 9.1% και 26.441 μονάδες (+9.0%). Ήταν η τρίτη συνεχόμενη χρονιά για την ιαπωνική εταιρεία στην κορυφή της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. Η Hyundai ήταν επίσημος χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, έχοντας διαθέσει πάνω από 4.000 οχήματα για την κάλυψη των μεταφορικών αναγκών της διοργάνωσης. Το 2004 αποτέλεσε μια καλή χρονιά για την φίρμα, όμως η δυναμική που ανέπτυξε η Toyota την υποχρέωσε να αρκεστεί στην δεύτερη θέση. Την ίδια θέση κατείχε και την προηγούμενη χρονιά, όμως κατά το εξεταζόμενο έτος οι πωλήσεις της σημείωσαν αύξηση +19.0%, με 24.904 μονάδες έναντι 20.935 και το ποσοστό της ανήλθε στο 8.6% από 8.1% που ήταν το 2003. Η Opel διατήρησε  την τρίτη θέση που κατείχε το προηγούμενο έτος, με 23.585 μονάδες (+18.9%) και ποσοστό 8.1%. Καμία μεταβολή λοιπόν στην πρώτη τριάδα της κατάταξης σε σχέση με το 2003, όμως στην συνέχεια υπήρξαν ανακατατάξεις. 

Η Volkswagen βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 18.471 πωλήσεις (+10.7%) και 6.4%, ενώ το 2003 είχε έρθει πέμπτη. Μικρή αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε η Ford, με 17.986 μονάδες από 17.392 την προηγούμενη χρονιά (+3.4%). Αυτό της κόστισε μια θέση, τερματίζοντας πέμπτη στην γενική κατάταξη με το ποσοστό της μειωμένο στο 6.2% από 6.8%. Η υποχώρηση στις πωλήσεις του Ford Focus έπαιξε ρόλο σε αυτό το αποτέλεσμα, ενώ η ελαφρώς βελτιωμένη εικόνα του μικρότερου Fiesta δεν βοήθησε τελικά ιδιαίτερα. 




Ανοδική πορεία για την Fiat που βρέθηκε στην έκτη θέση, από όγδοη που ήταν το 2003. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 17.330 μονάδες (+10.7%), με το ποσοστό της στο 6.0% από 5.7%. Σημαντική ώθηση στην ιταλική εταιρεία έδωσε το νέο Panda, που κατέκτησε την κορυφή στην κατηγορία του με 5.518 μονάδες. Η Citroen παρέμεινε στην έβδομη θέση που ήταν και το προηγούμενο έτος, με 16.353 μονάδες (+6.8%) και το ποσοστό της μειωμένο στο 5.6% από 6.0%. Πρώτη εταιρεία με αρνητικό ρεκόρ στις πωλήσεις της, η Peugeot σημείωσε υποχώρηση σε όλα τα επίπεδα. Η γαλλική φίρμα είχε βρεθεί στην έκτη θέση το 2003, με 16.210 μονάδες και 6.3%. Το 2004 πέτυχε 15.365 πωλήσεις (-5.2%), που την έφεραν στην όγδοη θέση με ποσοστό 5.3%. Το Peugeot 206 κατάφερε να διατηρήσει τις πωλήσεις του περίπου στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, όμως το μικρομεσαίο 307 είχε απώλειες που κόστισαν στο τελικό αποτέλεσμα. 
Πολύ καλύτερα ήταν τα πράγματα για την Renault, που ανέβηκε δύο θέσεις και βρέθηκε ένατη με 14.558 πωλήσεις (+19.0%) και 5.0%. Την πρώτη δεκάδα της κατάταξης συμπλήρωσε η Seat που το 2003 είχε βρεθεί στην ένατη θέση. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 12.751 μονάδες (-5.1%) με το μερίδιό της μειωμένο σε 4.4% από 5.2%. Εκτός δεκάδας βρέθηκε η Nissan, που έπεσε μια θέση και βρέθηκε ενδέκατη με 12.565 μονάδες (-1.2%) και 4.2%. 

Η κατηγορία των supermini (segment B) ήταν η δημοφιλέστερη στα επιβατικά αυτοκινήτα το 2004, με μερίδιο αγοράς 29.5% και 85.172 μονάδες. Με μικρή διαφορά ακολούθησε η μικρομεσαία κατηγορία (segment C), το ποσοστό της οποίας ανήλθε στο 29.0% με 83.803 μονάδες. Τα μεσαία οικογενειακά (segment D) ήρθαν στην τρίτη θέση των προτιμήσεων, με 38.596 μονάδες και 13.4%. Το Toyota Corolla ήταν το best seller στο σύνολο της εγχώριας αγοράς, με 9.812 μονάδες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του International Council on Clean Transportation (ICCT) για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το 2004 η μέση τιμή αγοράς ενός επιβατικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα ήταν στα 18.447 €. Ο μέσος κυβισμός στα καινούργια επιβατικά ανήλθε στα 1.544 cc, αρκετά υψηλή για τα ελληνικά δεδομένα αλλά από τις χαμηλότερες στην Ε.Ε, πάνω μόνο από την Πορτογαλία (1.524 cc). 
Θετική εικόνα παρουσίασε το 2004 και η αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, με 22.494 μονάδες έναντι 17.681 το προηγούμενο έτος (+27.2%). Η Nissan κατέκτησε την κορυφή με ποσοστό 25.1% και 5.635 μονάδες. Την δεύτερη θέση κατέκτησε η Ford με 15.8% και 3.553 μονάδες και η Toyota τερμάτισε τρίτη με 15.6% και 3.511 μονάδες. 

To 2004 η Ελλάδα ζούσε στους ρυθμούς των Ολυμπιακών Αγώνων και η αγορά αυτοκινήτου ακολούθησε το γενικότερο θετικό κλίμα που επικρατούσε εκείνη την περίοδο. Οι ανοδικές τάσεις που σημειώθηκαν, οδήγησαν τις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων σε υψηλά επίπεδα. Οι συνολικά 289.753 πωλήσεις αποτελούν την δεύτερη καλύτερη επίδοση όλων των εποχών, ρεκόρ που δύσκολα θα καταρριφθεί στο μέλλον (αν ποτέ συμβεί αυτό). 


 


H Opel κατέκτησε την τρίτη θέση των πωλήσεων στην χώρα μας το 2004. Το Corsa ήταν το δημοφιλέστερο μοντέλο της. Κατέκτησε την κορυφή στην κατηγορία του ενώ ήρθε στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης, πίσω από τo Toyota Corolla, με 9.595 μονάδες. 










B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 





Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2023

Ευρώπη Ιανουάριος 2023. Αύξηση στις συνολικές ταξινομήσεις αυτοκινήτων, άνοδος για τα ηλεκτρικά και τα βενζινοκίνητα επιβατικά στην Ε.Ε. Η εικόνα στην Ελλάδα.

 


Με θετικό πρόσημο ξεκίνησε η νέα χρονιά, με την αγορά αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε άνοδο κατά 11.3% και συνολικά 760.041 μονάδες. Πάντως θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η συγκριτικά χαμηλή επίδοση που σημειώθηκε τον Ιανουάριο του 2022. Η καλή επίδοση της ευρύτερη περιοχής αποτυπώνεται στις τρεις από τις τέσσερις σημαντικότερες αγορές της Ε.Ε. Τα μεγαλύτερα οφέλη είχε η Ισπανία (+51.4%) και η Ιταλία (+19.0%), ενώ στην Γαλλία υπήρξε άνοδος +8.8%. Εξαίρεση αποτέλεσε η Γερμανία, που κατέγραψε πτώση κατά 2.6%. 

Κατά την διάρκεια του πρώτου μήνα του έτους, οι ταξινομήσεις στα ηλεκτρικά και τα υβριδικά αυτοκίνητα συνέχισαν την ανοδική τους πορεία στην Ε.Ε και το μερίδιό τους ανήλθε στο 9.5% και 26.0% αντίστοιχα. Παρόλα αυτά η βενζίνη παρέμεινε το δημοφιλέστερο είδος καυσίμου στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε, με μερίδιο αγοράς 37.9%. 

Ηλεκτρικά & υβριδικά αυτοκίνητα.

Οι ταξινομήσεις Ιανουαρίου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) ανήλθαν σε 71.984 μονάδες (+22.9%) και 9.5% έναντι 8.6% τον Ιανουάριου του περασμένου έτους. Οι περισσότερες αγορές στην Ε.Ε είχαν σημαντική συνεισφορά σε αυτή την άνοδο, με διψήφιο ή τριψήφιο ποσοστό αύξησης. Όμως υπήρξαν ορισμένες εξαιρέσεις και σε κάποιες από τις μεγαλύτερες αγορές σημειώθηκε πτώση, όπως στην Γερμανία (-13.2%), στην Σουηδία (-18.5%) και στην Ιταλία (-8.7%). 

Δυνατό ξεκίνημα και για τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), που πέτυχαν αύξηση +22.1% με συνολικά 197.982 μονάδες. Θετική ήταν η εικόνα και στις τέσσερις μεγάλες αγορές της Ε.Ε. Στην Ισπανία υπήρξε η μεγαλύτερη αύξηση (+59.3%) και ακολούθησε η Ιταλία (+24.7%), η Γερμανία (+19.0%) και η Γαλλία (+12.5%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κατακτήσουν το 26.0% στην Ε.Ε, ποσοστό αυξημένο κατά 2.3% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022. Στην αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι ταξινομήσεις των plug-in υβριδικών (PHEV), που σημείωσαν πτώση κατά 9.9% με 53.649 μονάδες στο σύνολο της Ε.Ε. Η Γερμανία ήταν η μεγαλύτερη αγορά για αυτά τα αυτοκίνητα τον προηγούμενο χρόνο, όμως τον Ιανουάριο οι πωλήσεις τους ήταν λιγότερες από τις μισές σε σχέση με πέρσι (-53.2%).

Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Ιανουάριο, ανήλθαν σε 273 μονάδες (+196.7%) με μερίδιο αγοράς 2.6%. Σαφώς καλύτερη ήταν η εικόνα στα υβριδικά, με συνολικά 2.516 μονάδες (+76.7%) και μερίδιο 23.9%. Άνοδο πέτυχαν και τα plug-in υβριδικά (+64.9%), όμως οι πωλήσεις τους ανήλθαν στις 442 μονάδες με μερίδιο 4.2%. 

Βενζίνη & diesel.

Tα καινούργια βενζινοκίνητα επιβατικά πέτυχαν αύξηση κατά 12.7% τον Ιανουάριο, διευρύνοντας ελαφρώς το ποσοστό τους σε 37.9% από 37.6% τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Όι μεγαλύτερες αγορές συνέβαλαν σε αυτή την άνοδο. Στην Ισπανία οι πωλήσεις στα αμιγώς βενζινοκίνητα σημείωσαν άνοδο +59.4%, στην Ιταλία +15.5%, στην Γαλλία +11.9% και στην Γερμανία +3.5%. Οι ταξινομήσεις στα αυτοκίνητα βενζίνης ανήλθαν στις 288.325 μονάδες στην Ε.Ε. Αντίθετα, τα diesel συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, με -1.6% τον Ιανουάριο και συνολικά 120.531 μονάδες. Πάντως ήταν αξιοσημείωτη η αύξηση που πέτυχαν στην Ιταλία (+21.4%) και στην Ισπανία (+19.0%). Στο σύνολο της Ε.Ε το μερίδιο τους υποχώρησε κατά 2 μονάδες, στο 15.9% από 17.9% τον Ιανουάριο του 2022. 

Αύξηση πέτυχαν τα βενζινοκίνητα επιβατικά στην Ελλάδα, με 4.968 μονάδες τον Ιανουάριο (+96.4%) ενώ το ποσοστό τους ανήλθε στο 47.2%. Σε υψηλά επίπεδα διατηρήθηκε και το ποσοστό των diesel, με 19.8% και 2.088 ταξινομήσεις (+162.0%). 








B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων & πίνακες: ACEA

Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2023

Ιανουάριος 2023. Εντυπωσιακό ξεκίνημα για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με την Opel στην κορυφή.

 


Θετικά ξεκίνησε το 2023 για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Τον Ιανουάριο οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 10.532 μονάδες έναντι 5.522 τον ίδιο μήνα πέρσι (+90.7%). Η επίδοση αυτή είναι η καλύτερη που έχει καταγραφεί για τον συγκεκριμένο μήνα στην χώρα μας, από το 2011.  

Δυναμική έναρξη για την Opel, που κατέκτησε την κορυφή με 1.390 πωλήσεις και ποσοστό 13.2%. Αυτός είναι ο μεγαλύτερος αριθμός πωλήσεων που έχει πετύχει η γερμανική εταιρεία στην εγχώρια αγορά από τον Ιανουάριο του 2012, όταν είχε έρθει πρώτη με 1.374 μονάδες. Η Toyota ήρθε στην δεύτερη θέση με 1.166 μονάδες και 11.1%. Η Hyundai βρέθηκε στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά, πετυχαίνοντας 1.143 πωλήσεις και ποσοστό 10.9%. Πολύ καλή επίδοση πέτυχε η Citroen/DS, που ήρθε τέταρτη με 1.114 μονάδες και 10.6%. Tην πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Peugeot με 952 πωλήσεις και 9.0%. Η γαλλική εταιρεία ήρθε στην τρίτη θέση το 2022 (οριακά πίσω από την Hyundai), ενώ τα τρία προηγούμενα χρόνια βρισκόταν σταθερά στην δεύτερη θέση της εγχώριας αγοράς (2019, 2020, 2021). 

Με εξαίρεση την Volkswagen και την Suzuki, που ακολούθησαν στην έκτη και έβδομη θέση και οι ταξινομήσεις τους ανήλθαν σε 696 και 522 μονάδες αντίστοιχα, οι υπόλοιπες εταιρείες κατέγραψαν αρκετά χαμηλές πωλήσεις και σε πολλές περιπτώσεις η κατάταξη κρίθηκε με διαφορά λίγων μονάδων. 








B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 



Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

Αυτοκίνητα Made in China. To επόμενο μεγάλο στοίχημα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου;



H δεκαετία του '70 σηματοδότησε την άνοδο των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά. Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες σημαντικές αγορές στην Ευρώπη για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, παρά το μικρό της μέγεθος. Η πρόσβαση στις ευρωπαϊκές αγορές δεν ήταν εύκολη υπόθεση εκείνη την εποχή, ειδικά στις χώρες που διέθεταν την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ιαπωνικές εταιρείες έπρεπε να περιμένουν μέχρι την δεκαετία του '90, ώστε να κατακτήσουν αξιόλογα ποσοστά (π.χ Ισπανία). Φυσικά σε αυτό έπαιξε ρόλο και το αυστηρό περιοριστικό πλαίσιο στις εισαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων, που είχαν θεσπίσει χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία. Στην συνέχεια ήταν η σειρά της Ν. Κορέας. Οι πρώτες προσπάθειες για διείσδυση στην Ευρώπη είχαν γίνει στο διάστημα από τα τέλη της δεκαετίας του '70 έως τις αρχές της δεκαετίας του '80. Η Hyundai άρχισε να εξάγει αυτοκίνητα σε χώρες που οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές και οι ιαπωνικές εταιρείες είχαν ήδη ικανοποιητική παρουσία. Η Ελλάδα αποτέλεσε έναν από τους πρώτους εξαγωγικούς προορισμούς στην Ευρώπη, το 1978. Όμως η κίνηση αυτή δεν είχε την ανάλογη επιτυχία, με αποτέλεσμα την ανασύνταξη και την επανασύστασή τους την δεκαετία του '90. Η καθιέρωση των αυτοκινήτων της Ν. Κορέας στην Ευρώπη ήταν μια μακρόχρονη διαδικασία αν και στην Ελλάδα η επιτυχία τους ήταν άμεση, εφόσον η δημιουργία νέου σύγχρονου δικτύου της Hyundai στην χώρα μας έγινε την σωστή χρονική στιγμή και στις πλέον κατάλληλες συνθήκες. 

Σήμερα οι Hyundai και Kia Motors αποτελούν σημαντικούς παίκτες σε όλη την Ευρώπη και, με εξαίρεση την Toyota, έχουν αφήσει πίσω όλες τις ιαπωνικές φίρμες, Όμως φαίνεται ότι το παζλ δεν έχει ολοκληρωθεί. Στον καθιερωμένο ανταγωνισμό έρχεται να προστεθεί η παρουσία των Κινέζων. Η Κίνα διαθέτει σήμερα την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις με μονάδες εγχώριας παραγωγής, ώστε να ενισχύσουν την παρουσία τους εκεί. Το 2022 οι πωλήσεις νέων επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ανήλθαν σε 26.864.000 μονάδες. Οι κινέζικες φίρμες έχουν θέσει ως στόχο την αύξηση στο μερίδιο αγοράς, απέναντι σε καθιερωμένους ευρωπαίους και ιάπωνες (Volkswagen, Toyota, Honda), με προεξέχουσες τις BYD και Geely. Το 2022 ήδη πέτυχαν να ελέγχουν το 49.9% της εγχώριας αγοράς έναντι 44.5% την προηγούμενη χρονιά. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Η επέκταση εκτός συνόρων είναι ακόμα ένα μεγάλο στοίχημα για τις κινέζικες εταιρείες. Έως σήμερα οι εξαγωγές αφορούσαν κατά κανόνα αναπτυσσόμενες αγορές (Αφρική, Λατ. Αμερική, Μ. Ανατολή), σε ορισμένες περιπτώσεις με αρκετή επιτυχία. Τι γίνεται όμως με απαιτητικές αγορές όπως η ευρωπαϊκή; 



Το 2022 οι συνολικές εξαγωγές αυτοκινήτων από την Κίνα ανήλθαν σε 3.111.000 μονάδες (+54.4%). Από το σύνολο οι 679.000 ήταν επαναφορτιζόμενα οχήματα. Αυτή ακριβώς είναι η κατηγορία που ποντάρουν οι Κινέζοι για την κατάκτηση των ευρωπαϊκών αγορών. Η συγκυρία είναι κατάλληλη, διανύοντας μια μεταβατική περίοδο προς την ηλεκτροκίνηση, με αύξηση στις πωλήσεις υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι Kινέζοι έχουν την δυνατότητα να διατηρούν τις τιμές των αυτοκινήτων τους σε ανταγωνιστικά επίπεδα, ενώ το μέσο κόστος αγορά ενός επαναφορτιζόμενου οχήματος στην Ευρώπη παραμένει υψηλό. Αν και είναι πολύ νωρίς ακόμα για να πει κανείς αν θα επιτύχουν ή όχι να καθιερωθούν στην Ευρώπη, για πρώτη φορά η παρουσία τους γίνεται αισθητή. Εταιρείες όπως η BYD και η Great Wall Motors έκαναν την εμφάνισή τους με αυτοπεποίθηση στο Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Παρίσι, τον περασμένο Οκτώβριο. Επιπλέον, οι κινέζικες εταιρείες επιχειρούν να αναβαθμίσουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων τους, τομέας στον οποίο υστερούσαν σημαντικά. Η MG σημειώνει ήδη μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Μ. Βρετανία, που το 2022 κατέκτησε την 13η θέση με μερίδιο 3.2%. Στην Σουηδία σημειώνει επίσης επιτυχία, εφόσον το 2022 πέτυχε αύξηση +87.6% και κατέλαβε την 11η θέση με μερίδιο 2.9%, ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στην 16η θέση με 1.5%. Αρκετά χαμηλό ποσοστό αλλά με ξεκάθαρα ανοδικές τάσεις είχε στην Ιταλία, που κατέγραψε αύξηση +697.9% (!) με 7.373 μονάδες και 0.6%. Το ίδιο ποσοστό πέτυχε και στην Γερμανία, με 15.684 μονάδες. Όμως η MG δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Αν και το όνομά της παραπέμπει ευθέως σε ένδοξες εποχές της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, υπάρχουν και εντελώς νέες φίρμες στο χάρτη της αγοράς αυτοκινήτου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Lynk & Co.  ιδιοκτησίας Geely, που έχει επίσης υπό τον έλεγχό της την Volvo, την Polestar και την Lotus.  To SUV Lynk & Co 01 (αρχική φωτογραφία) μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα με το Volvo XC40, καθώς και οι κινητήρες προέρχονται από την σουηδική εταιρεία (το μοντέλο είναι Plug-in Hybrid). Με την συνδρομή της Volvo ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας, με 5 αστέρια στο Euro NCAP. Επίσης έχει γίνει προσπάθεια να ικανοποιεί τα αισθητικά κριτήρια των Ευρωπαίων. Η εταιρεία δίνει μεγάλη σημασία στον τομέα της συνδεσιμότητας, με το Lynk & Co App και διαθέτει πλούσιο πακέτο εξοπλισμού, εγγύηση τεσσάρων ετών, ενώ ο αγοραστής μπορεί να περιλάβει στην αρχική συμφωνία το κόστος ασφάλισης και συντήρησης του αυτοκινήτου. 

Το 2022 η Lynk & Co πέτυχε στην Ολλανδία 5.846 πωλήσεις, που την έφεραν στην 16η θέση της γενικής κατάταξης με μερίδιο 1.9%. Το Lynk & Co 01 ήταν το μοναδικό διαθέσιμο μοντέλο, που όμως ήρθε στην όγδοη θέση των πωλήσεων! H BYD είναι ακόμα μια εταιρεία που επιδιώκει να έχει παρουσία στην Ευρώπη, με όπλο την ηλεκτροκίνηση. Η αντίδραση των ευρωπαίων αγοραστών δείχνει καταρχήν θετική και φαίνεται να υπάρχουν προοπτικές για τα κινέζικα αυτοκίνητα. Φυσικά αυτό θα κριθεί από πολλούς παράγοντες, όμως ήδη οι Κινέζοι είναι εδώ και δεν μπορούν να περάσουν πλέον απαρατήρητοι. Πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν για αυτή την εξέλιξη και όχι μόνο σε καθαρά αυτοκινητιστικό επίπεδο. 


BYD Atto 3

Στην Ελλάδα τα κινέζικα αυτοκίνητα είναι ανύπαρκτα μέχρι αυτή τη στιγμή. Για πόσο ακόμα; Το πιθανότερο είναι πως δεν θα αργήσουν να κάνουν την εμφάνισή τους στην εγχώρια αγορά εταιρείες όπως οι παραπάνω. To ποσοστό στα επαναφορτιζόμενα οχήματα είναι ακόμα χαμηλό στην χώρα μας (ειδικά στα αμιγώς ηλεκτρικά), όμως αναμφίβολα η πορεία τους θα είναι ανοδική το επόμενα χρόνια, με μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Άλλωστε εκ των πραγμάτων η Ελλάδα θα χρειαστεί σύντομα να επιταχύνει τις διαδικασίες μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Οι κινέζικες φίρμες που ήδη δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη δίνουν έμφαση σε αυτό το κομμάτι της αγοράς και θα μπορούσαν να θέσουν από τώρα τις βάσεις ώστε να είναι ανταγωνιστικές όταν οι συνθήκες στην ελληνική αγορά γίνουν περισσότερο ευνοϊκές. Ειδικά η MG θα μπορούσε να το επιτύχει μεσοπρόθεσμα ακόμα και με τα "συμβατικά" της βενζινοκίνητα μοντέλα, παράλληλα με τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά. Το ίδιο ισχύει άλλωστε και στην Βρετανία, με τις τιμές στο σύνολο της γκάμας της σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα. Είναι σχεδόν βέβαιο πως, με δεδομένη την ανοδική τους πορεία σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, η δημιουργία επίσημου δικτύου από αυτές τις εταιρείες στην χώρα μας, δεν είναι παρά θέμα χρόνου (αν και η Lynk & Co προωθεί το online μοντέλο πώλησης). Το πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά. Όμως αναμφίβολα ο εγχώριος αυτοκινητιστικός χάρτης δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος από τις εξελίξεις στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και τότε θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι ισορροπίες στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, σε μια εποχή έντονων μεταβολών. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: SMMT, UNRAE, KBA, Mobility Sweden

Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023

Βρετανία Ιανουάριος 2023. Ανοδική πορεία στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και κινέζικη αντεπίθεση με βρετανικό διαβατήριο.

 


Με καλό ποδαρικό ξεκίνησε η χρονιά για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου. Τον Ιανουάριο του 2023 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 131.994 μονάδες έναντι 115.087 τον ίδιο μήνα πέρσι (+14.7%). Αυτό είχε θετικό αντίκτυπο σε όλες τις κατηγορίες, εκτός από τα diesel (-12.1%) και τα MHEV diesel (-10.7%). Τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα πέτυχαν 5.280 πωλήσεις, με το ποσοστό τους μειωμένο στο 4.0% από 5.2% και 6.002 μονάδες τον Ιανουάριο του 2022. Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η πτωτική τους πορεία θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα. Τα MHEV diesel ήταν η κατηγορία με τις χαμηλότερες επιδόσεις συνολικά. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 5.119 μονάδες με μερίδιο 3.9% έναντι 5.732 και 5.0% πέρσι. Αντίθετα, τα αμιγώς βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σημείωσαν άνοδο πωλήσεων με 58.973 μονάδες από 51.468 (+14.6%) και διατήρησαν το ίδιο ποσοστό, κατέχοντας το 44.7% της αγοράς. Τα MHEV βενζίνης πέτυχαν 17.243 πωλήσεις από 14.907 πέρσι (+15.7%), με το ποσοστό τους οριακά αυξημένο σε 13.1% από 13.0%. Το ίδιο ποσοστό κατέκτησαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως κατέγραψαν μεγαλύτερη αύξηση εφόσον τον Ιανουάριο του 2022 κατείχαν το 12.5% της βρετανικής αγοράς. Oι πωλήσεις στα BEV ανήλθαν σε 17.295 μονάδες έναντι 14.433 πέρσι. Μικρή άνοδο είχαν και τα plug-in υβριδικά (PHEV), με 9.109 πωλήσεις από 9.047 (+0.7%), όμως το ποσοστό τους υποχώρησε στο 6.9% από 7.9% πέρσι. Την μεγαλύτερη βελτίωση παρουσίασαν τα υβριδικά (HEV), που κατέκτησαν το 14.4% από 11.7%  με 18.976 πωλήσεις έναντι 13.493 την προηγούμενη χρονιά (+40.6%). 

Την πρώτη θέση στις πωλήσεις κατέκτησε η Volkswagen, με 12.427 μονάδες (+46.0%) και ποσοστό 9.4%. Ακουλούθησε στην δεύτερη θέση η Ford με 9.156 πωλήσεις (+22.8%) και μερίδιο 6.9%. Η Audi τερμάτισε στην τρίτη θέση με 9.028 μονάδες (+5.4%) ενώ η Kia ήρθε τέταρτη με ελάχιστη διαφορά, στις 9.014 μονάδες (-14.2%). Κατά συνέπεια οι δύο εταιρείες μοιράστηκαν το ίδιο ποσοστό, με 6.8%. Η Kia ήταν από τις λίγες μεγάλες φίρμες που σημείωσαν πτώση στην Βρετανία έναντι του Ιανουαρίου 2022. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Toyota με 8.606 πωλήσεις (+7.2%) και ποσοστό 6.5%, ενώ η BMW είχε απώλειες -6.8% με 7.812 πωλήσεις, τερματίζοντας στην έκτη θέση. Όμως την πλέον δυναμική παρουσία στην βρετανική αγορά είχε η MG. H ιστορική βρετανική φίρμα βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια υπό το έλεγχο της κινέζικης SAIC και σημειώνει διαρκή άνοδο στις πωλήσεις της. Το 2022 κατέκτησε την 13η θέση στην αγορά της Βρετανίας, με 51.050 μονάδες (+66.8) και μερίδιο 3.4%. Tον Ιανουάριο του 2023 ήρθε στην έβδομη θέση με 7.433 μονάδες έναντι 3.560 τον ίδιο μήνα πέρσι (+108.8%), αυξάνοντας το μερίδιό της σε 5.6% από 3.1%. Επιπλέον, το MG HS ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο τον Ιανουάριο, με 3.481 μονάδες. Στην πρώτη δεκάδα βρέθηκε και το MG ZS, που κέρδισε την όγδοη θέση με 2.260 πωλήσεις. Η εταιρεία διαθέτει στην γκάμα της μοντέλα με κινητήρα βενζίνης, ηλεκτρικά αλλά και την υβριδική έκδοση του MG HS, σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές με πλούσιο πακέτο εξοπλισμού. 



 
H Volkswagen κατέκτησε με άνεση την κορυφή της βρετανικής αγοράς αυτοκινήτου, τον Ιανουάριο του 2023. Το δημοφιλέστερο μοντέλο της ήταν το T-Roc, που ήρθε δεύτερο σε συνολικές πωλήσεις με 3.256 μονάδες. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: SMMT

Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

Tα δημοφιλέστερα χρώματα αυτοκινήτου στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο το 2022. Οι προτιμήσεις των αγοραστών σε σχέση με το χθες.

 



Ένα από τα κριτήρια για την τελική επιλογή αγοράς ενός αυτοκινήτου είναι το χρώμα. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που έχουν αντιμετωπίσει το δίλλημα της τελευταίας στιγμής, για το ποιό χρώμα θα ήταν προτιμότερο για το καινούργιο τους αυτοκίνητο. Ποιά είναι, όμως, τα χρώματα που συγκεντρώνουν τις περισσότερες προτιμήσεις; Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της εταιρείας Axalta, που ειδικεύεται σε προϊόντα βαφής αυτοκινήτων, τα πλέον δημοφιλή παγκοσμίως είναι τα ουδέτερα χρώματα. Είναι φυσικό πως σε κάθε χώρα ή ήπειρο υπάρχουν διαφοροποιήσεις, όμως οι τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο δείχνουν πως τα επικρατέστερα χρώματα είναι σε γενικές γραμμές τα ίδια. Ενδιαφέρον έχει η σύγκριση με τα δημοφιλέστερα χρώματα των αυτοκινήτων σε παλιότερες εποχές. 

Στην Ευρώπη το γκρι αναδείχθηκε ως το δημοφιλέστερο χρώμα για το 2022, με ποσοστό 27%. Στην Βρετανία το συγκεκριμένο χρώμα ήρθε πρώτο σε προτιμήσεις σε ποσοστό 25.7%. Στα δέκα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα της βρετανικής αγοράς, τα έξι κυκλοφόρησαν περισσότερο σε γκρι χρώμα. Εξαίρεση δεν αποτέλεσε το best seller Nissan Qashqai, που όμως αποτέλεσε την κορυφαία επιλογή και σε άλλα χρώματα, όπως το μαύρο, το μπλε και το κόκκινο. Το μαύρο ήταν συνολικά το δεύτερο δημοφιλέστερο χρώμα στην Βρετανία, με ποσοστό 20.1%. Το λευκό ήρθε τρίτο με 16.7% και το Tesla Model Y ήταν το πλέον διαδεδομένο αυτοκίνητο σε αυτό το χρώμα. Το μπλε ήρθε στην τέταρτη θέση με ποσοστό 16% ενώ το κόκκινο ακολούθησε με 8.5%. Με εξαίρεση το γκρι, όλα τα υπόλοιπα στην πρώτη πεντάδα σημείωσαν πτώση, αν και δεν υπήρξε καμία αλλαγή στην κατάταξη σε σχέση με το 2021. 

Η εικόνα στην Βρετανία δεν διαφέρει σε σχέση με τα δεδομένα στο σύνολο της Ευρώπης. Την δεύτερη θέση κατέλαβε το μαύρο, με ποσοστό 22% σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το λευκό ήρθε τρίτο με ποσοστό 17% (το 4% αφορούσε το λευκό πέρλα). Αν και το γκρι παρέμεινε σταθερά στην κορυφή των προτιμήσεων στην Ευρώπη, το λευκό υποχώρησε εφόσον το 2021 ήταν στην δεύτερη θέση. Επιπλέον, από το 2013 έως το 2018 ήταν σταθερά το χρώμα πρώτης επιλογής. Αντίθετα, το μαύρο ανέβηκε στην δεύτερη θέση, από την τρίτη που κατείχε το 2021. Την τέταρτη θέση διατήρησε το μπλε χρώμα, με ποσοστό 11% στην Ευρώπη, ενώ σταθερό ήταν και το ασημί που παρέμεινε στην πέμπτη θέση με ποσοστό 9%. 

Το 2022 η Ευρώπη αποτέλεσε την εξαίρεση στον κανόνα, εφόσον σε όλον τον υπόλοιπο πλανήτη κυριάρχησε το λευκό χρώμα. Στην Β. Αμερική το λευκό κατέκτησε το 30% της αγοράς, από το οποίο το 18% αφορούσε το καθαρό λευκό και το 12% το λευκό πέρλα. Ποσοστό 39% κατέκτησε το λευκό στην Ν. Αμερική και την Αφρική, ενώ υψηλά ποσοστά πέτυχε στην Κίνα (43%), την Ιαπωνία (38%) και την Ν. Κορέα (34%). Στην υπόλοιπη Ασία το λευκό πέτυχε ποσοστό 40%, ενώ στην Ινδία ήταν το δημοφιλέστερο χρώμα σε ποσοστό 35%. Η Ινδία αποτέλεσε την μοναδική περίπτωση που το μαύρο δεν αποδείχθηκε καθόλου ελκυστικό ως χρώμα, με το ποσοστό του μόλις στο 3%! Αντίθετα, στην Κίνα και την Ιαπωνία ήταν το δεύτερο πιο αγαπημένο χρώμα με ποσοστό 26% και 18% αντίστοιχα, ενώ στην υπόλοιπη Ασία ήρθε δέυτερο με 21%. Στην Β. Αμερική και την Αφρική την δεύτερη θέση κατέλαβε το γκρι, και στις δύο περιπτώσεις με ποσοστό 20%. Το ίδιο συνέβη και στην Ν. Κορέα, όμως με υψηλότερο ποσοστό (24%). Στην Ινδία και την Ν. Αμερική στην δεύτερη θέση ήρθε το ασημί με 32% και 19% αντίστοιχα. 



To λευκό ήταν το δημοφιλέστερο χρώμα σε παγκόσμιο επίπεδο πλην Ευρώπης, που ήρθε στην τρίτη θέση. Το υψηλότερο ποσοστό το πέτυχε στην Κίνα (43%), ενώ ακολούθησε η Ν. Αμερική (39%) και η Ιαπωνία (38%).



Τα ουδέτερα χρώματα συνέχισαν να κυριαρχούν στην "παλέτα" των αγοραστών το 2022, ενώ από τα υπόλοιπα χρώματα μόνο το μπλε διατήρησε αξιόλογα ποσοστά παγκοσμίως. Στην Ευρώπη και την Β. Αμερική είχε την μεγαλύτερη προτίμηση, κατακτώντας και στις δύο περιτπωσεις την τέταρτη θέση με 11%. Την ίδια θέση αλλά με χαμηλότερα ποσοστά κατέλαβε στην Ιαπωνία (9%), την Ν. Κορέα (9%) και την Κίνα (5%). Στην Αφρική ήρθε στην πέμπτη θέση με 8% και στην Ασία ευρύτερα επίσης συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα με 6%. Το κόκκινο πέτυχε να βρεθεί στην πρώτη πεντάδα σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Ν. Αμερική που ήρθε στην πέμπτη θέση με 6%, ενώ στην ίδια θέση με το ίδιο ποσοστό ήρθε στην Ν. Κορέα. Την πέμπτη θέση κατέλαβε και στην Κίνα όμως με μόλις το 3% επί του συνόλου. Πιο ψηλά στην κατάταξη ήρθε στην Ινδία που κατέκτησε το 6% της αγοράς και βρέθηκε στην τέταρτη θέση. Άλλη μια ιδιαιτερότητα στην Ινδία αποτελεί το γεγονός πως την πέμπτη θέση κατέλαβαν οι καφέ και μπεζ αποχρώσεις, που ισοφάρισαν το κόκκινο με ποσοστό 6%. Από το σύνολο, λιγότερο από το 1% αφορούσε το πιο ανοιχτόχρωμο μπεζ. 



Χρώματα όπως το λευκό και το γκρι ήταν πάντα δημοφιλή, όμως παράλληλα ένα σημαντικό ποσοστό αγοραστών προτιμούσε παλιότερα τα πιο "ζωντανά" χρώματα. Για πολλά χρόνια στην Ευρώπη το κόκκινο πρωταγωνιστούσε, ενώ επιλογές που σήμερα φαίνονται μάλλον αδιανόητες στην συντριπτική πλειοψηφία, κάποτε αποτελούσαν συνηθισμένο φαινόμενο. Το 1980 τα τρία παρακάτω χρώματα ήταν τα πιο διαδεδομένα στην Ευρώπη... 




Το κόκκινο κατέκτησε στην Ευρώπη ποσοστό μόλις 5% και ήρθε στην έκτη θέση το 2022, ενώ το πράσινο και το κίτρινο κατείχαν έκαστο μόλις το 1%. Ειδικότερα το πράσινο ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη για πολλά χρόνια, ενώ το ίδιο ίσχυε και στην Αμερική όπου πολλές φορές βρέθηκε στην κορυφή των προτιμήσεων. Το κίτρινο αποτελεί πιο ιδιαίτερο χρώμα, χωρίς σταθερή παρουσία στα πιο αγαπημένα των αγοραστών. Όμως υπήρξαν φορές που ήρθε δυναμικά στο προσκήνιο σε όλο τον κόσμο, όπως στην περίπτωση της Ευρώπης το 1980. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το κόκκινο παρέμεινε ανάμεσα στα δημοφιλέστερα έως το 2001, ενώ από το επόμενο έτος άρχισαν να επικρατούν τα ουδέτερα χρώματα, με εξαίρεση το μπλε. Έκανε μια τελευταία επανεμφάνιση στην πρώτη πεντάδα της Ευρώπης το 2006, που κατέλαβε την πέμπτη θέση. Στην Β. Αμερική το κόκκινο απουσιάζε από την πρώτη πεντάδα στο διάστημα 2005-2009 και το 2010 επανήλθε, κατέχοντας σταθερά την πέμπτη θέση έως το 2016. Την θέση του πήρε το μπλε το 2017, όμως το κόκκινο επέστρεψε στην πέμπτη θέση το 2018 για τελευταία φορά (έως σήμερα). Ακόμα και η "εξεζητημένη" σήμερα επιλογή των καφέ και μπεζ χρωματισμών ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένη έως την δεκαετία του '80, ειδικά στην Β. Αμερική και την Ασία. Σήμερα κατέχει παγκοσμίως ποσοστά από 1% έως 4%, με την εξαίρεση της Ινδίας (6%). Στην Ευρώπη το ποσοστό τους ανήλθε στο 2% την χρονιά που μας πέρασε, με μοιρασμένη την αναλογία μεταξύ καφέ και μπεζ αποχρώσεων. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία:  axalta.com & SMMT (Μ. Βρετανία)


 
 




Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023

Ευρώπη 2022. Αύξηση στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά την πτώση της αγοράς αυτοκινήτου στην Ε.Ε.

 


To 2022 οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, ενώ η αγορά αυτοκινήτου στην Ε.Ε κατέγραψε μείωση. Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθε στο 12.1%, βελτίωση 3.0% σε σύγκριση με το 2021. Ήταν μια δυνατή χρονιά και για τα υβριδικά αυτοκίνητα, που κατέκτησαν το 22.6% της αγοράς. Αντίθετα, τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου συνέχισαν να χάνουν έδαφος. Όμως ακόμα το ποσοστό τους αντιστοιχούσε σε πάνω από το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων στην Ε.Ε το 2022. 

Οι κινητήρες βενζίνης κατέγραψαν άνοδο 4.1% στο τελευταίο τρίμηνο του 2022. Οι τέσσερις σημαντικότερες αγορές στην Ε.Ε είχαν μερίδιο σε αυτή την βελτίωση, κυρίως η Ιταλία (+17.4%) και η Γαλλία (3.5%). Παρόλα αυτά το ποσοστό των βενζινοκίνητων οχημάτων μειώθηκε στο 32.5% από 35.5% την ίδια περίοδο του 2021. Το συνολικό ετήσιο ποσοστό για τα αυτοκίνητα βενζίνης ανήλθε στο 36.4%. Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα σημείωσαν μικρή πτώση στους τρεις τελευταίους μήνες (-0.4%), με το ποσοστό τους στο 14.4% από 16.4% το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Στο σύνολο του έτους οι ταξινομήσεις των diesel είχαν πτώση -19.7% με 1.5 εκ. μονάδες και το ποσοστό τους στο 16.4%.

Στο διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου, οι ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν αυξημένες κατά 31.6%, στις 406.890 μονάδες. Η Γερμανία οδήγησε την κούρσα με 198.293 μονάδες (+66.1%) και ακολούθησε η Γαλλία με 62.155 μονάδες (+12.6%). Μετά από ένα αδύναμο τρίτο τρίμηνο, οι πωλήσεις plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε σημείωσαν άνοδο στο τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+29.5%). Αυτό βοήθησε ώστε να υπάρξει άνοδος +1.2% στο σύνολο του έτους, με μερίδιο 9.4%. 

Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) πέτυχαν 545.316 πωλήσεις στο τελευταίο τρίμηνο (+22.2%), αποτελώντας την δεύτερη σε πωλήσεις κατηγορία στην Ε.Ε. Το μερίδιο για όλο το 2022 ανήλθε σε 22.6%, αύξηση 8.6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, με συνολικά 2.089.653 μονάδες. 





B.A
  © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA