Σάββατο 22 Ιουλίου 2023

Ιούλιος 1969. Η BMW 2500 στην ελληνική αγορά.



Το Ιούνιο του 1969, η ελληνική αντιπροσωπεία της BMW παρουσίασε στην χώρα μας το νέο της μοντέλο στην μεγάλη κλάση πολυτελείας. Η εκδήλωση για την επίσημη πρεμιέρα έγινε σε ξενοδοχείο στην Βουλιαγμένη. Εισαγωγέας των γερμανικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα εκείνη την εποχή ήταν η "ΒΙΟΤΑ" Α.Ε, επί της Λεωφ. Συγγρού 226. Η BMW δεν παρουσίαζε για πρώτη φορά αυτοκίνητα στην μεγάλη κατηγορία γοήτρου, εφόσον είχαν προηγηθεί τα 501 & 502 την δεκαετία του '50. Τα μοντέλα εκείνα δεν είχαν γνωρίσει επιτυχία, εφόσον η αγορά για αυτοκίνητα υψηλού κόστους στην μεταπολεμική Γερμανία ήταν περιορισμένη (η πρώτη BMW 501 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1951). Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε η εταιρεία την ανάγκασαν να στραφεί σε μικρότερες κατηγορίες, με μοντέλα χαμηλού κόστους όπως το μικροσκοπικό Isetta και το δίθυρο BMW 700. Στην συνέχεια παρουσίασε την νέα γενιά μοντέλων στην μεσαία κατηγορία (1500/1600/1800/2000), που σημείωσε επιτυχία και στην Ελλάδα. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '60 οι συνθήκες είχαν ωριμάσει ώστε η BMW να επανέλθει στην μεγάλη κατηγορία, στην οποία κυριαρχούσε η Mercedes. 

Η ΒMW 2500 (E3) ήταν εφοδιασμένη με εξακύλινδρο κινητήρα 2.494 cc και σχεδίαση σε κλασική γραμμή που δεν ξέφευγε από τα πρότυπα της φίρμας. Φυσικά ήταν ένα αυτοκίνητο που απευθυνόταν σε λίγους. Η αρχική τιμή κατά την παρουσίασή του ήταν 293.000 δραχμές. Ενδεικτικά, η τιμή μιας BMW 2000 ήταν 175.000 δραχμές. Λίγο αργότερα ήταν διαθέσιμη στην χώρα μας και η έκδοση 2800 με τον κινητήρα στα 2.788 cc. H μεγάλη BMW παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1977, που αντικαστάθηκε από την πρώτη γενιά της Σειράς 7. Ήδη στις αρχές του 1976 την αντιπροσωπεία της φίρμας είχε αναλάβει στην χώρα μας η "Intercar" A.E, που συνέχισε την προώθηση του μοντέλου, με βασικό κινητήρα στα 2.5 λίτρα ενώ είχε αποκτήσει και μεγαλύτερους κινητήρες στα 3.0 και 3.3 λίτρα. Χαρακτηριστικό ήταν το σλόγκαν που χρησιμοποίησε στις καταχωρήσεις της εκείνη την εποχή η "Intercar" για τα μεγάλα BMW: "Οι επικυρίαρχοι". 





Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2023)


Τετάρτη 19 Ιουλίου 2023

Tα μοντέλα και οι κατηγορίες που κυριάρχησαν στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, στο πρώτο εξάμηνο του 2023. Το Corsa στην κορυφή, τρία Toyota στην δεκάδα.

 


H πορεία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου ήταν σταθερά ανοδική κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, με αποτέλεσμα την αύξηση στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατά 28.4%. Σχετικά με την γενική εικόνα της αγοράς και την κατάταξη ανά κατασκευαστή στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, έχει γίνει ήδη αναφορά. Ποιά μοντέλα κυριάρχησαν όμως στην χώρα μας στο πρώτο μισό του 2023; 

Αναμφίβολα ο πρωταγωνιστής της χρονιάς είναι το Opel Corsa. To γερμανικό supermini ανέπτυξε δυναμική από τις αρχές του έτους και οι πωλήσεις του στην εγχώρια αγορά ανήλθαν σε 4.448 μονάδες στο εξάμηνο και έφερε την Opel στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης. Η επίδοση αυτή εξασφαλίζει στο Corsa ένα ασφαλές προβάδισμα, το οποίο πιθανότατα θα διατηρήσει έως τα τέλη του έτους (εκτός απροόπτου). Το δεύτερο πιο εμπορικό μοντέλο του εξαμήνου ήταν το Citroen C3 με 2.746 μονάδες. Σε αντίθεση με το Corsa, το γαλλικό μοντέλο θα πρέπει να δώσει μάχη για να διατηρήσει την θέση του. Tα Toyota Yaris και Yaris Cross ακολουθούν σε μικρή απόσταση, με 2.621 και 2.522 μονάδες αντίστοιχα και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την παραμονή της ιαπωνικής φίρμας στην κορυφή της ελληνικής αγοράς. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε το Peugeot 208 με 2.295 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο του έτους. Βλέπουμε λοιπόν πως στην πρώτη πεντάδα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα, κυριαρχεί ο όμιλος Stellantis και η Toyota. Είναι χαρακτηριστικό πως στις περισσότερες περιπτώσεις η διαφορά που χωρίζει τα διάφορα μοντέλα είναι μικρή και είναι εύλογο πως το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν αρκετές ανακατατάξεις. Αυτή την στιγμή υπάρχουν διαθέσιμα πάνω από 200 (!) μοντέλα στην ελληνική αγορά. Άλλωστε είναι γνωστό πως ορισμένες εταιρείες να έχουν επεκτείνει εντυπωσιακά την γκάμα τους, κυρίως στις SUV κατηγορίες αλλά και με ηλεκτροκίνητα μοντέλα. 

Το Hyundai i20 τερμάτισε στην έκτη θέση με 1.766 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο, ενώ το Volkswagen T-Roc ακολούθησε έβδομο με 1.583 μονάδες. To Toyota C-HR τερμάτισε στην όγδοη θέση με 1.463 μονάδες και την ιαπωνική εταιρεία να έχει τρία μοντέλα στην πρώτη δεκάδα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου. Ακόμα μια εμφάνιση και για την Peugeot, εφόσον το 3008 κατέλαβε την ένατη θέση με 1.428 μονάδες στο εξάμηνο. Το Renault Clio συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα, με 1.305 μονάδες. Όμως είναι άγνωστο αν θα διατηρήσει την παρουσία του εκεί, με δεδομένο ότι το Opel Crossland X ήρθε στην ενδέκατη θέση με μόλις... επτά μονάδες διαφορά (1.298), ενώ δεν είναι μεγάλη και η διαφορά από το Ford Puma που τερμάτισε στην δωδέκατη θέση με 1.267 μονάδες. 


Toyota Yaris Cross 


Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα (BEV) σημείωσαν στην χώρα μας εντυπωσιακή άνοδο +149.8% στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 3.212 μονάδες με μερίδιο 4.6% έναντι 1.286 και 2.35% το αντίστοιχο διάστημα πέρσι. Πάντως το ποσοστό τους παραμένει σε χαμηλά επίπεδα συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο ήταν το Tesla Model Y με 538 μονάδες. Άνοδο πέτυχαν και τα υβριδικά αυτοκίνητα (plug-in hybrid), με 3.620 μονάδες έναντι 2.807 στο πρώτο εξάμηνο του 2022 (+29.0%), όμως το ποσοστό τους παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρσι (5.1%). Oι υπόλοιπες κατηγορίες υβριδικών είχαν άνοδο +28.7%, με 19.974 μονάδες και ποσοστό 28.4% (full & mild hybrid). 

Η κατηγορία των supermini (segment B) αποτέλεσε την δημοφιλέστερη στην χώρα μας, με 37.476 μονάδες στο εξάμηνο ή το 53.3% του συνόλου. Άλλωστε, όπως είδαμε παραπάνω, τα οκτώ από τα δέκα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Μικρό προβάδισμα για τα κλασικού τύπου supermini, με 19.751 μονάδες (28.1%) και τα B-SUV στις 17.725 μονάδες (25.2%). Τα μικρομεσαία οικογενειακά κατέκτησαν το 30.7% της ελληνικής αγοράς, με 21.573 μονάδες (segment C). Εδώ οι SUV προτάσεις είχαν σαφές προβάδισμα με 15.036 μονάδες (21.4%) έναντι 6.537 για τα κλασικά μικρομεσαία (9.3%). Τα Toyota C-HR και Peugeot 3008 ήταν βέβαια τα δύο δημοφιλέστερα της κατηγορίας, καθώς ήταν και τα μοναδικά μικρομεσαία στην δεκάδα της γενικής κατάταξης. Η BMW X1 κατέλαβε την τρίτη θέση στις πωλήσεις της κατηγορίας, με 1.130 μονάδες. Τα mini αυτοκίνητα πόλης (segment A) κατέλαβαν την τρίτη θέση αλλά με σημαντικά μικρότερο ποσοστό. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 5.377 μονάδες (7.6%), ενώ τα Hyundai i10 και Kia Picanto κυριάρχησαν με 1.250 και 1.196 μονάδες αντίστοιχα. Από τις υπόλοιπες κατηγορίες μόνο το segment D πέτυχε κάποια ικανοποιητικά αποτελέσματα, με συνολικά 4.639 μονάδες και ποσοστό 6.6%. Τα D-SUV κατέκτησαν το μεγαλύτερο μερίδιο, με 3.721 μονάδες (5.3%) έναντι 918 των κλασικών προτάσεων (1.3%). Είναι εύλογο πως το δημοφιλέστερο μοντέλο στα μεσαία ήταν SUV, όμως ίσως αποτελεί έκπληξη πως πρόκειται για το Renault Arkana που πέτυχε συνολικά 610 πωλήσεις. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Tesla Model Y με 538 πωλήσεις και στην τρίτη θέση το Volvo XC60 με 296 πωλήσεις. Το Tesla Model 3 ακολούθησε με 284 μονάδες, αποτελώντας το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο "κλασικού" τύπου της κατηγορίας. 

Oι συνολικές πωλήσεις στα SUV ανήλθαν σε 38.285 μονάδες (ανεξαρτήτως κατηγορίας), κατακτώντας το 54.4% της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. 





 
To Tesla Model Y ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο στην Ελλάδα, το πρώτο εξάμηνο του 2023. H αμερικάνικη εταιρεία πέτυχε άνοδο πωλήσεων +216.6% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρσι. 



Σε ορισμένα μοντέλα ο ΣΕΑΑ δίνει τον συνολικό αριθμό πωλήσεων στις υβριδικές και ηλεκτρικές εκδόσεις τους (PHEV & BEV). Για παράδειγμα, το Volvo XC40 πέτυχε 506 πωλήσεις, μια ιδιαίτερα καλή επίδοση, όμως είναι άγνωστο πόσες από αυτές αφορούσαν την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. 







Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Παρασκευή 14 Ιουλίου 2023

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Ανοδική πορεία και τον Ιούνιο, η Toyota στην κορυφή με υψηλό ποσοστό. Η εικόνα της αγοράς στο εξάμηνο του 2023.

 


Θετικό παρέμεινε το κλίμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου και τον Ιούνιο. Οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 13.394 μονάδες έναντι 11.091 πέρσι τον Ιούνιο (+20.8%). Το σερί ανοδικής πορείας στο πρώτο εξάμηνο του έτους, είχε ως αποτέλεσμα συνολική αύξηση +28.4% στις ταξινομήσεις, με 70.362 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2023. Αν όλα κυλίσουν ομαλά, το πιθανότερο είναι πως φέτος η αγορά αυτοκινήτου θα κινηθεί στα υψηλότερα επίπεδα από το 2011. 

Εντυπωσιακή επίδοση κατέγραψε τον Ιούνιο η Toyota, που βρέθηκε στην κορυφή με 1.859 μονάδες και μερίδιο 13.9%. H Opel ήρθε στην δεύτερη θέση με 1.089 μονάδες και 8.1%. Η Citroen/DS βελτίωσε σημαντικά την εικόνα της έναντι του Μαΐου και βρέθηκε στην τρίτη θέση με 1.060 μονάδες και 7.9%. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για την Peugeot, που ήρθε στην τέταρτη θέση τον Ιούνιο με 993 μονάδες και 7.4%. Την πρώτη πεντάδα του μήνα συμπλήρωσε η Volkswagen, που πέτυχε 929 πωλήσεις και ποσοστό 6.9%. H Kia πέτυχε σημαντική αύξηση τον Ιούνιο, που αποδείχθηκε ο καλύτερος μήνας του έτους για την κορεάτικη φίρμα στην χώρα μας ως τώρα. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 916 μονάδες, που την έφεραν στην έκτη θέση με ποσοστό 6.8%. Στην έβδομη θέση ακολούθησε η Hyundai με 872 μονάδες και 6.5%. Την καλύτερη της επίδοση έως τώρα πέτυχε τον Ιούνιο και η Suzuki, που κατέκτησε την όγδοη θέση με 826 μονάδες και 6.2%. Η Mercedes ήρθε στην ένατη θέση με 484 πωλήσεις (3.6%), ενώ η Ford τερμάτισε δέκατη με 466 πωλήσεις (3.5%). 

Σε επίπεδο έτους, δεν υπήρξαν μεταβολές στην πρώτη πεντάδα. Η Toyota είναι στην κορυφή της ελληνικής αγοράς με 8.703 μονάδες και μερίδιο 12.4%, έχοντας αυξήσει πλέον την διαφορά από την Opel. Η γερμανική φίρμα φαίνεται πως έχει εξασφαλίσει την παραμονή της στην δεύτερη θέση, με 6.984 πωλήσεις και ποσοστό 9.9% στο πρώτο εξάμηνο . Oι συνολικές πωλήσεις της Citroen/DS ανήλθαν σε 5.732 μονάδες παραμένοντας στην τρίτη θέση με ποσοστό 8.1%. Η Peugeot ήρθε τέταρτη με 5.415 μονάδες και 7.7%, ενώ η Volkswagen διατήρησε την πέμπτη θέση με 5.112 μονάδες και 7.3%. Αμετάβλητη και η θέση της Hyundai, που ήρθε στην έκτη θέση με 4.961 μονάδες και 7.1%. Όμως στην συνέχεια υπήρξαν ανακατατάξεις, κάτι μάλλον αναμενόμενο, Η καλή επίδοση της Kia και της Suzuki έφερε τις δύο εταιρείες μια θέση πάνω στην γενική κατάταξη, έβδομη και όγδοη αντίστοιχα. Η μέτρια εικόνα της BMW τον Ιούνιο, είχε ως συνέπεια την υποχώρηση της γερμανικής εταιρείας στην ένατη θέση του εξαμήνου, από έβδομη που ήταν στο πρώτο πεντάμηνο. H Ford συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα για το εξάμηνο του έτους, με 2.712 πωλήσεις και 3.9%. 



Οι Kia & Suzuki είχαν ανοδική πορεία τον Ιούνιο, βελτιώνοντας την θέση τους στην εγχώρια αγορά κατά το πρώτο εξάμηνο. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Σάββατο 8 Ιουλίου 2023

Βρετανία Ιούνιος 2023. Το θετικό κλίμα στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων συνεχίζεται. Η VW στην κορυφή, best seller το Tesla Model Y.

 


Σε θερμό κλίμα κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Βρετανία τον Ιούνιο. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά σημείωσαν άνοδο +25.8%, με 177.266 μονάδες έναντι 140.958 τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Στο πρώτο εξάμηνο του έτους υπήρξε αύξηση +18.4% με συνολικά 949.720 μονάδες από 802.079 για το ίδιο διάστημα του 2022. Είναι χαρακτηριστικό πως από άποψη καυσίμου, τον Ιούνιο όλες οι κατηγορίες παρουσίασαν άνοδο με εξαίρεση τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα (-22.3%) και τα υβριδικά πετρελαίου (-3.3%). Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά είχαν άνοδο +13.5% με 70.367 μονάδες, ενώ τα υβριδικά βενζίνης κατέγραψαν εντυπωσιακή άνοδο +53.4% με 28.527 μονάδες. Τα αμιγώς υβριδικά αυτοκίνητα πέτυχαν τον Ιούνιο 20.991 πωλήσεις (+40.1%), τα plug-in υβριδικά 12.770 πωλήσεις (+65.5%) και τα αμιγώς ηλεκτρικά πέτυχαν επίσης σημαντική αύξηση με 31.700 πωλήσεις (+39.4%).

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, το ποσοστό για τα βενζινοκίνητα ήταν ελαφρώς μειωμένο, με το 41.9% της αγοράς από 43.8% πέρσι και 397.577 μονάδες (+13.2%). Τα υβριδικά βενζίνης κάλυψαν το 15.0% από 13.6% στο εξάμηνο του 2022, με συνολικά 142.029 μονάδες (+30.4%). Τα plug-in υβριδικά πέτυχαν άνοδο +21.2% με 62.155 μονάδες, όμως το ποσοστό τους στο σύνολο της αγοράς ήταν οριακά αυξημένο στο 6.5% από 6.4% πέρσι. Οι πωλήσεις στα υβριδικά (HEV) ανήλθαν σε 119.670 μονάδες (+30.6%), με μερίδιο 12.6% από 11.4% πέρσι. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κάλυψαν το 16.1% της αγοράς από 14.4% στο αντίστοιχο διάστημα πέρσι, με 152.968 μονάδες (+32.7%). Τα diesel ήταν η μοναδική κατηγορία με αρνητικό πρόσημο, εφόσον οι πωλήσεις τους ήταν μειωμένες κατά 18.6% με 37.456 μονάδες και το ποσοστό τους περιορίστηκε στο 3.9% από 5.7% πέρσι. Τα diesel υβριδικά είχαν λίγο καλύτερη τύχη, με 37.865 μονάδες στο πρώτο εξάμηνο (+0.1%), όμως και εδώ το ποσοστό τους υποχώρησε στο 4.0% από 4.7% το 2022. 

 
Ford Puma.

To Tesla Model Y ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο στην Βρετανία τον Ιούνιο, με 5.539 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Ford Puma με 5.453 μονάδες, ενώ κατέκτησε τον τίτλο του best seller στο πρώτο εξάμηνο με 22.765 μονάδες. Στην τρίτη θέση του Ιουνίου τερμάτισε το Vauxhall Corsa με 4.146 μονάδες. Το δημοφιλές supermini συνεχίζει να διεκδικεί τον τίτλο του best seller, εφόσον στο εξάμηνο ήρθε δεύτερο με 21.208 μονάδες. Με δεδομένη την μικρή διαφορά που το χωρίζει από το Puma, οι πιθανότητες να βρεθεί το επόμενο διάστημα στην κορυφή είναι μεγάλες, αν και συνολικά ο ανταγωνισμός στην πρώτη δεκάδα είναι ιδιαίτερα σκληρός. Στην τρίτη θέση του έτους βρέθηκε το Nissan Qashqai με 19.983 μονάδες, όμως το Tesla Model Y ακολούθησε στην τέταρτη θέση με πολύ μικρή διαφορά και συγκεκριμένα με 19.551 μονάδες. Την πρώτη πεντάδα στο εξάμηνο συμπλήρωσε το Hyundai Tucson, με 18.678 μονάδες. 

Η Volkswagen είχε το προβάδισμα τον Ιούνιο με 15.185 πωλήσεις (+30.2%) και 8.6%, ενώ διατήρησε την θέση της στην κορυφή στο εξάμηνο, με συνολικά 79.621 πωλήσεις (+42.45%) και ποσοστό 8.4%. Στην δεύτερη θέση του Ιουνίου βρέθηκε η Ford με 14.744 πωλήσεις (+49.25%) και 8.3% ενώ την ίδια θέση κατέκτησε και στο εξάμηνο με 72.428 πωλήσεις (+19.2%) και 7.6%. Την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε η Audi, τόσο τον Ιούνιο με 12.235 μονάδες (+59.4%) και 6.9% όσο και στο πρώτο εξάμηνο με 68.120 μονάδες (+26.6%) και 7.2%. 








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία: SMMT