Μετά τον 2ο
Παγκόσμιο Πόλεμο, η ηττημένη Γερμανία ήταν μια κατεστραμμένη χώρα. Επιπλέον,
βρισκόταν υπό την κατοχή των τεσσάρων μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων (ΗΠΑ, ΕΣΣΔ,
Αγγλία, Γαλλία).
Στη ζώνη κατοχής των Βρετανών βρισκόταν και το
εργοστάσιο στο Wolfsburg που φυσικά είχε υποστεί και αυτό μεγάλες ζημιές. Το
εργοστάσιο αυτό είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται τον Μάιο του 1938 με σκοπό την
παραγωγή του "αυτοκινήτου του λαού", σύμφωνα με το όραμα του Χίτλερ.
Η ίδρυση της εταιρίας είχε γίνει ένα περίπου χρόνο πριν, στις 28 Μαΐου 1937.Μέχρι την έναρξη του πολέμου, τον Σεπτέμβριο του 1939, είχαν κατασκευαστεί ελάχιστα αυτοκίνητα. Όμως τότε η παραγωγή στράφηκε στη κατασκευή στρατιωτικών οχημάτων όπως το Kübelwagen, που ήταν βασισμένο στο πάτωμα και στα μηχανικά μέρη του επιβατικού μοντέλου.
H αναβίωση του εργοστασίου οφείλεται στον Ivan Hirst, έναν αξιωματικό του Βρετανικού στρατού, που ήταν διοικητής εκεί. Τα πρώτα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του προσωπικού των Άγγλων αλλά και των γερμανικών ταχυδρομείων. Το εργοστάσιο δεν διαλύθηκε για να μεταφερθεί στην Αγγλία στο πλαίσιο των πολεμικών επανορθώσεων, απλά γιατί κανείς δεν έδειξε ενδιαφέρον γι'αυτό. Η ιστορία από εκεί και πέρα είναι γνωστή. Τα Volkswagen, όπως ονομάστηκαν εκείνη την εποχή, έμελλε να γίνουν ένα από τα σύμβολα του μεταπολεμικού οικονομικού θαύματος της Δυτικής Γερμανίας και ένα από τα σύμβολα της αυτοκίνησης του 20ου αιώνα.
Ο έλεγχος του
εργοστασίου πέρασε στο κράτος από το 1949 υπό τη διοίκηση του Heinrich Nordhoff
(ως το 1968). Επιπλέον, άρχισαν οι εξαγωγές αυτοκινήτων. Εκτός από το επιβατικό
Type 1 (τον γνωστό μας "σκαραβαίο"), στα τέλη του 1949 ξεκίνησε και η
παραγωγή του ελαφρού επαγγελματικού Type 2, σε διάφορες παραλλαγές.
Η εμπορική
επιτυχία δεν άργησε να έρθει. Η παραγωγή του "σκαραβαίου" θα φτάσει
το 1 εκατομμύριο μονάδες μέχρι το 1955. Το προσιτό και οικονομικό Volkswagen
κατέκτησε τις ευρωπαϊκές αγορές και όχι μόνο. Εξαίρεση δεν αποτέλεσε η Ελλάδα.
Τα πρώτα αυτοκίνητα ήρθαν επισήμως στη χώρα μας το 1953 από την "ΙΜΠΕΞ Εισαγωγαί-Εξαγωγαί
Α.Ε", με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου 26. Σύντομα, το 1954, την
αντιπροσωπεία VW ανέλαβε η "Αφοι Πανά & Σία Ο.Ε.", στην Ιερά Οδό
64. Την επιχείρηση είχαν δημιουργήσει οι αδελφοί Ευστράτιος και Παναγιώτης
Πανάς, όμως συμμετείχε και ο Πέτρος Ταγκαλάκης, μέσω της "Π. Ταγκαλάκης
Α.Ε", γνωστός και από τη κατασκευή αμαξωμάτων (κυρίως λεωφορείων).
Η έδρα της
επιχείρησης μεταφέρθηκε στην Λεωφ. Συγγρού 226 στα τέλη του 1959 ενώ μια
πενταετία αργότερα, στα τέλη του 1964, μεταφέρθηκε εκ νέου στην Ιερά Οδό 131.
Στην ελληνική
αγορά, η Volkswagen είχε ήδη σημαντική παρουσία από τη δεκαετία του '50, όμως η
δεκαετία του '60 αποδείχθηκε ιδιαιτέρως δυναμική για τη γερμανική εταιρεία. Τα
αυτοκίνητα της στη χώρα μας ήταν από τα πλέον δημοφιλή για όλη την διάρκεια των
60s, όπως και σε πολλές άλλες αγορές διεθνώς. Βέβαια σημαντική παρουσία διέθετε
και στα επαγγελματικά οχήματα.
Αν και ο
"σκαραβαίος" πρωταγωνιστούσε στις πωλήσεις επιβατικών της VW, υπήρξαν
διαθέσιμα όλα τα μοντέλα της, όπως το Karmann Ghia Coupe και τα 1500 & 1600
(Type 3) σε όλες τις παραλλαγές τους.
Εκείνη την εποχή η εταιρεία διέθετε και μια σειρά από εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Ένα από αυτά διατηρούσε η "Π. Ταγκαλάκης Α.Ε." στην Ιερά Οδό 64. Η "Π. Ταγκαλάκης" συνέχισε να δίνει το παρόν στην εμπορία, συντήρηση και διάθεση ανταλλακτικών των αυτοκινήτων VW μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '80.
Επιπλέον, ήδη από τη δεκαετία του '60 η ελληνική αντιπροσωπεία διοργάνωνε τεχνικά σεμινάρια για μηχανικούς αυτοκινήτων.
Με την είσοδο του 1971, η Volkswagen στην Ελλάδα άλλαξε χέρια. Πλέον τα προϊόντα της ανέλαβε η Kosmocar A.E. Η επιχείρηση ιδρύθηκε το 1970 με κεφάλαιο 12.000.000 δραχμών και μερικά χρόνια αργότερα ανέλαβε επίσης τα αυτοκίνητα της Audi.
Την ίδια εποχή στη Θεσσαλονίκη την αντιπροσωπεία είχε η "Ε.Τ.Ε.Α Ε.Π.Ε". Από 1/1/1974 στο εκεί δίκτυο προστέθηκε η "ΜΑΝΔΥΛΑΣ Α.Ε". με έδρα επί της Βασ. Κωνσταντίνου 55.
Αν και ως τότε η VW συνέχισε να διαθέτει σαν βασικό μοντέλο τον ξεπερασμένο -πλέον- "σκαραβαίο", βρισκόταν μέσα στη πρώτη πεντάδα των πωλήσεων μέχρι και το 1972.
Πάντως τα νεότερα μοντέλα εκείνης της εποχής, όπως το τετράθυρο Κ70 στα 1.600 κ.εκ. δε γνώρισαν επιτυχία.
Από τα μέσα της δεκαετίας του '70 και μετά, η VW είχε στη γκάμα της μια σειρά από σύγχρονα μοντέλα.
Αιχμή αποτελούσε το μικρομεσαίο Golf, με βασικό κινητήρα στα 1.100 κ.εκ. (50 ίππων) και αμάξωμα hatchback 3 ή 5 θυρών. Το μοντέλο αυτό έκανε αισθητή τη παρουσία του και στην ελληνική αγορά, όμως παρά το γεγονός ότι η εταιρεία είχε μια ολοκληρωμένη γκάμα με νέα μοντέλα (Polo, Golf, Passat, Scirocco), στο δεύτερο μισό της δεκαετίας τα ποσοστά της είχαν μειωθεί. Πάντως δυναμική παρουσία εξακολουθούσε να έχει στα επαγγελματικά οχήματα, με τα ελαφρά φορτηγά της. Επιπλέον, στις αρχές της δεκαετίας του '80 μπήκε και στην αγορά του ταξί με ιδιαίτερη επιτυχία, χάρη στο Jetta 1.600 diesel.
Κατά την δεκαετία του '80 η VW γνώρισε στη χώρα μας σημαντικές αυξομειώσεις στις πωλήσεις της, όσον αφορά τα επιβατικά, με καλύτερη χρονιά το 1985 που κατέκτησε μερίδιο 7.3% και ήρθε στη 4η θέση της γενικής κατάταξης. Δημοφιλέστερο μοντέλο της αποτελούσε με διαφορά το Golf στη 2η γενιά του, κατά κανόνα με τον κινητήρα των 1.050 κ.εκ.
Από τα μέσα της δεκαετίας του '90 στα επιτυχημένα της μοντέλα προστέθηκε και το Polo, στη 3η γενιά του μοντέλου, και συνεχίζει να είναι πολύ επιτυχημένο ως τις μέρες μας.
Σήμερα, την Volkswagen στην Ελλάδα εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει η Kosmocar Α.Ε. (όπως και την Audi) και η εταιρεία είναι τα τελευταία χρόνια σταθερά στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων.
Η Volkswagen ήταν μια από τις δημοφιλέστερες εταιρίες στη χώρα μας κατά τη δεκαετία του '60. Χάρη στον "σκαραβαίο" κατάφερε να φτάσει μέχρι και στη πρώτη θέση των πωλήσεων.
VW Passat, Μάρτιος 1978
Δεκέμβριος 1994. Το Volkswagen Polo 3ης γενιάς ξεκινούσε την πορεία του στην ελληνική αγορά και έκτοτε καθιέρωσε το όνομα "Polo" ως ένα από τα πιο επιτυχημένα στην χώρα μας.
Δεκέμβριος 1994. Το Volkswagen Polo 3ης γενιάς ξεκινούσε την πορεία του στην ελληνική αγορά και έκτοτε καθιέρωσε το όνομα "Polo" ως ένα από τα πιο επιτυχημένα στην χώρα μας.
B.A.
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Έρευνα και αρχείο Hellenic Motor History ©
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου