H βρετανική Vauxhall ξεκίνησε την κατασκευή αυτοκινήτων το 1903. Το 1925 την εξαγόρασε η General Motors, αποτελώντας για πολλές δεκαετίες θυγατρική της αμερικάνικης πολυεθνικής*. Έτσι, η Vauxhall ήταν ένα από τα ευρωπαϊκά παρακλάδια της G.M, μαζί με την Opel. Tην δεκαετία του '30 την αντιπροσωπεία της Vauxhall στην χώρα μας είχε αναλάβει η "ΑΘΗΝΑ Ανώνυμος Εταιρεία Αυτοκινήτων", παράλληλα με άλλες φίρμες της G.M (μεταξύ των οποίων και την Opel). Η έδρα της ήταν στην οδό Σταδίου 4. Συνέχισε να εισάγει τα βρετανικά αυτοκίνητα και μεταπολεμικά, με μοντέλα όπως τα τετρακύλινδρα Wyvern και τα 6κύλινδρα Velox. Λίγο αργότερα ήταν διαθέσιμα και τα 6κύλινδρα Cresta, που αποτελούσαν την πολυτελέστερη εκδοχή των Velox. Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’50 τα Wyvern αντικαταστάθηκαν από τα Victor. H σχεδίαση των μοντέλων της εκείνη τη περίοδο ακολουθούσε τα αμερικάνικα πρότυπα. Την άνοιξη του 1959 την αντιπροσωπεία της Vauxhall ανέλαβε η "Γενική Αυτοκινήτων Α.Ε" του ομίλου Σαρακάκη, παράλληλα με τα προϊόντα άλλων θυγατρικών της G.M και συγκεκριμένα, των αμερικάνικων επιβατικών Buick και Oldsmobile και των φορτηγών της GMC (Η.Π.Α) και της Bedford (Μ. Βρετανία). Τον Σεπτέμβριο του 1963 η Vauxhall παρουσίασε ένα νέο οικονομικό μοντέλο, το Viva, το οποίο έφτασε στη χώρα μας λίγο αργότερα, εντός του Νοεμβρίου. Ήταν ένα μικρό δίπορτο αυτοκίνητο στα πρότυπα του Opel Kadett, που είχε παρουσιαστεί ένα χρόνο νωρίτερα. Το Viva κινούσε ένας κινητήρας στα 1.057 cc. που το τοποθετούσε στην προσιτή κατηγορία των 7 φορ. ίππων και το συνολικό του μήκος ήταν 3.94 μέτρα. Αυτό αποτέλεσε και το πιο επιτυχημένο μοντέλο της Vauxhall στην ελληνική αγορά, χάρη στο οποίο οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σημαντικά και βρέθηκε στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων, στο διάστημα 1964-1965. Η κεντρική έκθεση εκείνη την εποχή, και για όλη τη δεκαετία του ’60, ήταν στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου 43.
Υπήρχε επίσης το μεσαίο οικογενειακό Victor στα 1.600 cc, με νέο μοντέλο από το 1965 (Victor 101). Τα Victor τα προωθούσε ο Σαρακάκης και ως ταξί.
H πρώτη γενιά Viva αντικαταστάθηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1966, όμως ήταν διαθέσιμη στη χώρα μας ως τα τέλη του έτους σε τρεις εκδόσεις, την βασική, την Deluxe και την SL90 Super Luxe. H δεύτερη γενιά του μοντέλου είχε αυξημένες διαστάσεις και ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.159 κ.εκ ή στους 8 φορ. ίππους. Στην χώρα μας έκανε την εμφάνισή της στις αρχές του 1967, αρχικά αποκλειστικά σε δίθυρη έκδοση ενώ από τα τέλη του 1968 υπήρξε και με τετράθυρο αμάξωμα. Η τρίτη (και τελευταία) γενιά Viva παρουσιάστηκε στην χώρα μας στα τέλη του 1970. Η πορεία της Vauxhall μετά τα μέσα της δεκαετίας του '60 και έως τις αρχές της δεκαετίας του '70, διατηρήθηκε σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Στα πλαίσια ενοποίησης των δύο ευρωπαϊκών θυγατρικών της G.M, από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα μοντέλα της Vauxhall βασίζονταν σε αυτά της Opel, με ορισμένες σχεδιαστικές αλλά και μηχανικές διαφοροποιήσεις. Η Vauxhall πάντως έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80 (περίπου ως το 1981-82), οπότε και αποσύρθηκε από την ηπειρωτική Ευρώπη. Η μάρκα έκτοτε διατηρήθηκε μόνο στη Μεγ. Βρετανία, με τα μοντέλα της να αποτελούν τις αντίστοιχες εκδόσεις των Opel για την εκεί αγορά. Oι βασικοί εκπρόσωποι της φίρμας εκείνο το διάστημα ήταν τα Chevette και Cavalier, οι βρετανικές εκδοχές των αντίστοιχων Opel Kadett και Ascona. To μικρομεσαίο Chevette ήταν αρχικά διαθέσιμο με τον κινητήρα των 1.256 cc, που κινούσε πλέον και το Viva τρίτης γενιάς. Αυτό αποτελούσε μειονέκτημα στην χώρα μας, εφόσον τοποθετούσε το Chevette στην κατηγορία των 9 φορ. ίππων. Το 1979 την αντιπροσωπεία Vauxhall είχαν αναλάβει πλέον οι Αφοί Μαγκριώτη με την "ΕΛΛΗΝΟ-ΪΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε", που ήταν επίσης η αντιπροσωπεία της ιαπωνικής Isuzu. Η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε την έδρα στη Λ. Κηφισίας 274, ενώ διέθετε υποκατάστημα επί της Καλλιρρόης 69. Tον Μάιο της ίδιας χρονιάς η βρετανική εταιρεία ξεκίνησε την διάθεση του Chevette με τον μικρότερο κινητήρα στα 1.159 cc στους 8 φορ. ίππους, ειδικά για την ελληνική αγορά. Όμως οι πωλήσεις της ήταν ήδη ελάχιστες ως τότε στην χώρα μας. Την ίδια εποχή την Vauxhall εκπροσωπούσε στην Β. Ελλάδα η "Μ. Ιωαννίδης" Α.Ε.Β.Ε, με έδρα επί της Βασ. Όλγας 136-138 στην Θεσσαλονίκη.
H πρώτη γενιά Viva αντικαταστάθηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1966, όμως ήταν διαθέσιμη στη χώρα μας ως τα τέλη του έτους σε τρεις εκδόσεις, την βασική, την Deluxe και την SL90 Super Luxe. H δεύτερη γενιά του μοντέλου είχε αυξημένες διαστάσεις και ο βασικός κινητήρας ήταν στα 1.159 κ.εκ ή στους 8 φορ. ίππους. Στην χώρα μας έκανε την εμφάνισή της στις αρχές του 1967, αρχικά αποκλειστικά σε δίθυρη έκδοση ενώ από τα τέλη του 1968 υπήρξε και με τετράθυρο αμάξωμα. Η τρίτη (και τελευταία) γενιά Viva παρουσιάστηκε στην χώρα μας στα τέλη του 1970. Η πορεία της Vauxhall μετά τα μέσα της δεκαετίας του '60 και έως τις αρχές της δεκαετίας του '70, διατηρήθηκε σταθερά σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Στα πλαίσια ενοποίησης των δύο ευρωπαϊκών θυγατρικών της G.M, από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 τα μοντέλα της Vauxhall βασίζονταν σε αυτά της Opel, με ορισμένες σχεδιαστικές αλλά και μηχανικές διαφοροποιήσεις. Η Vauxhall πάντως έδινε το παρόν στην εγχώρια αγορά έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80 (περίπου ως το 1981-82), οπότε και αποσύρθηκε από την ηπειρωτική Ευρώπη. Η μάρκα έκτοτε διατηρήθηκε μόνο στη Μεγ. Βρετανία, με τα μοντέλα της να αποτελούν τις αντίστοιχες εκδόσεις των Opel για την εκεί αγορά. Oι βασικοί εκπρόσωποι της φίρμας εκείνο το διάστημα ήταν τα Chevette και Cavalier, οι βρετανικές εκδοχές των αντίστοιχων Opel Kadett και Ascona. To μικρομεσαίο Chevette ήταν αρχικά διαθέσιμο με τον κινητήρα των 1.256 cc, που κινούσε πλέον και το Viva τρίτης γενιάς. Αυτό αποτελούσε μειονέκτημα στην χώρα μας, εφόσον τοποθετούσε το Chevette στην κατηγορία των 9 φορ. ίππων. Το 1979 την αντιπροσωπεία Vauxhall είχαν αναλάβει πλέον οι Αφοί Μαγκριώτη με την "ΕΛΛΗΝΟ-ΪΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε", που ήταν επίσης η αντιπροσωπεία της ιαπωνικής Isuzu. Η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε την έδρα στη Λ. Κηφισίας 274, ενώ διέθετε υποκατάστημα επί της Καλλιρρόης 69. Tον Μάιο της ίδιας χρονιάς η βρετανική εταιρεία ξεκίνησε την διάθεση του Chevette με τον μικρότερο κινητήρα στα 1.159 cc στους 8 φορ. ίππους, ειδικά για την ελληνική αγορά. Όμως οι πωλήσεις της ήταν ήδη ελάχιστες ως τότε στην χώρα μας. Την ίδια εποχή την Vauxhall εκπροσωπούσε στην Β. Ελλάδα η "Μ. Ιωαννίδης" Α.Ε.Β.Ε, με έδρα επί της Βασ. Όλγας 136-138 στην Θεσσαλονίκη.
*Το 2017 οι Opel & Vauxhall εξαγοράστηκαν από τον γαλλικό όμιλο της PSA (Peugeot-Citroen) και σήμερα αποτελούν θυγατρικές του ομίλου Stellantis, μετά την συγχώνευση της PSA με την FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
Αρχική φωτογραφία (επάνω). Το Viva 1ης γενιάς έκανε τα πρώτα του βήματα στην ελληνική αγορά,
το Νοέμβριο του 1963 και αποτέλεσε το πλέον εμπορικό μοντέλο της Vauxhall στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτό, η εταιρεία βρέθηκε μέσα στις δέκα πρώτες των πωλήσεων το 1964 & το 1965.
Κάτω, το Vauxhall Victor 101 στα 1.600 cc (1964-1967).
Διαφήμιση για το μικρομεσαίο Chevette, στους 8 φορ. ίππους,
την άνοιξη του 1979.
Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History ©
(Update 2022)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου