Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2017

Εορταστική διαφήμιση της Nash



Διαφήμιση του Λαζάνη για τα αμερικάνικα Nash, τον Δεκέμβριο του 1938 (μοντέλα 1939)




Αρχείο: Hellenic Motor History

Τρίτη 26 Δεκεμβρίου 2017

Διαφήμιση της Auto Union, το 1935



Auto Union, Μάιος 1935. 
H διαφήμιση έχει ενδιαφέρον, διότι αναφέρονται τρεις επωνυμίες επιχειρήσεων. Η, διάρκειας 20 ημερών, έκθεση των αυτοκινήτων της Auto Union λάμβανε μέρος στις εγκαταστάσεις της "Α.Τ.Ε Α.Ε Αυτοκινήτων, Τρακτέρ & Ελαστικών", επί της Πατησίων 32. Η εν λόγω επιχείρηση (ίδρ. 1931) εκείνη την εποχή ήταν η αντιπροσωπεία των ελαστικών Goodyear, που ήταν το κυριότερο προϊόν στο σύνολο των δραστηριοτήτων της για πάρα πολλά χρόνια. Επισήμως δεν πρέπει να είχε εμπορική σχέση με την Auto Union. Ως γενικός αντ/πος φαίνεται ο Π. Σαρρής, ενώ γίνεται αναφορά και στο όνομα Kurt Jaeschke. ως εκπροσώπου ( ; ) της γερμανικής εταιρίας. Στα επόμενα χρόνια, και ως τον πόλεμο, ο Jaeschke αποτελούσε τον αποκλειστικό γενικό αντιπρόσωπο της Auto Union, με αιχμή τα DKW. H έδρα του ήταν στη Λεωφ. Συγγρού 36.





B.A
Έρευνα και αρχείο: Hellenic Motor History

Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1984. Οι κερδισμένοι, οι χαμένοι και οι πωλήσεις ανά κατηγορία.





To 1984 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 1.145.066 επιβατικά αυτοκίνητα. Από αυτά, τα 608.511 κυκλοφορούσαν στη περιφέρεια πρωτευούσης, εκ των οποίων τα 594.315 ήταν ιδιωτικής χρήσης επιβατικά.
Η μεγάλη πλειοψηφία των κυκλοφορούντων επιβατικών ανήκαν στη κατηγορία των 8 φορολογήσιμων ίππων, με 490.083 αυτοκίνητα. Ακολουθούσαν αυτά των 9 και 7 φορ. ίππων, με 141.685 και 128.914 αυτοκίνητα αντίστοιχα.
Επίσης, ένας σημαντικός αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων σε κυκλοφορία, αφορούσε οχήματα δεκαετίας και άνω (περίπου 350.000).
Η αγορά νέων αυτοκινήτων το 1984 ανήλθε στη χώρα μας σε 65.747 μονάδες, αύξηση +7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, που οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 61.549 μονάδες.
Πρώτη σε πωλήσεις αναδείχθηκε η Opel με 8.499 μονάδες και μερίδιο 12.9%. Η γερμανική εταιρεία είχε αρχίσει να δείχνει έντονη δυναμική από τα τέλη του 1983 και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του '84 είχε διαθέσει ήδη 4.091 αυτοκίνητα. Δημοφιλέστερο μοντέλο της ήταν το Kadett 4ης γενιάς, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν στο τελευταίο έτος παραγωγής του. 
Στη δεύτερη θέση ακολούθησε η Nissan με 7.070 μονάδες και ποσοστό 10.8%, ενώ τρίτη στην γενική κατάταξη ήρθε η Renault με 5.522 μονάδες και ποσοστό 8.4%. Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη χρονιά η γαλλική φίρμα είχε τερματίσει στην έκτη θέση με ποσοστό 7.8% και το 1984 κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών της κατά +14.4%.
Η Ζastava ήρθε στη τέταρτη θέση πετυχαίνοντας σημαντική άνοδο στις πωλήσεις της σε σχέση με το προηγούμενο έτος (+74.9%). Από 2.753 μονάδες και 4.5% το 1983, πέτυχε 4.814 πωλήσεις με ποσοστό 7.3% το 1984.
Μέσα στη πρώτη δεκάδα βρέθηκε και η έτερη δημοφιλής ανατολική μάρκα, η Lada, που ήρθε έβδομη στην γενική κατάταξη. Ενδιαφέρον έχει η παρουσία της Alfa Romeo στη δέκατη θέση, με μερίδιο 3.5% επί του συνόλου και 2.312 πωλήσεις. Η ιταλική εταιρεία είχε εντυπωσιακή άνοδο στην χώρα μας (+286.6%), χάρη στην νέα μικρομεσαία Alfa 33 1.2. 

Μεγαλύτερη ζήτηση το 1984 είχε η κατηγορία στους 8 φορ. ίππους (1.100-1.200 cc), με συνολικά 27.406 πωλήσεις. Τα πιο επιτυχημένα μοντέλα αυτής της κατηγορίας ήταν τα Honda Civic, Lada 1200, Opel Kadett, Renault 9/11 και Ford Escort. 
Η κατηγορία στους 7 φορ. ίππους ή 1.000 cc ακολούθησε στην δεύτερη θέση, με συνολικά 12.347 πωλήσεις. Kαι εδώ το Opel Kadett ήταν στους πρωταγωνιστές με την έκδοση των 1.000 cc, ενώ σημαντικό μερίδιο κατέκτησε το Nissan Cherry. Tρίτη σε προτιμήσεις ήταν η κατηγορία στους 9 φορ. ίππους (1.300 cc), με συνολικά 10.706 μονάδες και το Nissan Sunny πρώτο σε πωλήσεις σε αυτή την κλάση. Τα αυτοκίνητα στους 6 φορ. ίππους (900 cc) πέτυχαν 8.930 πωλήσεις, ενώ το μερίδιο των αυτοκινήτων στους 11 φορ. ίππους (1.600 cc) κάλυψαν μόλις το 4.2% της εγχώριας αγοράς, με συνολικά 2.766 πωλήσεις. Το μοντέλο που κυριάρχησε σε αυτή την κατηγορία, ήταν η BMW 316. 

Τα αυτοκίνητα με προέλευση από τη Δυτική Ευρώπη κατέκτησαν μερίδιο αγοράς 51%, με συνολικά 33.517 μονάδες. Οι ιαπωνικές εταιρείες πέτυχαν 20.286 πωλήσεις με μερίδιο 30.9%, επιδόσεις αισθητά μειωμένες έναντι της προηγούμενης χρονιάς. Μεγάλες απώλειες κατέγραψε η Toyota (-44.5%), που βρέθηκε στην ένατη θέση από την τέταρτη που κατείχε το 1983 και το μερίδιό της στο 4.4% από το 8.5%. Τέλος, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της Ανατολικής Ευρώπης κινήθηκαν ανοδικά στο σύνολό τους και κατέκτησαν το 16.1% της αγοράς, με πωλήσεις 10.583 μονάδων (+25.8%). 

Παράλληλα, την ίδια χρονιά διατέθηκαν 19.699 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που αντιστοιχούσαν στο 23.1% επί του συνόλου, στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Σε σχέση με το 1983, τα μεταχειρισμένα κατέγραψαν αύξηση κατά 45%. 

Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις νέων Ι.Χ. επιβατικών το 1984 είχαν ως εξής:


 
 
Η Opel κατέκτησε τη πρωτιά των πωλήσεων στην Ελλάδα το 1984, με το πλεονέκτημα της εγχώριας παραγωγής από την General Motors Hellas. Το δημοφιλές Kadett 4ης γενιάς (αρχική φωτό) στο τέλος του έτους θα έδινε τη θέση του στο νέο μοντέλο, όμως διατήρησε τη δυναμική του. Ήταν διαθέσιμο με κινητήρες στα 1.000 & 1.200 κ.εκ. 
H Nissan ήρθε 2η σε πωλήσεις το 1984. Τα ελληνικής συναρμολόγησης Sunny & Cherry ήταν τα πλέον δημοφιλή. Το πρώτο κυριαρχούσε στη κατηγορία των 9 φορ. ίππων (1.300 κ.εκ.) ενώ το Cherry ήταν διαθέσιμο με βασικό κινητήρα στα 1.000 κυβ. εκατοστά.

 
Η Renault είχε αύξηση στις πωλήσεις και το μερίδιο της στην ελληνική αγορά την περίοδο 1982-1984. Το '84 κατέκτησε τη 3η θέση, με ποσοστό 8.4%. Για την επιτυχία ήταν υπεύθυνο σε μεγάλο βαθμό το μικρομεσαίο sedan "R9", κυρίως στις εκδόσεις με το μοτέρ των 1.108 κ.εκ (8 φορ. ίπποι).


H Honda κατέκτησε την 5η θέση των πωλήσεων,το 1984, χάρη στο Civic 1.2. Το μικρομεσαίο μοντέλο διέθεσε 4.407 μονάδες, και αναδείχθηκε ως το πιο εμπορικό στους 8 φορ. ίππους. Ιδιαίτερα δημοφιλής ήταν η sedan έκδοση του.


H Alfa Romeo συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα στις δημοφιλέστερες εταιρείες, το 1984. Η αύξηση των πωλήσεών της στη χώρα μας ήταν εντυπωσιακή σε σχέση με το 1983. Αυτό το όφειλε προφανώς στην ολοκαίνουργια εκείνη την εποχή "Α33". Η βασική της έκδοση είχε κινητήρα στα 1.200 κ.εκ., στην πλέον εμπορική κατηγορία των 8 φορ. ίππων. Επιπλέον υπήρχαν και οι κινητήρες στα 1.300 & 1.500 κ.εκ., όμως η "1.2" πέτυχε τη συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων της εταιρίας στη χώρα μας, με 2.125 μονάδες.







Β.Α
Αρχείο Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

(Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History, από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα)





Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2017

Δύο άντρες και ένα Steyr.



Ελλάδα, γύρω στο 1948. Δύο άντρες ποζάρουν δίπλα σε ένα Steyr 50 ή 55, αυστριακής κατασκευής. Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1936 στην έκδοση "50" με κινητήρα 984 κ.εκ, απόδοσης 22 ίππων. Το 1938 παρουσιάστηκε η έκδοση "55" με κινητήρα 1.158 κ.εκ. 25 ίππων, με την ίδια σχεδίαση, ενώ το 1940 σταμάτησε η παραγωγή του. Άγνωστο πότε κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στη χώρα μας το εικονιζόμενο. Πάντως, πριν τον πόλεμο η Steyr διέθετε αντιπροσωπεία στην Ελλάδα. Την εισαγωγή και διάθεσή τους, είχε αναλάβει η "ΒΙΤΕΜ Α.Ε", με έκθεση στη Λεωφόρο Συγγρού 32α. Η ίδια επιχείρηση, είχε εκείνη την περίοδο και την αντιπροσωπεία της B.M.W.





B.A
Αρχείο: Hellenic Motor History



Αυτοκίνητα Essex & "Α.Β.Ε Ανώνυμος Αυτοκινήτων Βιομηχανική Εταιρεία"



Διαφήμιση της αμερικάνικης Essex-Hudson, τον Νοέμβριο του 1929. Η "Α.Β.Ε. Ανώνυμος Αυτοκινήτων Βιομηχανική Εταιρεία" είχε ιδρυθεί το 1926. Αντικείμενο της, η εμπορία αυτοκινήτων και ανταλλακτικών, καθώς και η επισκευή αυτοκινήτων και κατασκευή αμαξωμάτων. Σταδιακά το ενδιαφέρον της επικεντρώθηκε στην αντιπροσωπεία της εν λόγω εταιρείας. Εκείνη την εποχή, η επιχείρηση είχε αναλάβει και την αντιπροσωπεία των αμερικάνικων φορτηγών της International Harvester Company. Διέθετε αποθήκες και εργοστάσιο επί της οδού Αγορακρίτου 12, στον Άγιο Παντελεήμονα, ενώ η έκθεση και τα γραφεία βρίσκονταν στην οδό Πανεπιστημίου 32β.





B.A
Αρχείο: Hellenic Motor History

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017

Το Peugeot 403 Sept στην Ελλάδα.



Στις αρχές Νοεμβρίου 1960, η ΙΜΠΟΡΤΕΞ ανακοίνωσε την άφιξη του Peugeot 403 "Sept" στην ελληνική αγορά. Η νέα έκδοση του επιτυχημένου οικογενειακού μοντέλου, θα ήταν διαθέσιμη εντός του Δεκεμβρίου. Το 403 "Sept" εφοδιαζόταν με μικρότερο κινητήρα, 1.290 κ.εκ., τοποθετώντας το σε χαμηλότερη φορολογική κλίμακα (9 φορ. ίπποι). Παράλληλα, συνέχιζε η διάθεση του γνωστού 403 με τον κινητήρα των 10 φορ. ίππων, στα 1.468 κ.εκ. Λίγους μήνες πριν είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας και το 404.




Β.Α
Αρχείο: Hellenic Motor History

Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017

Εορταστική διαφήμιση της Mercedes



Xρόνια Πολλά από την "Μ.Κ. Φωστηρόπουλος Α.Ε", 
τον Δεκέμβριο του 1964







Αρχείο Hellenic Motor History.

Διαφήμιση της Hanomag το 1939



Επιβατικά αυτοκίνητα Hanomag, καλοκαίρι 1939. Αντιπρόσωπος ο Δημήτριος Αβράσογλου. Η "Δ. Αβράσογλου & Σια", έκανε επίσης εισαγωγές γεωργικών εργαλείων και μηχανημάτων. Το εικονιζόμενο μοντέλο αφορά το "1.3 Liter", εντελώς νέο εκείνη την εποχή. Ο κινητήρας του ήταν 1.298 κ. εκ, με απόδοση 32 ίππων.

Hanomag 1.3 Liter (1939), γερμανικής προέλευσης.






Β.Α
Αρχείο: Hellenic Motor History
(photo Getty Images)


Ταξί στην Καβάλα του '30



"Σταθμός αυτοκινήτων Καβάλλα", αναγράφεται στη φωτογραφία. Προφανώς πιάτσα ταξί ή αγοραίων, τη δεκαετία του '30. Στη πρόσοψη του κτιρίου, δεξιά, είναι αναρτημένη διαφήμιση της "ΦΟΡΔ".




Β.Α

Δευτέρα 11 Δεκεμβρίου 2017

Ελλάδα 1954. H "λάθος" διαφήμιση της Renault.




Στις αρχές Φεβρουαρίου 1954, ο Σαρακάκης που είχε εκείνη τη περίοδο την αντιπροσωπεία της Renault στη χώρα μας, δημοσίευσε μια διαφήμιση στο τύπο με σκοπό τη προώθηση του ταπεινού και οικονομικού "4CV". Όμως στη καταχώρηση εικονιζόταν το μεγάλο και ακριβό μοντέλο "Fregate".
Λίγες μέρες αργότερα ο Σαρακάκης δημοσίευσε μια νέα διαφήμιση με σκοπό να διορθώσει το λάθος.

Η νέα καταχώρηση ανέφερε πως η αντιπροσωπεία δέχθηκε 100.000 (!) τηλεφωνήματα από αναγνώστες που υπέδειξαν το λάθος της πρώτης διαφήμισης, ενώ πλέον εικονιζόταν το σωστό μοντέλο. Δεν ξέρουμε βέβαια αν επρόκειτο όντως για λάθος ή απλά ήταν ένα διαφημιστικό "κόλπο" της διαφημιστικής εταιρείας "ΑΔΕΛ" και του Σαρακάκη. 







Β.Α
Αρχείο: Hellenic Motor History






Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

Ταξίδι στο χρόνο με μια Mercedes


Περισσότερο από μισός αιώνας χωρίζει αυτές τις δύο φωτογραφίες. 
Η πρώτη, εικονίζει μια παλιά Mercedes στην Αθήνα του σήμερα. Η δεύτερη, μια καινούργια Mercedes στην Αθήνα του χτες. 

Η κόκκινη-μαύρη "170", γνωστή φιγούρα στην οδό Ερμού, αποτελεί σήμερα ένα κλασικό αυτοκίνητο. H καριέρα της είχε ξεκινήσει πριν τον πόλεμο και η γερμανική εταιρία συνέχισε τη παραγωγή της και μεταπολεμικά, έως το 1953.
H μπλε σκούρα Mercedes τύπου "Ponton", βρίσκεται έξω από ένα σπίτι στη Κηφισιά. γύρω στο 1953-1954. Eκείνη την εποχή αποτελούσε κυριολεκτικά το "τελευταίο μοντέλο", εφόσον είχε μόλις παρουσιαστεί στην αγορά. Ήταν το πρώτο πραγματικά καινούργιο αυτοκίνητο της Mercedes μετά τον πόλεμο και αντικατέστησε την "170". 
Η συγκεκριμένη ανήκε σε κάποιο μέλος ξένης αποστολής (των ΗΠΑ), όπως μαρτυρούν οι πινακίδες .




(photo #1: Athens 2009, Robert Wallace)
(photo #2: Kifissia ca. 1953/54, Avery Clark)


B.A
Hellenic Motor History

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1966


Με αυξήσεις στη φορολογία των αυτοκινήτων, ξεκίνησε το 1966. Οι αυξήσεις αυτές αφορούσαν στο γενικότερο πλαίσιο της οικονομικής πολιτικής της τότε κυβέρνησης και περιλαμβάνονταν στο νομοσχέδιο του υπουργείου Συντονισμού και Οικονομικών "Περί τροποποιήσεως φορολογικών τινών διατάξεων", που κατατέθηκε στη βουλή τον Δεκέμβριο του 1965. 
Έτσι, από 1/1/1966 ίσχυσε η αύξηση στην εφάπαξ εισφορά των νέων επιβατικών Ι.Χ αυτοκινήτων, κατά 30%
Ως συνέπεια, η (κατά κανόνα) ισχύουσα εισφορά των 15.000 δραχμών στα δημοφιλή επιβατικά έως 8 φορολογίσιμους ίππους, ανέβηκε στις 19.500 δραχμές. Στα επιβατικά από 9 έως 12 φορολογίσιμους ίππους η εισφορά ανέβηκε από τις 25.000 δραχμές στις 32.500 δραχμές (σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν αποκλίσεις στην εισφορά αυτοκινήτων ίδιας φορολογίσιμης ισχύος). Αντίστοιχη αύξηση υπήρξε, φυσικά, και στα μεγαλύτερα Ι.Χ, άνω των 12 φορ. ίππων, με σημαντική επιβάρυνση στις λιανικές τιμές πώλησης.
Επιπλέον, υπήρξε αύξηση των τελών κυκλοφορίας σε όλα τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης κατά 30% ή 40%, ανάλογα την κατηγορία. 

Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας, το 1966, ανήλθαν σε 12.962 μονάδες, έναντι 16.306 το 1965 (-20.1%).

Πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία αναδείχθηκε η Volkswagen, για 2η συνεχόμενη χρονιά. 

Έως τα τέλη του '66 κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα 122.479 επιβατικά, εκ των οποίων τα 114.022 ήταν ιδιωτικής χρήσης. 

Στη πρωτεύουσα ο συνολικός αριθμός επιβατικών έφτανε τα 88.467 αυτοκίνητα, με τα 83.684 να αφορούν τα ιδιωτικής χρήσης. 


Η VW ήταν 1η σε πωλήσεις στη χώρα μας το 1966, χάρη στον δημοφιλή Σκαραβαίο (φωτογραφία). Η γερμανική εταιρία διέθετε επίσης τα "1500" & "1600".






B.A
Έρευνα: Hellenic Motor History
Στοχεία: ΣΕΑΑ & ΕΛΣΤΑΤ

Το Citroen Axel στην ελληνική αγορά


To 1986 έκανε την εμφάνιση του στην ελληνική αγορά το Citroen Axel.
H ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου μοντέλου, ήταν πως επρόκειτο για ένα αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν αποκλειστικά στη Ρουμανία.
Η παραγωγή του ξεκίνησε μετά από συμφωνία μεταξύ της Citroen και της κυβέρνησης της Ρουμανίας.
Στη ρουμάνικη αγορά κυκλοφόρησε (από το 1981) σαν Oltcit. Η ονομασία αυτή προερχόταν από το "Oltenia", τη περιοχή όπου βρίσκονταν οι εγκαταστάσεις της εταιρίας και το "Citroen".
Η γαλλική εταιρία συμμετείχε στο σχήμα σε ποσοστό 36% με το υπόλοιπο 64% να ανήκει στη κυβέρνηση.
To Oltcit προοριζόταν επίσης για κάποιες άλλες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, όμως η Citroen ανέλαβε να προωθεί το 40% της παραγωγής σε αγορές της Δυτικής Ευρώπης ως Citroen Axel.
Tην 1η Ιουλίου 1984 έκανε την εμφάνιση του στη γαλλική αγορά, ενώ οι εξαγωγές αφορούσαν και χώρες όπως η Αυστρία, η Ολλανδία, η Ιταλία, το Βέλγιο και, αργότερα, η Ελλάδα.
Η ομοιότητα του Axel με το Citroen Visa οφείλεται στο γεγονός ότι προήλθε από το ίδιο project με το γνωστό γαλλικό μοντέλο. Παρόλα αυτά, ενώ το Visa προσφερόταν με αποκλειστικά 5θυρο αμάξωμα, το Axel ήταν αποκλειστικά 3θυρο.


Αν και διέθετε μια σειρά από τα πλεονεκτήματα των Citroen (άνεση, οδική συμπεριφορά), τα ποιοτικά στάνταρντ του ρουμάνικου εργοστασίου βρίσκονταν σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό δημιούργησε προβλήματα στη μητρική εταιρία, με σημαντικά κόστη εγγυήσεων για κάθε αυτοκίνητο, ενώ έβλαψε και την εμπορική του πορεία.
Στην ελληνικά αγορά ήρθε με τον κινητήρα των 1129 κ. εκ. (11R). Το μοτέρ αυτό ήταν αερόψυκτο με απόδοση 57 ίππων.
Μεγάλο πλεονέκτημα στην Ελλάδα ήταν η τιμή του. Με εξαίρεση το 2CV, αποτελούσε το φθηνότερο μοντέλο της Citroen στην εγχώρια αγορά. Αυτό βέβαια ήταν αποτέλεσμα της προέλευσης του, εφόσον η Ρουμανία ήταν μια σοσιαλιστική χώρα με φτηνά εργατικά χέρια. Ήταν ένα από τα φθηνότερα αυτοκίνητα στους 8 φορ. ίππους, που διέθετε -έστω και τυπικά- την ταυτότητα μιας Δυτικοευρωπαϊκής εταιρίας. 
Έτσι, το 1986, το Axel αποτέλεσε το best seller της Citroen στην Ελλάδα, με πωλήσεις 2.347μονάδων σε σύνολο 4.619 που πέτυχε η γαλλική εταιρία.
Το 1987 οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη χώρα μας ήταν μειωμένες κατά 23% σε σχέση με το 1986. Αυτό είχε σαν συνέπεια οι περισσότερες εταιρίες να βγουν χαμένες, μεταξύ των οποίων και η Citroen. Το Axel εξακολουθούσε να καλύπτει ένα μεγάλο κομμάτι από τις πωλήσεις της εταιρίας στη χώρα μας, όμως το 1987 παρουσίασε κάμψη κατά 59.6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Από τις συνολικά 2.240 Citroen που διατέθηκαν εκείνη τη χρονιά, οι 949 αφορούσαν το Axel (μερίδιο αγοράς 1.9%).
Το ρουμάνικο μοντέλο έμεινε στην αγορά μέχρι το 1989, με τη πορεία του τα δύο τελευταία χρόνια να φθίνει. Το 1988, από τις συνολικά 2.062 πωλήσεις της Citroen στην Ελλάδα, μόλις οι 352 αφορούσαν το Axel. To 1989 διατέθηκαν επιπλέον 261 τέτοια αυτοκίνητα, πριν το συγκεκριμένο μοντέλο περάσει οριστικά στην ιστορία. Τουλάχιστον για την αγορά της Ελλάδας και άλλες ευρωπαϊκές αγορές, εφόσον το Oltcit συνέχισε να παράγεται στη Ρουμανία έως τα μέσα της δεκαετίας του '90.









Β.Α
Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2017

Τα Aero Willys στην Ελλάδα


 Aero Willys 1953

Τα Aero Willys ήταν η σειρά επιβατικών μοντέλων της αμερικάνικης Willys-Overland. Η διάθεσή τους ξεκίνησε το 1952 και έμειναν στη παραγωγή έως το 1955, οπότε και η εταιρία αποφάσισε να επικεντρωθεί στη κατασκευή των Jeep, τα οποία άλλωστε κατασκεύαζε από τη περίοδο του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Τα Aero Willys ήταν διαθέσιμα και στην Ελλάδα, με γενικό αντιπρόσωπό την "Α.Ε. Εμπορίας Αυτοκινήτων & Ελαστικών ΤΙΤΑΝ" (Willys-Overland-Jeep).
Τα κεντρικά γραφεία της επιχείρησης, εκείνη τη περίοδο, ήταν στην οδό Δραγατσανίου 6 ενώ το υποκατάστημα Θεσσαλονίκης βρισκόταν στην οδό Κομνηνών.
Στη χώρα μας εισάγονταν το 1953 οι εκδόσεις Aero Lark και Αero Ace, με 4πορτο αμάξωμα και κινητήρες 6 κιλύνδρων. Επιπλέον υπήρχαν ειδικές εκδόσεις για ταξί. 
Η ΤΙΤΑΝ συνέχισε να εισάγει στην Ελλάδα τα θρυλικά Jeep, τα επόμενα χρόνια. 

To Willys Aero Lark αποτελούσε τη βασική έκδοση της σειράς επιβατικών της εταιρίας. Στη φωτογραφία εικονίζεται το μοντέλο του 1953 που, μαζί με το πλουσιότερο Aero Ace, ήταν διαθέσιμο και στη χώρα μας.





Β.Α
έρευνα: Hellenic Motor History


Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017

Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1986. Νέα σημαντική αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων, πτώση των πωλήσεων.







 Με την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου να διανύει μια δύσκολη περίοδο, το 1986 οι πωλήσεις νέων επιβατικών παρουσίασαν μείωση κατά 17%, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι συνολικές ταξινομήσεις ανήλθαν στις 65.166 μονάδες, έναντι 78.534 μονάδων το 1985.
Σημαντικό μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων I.X επιβατικών, κατείχαν τα μεταχειριμένα αυτοκίνητα. Συγκεκριμένα, διατέθηκαν 31.015 μονάδες μεταχειρισμένων. που κάλυψαν το 32.2% της αγοράς. Έτσι, συνεχίστηκαν οι ανοδικές τάσεις στη ζήτηση μεταχειρισμένων, με το 1986 να αποτελεί τη χρονιά που πέτυχαν το μεγαλύτερο ποσοστό συμετοχής, για όλη τη δεκαετία του '80. Για να υπάρχει σύγκριση, το προηγούμενο έτος είχαν διατεθεί 30.906 μεταχειρισμένα επιβατικά, με μερίδιο 28.2% επί του συνόλου.  
Η υψηλή φορολογία ήταν ο σημαντικός παράγοντας που διαμόρφωνε την εικόνα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. ενώ οι φορολογικοί συντελεστές σημείωσαν επιπλέον αύξηση από την αρχή του έτους (περίπου 11%). Τον Οκτώβριο του 1985 είχε προηγηθεί η κατά 15% υποτίμηση της δραχμής, με αποτέλεσμα να αυξηθεί και η εργοστασιακή τιμή των αυτοκινήτων κατά 5% έως 10%.
Όσον αφορά τις λιανικές τιμές πώλησης στην Ελλάδα, τον Μάρτιο του '85 ο μέσος όρος για ένα αυτοκίνητο 8 φορολογίσιμων ίππων (1.100-1.200 κ.εκ) ήταν 1.090.000 δραχμές και τον Μάρτιο του '86 είχε ανέβει περίπου στο 1.750.000 δρχ. ! Σε αυτό το διάστημα ο  γενικός μέσος όρος τιμών αυξήθηκε συνολικά 49%, η μεγαλύτερη άνοδος που σημειώθηκε μετά το 1980. 

Η Νissan ήταν η εταιρεία που κυριάρχησε στη χώρα μας το 1986. Μετά από δυο συνεχόμενες χρονιές στη 2η θέση των πωλήσεων (1984 & 1985), η ιαπωνική φίρμα βρέθηκε στη κορυφή με ποσοστό 17.1% και 11.158 μονάδες. Σχεδόν το σύνολο των αυτοκινήτων που διέθεσε, αφορούσε τα ελληνικής συναρμολόγησης Sunny και Cherry (10.652). 
Σημαντική ήταν η χρονιά για την Seat. Από την 17η θέση το προηγούμενο έτος βρέθηκε τo 1986 στη δεύτερη θέση της κατάταξης, πετυχαίνοντας 5.966 πωλήσεις με μερίδιο 9.2% έναντι 1.481 μονάδων και ποσοστό 1.9% το 1985. Η ισπανική εταιρεία διέθετε νέα αντιπροσωπεία στη χώρα μας, την Technocar ΑΒΕΕ, αλλά και μια νέα σειρά μοντέλων, το Ibiza  (1η γενιά) και το 4θυρο οικογενειακό Gredos. Kαι τα δυο προσφέρονταν σε ανταγωνιστικές τιμές, ιδιαίτερα στις βασικές τους εκδόσεις. 
H Opel αρκέστηκε στη 3η θέση με 5.531 πωλήσεις (-41.7%), από πρώτη που ήταν τα δυο προηγούμενα χρόνια. 

Με εξαίρεση τη Nissan, οι υπόλοιποι ιάπωνες κατασκευαστές παρουσίασαν υποχώρηση, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Honda. Από την 5η θέση που κατείχε το 1984 βρέθηκε στην 7η το 1985, ενώ το 1986 απουσίαζε από τη πρώτη δεκάδα. 
Ψηλά στις προτιμήσεις των αγοραστών παρέμειναν τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη, αυξάνοντας το μερίδιο τους κατά περίπου 2%. 
Η Lada ήταν η δημοφιλέστερη εταιρεία, μεταξύ αυτών, κερδίζοντας την 4η θέση της γενικής κατάταξης. 
Μεγάλες απώλειες κατέγραψε η γιουγκοσλάβικη Zastava, η οποία τερμάτησε στην 7η θέση, με ποσοστό 4.6% και 3.010 μονάδες (-52.2%). Την προηγούμενη χρονιά είχε κερδίσει τη 3η θέση με ποσοστό 8.0% και 6.301 μονάδες. 
Αντίθετα, σημαντική αύξηση παρουσίασε η Dacia (+84.5%). Η επίδοση της ήταν η καλύτερη που πέτυχε στην Ελλάδα, χαρίζοντας της την 6η θέση με 3.128 μονάδες και ποσοστό 4.8%. Αύξηση των πωλήσεων της κατέγραψε και η Skoda (+80.5%), η οποία έμεινε οριακά εκτός πρώτης δεκάδας (11η). 

 

[* άθροισμα πωλήσεων Citroen Γαλλίας & Citroen Ρουμανίας]



H Seat είχε υποτονική παρουσία στην ελληνική αγορά κατά το πρώτο μισό της δεκαετίας του '80. Το 1986 επανήλθε δυναμικά στο προσκήνιο, κατακτώντας τη 2η θέση των πωλήσεων. Το Ibiza 1ης γενιάς ήταν ο νέος πρωταγωνιστής της εταιρείας. Ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις με 3θυρο και 5θυρο αμάξωμα και κινητήρες 903 (Junior), 1.200 και 1.500 κ.εκ. 


Η Lada ήρθε στη 4η θέση της γενικής κατάταξης, από την 5η το 1985, χάρη στο "1200" (photo).


Το 1985 η Citroen ήταν εκτός πρώτης δεκάδας στη χώρα μας. Το 1986 επανήλθε, κερδίζοντας τη 5η θέση, χάρη σε ένα μοντέλο κατασκευασμένο στη Ρουμανία. To Citroen Axel (photo) εισαγόταν με τον κινητήρα των 1.129 κ.εκ. και αποτελούσε μια προσιτή επιλογή στους 8 φορ. ίππους. Ήταν το πιο εμπορικό μοντέλο της Citroen στη χώρα μας, καλύπτοντας το 50.8% των πωλήσεων της εκείνη την χρονιά.  


Η Dacia, πέτυχε την καλύτερη επίδοσή της στην Ελλάδα, το 1986. Η ρουμάνικη εταιρεία κατόρθωσε να ανέβει στην 6η θέση των πωλήσεων, αφήνοντας πίσω την παραδοσιακά δημοφιλέστερη Zastava (7η). Στη γκάμα της υπήρχε το  "1210" (photo), εξαιρετικά προσιτό αλλά ξεπερασμένο, σε 4πορτη και station έκδοση.







Β.Α
Hellenic Motor History
Στοχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ




Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

Alfa Romeo Μοσχούς



Διαφημιστική καταχώρηση του Γιώργου Μοσχού, τον Αύγουστο του 1978


Ο Γιώργος Μοσχούς (1944 - 7/4/2011) ήταν παιδί πολυμελούς οικογένειας. Διακρίθηκε στους αγώνες αυτοκινήτου, με πρώτη εμφάνιση το 1966. Δεν θα γίνει εκτενής αναφορά στην ιστορία του, έχουν γραφτεί δεκάδες άρθρα στο διαδίκτυο από άλλους, πιο ειδικούς στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Στη δεκαετία του '70 & του '80 είχε μια σειρά από διακρίσεις με αυτοκίνητα της Alfa Romeo και της Nissan, μεταξύ άλλων και στον εθνικό μας αγώνα, το Ράλλυ Ακρόπολις. Είχε παρουσία και στον εμπορικό τομέα, ως αντιπρόσωπος της Alfa Romeo, από το 1975. Η έκθεση βρισκόταν στη συμβολή της οδού Μουσών με την Λεωφ. Κηφισίας. 






Β.Α
Photos: αρχείο Hellenic Motor History


Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 1981. Βελτιωμένη η εικόνα των πωλήσεων παρά το δυσμενές κλίμα.

΄


Το 1981 ήταν η χρονιά που η Ελλάδα έγινε επίσημα μέλος της Ε.Ο.Κ και, από 1η Ιανουαρίου 1981 η χώρα μας αποτελούσε το 10ο μέλος της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (σήμερα Ε.Ε).
Ήταν όμως και χρονιά εκλογών, που διεξήχθησαν στις 18 Οκτωβρίου και ανέδειξαν το ΠΑΣΟΚ ως πρώτο κόμμα,  σηματοδοτώντας την "αλλαγή".
Η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, εφόσον η ανάπτυξη είχε εισέλθει σε αρνητικούς ρυθμούς (για πρώτη φορά από το 1974) και τον πληθωρισμό σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Σε αυτό συνέβαλε και η παγκόσμια οικονομική κατάσταση που πυροδοτήθηκε από τη πετρελαϊκή κρίση του 1979. Επίσης υπήρξε χειροτέρευση στο ισοζύγιο πληρωμών ενώ αυξήθηκαν σημαντικά οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, φτάνοντας στο 38% του ΑΕΠ έναντι 31.8% το 1980.
Η αγορά αυτοκινήτου το 1981 παρουσίασε μεν αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, όμως εξακολούθησε να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα με απόλυτα κριτήρια.
Οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας ανήλθαν σε 46.860 μονάδες (+31%).
Στη πρώτη θέση βρέθηκε η Datsun, η οποία είχε ξεκινήσει την εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων από τις αρχές του 1980. Συγκεκριμένα, το 1981 διέθεσε συνολικά 8.010 επιβατικά (+27.6%), κυριαρχώντας στην εγχώρια αγορά με μερίδιο 17.1%.
Η Opel ακολούθησε στην δεύτερη θέση με 4.045 μονάδες (+36.5%) και μερίδιο 8.6%. Τρίτη σε πωλήσεις ήρθε η Ford με 3.693 μονάδες, ενώ τη πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Toyota και η Suzuki. Αυτές οι τρεις εταιρείες είχαν ελάχιστη διαφορά μεταξύ τους και απέσπασαν το ίδιο ποσοστό, με 7.9%. (βλ. πίνακα)
Η Suzuki αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις της εκείνη τη χρονιά (+86.2%), χάρη στο νέο μικρό και προσιτό Alto των 550 κ.εκ. στους 4 φορολογήσιμους ίππους. H Fiat βρέθηκε στην έκτη θέση της κατάταξης, με 2.890 μονάδες και μερίδιο 6.2%. Η επίδοση της ιταλικής εταιρείας ήταν ικανοποιητική, όμως υπήρξαν απώλειες σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων (-3.9%) όσο και στο ποσοστό της (-2.2%). 
Τα Ιαπωνικά αυτοκίνητα αποδείχθηκαν δημοφιλέστερα με συνολικά 22.650 μονάδες (48.3%) , με αυτά της Δυτικής Ευρώπης να ακολουθούν με 20.540 (43.8%) . Από τα υπόλοιπα, τα 3.290 αφορούσαν μοντέλα από κατασκευαστές της Ανατολικής Ευρώπης (7.0%) ενώ ένα 0.8% ήταν άλλης προέλευσης. Η δημοφιλέστερη ανατολική φίρμα ήταν η Lada, που πέτυχε αύξηση +120.8% και ισοβάθμισε με την Citroen. Χαμηλότερα στην κατάταξη οι Autobianchi και Renault σημείωσαν επίσης τον ίδιο αριθμό πωλήσεων, έχοντας και οι δύο εταιρείες απώλειες, με 651 μονάδες.

Ανοδικά κινήθηκαν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, με 8.020 μονάδες έναντι 6.698 την προηγούμενη χρονιά (+19.7%). Πάντως το μερίδιό τους στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ήταν ελαφρώς μειωμένο, με 14.6% από 15.8% το 1980. Η συναλλαγματική δαπάνη για την εισαγωγή νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας το 1981, ανήλθε σε περίπου 148.7 εκατομμύρια δολάρια, έναντι περίπου 110.8 εκ. δολάρια το 1980. Η Ελλάδα είχε ενταχθεί επίσημα στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, όμως οι συνθήκες που επικρατούσαν στην αγορά αυτοκινήτου απείχαν σημαντικά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η αύξηση που σημειώθηκε το 1981 στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων δεν βελτίωσε ουσιαστικά το κλίμα, ενώ οι λιανικές τιμές των αυτοκινήτων συνέχισαν την έντονα ανοδική πορεία, που είχε ξεκινήσει από τα μέσα του 1979. Το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό για την πολιτεία, που αύξησε τα έσοδα από φόρους στα καινούργια αυτοκίνητα, υπερβαίνοντας τα 19 δισεκατομμύρια δραχμές ενώ το 1980 τα έσοδα είχαν υποχωρήσει κάτω από τα 10 δισεκατομμύρια δραχμές. 



Η καλή επίδοση των Audi και Mercedes (που κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση), θα πρέπει να αποδωθεί στο κομμάτι της αγοράς του ταξί. Το 1981 η κυβέρνηση επέτρεψε την κυκλοφορία των ταξί με κινητήρες πετρελαίου, βάσει του νόμου 1108/1980. 

 
Στη 2η θέση των πωλήσεων ήρθε η Opel στη χώρα μας το 1981. Δημοφιλέστερο μοντέλο της το Kadett 4ης γενιάς, με βασική έκδοση στα 993 κ.εκ.

Η Suzuki κατέκτησε τη 5η θέση των πωλήσεων στη χώρα μας το 1981, με ποσοστό 7.9%. Υπεύθυνο για την επιτυχία το νέο -τότε- 5πορτο Alto των 550 κ.εκ. (φωτό: 4Τροχοί)










Β.Α
Έρευνα & Αρχείο Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ [Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων]