Σάββατο 12 Μαΐου 2018

Tα αυτοκίνητα Goggomobil & Glas στην Ελλάδα. Σύντομη αναδρομή στην ξεχασμένη γερμανική εταιρεία.




H Glas GmbH (Δ. Γερμανία) ξεκίνησε σαν μια εταιρεία παραγωγής αγροτικών εργαλείων, στα τέλη του 19ου αιώνα.
Η επιχείρηση αναπτύχθηκε με ταχείς ρυθμούς έως τον 2ο Π.Π.
Μετά το τέλος του πολέμου ο Andreas Glas, εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, εντάσσεται στο δυναμικό.
Το 1951 επισκέπτεται μια έκθεση αγροτικού εξοπλισμού στη Verona της Ιταλίας. Εκεί παρατηρεί τον μεγάλο αριθμό scooter που κυκλοφορούσαν στους δρόμους. Εκείνη την εποχή η Glas αναζητούσε να κατασκευάσει νέα προϊόντα, ενώ οι πωλήσεις αγροτικού εξοπλισμού και μηχανημάτων παρουσίαζαν σημαντική κάμψη.
Τότε αποφάσισε να φτιάξει το δικό του scooter. Η παραγωγή του ξεκίνησε πολύ σύντομα, την άνοιξη του '51, και το όνομα του νέου οχήματος ήταν Goggo.
Το γερμανικό scooter έγινε σύντομα επιτυχία και έως το 1954 είχαν κατασκευαστεί σχεδόν 47.000 κομμάτια.
Παρά την επιτυχία του, ήταν φανερό ότι η μεγάλη ζήτηση που είχαν τα δίτροχα στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια θα έφτανε κάποια στιγμή στο τέλος της.
Η οικονομική κατάσταση των καταναλωτών σταδιακά βελτιωνόταν και οι μεταφορικές τους απαιτήσεις αυξάνονταν.
Πλέον, η Glas στόχευε στη κατασκευή ενός μικρού προσιτού αυτοκινήτου. Θέλοντας να ξεφύγει από τα πρότυπα οχημάτων όπως το Fuldamobil, αποφάσισε να προσφέρει ένα πιο ολοκληρωμένο τετράτροχο αλλά σε συσκευασία "τσέπης".
Το Goggomobil, όπως ονομάστηκε, ξεκίνησε να παράγεται το 1955 και η επιτυχία του ήταν τέτοια που η ζήτηση δεν μπορούσε να καλυφθεί. Το μικρό αυτοκίνητο φόραγε δίχρονους, δικύλινδρους κινητήρες 250 και 300 κ.εκ., που είχε εξελίξει η ίδια η Glas. Αργότερα προστέθηκε και ένας μεγαλύτερος, 400 κ.εκ. ενώ η γκάμα επεκτάθηκε με την εμφάνιση μιας έκδοσης coupe, αλλά και ενός μικρού van.


Σύντομα, η εταιρεία είχε την επιθυμία να φτιάξει κάτι μεγαλύτερο. Έτσι, το καλοκαίρι του 1958 ήταν διαθέσιμα τα Goggomobil Τ600 & T700 (αργότερα μετονομάστηκαν σε Glas Isar 600 & 700). Oι διαθέσιμοι κινητήρες ήταν δικύλινδροι στα 600 & 700 κ.εκ. ενώ σημαντικά αυξημένες ήταν οι διαστάσεις του σε σχέση με το αρχικό Goggomobil. Έμεινε στη παραγωγή μέχρι το καλοκαίρι του 1965.
Τα οχήματα αυτά έδωσαν το παρόν και στην ελληνική αγορά. Αντιπροσωπεία της Goggomobil ήταν αρχικά η "ΕΛΜΟΤΟΡ" Α.Ε. (μετέπειτα "ΜΟΤΟΡΕΛ" Ε.Π.Ε) με έδρα στη Λεωφόρο Συγγρού 74.
Aπό το 1962, η εταιρεία κυκλοφόρησε το ακόμα μεγαλύτερο σε διαστάσεις, Glas 1004 με κινητήρα 992 κ.εκ., ενώ σύντομα προστέθηκε ένα μοτέρ 1.189 κ.εκ (Glas 1204). Από το 1965, ήταν διαθέσιμο και το Glas 1304, στα 1.290 κ.εκ. Στην Ελλάδα ήρθαν οι εκδόσεις και με τα τρία μοτέρ.
Ήδη εκείνη την εποχή, περί τα μέσα της δεκαετίας του '60, την αντιπροσωπεία Glas έχει αναλάβει η "ΜΟΤΟΡ-ΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 132.
Η συγκεκριμένη επιχείρηση είχε αναλάβει νωρίτερα, στις αρχές του 1962, τη γενική αντιπροσωπεία της Alfa Romeo αλλά και της βρετανικής Jaguar στην χώρα μας.
Το 1964 η γκάμα επεκτάθηκε στα μεσαία οικογενειακά αλλά και τα σπορ αυτοκίνητα. Στη πρώτη περίπτωση με το Glas 1700, μια 4θυρη μπερλίνα με κινητήρα 1.682 κ.εκ. Στη δεύτερη περίπτωση με το Glas 1300 GT Coupe & Glas 1700 GT Coupe (από το 1965).
Το "1700" εισήχθη κανονικά στη χώρα μας. Είναι άγνωστο αν ίσχυσε το ίδιο και για το GT Coupe, έτσι και αλλιώς ήταν ένα μοντέλο περιορισμένης παραγωγής, όμως πιθανόν να ήρθαν κάποια ελάχιστα κομμάτια στην Ελλάδα. Και τα δύο μοντέλα είχαν σχεδιαστεί από την εταιρεία του Pietro Frua στο Τορίνο της Ιταλίας.
Με την Glas να κοιτάει όλο και ψηλότερα, το 1966 παρουσίασε ένα πολυτελές coupe με μοτέρ V8 στα 2.600 κ.εκ. Όμως πλέον η παραγωγή τέτοιας έκτασης γκάμας αυτοκινήτων δεν μπορούσε να είναι επικερδής για μια εταιρεία που δεν είχε προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της.
Η Glas είχε λειτουργήσει πέραν των δυνατοτήτων της. Την λύση στο πρόβλημα έδωσε η BMW, η οποία συμφώνησε να αγοράσει την φίρμα. Η υπογραφή της συμφωνίας για την εξαγορά έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου 1966. 'Εως το καλοκαίρι του 1967 η παραγωγή των αυτοκινήτων της Glas σταμάτησε. Εξαίρεση αποτέλεσε το μικρό Goggomobil, που συνέχισε να είναι δημοφιλές και παρέμεινε στην παραγωγή  έως τα τέλη Ιουνίου 1969. Τον Ιούνιο του 1967 τα αυτοκίνητα της Glas στην χώρα μας ανέλαβε η "BMW Ελλάς" Α.Ε (service κλπ). 
Λίγα αυτοκίνητα Glas διατέθηκαν και κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους, ενώ τα μικρότερα Goggomobil υπερτερούσαν ελαφρώς σε αριθμό.
 
 
 To Glas 1204 (πάνω) και το Glas 1700 (κάτω) εισήχθησαν στην Ελλάδα στις βασικές τους εκδόσεις αλλά και στις εκδόσεις TS, με αυξημένη ιπποδύναμη. 

Kαταχώρηση της "ΜΟΤΟΡΕΛ" για την coupe έκδοση S του "1004" με κινητήρα 992 κ.εκ., τον Ιανουάριο του 1963.









Β.Α

Έρευνα & αρχείο
© Hellenic Motor History


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου