Τρίτη 26 Ιουνίου 2018

Το Ι.Χ αυτοκίνητο την Ελλάδα των 80s.


Χώρος στάθμευσης στο Ναύπλιο, τον Απρίλιο του 1987 (photo by  Marie-Helene Cingal)

Με την είσοδο της δεκαετίας του '80, η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας βρισκόταν ήδη υπό πίεση. Ο διπλασιασμός των φόρων το καλοκαίρι του 1979 και οι επιπλέον αυξήσεις μέσα στο 1980, είχαν ως συνέπεια την μείωση των πωλήσεων νέων Ι.Χ κατά 60%. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ξεκίνησε την ίδια χρονιά η λειτουργία του εργοστασίου του Θεοχαράκη, στον Βόλο, όπου συναρμολογούσε επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα της Datsun (Nissan). Το 1980, η εταιρία ήρθε στη κορυφή των πωλήσεων με μερίδιο 17.6% και ήταν η πρώτη φορά που μια ιαπωνική εταιρία κατάφερνε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα. Παράλληλα, στον απόηχο της πετρελαϊκής κρίσης του 1979, αυξήθηκε το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου, ειδικά με την αύξηση στη τιμή της βενζίνης. Στις αρχές της δεκαετίας του '80, έκαναν αισθητή τη παρουσία τους στους ελληνικούς δρόμους και τα διάφορα ελληνικής κατασκευής "τζιπάκια". Παρά το γεγονός ότι προορίζονταν για χρήση ως ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, λόγω της ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης, σύντομα έγιναν (και) ιδιωτικής χρήσης για αρκετούς Έλληνες. Το 1982 καθιερώνεται ο Δακτύλιος, στα πλαίσια των μέτρων για την καταπολέμηση του νέφους στην Αθήνα. Παρόλα αυτά, η νέα σοσιαλιστική κυβέρνηση συνέχισε την πολιτική της υψηλής φορολόγησης. Η σταδιακή αύξηση των φορολογικών συντελεστών, οι υποτιμήσεις της δραχμής (1983 & 1985) και η συνεχής διολίσθηση του εθνικού νομίσματος έκαναν τα πράγματα όλο και πιο δύσκολα. Ως αποτέλεσμα, η αγορά του μεταχειρισμένου κατείχε όλο και μεγαλύτερο μερίδιο. Από το 15.8% το 1980, τα μεταχειρισμένα έφτασαν στο 32.2% επί του συνόλου των πωλήσεων επιβατικών, το 1986. Αν και το ποσοστό τους άρχισε να υποχωρεί από την επόμενη χρονιά, πάντως παρέμεινε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα έως και το 1988. Ήδη, από 1η Σεπτεμβρίου του 1987, είχε γίνει υποχρεωτικός ο έλεγχος των οχημάτων στα ΚΤΕΟ. Αυξημένο μερίδιο στις πωλήσεις καινούργιων Ι.Χ είχαν και τα αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη, λόγω σημαντικά μειωμένου κόστους κτήσης. με ποσοστά που προσέγγιζαν έως το 20% επί του συνόλου.

Η γραμμή παραγωγής της NAMCO (επάνω) και της ΤΕΟΚΑΡ-Datsun (κάτω)

Τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Ανατολική Ευρώπη κατείχαν υψηλά ποσοστά πωλήσεων στη χώρα μας, τη δεκαετία του '80, λόγω χαμηλού κόστους κτήσης. Στη φωτογραφία, διαφήμιση της Lada τον Απρίλιο του 1986.

Πειραιάς 1982 (photo by John Riper)







Β.Α
Αρχείο © Hellenic Motor History
Στοιχεία: ΣΕΑΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου