Τρίτη 27 Νοεμβρίου 2018

Τα ρώσικα αυτοκίνητα στην Ελλάδα


Tα πρώτα σοβιετικά αυτοκίνητα ήρθαν στην Ελλάδα τη δεκαετία του '50. 
Αρχικά υπήρχε διαθέσιμο στη χώρα μας το μικρό επιβατικό Moskvitch 400/401 (αντίγραφο του προπολεμικού Opel Kadett) αλλά και το μεγαλύτερο Gaz Pobeda. Ο πρώτος αποκλειστικός εισαγωγέας φαίνεται πως ήταν ο Ν. Παναγόπουλος, με έκθεση στην οδό Πατησίων 63. όμως μόνο για μικρό χρονικό διάστημα. Σύντομα την  επίσημη αντιπροσωπεία ανέλαβε
 ο Αριστομένης Θ. Καρέλας, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του '50, ο οποίος εισήγαγε επίσης μοτοσυκλέτες και αγροτικά μηχανήματα από την Σοβιετική Ένωση. 
Η έδρα της επιχείρησης βρισκόταν επί της οδού Πατησίων 27. Υπήρχαν υποκαταστήματα σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και σε άλλες πόλεις.
Περί τα μέσα του 1958, την αντιπροσωπεία των σοβιετικών αυτοκινήτων ανέλαβε η "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε. Την επιχείρηση είχαν ιδρύσει εκείνη την εποχή οι αδελφοί Ηλιόπουλοι, Γεώργιος και Αθανάσιος. Εκτός από τα Moskvitch, έφερναν στην Ελλάδα και τα μεγαλύτερα επιβατικά αυτοκίνητα Volga. 
Η εισαγωγή τους γινόταν με το σύστημα ανταλλαγής προϊόντων (κλήρινγκ). 
Το πρώτο διάστημα, τα γραφεία της "ΓΕΜΣΟΒ" ήταν στην οδό Αμερικής, ενώ η έκθεση βρισκόταν επί της Λεωφόρου Αμαλίας. Την 1η Φεβρουαρίου 1962 η έδρα μεταφέρθηκε στις νέες εγκαταστάσεις, επί της οδού Πειραιώς 138. 
Το 1968 η εταιρεία μετονομάστηκε σε "Αφοι Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε. Εκείνη την περίοδο οι επιχειρηματίες είχαν αναλάβει την αντιπροσωπεία και άλλων προϊόντων, δυτικής προέλευσης. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των μοτοσυκλετών της Yamaha (1969) και των φορτηγών της αυστριακής Steyr. 
Περί το 1973 ανέλαβαν την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων της Lada. Aν και τα Moskvitch δεν ήταν άγνωστα στους ελληνικούς δρόμους, ήταν η Lada που γνώρισε σημαντική επιτυχία στη χώρα μας. Τα Lada έφερνε παράλληλα, για μερικά χρόνια, και η "Γ.Ι. Μαμιδάκης" Α.Ε.  
Έως τα τέλη της δεκαετίας του '70 η παρουσία της Moskvitch είχε ατονήσει σημαντικά, όμως η "Αφοι Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε εξακολούθησε να εισάγει τα αυτοκίνητά της, καθώς και τα Volga, ενώ για ένα διάστημα εισήχθη και το μικρό δίπορτο Elite (ZAZ). 
Kατά τη δεκαετία του '80, ουσιαστικά μόνο η Lada είχε παρουσία στην εγχώρια αγορά, από τις σοβιετικές εταιρείες. Μεγάλη επιτυχία σημείωσε το Lada 1200 (2105), που έφερε την σοβιετική μάρκα έως την 3η θέση της γενικής κατάταξης. 



Διαφημιστική καταχώρηση της "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε για το Moskvitch 407, τον Μάιο του 1959.

Moskvitch, καλοκαίρι 1970.

Lada, Απρίλιος 1975.







B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου