Σκίτσο αυτοκίνητης άμαξας στην εφημερίδα "Εμπρός", στις 22 Ιουνίου 1901. Επρόκειτο για ατμοκίνητο λεωφορείο που θα εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θήβα.
Στην αυγή του 20ου αιώνα, η Ελλάδα έμπαινε δειλά-δειλά στον κόσμο του αυτοκινήτου. Ήδη το πρώτο νομοσχέδιο περί "αυτοκινήτων αμαξών" κατατέθηκε στην βουλή στις αρχές Ιουλίου 1899, αν και είχε προηγηθεί απόπειρα κατάθεσης νομοσχεδίου στις αρχές του 1897, χωρίς επιτυχία. Το νομοσχέδιο περιείχε και την σύμβαση που είχε υπογραφεί μεταξύ του κράτους και του Κωνσταντίνου Μωραϊτίνη, στις 28 Ιουνίου 1899, για την "εγκατάσταση συγκοινωνίας δι'αυτοκινήτων αμαξών". Η σύμβαση προέβλεπε ότι ο Μωραϊτίνης είχε υποχρέωση να εγκαταστήσει συγκοινωνία, με δικές του δαπάνες (άρθρο 1). Τα δρομολόγια προβλεπόταν να είναι είτε αστικά, είτε υπεραστικά. Σύμφωνα με το ίδιο νομοσχέδιο, το ανώτερο όριο ταχύτητας για τις αυτοκίνητες άμαξες μεταφοράς επιβατών, ήταν 20 χλμ/ώρα εκτός πόλεων και 10 χλμ/ώρα εντός πόλεων. H συγκεκριμένη σύμβαση δεν μπήκε ποτέ σε ισχύ, λόγω αντιδράσεων που υπήρξαν από αμαξηλάτες και καραγωγείς, δηλαδή από τα παραδοσιακά επαγγέλματα. Οι ίδιοι, σε επιστολή τους προς την Βουλή των Ελλήνων, ανέφεραν ότι με αυτή τη σύμβαση το κράτος χορηγεί προνόμια σε ιδιωτικές εταιρείες. Όμως υπογράφτηκε νέα σύμβαση στις 20 Μαρτίου 1900, μεταξύ του υπουργού Εσωτερικών κ. Θεοτόκη και του Μωραϊτίνη.
Όσον αφορά στα επιβατικά, όλες οι μαρτυρίες συμφωνούν πως το πρώτο ιδιωτικό αυτοκίνητο που εμφανίστηκε στην Αθήνα, ήταν αυτό του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, το 1899. Που σημαίνει ότι, επισήμως, το αυτοκίνητο θα συμπληρώσει σύντομα τα 120 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Περί τα μέσα του 1900, ο Χρηστομάνος έδωσε το αυτοκίνητο προς πώληση, μέσω αγγελίας. Η αγγελία αυτή έχει εντοπιστεί και έχει δημοσιευτεί στο Hellenic Motor History. Την ίδια χρονιά, το 1900, ο διευθυντής της Ηλεκτρικής Εταιρείας, Κ. Νικολαΐδης, εισάγει από την Γερμανία ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο τύπου Βικτώρια, 7 θέσεων. Η αυτονομία του οχήματος του επέτρεπε να μετακινείται έως το Φάληρο ή την Κηφισιά, αλλά χωρίς ελπίδα για μεγαλύτερες διαδρομές. Από τους πρώτους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στην χώρα μας, ήταν και μέλη της βασιλικής οικογένειας.
Εκείνη την εποχή, στις Η.Π.Α κυκλοφορούσαν περί τα 8.000 αυτοκίνητα, ενώ στη Γαλλία περί τα 2.900. Στην Ελλάδα, οι πρώτοι κάτοχοι είχαν να αντιμετωπίσουν το ανύπαρκτο οδικό δίκτυο και την έλλειψη εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού. Επιπλέον τα πρώτα εκείνα αυτοκίνητα ήταν πέραν πάσης... αξιοπιστίας.
B.A
Αρχείο & έρευνα © Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου