Δευτέρα 22 Απριλίου 2019

H Porsche στην Ελλάδα. Μύθος ή πραγματικότητα οι υψηλές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά;




Tα τελευταία χρόνια έχει ακουστεί αρκετές φορές πως κυκλοφόρησε μεγάλος αριθμός από Porsche στην Ελλάδα. Είναι όμως έτσι; 

Τα αυτοκίνητα της γερμανικής εταιρείας αποτελούν όνειρο για πολλούς σε όλον τον κόσμο, διαχρονικά. Στην χώρα μας η παρουσία της ήταν από ανύπαρκτη έως εξαιρετικά περιορισμένη, μέχρι και την δεκαετία του '90. 
Την άνοιξη του 1976 έκανε τα πρώτα της βήματα η "Porsche Hellas" A.E. Την ίδια εποχή παρουσίασε στην ελληνική αγορά την "προσιτή" 924, με κινητήρα 1.984 κυβ. εκατοστών, απόδοσης 125 ίππων. Το συγκεκριμένο μοντέλο φαινόταν κατάλληλο για την δύσκολη αλλά με προοπτικές εγχώρια αγορά. 
Η έδρα της επιχείρησης ήταν αρχικά στην Λεωφόρο Συγγρού 4. Τους χώρους της έκθεσης είχε επιμεληθεί ο διακοσμητής Θεμιστοκλής Βαράγκης. 
Μέτοχοι στην "Porsche Hellas" Α.Ε ήταν οι Ανδρέας Κασιμάτης και Σωτήρης Ανδρέου. 
Για τους πιο "απαιτητικούς" υπήρχαν οι αρκετά ακριβότερες 911/Carrera/Turbo. 


Porsche 924 (1976)


H δεκαετία του '80 ήταν μια σαφώς κακή περίοδος για τέτοιου είδους αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Η δυσβάσταχτη φορολογία, που είχε εν τω μεταξύ επιβληθεί, έκανε απίθανη την ύπαρξη τους στην αγορά, έστω και σε περιορισμένη κλίμακα. 
Τυπικά η "Porsche Hellas" συνέχισε να εκπροσωπεί την φίρμα για όλη την δεκαετία του '80. Η έδρα της είχε μεταφερθεί στη Νέα Φιλαδέλφεια. 
Μέσα στην δεκαετία του '90 η επωνυμία της αντιπροσωπείας ήταν πλέον  "SPORTSCAR" S.A, με την έδρα της αρχικά στην Λεωφόρο Κηφισίας 140 στους Αμπελοκήπους και λίγο αργότερα επί της Εθνικής Αντιστάσεως 43, στο Χαλάνδρι. 
Στα τέλη της δεκαετίας του '90, η αγορά άρχισε να έχει σταθερά ανοδικές τάσεις, όπως και οι πωλήσεις της Porsche. Βέβαια, τα νούμερα της εξακολούθησαν να είναι σε χαμηλά επίπεδα και τα ποσοστά της μηδενικά. 
Το 1997 διατέθηκαν στην Ελλάδα 8 Porsche, ενώ την επόμενη χρονιά ο αριθμός τους ανήλθε σε 19. Το 1999 οι πωλήσεις έφτασαν τις 38 μονάδες, αύξηση 100% σε σχέση με το 1998. 

Η επόμενη δεκαετία αποτέλεσε την "χρυσή" εποχή της Porsche στην Ελλάδα. 
Το 2003 οι πωλήσεις της έγιναν για πρώτη φορά τριψήφιες και τα ποσοστά της ξέφυγαν από το απόλυτο μηδέν. Εκείνη την χρονιά διατέθηκαν συνολικά 160 καινούργιες Porsche (0.1%), από τις οποίες οι 89 αφορούσαν την Cayenne. 
Αύξηση 149.4% πέτυχε την επόμενη χρονιά, με 399 πωλήσεις. Η Cayenne αποτέλεσε μακράν το δημοφιλέστερο μοντέλο της, με 301 μονάδες! 
Συγκριτικά, το 2004 οι πωλήσεις της Porsche πανευρωπαϊκά, ήταν 39.613 αυτοκίνητα.  
Η δυναμική της όμως στην ελληνική αγορά δεν είχε εξαντληθεί. Το 2005 η Porsche πέτυχε 492 πωλήσεις και το ποσοστό της αυξήθηκε στο 0.2%. 
Το μεγάλο SUV της εταιρείας συνέχισε να αποτελεί το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της, με 267 μονάδες. Η "κλασική" 911 ακολούθησε με 107 μονάδες, ενώ η Boxster πέτυχε 99 πωλήσεις. 
Η καλύτερη χρονιά της Porsche στην Ελλάδα ήταν το 2007, με 559 πωλήσεις (+14.5%), κάνοντας το peak πριν αρχίσει η σταδιακή πτώση. 
Το 2008 η μείωση στις πωλήσεις ήταν -18.2% ενώ υπήτξε επιπλέον πτώση -7.2%  την επόμενη χρονιά. Παρόλα αυτά, το ποσοστό της για όλη αυτή την περίοδο βρισκόταν σταθερά στο 0.2%.

Το 2010 ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση. Με την οικονομική κρίση στην χώρα μας, η Porsche ξεκίνησε την καινούργια δεκαετία με πτώση -76.9%. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 98 μονάδες (0.1%). Από το 2011 τα ποσοστά της επέστρεψαν στο μηδέν, με την μείωση των πωλήσεων να έχει πάρει μορφή χιονοστιβάδας! Το 2013 διατέθηκαν μόλις 8 μονάδες. Από την επόμενη χρονιά υπήρξε μια συγκρατημένη βελτίωση, όμως το 2017 η θέση της ενισχύθηκε, με τις πωλήσεις στις 54 μονάδες και το ποσοστό της στο 0.1%. Το 2018 υπήρξε περαιτέρω άνοδος, με 72 μονάδες. 

Συμπερασματικά, μπορούμε να αναφέρουμε πως η θέση της Porsche στην Ελλάδα ενισχύθηκε σημαντικά την περίοδο 2000-2009. Σε σχέση με τις επιδόσεις της σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, στη χώρα μας η συνολική της εικόνα ήταν αναλογικά ασήμαντη. Φυσικά, αν λάβουμε υπόψη την κατηγορία τιμής των αυτοκινήτων της, οι πωλήσεις ήταν σίγουρα ικανοποιητικές. Η Cayenne έδωσε ώθηση στην πορεία της Porsche, ενδεχομένως μεγαλύτερη από όση θα περίμενε κανείς σε μια αγορά σαν την ελληνική, ακόμα και την περίοδο των "παχιών αγελάδων". Όμως είναι μάλλον υπερβολικό να θεωρήσουμε πως οι πωλήσεις της Porsche κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα, ακόμα και αν κατά την περίοδο 2004-2009 προσέγγισαν τα επίπεδα ορισμένων άλλων ευρωπαϊκών αγορών. 



Porsche Cayenne (2002)







B.A
 © Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ & ACEA











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου