Το κυκλοφοριακό πρόβλημα απασχολούσε τους αρμόδιους αλλά και τον ημερήσιο τύπο, ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του '50. Με την αύξηση των τροχοφόρων κάθε είδους στους δρόμους της Αθήνας, στα κεντρικά σημεία της πόλης δημιουργούνταν προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων αλλά και των πεζών. Αυτό λειτουργούσε αρνητικά στο έργο των αστικών συγκοινωνιών, όμως υπήρχαν και θέματα ασφάλειας εφόσον οι πεζοί αποδεικνύονταν μονίμως... απείθαρχοι.
Έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, ένας τρόπος για να μπει κάποια τάξη στο χάος που είχε δημιουργηθεί, ήταν οι φωτεινοί σηματοδότες. Βέβαια η τοποθέτησή τους σε κομβικά σημεία της Αθήνας συνδυάστηκε με μια σειρά παράλληλων δράσεων.
Καίριο ήταν το ζήτημα του συντονισμού της σηματοδοτήσεως με την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του υφιστάμενου οδικού δικτύου. Στα πλαίσια αυτά, σημαντική ήταν η εφαρμογή του συστήματος μονοδρομήσεων κεντρικών αρτηριών της πόλης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι οδοί Σταδίου, Πανεπιστημίου και Ακαδημίας, που έως το καλοκαίρι του 1960 ήταν διπλής κατεύθυνσης.
Αρχικά τοποθετήθηκαν φωτεινοί σηματοδότες στις οδούς Σταδίου, Φιλελλήνων, Ακαδημίας, Πανεπιστημίου, Γ' Σεπτεμβρίου, Βασ. Σοφίας (έως την οδό Ριζάρη), Βασ. Αμαλίας (Σύνταγμα έως αρχές Λ.Συγγρού), καθώς και στις αρχές της οδού Πατησίων (Χαυτεία).
Το κέντρο ελέγχου της Siemens είχε τοποθετηθεί στα υπόγεια του κτιρίου της Βουλής.
Οι πρώτοι φωτεινοί σηματοδότες που τοποθετήθηκαν δεν λειτούργησαν άμεσα. Την κυκλοφορία συνέχισαν για ένα διάτημα να ρυθμίζουν οι τροχονόμοι. Το "πράσινο κύμα" μπήκε στην ζωή των οδηγών και των πεζών μετά από την πλήρη εφαρμογή των μονοδρομήσεων, την τοποθέτηση της κατάλληλης σήμανσης στις οδούς, ενώ μεσολάβησε μια δοκιμαστική περίοδος έως την κανονική λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών, στις αρχές Σεπτεμβρίου 1960.
Οδός Σταδίου, τέλη 1959. Οι πεζοί διασχίζουν τον δρόμο ανέμελοι, ενώ ο φωτεινός σηματοδότης βρίσκεται ακόμα εκτός λειτουργίας. Σύντομα οι συνήθειες τους θα άλλαζαν και η πειθαρχία στα φωτεινά σήματα θα ήταν απαραίτητη.
(Φωτογραφία: Β. Καραμανώλης / περιοδικό "Εικόνες" [26 Οκτ. 1959])
B.A
Αρχείο Hellenic Motor History © 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου