Παρά τις δυσχέρειες που υπήρξαν στην χώρα μας, η αύξηση των αυτοκινήτων μετά τον πόλεμο ήταν εντυπωσιακή.
Φυσικά σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι αμέσως μετά την απελευθέρωση, ελάχιστα αυτοκίνητα υπήρχαν σε κυκλοφορία. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '40, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών, είχε υπερβεί αυτόν του προπολεμικού στόλου. Το 1949 κυκλοφορούσαν ήδη περί τα 25.000 οχήματα, τα περισσότερα φορτηγά, έναντι 17.360 το 1939.
Μια πενταετία αργότερα, το 1954, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα συνολικά 39.346 αυτοκίνητα. Την μεγαλύτερη αύξηση σε αυτό το διάστημα είχαν παρουσιάσει τα επιβατικά αυτοκίνητα, με 15.110 μονάδες. Από αυτά, τα 9.810 ήταν ιδιωτικής χρήσης και τα υπόλοιπα 5.300 δημόσιας χρήσης.
Το 1964, δέκα χρόνια μετά, τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών έφτασαν τα 147.450, εκ των οποίων τα 81.617 ήταν επιβατικά (74.301 I.X & 7.316 Δ.Χ).
Από το σύνολο, τα 84.490 αυτοκίνητα (57.3%) κυκλοφορούσαν στην περιφέρεια της πρωτεύουσας (μαζί με το υπόλοιπο Νομού Αττικής). Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην Αττική κυκλοφορούσε το 71% των επιβατικών αυτοκινήτων, δηλαδή 58.005 μονάδες (54.667 Ι.Χ & 3.338 Δ.Χ).
Κατά συνέπεια, η αγορά αυτοκινήτου βασιζόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις στην πρωτεύουσα.
Ας δούμε λοιπόν, πως εξελίχθηκαν οι πωλήσεις στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, το 1964.
Τα βρετανικά και γερμανικά αυτοκίνητα κυριαρχούσαν το 1964 στην εγχώρια αγορά, με τους Bρετανούς να προηγούνται ελαφρώς έναντι των Γερμανών (3.047 & 2.920 μονάδες αντίστοιχα).
Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Αττική, ανήλθαν σε 8.929 μονάδες στο σύνολο του έτους. Παράλληλα διατέθηκαν και 1.396 μεταχειρισμένα επιβατικά, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τα 10.325 αυτοκίνητα.
Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων έφτασαν στο υψηλότερο σημείο κατά τον Ιούλιο, με συνολικά 1.277 μονάδες. Δεύτερος καλύτερος μήνας του έτους ήταν ο Απρίλιος, με συνολικά 1.094 πωλήσεις. Αντίθετα, τις χαμηλότερες επιδόσεις παρουσίασε ο Νοέμβριος, με μόλις 485 καινούργια επιβατικά.
Tην κορυφή κατέκτησε η Ford (Αγγλίας & Δ. Γερμανίας) με συνολικά 1.683 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 18.8%. Tο βρετανικό παρακλάδι της εταιρείας πέτυχε 1.021 πωλήσεις, χάρη στην μεγάλη επιτυχία του Cortina. Αυτή η επίδοση ήταν αρκετή ώστε η Ford Αγγλίας από μόνη της να κερδίσει την πρώτη θέση των πωλήσεων.
Στην δεύτερη θέση ήρθε η Volkswagen, με 980 μονάδες (11%). Η γερμανική εταιρεία διεύρυνε την διαφορά της από την Fiat, πετυχαίνοντας μια εξαιρετική επίδοση τον Δεκέμβριο, με 93 πωλήσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η Fiat ήταν μπροστά από την VW, με αρκετή διαφορά (490 έναντι 370). Οι συνολικές της πωλήσεις στην πρωτεύουσα για το 1964, ήταν 847 μονάδες, τερματίζοντας στην 3η θέση.
Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν οι Austin και Peugeot. Οι δύο φίρμες έδωσαν μάχη μέχρι το τέλος, με την βρετανική φίρμα να προηγείται το Νοέμβριο μόλις 7 μονάδες, με 459 πωλήσεις έναντι 452 της Peugeot. Η Austin διατήρησε τελικά την τέταρτη θέση με συνολικά 485 μονάδες, ενώ η Peugeot πέτυχε 472 πωλήσεις.
Η Γαλλία ήρθε στην τρίτη θέση από άποψη εισαγωγών και πωλήσεων, ενώ η Peugeot ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στην χώρα μας. Πάντως ήταν από τις λίγες φίρμες με μείωση των πωλήσεών της το 1964 έναντι της προηγούμενης χρονιάς, που είχε πετύχει 534 πωλήσεις στην πρωτεύουσα.
Σημαντική άνοδο παρουσίασαν οι βρετανικές Hillman και Vauxhall, που ήταν στην πρώτη δεκάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, οι πέντε ήταν βρετανικές.
Στους κερδισμένους βρέθηκε και η BMW που σημείωσε αύξηση των πωλήσεων της χάρη στη νέα σειρά μοντέλων.
Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις νέων επιβατικών στην πρωτεύουσα το 1964, είχαν ως εξής:
Φυσικά σε αυτό συνέβαλε και το γεγονός ότι αμέσως μετά την απελευθέρωση, ελάχιστα αυτοκίνητα υπήρχαν σε κυκλοφορία. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '40, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων όλων των κατηγοριών, είχε υπερβεί αυτόν του προπολεμικού στόλου. Το 1949 κυκλοφορούσαν ήδη περί τα 25.000 οχήματα, τα περισσότερα φορτηγά, έναντι 17.360 το 1939.
Μια πενταετία αργότερα, το 1954, κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα συνολικά 39.346 αυτοκίνητα. Την μεγαλύτερη αύξηση σε αυτό το διάστημα είχαν παρουσιάσει τα επιβατικά αυτοκίνητα, με 15.110 μονάδες. Από αυτά, τα 9.810 ήταν ιδιωτικής χρήσης και τα υπόλοιπα 5.300 δημόσιας χρήσης.
Το 1964, δέκα χρόνια μετά, τα κυκλοφορούντα αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών έφτασαν τα 147.450, εκ των οποίων τα 81.617 ήταν επιβατικά (74.301 I.X & 7.316 Δ.Χ).
Από το σύνολο, τα 84.490 αυτοκίνητα (57.3%) κυκλοφορούσαν στην περιφέρεια της πρωτεύουσας (μαζί με το υπόλοιπο Νομού Αττικής). Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι στην Αττική κυκλοφορούσε το 71% των επιβατικών αυτοκινήτων, δηλαδή 58.005 μονάδες (54.667 Ι.Χ & 3.338 Δ.Χ).
Κατά συνέπεια, η αγορά αυτοκινήτου βασιζόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις πωλήσεις στην πρωτεύουσα.
Ας δούμε λοιπόν, πως εξελίχθηκαν οι πωλήσεις στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας, το 1964.
Τα βρετανικά και γερμανικά αυτοκίνητα κυριαρχούσαν το 1964 στην εγχώρια αγορά, με τους Bρετανούς να προηγούνται ελαφρώς έναντι των Γερμανών (3.047 & 2.920 μονάδες αντίστοιχα).
Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Αττική, ανήλθαν σε 8.929 μονάδες στο σύνολο του έτους. Παράλληλα διατέθηκαν και 1.396 μεταχειρισμένα επιβατικά, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τα 10.325 αυτοκίνητα.
Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων έφτασαν στο υψηλότερο σημείο κατά τον Ιούλιο, με συνολικά 1.277 μονάδες. Δεύτερος καλύτερος μήνας του έτους ήταν ο Απρίλιος, με συνολικά 1.094 πωλήσεις. Αντίθετα, τις χαμηλότερες επιδόσεις παρουσίασε ο Νοέμβριος, με μόλις 485 καινούργια επιβατικά.
Tην κορυφή κατέκτησε η Ford (Αγγλίας & Δ. Γερμανίας) με συνολικά 1.683 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 18.8%. Tο βρετανικό παρακλάδι της εταιρείας πέτυχε 1.021 πωλήσεις, χάρη στην μεγάλη επιτυχία του Cortina. Αυτή η επίδοση ήταν αρκετή ώστε η Ford Αγγλίας από μόνη της να κερδίσει την πρώτη θέση των πωλήσεων.
Στην δεύτερη θέση ήρθε η Volkswagen, με 980 μονάδες (11%). Η γερμανική εταιρεία διεύρυνε την διαφορά της από την Fiat, πετυχαίνοντας μια εξαιρετική επίδοση τον Δεκέμβριο, με 93 πωλήσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η Fiat ήταν μπροστά από την VW, με αρκετή διαφορά (490 έναντι 370). Οι συνολικές της πωλήσεις στην πρωτεύουσα για το 1964, ήταν 847 μονάδες, τερματίζοντας στην 3η θέση.
Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν οι Austin και Peugeot. Οι δύο φίρμες έδωσαν μάχη μέχρι το τέλος, με την βρετανική φίρμα να προηγείται το Νοέμβριο μόλις 7 μονάδες, με 459 πωλήσεις έναντι 452 της Peugeot. Η Austin διατήρησε τελικά την τέταρτη θέση με συνολικά 485 μονάδες, ενώ η Peugeot πέτυχε 472 πωλήσεις.
Η Γαλλία ήρθε στην τρίτη θέση από άποψη εισαγωγών και πωλήσεων, ενώ η Peugeot ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στην χώρα μας. Πάντως ήταν από τις λίγες φίρμες με μείωση των πωλήσεών της το 1964 έναντι της προηγούμενης χρονιάς, που είχε πετύχει 534 πωλήσεις στην πρωτεύουσα.
Σημαντική άνοδο παρουσίασαν οι βρετανικές Hillman και Vauxhall, που ήταν στην πρώτη δεκάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες, οι πέντε ήταν βρετανικές.
Στους κερδισμένους βρέθηκε και η BMW που σημείωσε αύξηση των πωλήσεων της χάρη στη νέα σειρά μοντέλων.
Αναλυτικότερα, οι πωλήσεις νέων επιβατικών στην πρωτεύουσα το 1964, είχαν ως εξής:
Η Peugeot ήταν η μοναδική γαλλική εταιρεία μέσα στην πρώτη δεκάδα, το 1964. Αντίθετα με τις υπόλοιπες, όμως, παρουσίασε πτώση των πωλήσεων της.
Oι πωλήσεις της Vauxhall ανήλθαν σε 337 μονάδες στην Αττική, το 1964, έναντι 111 μονάδων το 1963. Η αύξηση αυτή ήταν αποτέλεσμα της επιτυχίας που είχε το μικρό Viva.
Opel Kadett ("ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε), Ιούλιος 1964
Αρχική φωτό: Το Ford Consul Cortina χάρισε στην βρετανική Ford την πρωτιά στις πωλήσεις για το 1964, σε Αθήνα αλλά και πανελλαδικά.
B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History © 2019
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία.
Στοιχεία πωλήσεων: Υπηρεσία Συγκοινωνιών Αθηνών (τμήμα απογραφής)
Όλες οι διαφημιστικές καταχωρήσεις είναι του 1964.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου