Μετά την απελευθέρωση των εισαγωγών, την άνοιξη του 1953, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε ανοδικά τα επόμενα χρόνια. Η τάση αυτή ήταν φυσιολογική εφόσον έως εκείνη την εποχή, τα στενά όρια που επέβαλαν οι εισαγωγικοί και συναλλαγματικοί περιορισμοί δεν άφηναν πολλά περιθώρια στην ανάπτυξη της αγοράς.
Ουσιαστικά τότε ήταν που οι επιχειρήσεις στον χώρο του αυτοκινήτου ξεκίνησαν έντονη δραστηριότητα, για πρώτη φορά μετά τον πόλεμο.
Η άνοδος που σημειώθηκε στις εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων έως το 1955 ήταν σχετικά συγκρατημένη, τόσο σε απόλυτα μεγέθη όσο και σε αξία συναλλάγματος.
Πάντως η προβολή των νέων μοντέλων μέσα από τις διαφημιστικές καταχωρήσεις ήταν αρκετά συχνή, ιδιαίτερα από ορισμένες αντιπροσωπείες.
Μια τέτοια περίπτωση ήταν της "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε, που είχε αναλάβει το 1954 την ιταλική Fiat και την γαλλική Simca.
H Fiat αποτελούσε ένα δυνατό όνομα στην Ελλάδα ήδη από την προπολεμική περίοδο.
Το 1955 ήταν μια σημαντική χρονιά, εφόσον παρουσιάστηκε το μικρό Fiat 600. H πρεμιέρα του μοντέλου στην χώρα μας έγινε στις 17 Μαρτίου. Η "ΕΤΑΛΛΑΣ" παρουσίασε το νέο μοντέλο σε εκδήλωση που διοργάνωσε στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία. Η εμπορική προώθηση ξεκίνησε άμεσα, εφόσον την επόμενη μέρα δημοσιεύτηκε η πρώτη διαφήμιση του Fiat 600 στην Ελλάδα (18 Μαρτίου). Την 1η Σεπτεμβρίου 1955 η "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε μεταφέρθηκε στις νέες εγκαταστάσεις επί της Λεωφόρου Βασ. Σοφίας & Καισαρείας (Στέγη Πατρίδος), κοντά στην Πλατεία Μαβίλη. Έως τότε η έδρα της ήταν στην οδό Κανάρη 5.
Εκτός από το νέο "600", η Fiat διέθετε στην γκάμα της το δημοφιλές μικρομεσαίο οικογενειακό "1100" και το μεγαλύτερο "1400". Επίσης, η "ΕΤΑΛΛΑΣ" προωθούσε το μεσαίο οικογενειακό Simca Aronde.
Στιγμιότυπο από την πρεμιέρα του Fiat 600 στην Ελλάδα
(εφημερίδα "Το Βήμα", 18/3/1955)
Πολύ περισσότερο δημοφιλής σε σχέση με την Simca ήταν η Peugeot. Για την ακρίβεια, ήταν η δημοφιλέστερη γαλλική φίρμα στην Ελλάδα εκείνη την εποχή. Αντιπροσωπεία ήταν η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε, μια από τις πιο δυναμικές επιχειρήσεις του χώρου.
Το 1955 διέθετε αρχικά το "203", ήδη γνωστό και επιτυχημένο στην χώρα μας, όμως στα μέσα της χρονιάς έκανε την εμφάνισή του ένα νέο μοντέλο. Ήταν το "403", που τα επόμενα χρόνια είχε μια πολύ καλή πορεία στην εγχώρια αγορά. Το νέο μοντέλο ήταν διαθέσιμο μέσα στην πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, παράλληλα με το "203".
Η προώθηση του Peugeot 403, ξεκίνησε στην Ελλάδα με την διαφημιστική καταχώρηση που εικονίζεται παρακάτω.
Tον Απρίλιο του 1955 η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" προωθούσε το μοναδικό διαθέσιμο μοντέλο της Peugeot, το "203", στις επιβατικές και επαγγελματικές του εκδόσεις. Λίγο αργότερα παρουσιάστηκε το νέο "403".
Από τις γαλλικές φίρμες, η Renault έκανε αισθητή την παρουσία της με το μικρό "4CV". Την αντιπροσωπεία είχε ο όμιλος Σαρακάκη με την "Αφοι Σαρακάκη" Α.Ε, που είχε και την αντιπροσωπεία της Volvo, μέσω της "Σαρακάκης & Καλόμοιρος" Α.Ε . Το φθινόπωρο του 1955 η έδρα των επιχειρήσεων του ομίλου, μεταφέρθηκε επί της οδού 3ης Σεπτεμβρίου 43.
Άλλες επιχειρήσεις με σημαντική δραστηριότητα ήταν οι "Αδελφοί Πανά & Σια" Ο.Ε (Volkswagen), "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε (Οpel, Chevrolet, Cadillac), "ΣΤΑΚΟΡ" Α.Ε & "Κοντέλλης" Α.Ε (Ford), "Κωνστ. Ταμβακόπουλος" (Morris) κ.α.
Ποιες ήταν, όμως, οι τάσεις που επικρατούσαν στην ελληνική αγορά το 1955;
Αν και δεν βρέθηκαν στοιχεία για τις πωλήσεις της κάθε εταιρείας στην χώρα μας, το Hellenic Motor History παραθέτει στοιχεία για τις εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων, οι οποίες σαφώς καθορίστηκαν από την εσωτερική ζήτηση.
Το 1955 οι συνολικές εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανήλθαν σε 3.880 μονάδες, έναντι 3.350 την προηγούμενη χρονιά.
Το μεγαλύτερο ποσοστό κάλυψαν οι εισαγωγές από τις χώρες της Κοινής Αγοράς, με 2.215 μονάδες. Σε αυτές περιλαμβάνονται τρεις από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοπαραγωγές χώρες της Ευρώπης, η Δ. Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία. Δυστυχώς δεν υπάρχουν στοιχεία για την κάθε χώρα ξεχωριστά.
Ξεχωριστά στοιχεία υπάρχουν για τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Μεγ. Βρετανία, η οποία δεν ήταν μέλος της Κοινής Αγοράς. Συνολικά 570 βρετανικά αυτοκίνητα εισήχθησαν στην Ελλάδα το 1955, με αιχμή τις Austin, Morris, Standard-Triumph και Vauxhall. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, ενώ οι συνολικές εισαγωγές από την Κοινή Αγορά σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 1954 (2.215 έναντι 1.139), τα βρετανικά αυτοκίνητα παρουσίασαν μείωση, με δεδομένο ότι οι εισαγωγές τους το 1954 ανήλθαν σε 685 μονάδες.
Μείωση σημείωσαν και οι εισαγωγές από τις Η.Π.Α, με συνολικά 871 αυτοκίνητα. Τα αμερικάνικα μοντέλα απευθύνονταν κυρίως στους επαγγελματίες οδηγούς, ως ταξί.
Πτωτικά κινήθηκαν και οι εισαγωγές των αυτοκινήτων από την Ανατολική Ευρώπη, αν και ο αριθμός τους ήταν σημαντικά μικρότερος σε σχέση με αυτά της Δυτ. Ευρώπης και των Η.Π.Α. Μεγάλη αύξηση θα γνωρίσουν στην Ελλάδα από το 1957 και μετά.
Εκείνη την εποχή τα "ανατολικά" αυτοκίνητα που εισάγονταν στην Ελλάδα, ήταν τα ρώσικα Moskvitch και GAZ Pobeda, τα Skoda και τα IFA (Ανατ. Γερμανία). Συνολικά εισήχθησαν 96 τέτοια αυτοκίνητα εκείνη την χρονιά. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι την αύξηση στις εισαγωγές επιβατικών κάλυψαν οι χώρες της Κοινής Αγοράς.
Τα αμερικάνικα αυτοκίνητα παρουσίασαν μείωση εισαγωγών και συνολικής δαπάνης το 1955 με 871 μονάδες, έναντι 1.267 το 1954 όπου κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος της αξίας επί των εισαγωγών, σε σχέση με τις χώρες της Κοινής Αγοράς και της Μεγ. Βρετανίας. Πάνω, διαφήμιση του Κοντέλλη για τα Ford Αμερικής, τον Απρίλιο του 1955. Κάτω, διαφήμιση της "ΕΛΦΙΝΚΟ" για τα Chevrolet του 1956, τον Δεκέμβριο του 1955.
Vauxhall Απρίλιος 1955.
Volkswagen ("Αδελφοί Πανά & Σια" Ο.Ε), Φεβρουάριος 1955.
Mercedes-Benz, Οκτώβριος 1955.
Επιβατικά αυτοκίνητα IFA και φορτηγά IFA-Horch, Ανατολικής Γερμανίας. Tην αντιπροσωπεία είχε αναλάβει η "ΕΤΕΑ" Ο.Ε, που την επόμενη χρονιά αποτέλεσε την πρώτη αντιπροσωπεία της Wartburg στην Ελλάδα. Το IFA ήταν η "ανατολική" εκδοχή του γνωστού μοντέλου της Auto Union (Δυτ. Γερμανία), χωρίς όμως να έχει την ανάλογη επιτυχία στην εγχώρια αγορά.
B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2019)
Στοιχεία εισαγωγών: "Η Ζήτησις Διαρκών Καταναλωτικών Αγαθών. Οικονομετρική Διερεύνησις",
Κωνσταντίνου Ηλ. Κεβόρκ.
(Τράπεζα της Ελλάδος, Σειρά Ειδικών Μελετών, 1964).
Η δημοσίευση είναι προϊόν έρευνας του hellenic motor history και δημοσιεύεται αποκλειστικά στο παρόν ιστολόγιο. Απαγορεύεται ρητά η ολική ή μερική αναδημοσίευση και αναπαραγωγή σε οποιοδήποτε ιστοσελίδα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί η συγκατάθεση και με τον όρο ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου