Το έτος 2000 σηματοδότησε μια νέα δεκαετία, την μετάβαση από τον 20ο στον 21ο αιώνα αλλά και στη νέα χιλιετία. Η Ελλάδα βρισκόταν ήδη σε φάση προετοιμασίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, με θετικό αντίκτυπο στον δείκτη ανάπτυξης, και η ελληνική οικονομία ήταν σε τροχιά ανόδου. Επιπλέον, στις 19 Ιουνίου 2000 η Ελλάδα έγινε δεκτή στην ζώνη του ευρώ (επίσημα μέλος της ευρωζώνης από 1/1/2001). Το θετικό κλίμα ήταν εύκολα αντιληπτό και η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου δεν αποτελούσε εξαίρεση μέσα στο γενικότερο περιβάλλον "ευφορίας" που είχε δημιουργηθεί.
Την προηγούμενη χρονιά, οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας είχαν παρουσιάσει αύξηση κατά 45% έναντι του 1998. Οι ταξινομήσεις το 1999 ανήλθαν στις 261.711 μονάδες, αριθμός ρεκόρ για τα έως τότε δεδομένα. Σημαντικό ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση έπαιξε η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (που αντικαταστάθηκε από το Τέλος Ταξινόμησης).
Ο πήχης ήταν πλέον ψηλά, όμως αποδείχθηκε ότι μπορούσε και ψηλότερα. Το 2000 οι πωλήσεις αυτοκινήτων σημείωσαν επιπλέον άνοδο κατά 10.9%, με συνολικά 290.225 μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι το 2000 αποτελεί την χρονιά με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου.
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων στον χώρο του αυτοκινήτου, γινόταν όλο και πιο έντονος. Οι υποψήφιοι αγοραστές είχαν να επιλέξουν μεταξύ δεκάδων προσφορών, με ευέλικτα πακέτα χρηματοδότησης, 0% προκαταβολή και χαμηλά επιτόκια (σε πολλές περιπτώσεις κάτω του 1%).
Η Hyundai κατέκτησε την κορυφή, με μερίδιο αγοράς 9.7% και 28.243 μονάδες. Η κορεάτικη εταιρεία είχε έρθει στην 3η θέση τη προηγούμενη χρονιά. Όμως η πορεία για την 1η θέση δεν ήταν περίπατος. Σε επίπεδο μηνιαίων πωλήσεων, η Hyundai κέρδισε την πρωτιά συνολικά 6 φορές, όχι πάντα με σημαντικό προβάδισμα. Η επιτυχία ήρθε κυρίως χάρη στα Accent και Atos. To μικρομεσαίο Accent στη νέα γενιά του, πέτυχε 14.361 πωλήσεις και ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς για το 2000.
Στην 2η θέση της γενικής κατάταξης βρέθηκε η Toyota, με 26.356 πωλήσεις και μερίδιο 9.1%. Η Toyota ήταν Νο1 σε πωλήσεις το 1999.
Δυνατός παίκτης αποδείχθηκε και η Fiat, που ήρθε στην 3η θέση, με 25.447 πωλήσεις και 8.8%, κερδίζοντας μια θέση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Μάλιστα η ιταλική εταιρεία κατάφερε να έρθει τέσσερις φορές στην πρώτη θέση, εντός του 2000 (Μάιο, Ιούνιο, Οκτώβριο και Νοέμβριο). Το πιο επιτυχημένο μοντέλο της ήταν το Punto, με 11.490 μονάδες, που αποτέλεσε και το πρώτο σε πωλήσεις στην κατηγορία του (segment B).
Τα παραπάνω στοιχεία είναι ενδεικτικά για το απαιτητικό περιβάλλον που είχε διαμορφωθεί στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου.
Η Toyota και η Fiat βρέθηκαν στην 2η και 3η θέση των πωλήσεων, αντίστοιχα. Και οι δύο εταιρείες διέθεταν νέο μοντέλο στην δημοφιλή κατηγορία των supermini, γεγονός που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιτυχία τους. Toyota Yaris (επάνω) και Fiat Punto 2ης γενιάς (κάτω).
H Opel διατήρησε τις πωλήσεις της στα ίδια επίπεδα, με 23.491 πωλήσεις έναντι 23.371 το 1999, όμως έχασε δύο θέσεις στην κατάταξη τερματίζοντας 4η. Αντίστοιχα μείωσε το ποσοστό της στο 8.1% από 8.9% το προηγούμενο έτος.
Η Citroen παρέμεινε στην 5η θέση, με μικρή αύξηση των πωλήσεών της (20.615 έναντι 19.402) και μικρή πτώση στο ποσοστό της (7.1% από 7.4%). Το δυνατό της χαρτί ήταν το μικρό Saxo.
Aπό τον παραπάνω πίνακα είναι φανερό πως η κατάταξη σε αρκετές περιπτώσεις κρίθηκε για λίγες δεκάδες μονάδες, όπως αυτή μεταξύ των Seat, Peugeot και Nissan.
Τα μικρομεσαία αυτοκίνητα (segment C) ήταν τα πιο δημοφιλή στην Ελλάδα, το 2000. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 101.399 μονάδες ή το 35% της αγοράς. Τα Hyundai Accent και Opel Astra ήταν τα εμπορικότερα στην κατηγορία αλλά και στο σύνολο των πωλήσεων. Στην πρώτη πεντάδα του segment C βρέθηκαν τα Toyota Corolla, Volkswagen Golf και Nissan Almera.
Στην δεύτερη θέση των προτιμήσεων ήρθε η κατηγορία των supermini (segment B), με 80.832 πωλήσεις και το 27.9% .
Πρωταγωνιστές των "μικρών" ήταν τα Fiat Punto και Citroen Saxo, με 11.490 και 11.395 μονάδες αντίστοιχα. Στην τρίτη θέση ήρθε το Peugeot 206 με 10.139 μονάδες, ενώ το Toyota Yaris έδειξε την δυναμική του με 9.539 μονάδες.
Τα μεσαία οικογενειακά ήρθαν στην τρίτη θέση, με μεγάλη διαφορά. Κατέκτησαν μερίδιο 13% με συνολικά 37.845 μονάδες. Τα Nissan Primera, Toyota Avensis και BMW 3 series, ήταν τα τρία δημοφιλέστερα της κατηγορίας.
Με 30.117 πωλήσεις και το 10.4%, ακολούθησαν τα μίνι αυτοκίνητα πόλης (segment A). Το Hyundai Atos ήταν το best seller της κατηγορίας, με 11.265 μονάδες. Το Fiat Seicento ήρθε στην δεύτερη θέση με 7.417 πωλήσεις, ενώ τρίτο ήταν το Daewoo Matiz με 4.442 πωλήσεις.
Δυο κατηγορίες που βρίσκονταν σε άνοδο ήταν τα εκτός δρόμου (4Χ4) και τα πολυμορφικά αυτοκίνητα (MPV).
Αν και τα ποσοστά τους ήταν ακόμα μικρά, ήταν φανερό ότι διέθεταν δυναμική.
Το 2000 τα εκτός δρόμου μοντέλα, αποτελούσαν το 5.5% των συνολικών πωλήσεων, με 15.811 μονάδες. Εδώ η Suzuki έπαιζε στο δικό της γήπεδο, με τρία μοντέλα της στην πρώτη πεντάδα και δημοφιλέστερο 4X4 το Jimny, που πέτυχε 2.232 πωλήσεις.
Τα πολυμορφικά (MPV) κατείχαν το 2.2% με 6.393 πωλήσεις. Εδώ πρωταγωνιστούσαν οι Γάλλοι, με το Citroen Xsara Picasso στην πρώτη θέση με 1.616 μονάδες και το Renault Scenic στην δεύτερη θέση με 1.432 μονάδες.
Συγκριτικά οι πωλήσεις των επιβατικών αυτοκινήτων ανά κατηγορία, εμφανίζονται στον παρακάτω πίνακα:
Στην κατηγορία των Sport & Cabrio, το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά τα coupe, με 4.540 πωλήσεις. Το υπόλοιπο περιλαμβάνει τα cabrio και roadster μοντέλα, με 961 και 1.326 μονάδες αντίστοιχα.
Το Nissan Primera ήταν το πρώτο σε πωλήσεις μεσαίο οικογενειακό στην Ελλάδα το 2000, με 4.916 μονάδες.
Το 1999 η ελληνική αγορά αυτοκινήτου εκτοξεύτηκε σε πρωτοφανή για τα δεδομένα της εποχής επίπεδα. Η "χρυσή" εποχή στον χώρο του αυτοκινήτου είχε ξεκινήσει και διήρκησε σχεδόν για μια δεκαετία. Ήταν το 2000, όμως, που ο όγκος των πωλήσεων άγγιξε το ανώτερο επίπεδο όλων των εποχών.
Τα χαμηλά επιτόκια, οι δελεαστικές προσφορές των αντιπροσωπειών σε πακέτα εξοπλισμού και δώρα, τα ευέλικτα χρηματοδοτικά προγράμματα με δυνατότητα για μηδενική προκαταβολή και μακρά περίοδο αποπληρωμής (σε ορισμένες περιπτώσεις με δόσεις έως 72 μήνες), έφερναν όλο και περισσότερους αγοραστές στις εκθέσεις.
Φυσικά υπήρχαν και αναχρονισμοί, που ενδεχομένως περιόριζαν τις δυνατότητες στην τελική επιλογή, όπως το μέτρο του τεκμηρίου διαβίωσης. Για την αγορά ενός αυτοκινήτου στα 1.400 κυβ. εκατοστά, το τεκμήριο ήταν 3.400.000 δραχμές. Αν κάποιος ενδιαφερόταν για την αγορά ενός 1.600 το τεκμήριο ήταν 4.050.000 δραχμές.
B.A
© Hellenic Motor History (2020)
Πίνακες: Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου