Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2020

Ελληνικές διαφημίσεις των αυτοκινήτων BMW από την δεκαετία του '30

 


Στις μέρες μας η BMW αποτελεί μια από τις φίρμες αυτοκινήτων κύρους, σε όλο τον κόσμο. Στην χώρα μας για αρκετά χρόνια ήταν το μοναδικό "προσιτό" status symbol σε 4 τροχούς, ιδιαίτερα κατά την δεκαετία του '80. Όμως η BMW δεν ξεκίνησε σαν κατασκευαστής αυτοκινήτων, αλλά σαν κατασκευαστής κινητήρων για αεροσκάφη. Ιδρύθηκε το 1916, κατά την διάρκεια του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου. Η εταιρεία αναγκάστηκε να διακόψει την παραγωγή τους μετά το τέλος του πολέμου και στράφηκε στην παραγωγή άλλων ειδών, όπως φρένα για σιδηροδρομική χρήση, αγροτικό εξοπλισμό κ.α. Το 1923 παρουσίασε την πρώτη της μοτοσυκλέτα, το μοντέλο R32. Στον χώρο του αυτοκινήτου εισήλθε το 1928, μετά την εξαγορά της Automobilwerk Eisenach, που κατασκεύαζε κατόπιν αδείας το βρετανικό Austin Seven, με την ονομασία Dixi 3/15 (στο εξής BMW 3/15). Με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία, η BMW ξεκίνησε εκ νέου την κατασκευή κινητήρων για αεροσκάφη, στα πλαίσια του προγράμματος επανεξοπλισμού της Γερμανίας. Φυσικά, η παραγωγή μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων συνεχίστηκε κανονικά. Ειδικότερα στα αυτοκίνητα, η BMW είχε ήδη αρχίσει να επεκτείνει την γκάμα της από το 1932, με τα δικά της μοντέλα. Αρχικά ήταν το μικρό 3/20, με 4κύλινδρο κινητήρα 788 cc και το 303 με κινητήρα 6 κυλίνδρων σε σειρά, από μόλις 1.173 cc. Το 1934 παρουσίασε το μοντέλο 315, παρόμοιο σχεδιαστικά αλλά με μεγαλύτερο κινητήρα 1.490 cc και απόδοση 34 ίππων. Ένα χρόνο αργότερα ακολούθησε το 319 με κινητήρα 1.911 cc. 

Εκείνη την περίοδο η BMW είχε ήδη παρουσία στην χώρα μας, με γενικό αντιπρόσωπο τον Ιωάννη Μπάλτα. Η παραπάνω καταχώρηση είναι από τον Αύγουστο του 1935 και πρόκειται για την παλαιότερη ελληνική διαφήμιση της BMW, που έχει εντοπιστεί έως σήμερα. Η κεντρική έκθεση της επιχείρησης ήταν στην Λεωφόρο Συγγρού 32α. Παρέμεινε στην ίδια διεύθυνση έως τα τέλη της δεκαετίας του '30. Όμως μετά το 1936, την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΒΙΤΕΜ Εμπορικαί και Βιομηχανικαί Επιχειρήσεις" Α.Ε . Το καταστατικό της εταιρείας δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 1937. Γενικός διευθυντής ήταν ο Ιωάννης Μπάλτας, ενώ στο πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο συμμετείχε ο Αλ. Δουλάς και η Μαρία Μπάλτα.  Έως την έναρξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου, το 1940, η "ΒΙΤΕΜ" είχε αναλάβει παράλληλα την αντιπροσωπεία των αυστριακών επιβατικών αυτοκινήτων Steyr, των γερμανικών ελαφρών φορτηγών Tempo (τρίκυκλα & τετράτροχα), των βαρέων γερμανικών φορτηγών Vomag, των γερμανικών δίκυκλων Ardie και των αυστριακών Puch. 


BMW, Ιούνιος 1936


Η "ΒΙΤΕΜ" Α.Ε διατήρησε την αντιπροσωπεία της BMW στην χώρα μας, έως τις αρχές του 1962. Η δραστηριότητά της αφορούσε και τις μοτοσυκλέτες της εταιρείας. Κατά την δεκαετία του '50 συνέχισε να εκπροσωπεί για ένα διάστημα και άλλες εταιρείες (Steyr, Puch, Tempo), ενώ αργότερα ανέλαβε την αντιπροσωπεία των γερμανικών σκούτερ της Heinkel. Η έδρα της είχε μεταφερθεί πλέον στην Λεωφ. Συγγρού 27.  Μεταπολεμικά, ο Ιωάννης Μπάλτας συνέχισε να είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και γενικός διευθυντής της "ΒΙΤΕΜ" Α.Ε. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός, ότι στα μέσα της δεκαετίας του '60, το Υπουργείο Οικονομικών συμπεριέλαβε την "ΒΙΤΕΜ" Α.Ε στην "Κατάσταση Ανειλικρινών Φορολογουμένων", για το οικονομικό έτος 1959. Η λίστα αυτή είχε δημοσιευτεί στον Τύπο (εφημ. "Ελευθερία", 24/10/1965). 

Η BMW άρχισε να γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '60, όμως η ιστορία της στην εγχώρια αγορά πάει αρκετά χρόνια πιο πίσω. Αν και δεν είναι σαφές πότε ακριβώς έκανε την επίσημη εμφάνισή της στην χώρα μας, η φίρμα σίγουρα είχε παρουσία -έστω και περιορισμένη- τουλάχιστον από τα μέσα της δεκαετίας του '30 περίπου






Β.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History © 2020

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου