Για πάρα πολλά χρόνια τα αμερικάνικα αυτοκίνητα ήταν εκτός ελληνικής πραγματικότητας, με συνέπεια να απουσιάζουν από την εγχώρια αγορά. Αν και σε γενικές γραμμές μπορεί να ειπωθεί το ίδιο γενικότερα για την Ευρώπη, πάντως σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές κυκλοφόρησαν κατά καιρούς κάποια -έστω λίγα- από τα αμερικάνικα μοντέλα. Αυτοκίνητα με μεγάλα αμαξώματα και κινητήρες μεγάλου κυβισμού, στην πράξη αποδείχθηκαν γοητευτικά σε ένα μικρό μόνο ποσοστό των ευρωπαίων αγοραστών. Όμως, ήρθε η στιγμή που οι Αμερικάνοι έκαναν... απόβαση στα ελληνικά εδάφη. Στις αρχές της δεκαετίας του '90, οι συνθήκες στην αγορά αυτοκινήτου ήταν πιο ευνοϊκές και πλέον τα πράγματα έδειχναν πιο ώριμα για την εμφάνιση τους στην χώρα μας. Η αρχή έγινε μέσα στο 1992 με την Chrysler, στην γκάμα της οποίας υπήρχαν και τα εκτός δρόμου μοντέλα της Jeep. Αυτά αποτελούσαν έναν από τους θρύλους της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας και δεν χρειάζονταν πολλές συστάσεις. Το βασικό μοντέλο ήταν το Wrangler στα 2.500 cc, ενώ υπήρχαν επίσης τα Cherokee και Grand Cherokee με κινητήρες στα 4.0 και 5.2 λίτρα. Όμως οι εισαγωγές δεν περιορίστηκαν στα Jeep αλλά και σε επιβατικά μοντέλα της Chrysler, αρχικά το LeBaron στα 3.0 λίτρα και το πολυμορφικό Voyager στα 2.5 λίτρα (αργότερα υπήρχε διαθέσιμη και η 2λιτρη έκδοση). Όλα αυτά μέσα από το δίκτυο της "Chrysler Jeep Hellas" Α.Ε του ομίλου Συγγελίδη. Η έδρα της επιχείρησης βρισκόταν στην Ιερά Οδό 131 (για ένα διάστημα στην Λεωφόρο Κηφισίας 30 στο Μαρούσι) και στην Λεωφ. Κηφισίας 240-242 στο Χαλάνδρι.
Στα τέλη του 1994 έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά το μεσαίο οικογενειακό Chrysler Neon, στα 2.000 cc. Λίγο αργότερα παρουσιάστηκε και το μεγαλύτερο Stratus, με βασικό κινητήρα επίσης στα 2.000 cc. Πλέον η εταιρεία διέθετε επιβατικά μοντέλα πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, που δεν απευθύνονταν σε ελάχιστους. Όμως τα πράγματα δεν ήταν εύκολα, ειδικά για το μικρότερο Neon. Mε αρχική τιμή στα 8.5 εκατομμύρια δραχμές, το εν λόγω μοντέλο είχε απέναντί του τον καθιερωμένο ευρωπαϊκό (κυρίως γερμανικό) ανταγωνισμό, που διέθετε μεγαλύτερο πρεστίζ αλλά μικρότερους κινητήρες στα 1.600 & 1.800 cc, που αποτελούσαν φορολογικό πλεονέκτημα. Δύσκολα το Neon θα έπειθε τον υποψήφιο αγοραστή της κατηγορίας, ακόμα και στην περίπτωση που ο ανταγωνισμός κόστιζε περισσότερο (π.χ BMW 318iS/4). Το ίδιο, όπως αποδείχθηκε, ίσχυε και για το Stratus που ανήκε στην δύσκολη και απαιτητική κατηγορία των μοντέλων "πολυτελείας".
Καλύτερα ήταν τα δεδομένα για τα Jeep, που δεν δυσκολεύτηκαν να επιβάλλουν το δικό τους πρεστίζ μεταξύ των εκτός δρόμου αυτοκινήτων. Οι τιμές τους δεν ήταν εξωπραγματικές για το αγοραστικό κοινό που στόχευαν, ενώ υπήρχε και το πλεονέκτημα του μειωμένου τεκμηρίου για τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου (-20%). Έτσι, η εταιρεία κατάφερε να έχει ικανοποιητικά ετήσια ποσοστά στην ελληνική αγορά κατά την δεκαετία του '90 (βλ. πίνακα 1), με κριτήριο πάντα την κατηγορία τιμής. Σημαντική άνοδο περουσίασε το 2002 (+165%), με 2.308 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 0.9%. Από το σύνολο, οι 1.507 πωλήσεις αφορούσαν το Jeep Cherokee, που ήταν το 4ο δημοφιλέστερο 4Χ4 (ATV) μοντέλο στην χώρα μας, εκείνη την χρονιά. Το πιο εμπορικό από τα επιβατικά της Chrysler ήταν το νέο PT Cruiser, με την ιδιαίτερη retro σχεδίαση, που πέτυχε 457 πωλήσεις. Το 2004 η Chrysler άγγιξε για πρώτη φορά ποσοστό 1.0%, με το Cherokee στην τρίτη θέση της κατηγορίας του. Το συγκεκριμένο μοντέλο πέτυχε το 74.7% των πωλήσεων της Chrysler με 2.128 μονάδες από τις συνολικά 2.850. Ήταν η εποχή της χαλάρωσης των τεκμηρίων, με την κατάργηση τους για αυτοκίνητα εργοστασιακής αξίας έως 50.000 ευρώ. Μετά από μια κάμψη την επόμενη διετία (2005-2006), το 2007 το ποσοστό της ανήλθε στο 1.2% ενώ το 2008 πέτυχε την καλύτερη της επίδοση έως τότε στην ελληνική αγορά, με ποσοστό 1.4% και συνολικά 3.787 πωλήσεις. Το Cherokee συνέχισε να είναι το δημοφιλέστερο σε πωλήσεις της εταιρείας, όμως σημαντικό μερίδιο στην επιτυχία είχε το SUV μοντέλο Compass, ενώ αρκετά καλές πωλήσεις πέτυχε το αντίστοιχο Jeep Patriot.
Αναπόφευκτα, μετά το 2010 οι πωλήσεις της Chrysler Jeep στην χώρα μας γνώρισαν μεγάλη πτώση, λόγω της μεγάλης κρίσης στην αγορά αυτοκινήτου. Την περίοδο 2012-2014 περιορίστηκε σε διψήφια νούμερα, ενώ το 2013 το ποσοστό ήταν μηδενικό με μόλις... 21 μονάδες! Βελτίωση παρουσίασε από το 2015, χάρη στο Jeep Renegade, ενώ ακολούθησε ανοδική πορεία έως το 2018 με συνολικά 1.159 πωλήσεις και 1.1%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου