Οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαίες. Η εποχή που διανύουμε αποτελεί ένα μεταβατικό στάδιο, το οποίο θα οδηγήσει τα επόμενα χρόνια μέχρι στην εξαφάνιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Το αυτοκίνητο αλλάζει μορφή, τα ηλεκτρονικά συστήματα παίζουν πλέον τον βασικό ρόλο στην λειτουργία του, με τα πρότυπα ασφάλειας και άνεσης να βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα. Όπως είναι φυσικό, οι διαρκείς βελτιώσεις στα αυτοκίνητα είχαν ως αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους νέα χαρακτηριστικά, ενώ παράλληλα άλλα καταργήθηκαν. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι αλλαγές ήταν περισσότερο καθοριστικές όμως δεν "αλλοίωναν" την βασική αίσθηση στην οδήγηση και την χρήση του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, στις μέρες μας ακόμα και χαρακτηριστικά που θεωρούνταν δεδομένα, όπως το κιβώτιο ταχυτήτων και το χειρόφρενο, δεν αποτελούν τον κανόνα. Εκ των πραγμάτων, τα κιβώτια ταχυτήτων θα εκλείψουν τελείως με την επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντίθετα, από την δεκαετία του '60 έως την δεκαετία του '90, το κιβώτιο ταχυτήτων μεταφέρθηκε από το τιμόνι στο πάτωμα, απέκτησε σταδιακά 4η, 5η και 6η σχέση, βελτιώθηκε, έγινε περισσότερο "κόμπακτ" σε διαστάσεις, όμως ήταν εκεί ως βασικό στοιχείο της καθημερινής οδήγησης.
Ας δούμε μερικά από τα χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων του χθες, που είναι αδύντατο να συναντήσει κάποιος σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο σήμερα.
Οι μεγάλου μήκους εξωτερικές κεραίες λήψης ραδιοφώνου αποτελούσαν σύνηθες θέαμα στα παλιότερα αυτοκίνητα και ήταν είτε στην οροφή του αυτοκινήτου, είτε στο μπροστινό φτερό. Για πρακτικούς και αισθητικούς λόγους, υπήρχε η δυνατότητα αναδίπλωσης και επέκτασής τους , είτε χειροκίνητα, είτε με μηχανισμό. Σταδιακά, οι κεραίες λήψης έπαψαν να είναι μεταλλικές, έγιναν σταθερές, μικρότερου μεγέθους και περισσότερο διακριτικές, ενώ σήμερα σε ακριβότερα μοντέλα δεν είναι καν ορατές (π.χ βρίσκονται ενσωματωμένες στο άνω άκρο του παρμπρίζ).
Τα τριγωνικά παράθυρα εξαερισμού (ή "φινιστρίνια") στις εμπρός πόρτες ήταν κοινή πρακτική στα αυτοκίνητα, έως την δεκαετία του '60. Υπήρχαν τόσο στην πλευρά του οδηγού, όσο και του συνοδηγού. Άνοιγαν και έκλειναν χειροκίνητα μετακινώντας τον μοχλό που υπήρχε και είχες την δυνατότητα ρύθμισης στην κλίση του τζαμιού, για λιγότερο ή περισσότερο αέρα στην καμπίνα. Από την δεκαετία του '60 και μετά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούσαν όλο και περισσότερο τα ενιαία μπροστινά παράθυρα, χωρίς ξεχωριστό παράθυρο εξαερισμού. Κάποια (λίγα) μοντέλα με αυτό το χαρακτηριστικό, υπήρχαν διαθέσιμα έως τις αρχές τις δεκαετίας του '80.
Μπορεί στις μέρες μας να φαίνεται περίεργο, αλλά παλιότερα ήταν δεδομένο πως οι κατασκευαστές λάμβαναν σοβαρά υπόψη τους καπνιστές, είτε μιλάμε για τον οδηγό, είτε για τους επιβάτες. Κατά συνέπεια κάθε αυτοκίνητο έπρεπε να διαθέτει αναπτήρα και τασάκι στο εμπρός μέρος, υπήρχε όμως τασάκι και για τους πίσω επιβάτες (ενίοτε από ένα τασάκι σε κάθε πλευρά). Εδώ και αρκετά χρόνια, τίποτα από αυτά δεν αποτελεί μέρος του εξοπλισμού ενός κανούργιου αυτοκινήτου.
Για να ξεκλειδώσεις σήμερα το αυτοκίνητό σου, δεν αρκεί παρά το πάτημα ενός κουμπιού στο κλειδί. Όμως οι ηλεκτρομαγνητικές τηλεχειριζόμενες κλειδαριές παλαιότερα ήταν ανύπαρκτες ή αποτελούσαν προαιρετικό εξοπλισμό στις ακριβότερες εκδόσεις ορισμένων μοντέλων. Αυτό σημαίνει ότι ο μοναδικός τρόπος να μπεις στο αυτοκίνητο ήταν η χρήση της... παραδοσιακής κλειδαριάς. Επιπλέον, με την απουσία ηλεκτρομαγνητικού μηχανισμού η κάθε πόρτα ξεκλείδωνε ξεχωριστά, με την χρήση της ασφάλειας από μέσα. Αργότερα, αρκετά μοντέλα διέθεταν τέτοιο μηχανισμό, που επέτρεπε το ταυτόχρονο άνοιγμα όλων των θυρών, όμως χωρίς τηλεχειρισμό.
Περίεργο σήμερα ακούγεται και το γεγονός ότι στα παλιότερα αυτοκίνητα (π.χ την δεκαετία του '70), ο τυχερός ιδιοκτήτης έπρεπε να χρησιμοποιεί διαφορετικό κλειδί για τις εμπρός πόρτες, τον χώρο αποσκευών αλλά και την τάπα του ρεζερβουάρ της βενζίνης!
Στην εποχή μας θα ήταν αδιανόητο να αγοράσει κάποιος καινούργιο αυτοκίνητο χωρίς... ηλεκτρικά παράθυρα! Και όμως, μέχρι την δεκαετία του '90 η ηλεκτρική αυτή ευκολία δεν ήταν καθόλου δεδομένη. Ειδικότερα στα δημοφιλέστερα μικρά και μεσαία αυτοκίνητα, ο κανόνας ήταν τα χειροκίνητα παράθυρα. Σταδιακά, έως τα τέλη της δεκαετίας του '90, η κλασική "μανιβέλα" στις εμπρός πόρτες έδωσε την θέση της στο "μαγικό" κουμπάκι. Φυσικά, οι επιβάτες στις πίσω θέσεις συνέχισαν για αρκετό καιρό ακόμα να την χρησιμοποιούν, εφόσον το πλήρες πακέτο ηλεκτρικών παραθύρων ήταν συνήθως προνόμιο των ακριβών εκδόσεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου