Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

H αγορά αυτοκινήτου στην Βρετανία το 2021. Νέο σκηνικό και ανατροπές σε μια δύσκολη χρονιά.

 


Το 2021 είναι πλέον παρελθόν και δεν χρειάζεται να ειπωθεί πως ήταν ακόμα μια δύσκολη χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Εξαίρεση δεν αποτέλεσε η Μ. Βρετανία. Οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων σημείωσαν οριακή αύξηση μόλις κατά 1.0%, με συνολικά 1.647.181 μονάδες έναντι 1.631.064 το 2020. Τον Δεκέμβριο οι ταξινομήσεις επιβατικών ανήλθαν στις 108.596 μονάδες, έναντι 132.682 τον αντίστοιχο μήνα του 2020 (-18.2%). Τα νούμερα αυτά υπογραμμίζουν τις συνέπειες που προκύπτουν από την πανδημία Covid-19 και την έλλειψη ημιαγωγών στην βιομηχανία. Συγκριτικά με τα προ-πανδημίας στοιχεία η αγορά κινήθηκε πτωτικά κατά -28.7% έναντι του 2019. Συνολικά, το 2021 ήταν η δεύτερη χειρότερη χρονιά από το 1992, όταν είχαν ταξινομηθεί 1.594.000 αυτοκίνητα. 

Ανεξάρτητα από τα χαμηλές επιδόσεις, το 2021 έφερε ανατροπές στα δεδομένα της βρετανικής αγοράς αυτοκινήτου. Αρχικά, για πρώτη φορά από το 1972 το best seller στην Βρετανία δεν ανήκει στην Ford. Στην κορυφή των πωλήσεων βρέθηκε το Vauxhall Corsa, με 40.914 μονάδες. Πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία της φίρμας, που έσπασε μια παράδοση 49 ετών. Επιπλέον, η Ford δεν τερμάτησε πρώτη ούτε στην γενική κατάταξη, εφόσον την 1η θέση στην Βρετανία το 2021 κατέκτησε η Volkswagen, με 147.826 μονάδες. Κατά συνέπεια την χρονιά που πέρασε έσπασε ολοκληρωτικά το κατεστημένο της Ford στην Βρετανία. 'Οσον αφορά στις συνολικές πωλήσεις, η Ford βρισκόταν στην κορυφή από το 1977. Το χειρότερο για την Ford είναι πως δεν βρέθηκε καν στην πρώτη τριάδα της κατάταξης, αλλά τερμάτησε στην 4η θέση των πωλήσεων πίσω από τις Audi και BMW (έστω και με μικρή διαφορά)! 

Σημαντικό είναι βέβαια και το θέμα της μετακίνησης του αγοραστικού κοινού σε αυτοκίνητα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Οι κατηγορίες των BEV, PHEV και HEV ανήλθαν σε συνολικά 452.527 μονάδες (+58.7%), ενώ άνοδο παρουσίασαν και τα MHEV με 296.778 μονάδες (+64.7%). Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα BEV πέτυχαν 190.727 πωλήσεις το 2021, περισσότερες από τις συνολικές πωλήσεις την περίοδο 2016-2020 που ταξινομήθηκαν 185.471 μονάδες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Tesla Model 3 ήταν το 2ο δημοφιλέστερο μοντέλο στην Βρετανία, με 34.783 πωλήσεις. Πάντως τα βενζινοκίνητα επιβατικά κατείχαν και το 2021 την πρώτη θέση, με μερίδιο αγοράς 46.3% και 762.103 μονάδες (-15.7%). Αυτό πιθανότατα θα αλλάξει θεαματικά τα αμέσως επόμενα χρόνια, όμως μεγάλο πλήγμα έχουν ήδη υποστεί τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Το 2021 οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 135.773 μονάδες έναντι 261.772 το 2020 (-48.1%) και το μερίδιο τους επί του συνόλου περιορίστηκε στο 8.2% από 16.0%. 

Όμως δεν φαίνεται να είναι όλα ρόδινα. Την χρονιά που πέρασε η Βρετανία ήταν η δεύτερη σε όγκο μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά στα BEV και η τρίτη μεγαλύτερη στα plug-in αυτοκίνητα, αν και ήρθε συνολικά στην 9η θέση πανευρωπαϊκά στα BEV σε σχέση με το μερίδιο αγοράς που κατέχουν. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), η απόφαση της κυβέρνησης να περιορίσει τα οικονομικά κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου καθώς και τις παροχές για τους οικιακούς φορτιστές, θέτει σε κίνδυνο τους φιλόδοξους στόχους που η ίδια έχει θεσπίσει για την ηλεκτροκίνηση έως το 2030. Επιπρόσθετα, ο αργός ρυθμός επέκτασης του δημόσιου δικτύου φορτιστών, είναι πιθανό να επιβραδύνει την ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έρευνα έδειξε πως στα τέλη του 2019 αντιστοιχούσε ένας δημόσιος σταθμός φόρτισης για κάθε 11 αυτοκίνητα, ενώ ως τα τέλη του 2020 η αναλογία είχε διαμορφωθεί στον έναν σταθμό φόρτισης για κάθε 16 αυτοκίνητα. Το συμπέρασμα είναι ότι η ενίσχυση των απαραίτητων υποδομών πρέπει να επιταχυνθεί ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από την άνοδο στην ζήτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ιδιαίτερα αν γίνει σύγκριση με άλλες χώρες που διαθέτουν ανεπτυγμένη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ενώ λοιπόν στην Βρετανία η αναλογία είναι 16:1 στην Ν. Κορέα είναι 3:1, στην Ολλανδία 5:1, στην Κίνα 9:1, στην Γαλλία 10:1, ενώ το Βέλγιο και η Ιαπωνία έχουν την ίδια αναλογία 13:1. Μόνο η Γερμανία φαίνεται πως μένει ελαφρώς πίσω, με αναλογία κάλυψης 17:1. 



H Volkswagen κατέκτησε την κορυφή στην βρετανική αγορά το 2021, με τα Polo και Golf μέσα στα 10 δημοφιλέστερα μοντέλα. 


Πηγή: SMMT


Μια δύσκολη χρονιά για τον χώρο του αυτοκινήτου στην Βρετανία, όπως και σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, το 2021 έφερε νέα δεδομένα και εκπλήξεις που ήταν δύσκολο να προβλέψει κάποιος μερικά χρόνια πριν. Η Vauxhall είχε μικρές απώλειες (-4.2%) και ήρθε στην 7η θέση, όμως το νέο Corsa σημείωσε εξαιρετική επιτυχία και έγινε το best seller στην βρετανική αγορά. Aπό το σύνολο των 40.914 μονάδων, οι 5.605 αφορούσαν την "καθαρή" έκδοση Corsa-e. Η Volkswagen κυριαρχησε το 2021 κατακτώντας την κορυφή, με τα Polo και Golf να διαγράφουν για ακόμα μια χρονιά πολύ επιτυχημένη πορεία. Πόντους έδωσε και το ηλεκτρικό ID.3, που ήταν το 3ο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο με 11.032 μονάδες. Το Tesla Model 3 ήταν ο ηγέτης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ τον Δεκέμβριο ήταν Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο, με 9.612 μονάδες! Μεγάλος ηττημένος η Ford, που είχε σημαντικές απώλειες (-23.9%) και εκτοπίστηκε από την πρώτη θέση για πρώτη φορά από την δεκαετία του '70. Το υπερ-επιτυχημένο Fiesta υποχώρησε σημαντικά, ενώ την τιμή των όπλων έσωσε το Puma, που ήταν το μοναδικό μοντέλο της εταιρείας στην πρώτη δεκάδα (Νο 8). Μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις είχε η MG, με 30.600 μονάδες έναντι 18.415 το 2020 (+66.2%), χάρη στα ιδιαίτερα προσιτά ηλεκτρικά της μοντέλα. 





Tesla Model 3






Β.Α
Hellenic Motor History © (2022)
Στοιχεία: SMMT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου