Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2022

Καζακστάν: Η αναπτυσσόμενη αγορά αυτοκινήτου και η εγχώρια παραγωγή οχημάτων.



Το Καζακστάν είναι μια χώρα της Κεντρικής Ασίας με πληθυσμό περίπου 19 εκ. κατοίκους. Υπήρξε κομμάτι της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, όμως μετά την διάλυση της ΕΣΣΔ ανακήρυξε την ανεξαρτησία της, στα τέλη του 1991. Οι βασικοί τομείς της οικονομίας της αφορούν το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, την μεταλλουργία και τον γεωργικό τομέα. Αποτελεί την 9η μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο, με συνολική έκταση 2.724.900 τετρ. χιλιόμετρα, ενώ οι οικονομικοί δείκτες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση τα τελευταία χρόνια. 

Σύμφωνα με τις πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση, τον δικό της ιδιαίτερο ρόλο στην ανάπτυξη του Καζακστάν έχει μεταξύ άλλων και η αυτοκινητοβιομηχανία. Ας δούμε όμως ποιά είναι η εικόνα σε μια ευρύτερα άγνωστη αγορά αυτοκινήτου. Είναι εύλογο ότι για πολλά χρόνια στους δρόμους της χώρας κυριαρχούσαν τα σοβιετικά αυτοκίνητα. Ακόμα και μετά την διάλυση της ΕΣΣΔ, τα Lada κατείχαν επί σειρά ετών μεγάλο κομμάτι της εγχώριας αγοράς και συνεχίζουν να διαθέτουν παρουσία στην χώρα. Το μέγεθος της αγοράς ήταν εξαιρετικά μικρό όμως υπήρξε η απόφαση για ανάπτυξη στην εγχώρια παραγωγή αυτοκινήτων, με τις πρώτες συμφωνίες προς αυτή την κατεύθυνση να υπογράφονται το 2010. Είχε προηγηθεί η έναρξη παραγωγής του Lada Niva το 2003, όμως σε σχετικά περιορισμένους αριθμούς. Αν και το αρχικό πλάνο αποδείχθηκε ανεπαρκές, με τα εγχώριας παραγωγής αυτοκίνητα να μην μπορούν να κατέχουν ηγετική θέση στην αγορά, τα επόμενα χρόνια η κυβέρνηση επέμεινε με επιπλέον μέτρα για την τόνωση της εγχώριας βιομηχανίας. Η παραγωγή δεν αφορά μόνο επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και φορτηγά, λεωφορεία, αγροτικά μηχανήματα, ανταλλακτικά αυτοκινήτων κ.α. 

Στο Καζακστάν επένδυσαν σταδιακά εταιρείες όπως η Daewoo, η Hyundai, η Chevrolet (GM), καθώς και η Κινέζικη SMS-JAC Motors. Ο κανόνας για την ανάπτυξη νέων μονάδων είναι μέσω κοινοπραξιών με εγχώριες εταιρείες. Στα σχέδια της κυβέρνησης δεν είναι μόνο να μπορεί η χώρα να καλύψει τις ανάγκες της σε μεταφορικά μέσα, αλλά και οι εξαγωγές. Αν και ήδη πραγματοποιούνται εξαγωγές, ο αριθμός τους είναι ακόμα μικρός και οι κύριοι προορισμοί αφορούν την Ρωσία και το Ουζμπεκιστάν. Πάντως το 2021 η εξαγωγική δραστηριότητα αυξήθηκε και συνολικά 12.103 επιβατικά αυτοκίνητα πήραν τον δρόμο για τις γειτονικές χώρες. Η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων πέρσι ανήλθε στις 92.839 μονάδες, έναντι 77.431 το 2020 (+19.9%). Ενδεικτικά, το 2019 είχαν κατασκευαστεί 50.447 οχήματα, στην πλειοψηφία τους επιβατικά αυτοκίνητα. 



Αν και οι προοπτικές τόσο για την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία όσο και για την αγορά είναι σημαντικές, τα παραπάνω νούμερα δεν δείχνουν παρά την βελτίωση του κλίματος που σημείωθηκε από το 2018, μετά από μια περίοδο που η ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα υπέστη καθίζηση (2016-2017). Το 2021 οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στο Καζακστάν ανήλθαν στις 117.590 μονάδες (+26.5%). Το 62.2% επί του συνόλου κάλυψαν τα εγχώριας παραγωγής καινούργια επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά που διατέθηκαν μέσα από τους επίσημους αντιπροσώπους, με 73.178 μονάδες (+9.5%). 

Την κορυφή για το 2021 κατέκτησε η Chevrolet, με 29.112 μονάδες. Η θυγατρική της GM ξεκίνησε την παραγωγή αυτοκινήτων στο Καζακστάν την άνοιξη του 2020, μετά από συμφωνία με την Saryarka Avto Prom και την UzAutoSanoat. Η τελευταία έχει έδρα στο Ουζμπεκιστάν και προμηθεύει τα διάφορα τμήματα σε μορφή SKD, με σκοπό την συναρμολόγησή τους στην μονάδα της πρώτης στο Καζακστάν. Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Chevrolet Cobalt (αρχική φωτογραφία) με 14.605 μονάδες, ενώ στην 2η θέση ήρθε το μικρότερο Chevrolet Nexia με 10.809 μονάδες. Το Cobalt είναι διαθέσιμο με αρχική τιμή τα  5.490.000 ₸ (Tenge), δηλαδή περί τα €11.240. Αν και τις περισσότερες πωλήσεις κάλυψαν μόλις δύο μοντέλα, η γκάμα της εταιρείας είναι πλήρης με παρουσία από την κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων (Spark) μέχρι τα SUV πολυτελείας (Tahoe). Η πολυτέλεια όμως φαίνεται πως είναι ακόμα για λίγους, με τις πωλήσεις των premium αυτοκινήτων σε χαμηλά επίπεδα. Το 2021 οι φίρμες "πολυτελείας" διέθεσαν συνολικά 4.581 μονάδες έναντι 3.095 το 2020. Σε αυτό το κομμάτι της αγοράς κυριάρχησε η Lexus με 1.758 πωλήσεις και η BMW με 1.220 πωλήσεις. Έχει ενδιαφέρον πάντως το γεγονός ότι μια BMW 320i κοστίζει εκεί 16.222.500 ₸ ή €33.205. 

Tην δεύτερη θέση των συνολικών πωλήσεων κατέλαβε η Hyundai με 22.736 μονάδες, ενώ στη τρίτη θέση βρέθηκε η Toyota με 13.847 μονάδες. Η κορεάτικη εταιρεία έχει τρία μοντέλα στην δεκάδα με τα best sellers, με δημοφιλέστερο το Accent που ήρθε στην 3η θέση με συνολικά 9.063 μονάδες. Η Toyota έχει παρουσία με δύο μοντέλα στην δεκάδα, το Camry στην 4η θέση και το RAV4 στην 8η θέση. Μια άγνωστη αγορά αυτοκινήτου σε μια χώρα που η κυβέρνηση έχει την ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας ως βασικό στόχο, με σκοπό την απεξάρτηση σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές αλλά και την ανάπτυξη της σε επίπεδο τενχολογίας και καινοτομίας. Το Καζακστάν έχει να διανύσει ακόμα δρόμο και τα περιθώρια ανάπτυξης τόσο της αγοράς όσο και της παραγωγής είναι ακόμα μεγάλα. Όμως έχει ήδη πραγματοποιήσει μια πορεία στον χώρο μέσα από αντίξοες συνθήκες και συνεχίζει. Δείχνει να διαθέτει τη απαιτούμενη προσήλωση στον στόχο της και την απαραίτητη επιμονή, στοιχεία που δίνουν μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας. 



To Chevrolet Nexia ήταν το Νο 2 σε πωλήσεις μοντέλο στο Καζακστάν το 2021.








Β.Α
Έρευνα: Hellenic Motor History © (2022)
Στοιχεία πωλήσεων και παραγωγής: AKAB
Πρόσθετα στοιχεία & πληροφορίες: primeminister.kz, caspiannews.com, wardsauto.com
Οι τιμές προέρχονται από τις επίσημες ιστοσελίδες των κατασκευαστών στο Καζακστάν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου