Δευτέρα 9 Μαΐου 2022

1983-1984: H Super League της νέας γενιάς των supermini έρχεται στην Ελλάδα.



Την δεκαετία του '70 άρχισε να γνωρίζει άνθηση στην Ευρώπη η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης. Εταιρείες όπως η Fiat και η Renault κατέκτησαν εκείνη την εποχή τις ευρωπαϊκές αγορές με τα "127" και "R5" αντίστοιχα, γεγονός που υποχρέωσε και άλλους κατασκευαστές να επενδύσουν στην κατηγορία, Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ford με την παρουσίαση της πρώτης γενιάς Fiesta το 1976, το οποίο επίσης γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Εκείνα τα πρώτα supermini ήταν σχεδιαστικά σύγχρονες προτάσεις, σε βολικό μέγεθος για αστικές μετακινήσεις, με ικανοποιητική εκμετάλλευση χώρων και με την απαραίτητη οικονομία σε καύσιμα. Όμως αποτελούσαν κατά κανόνα "βασικά" μεταφορικά μέσα, χωρίς ιδιαίτερες πολυτέλειες. Έως τις αρχές της δεκαετίας του '80 ήταν φανερό ότι αυτά τα μοντέλα είχαν κάνει τον κύκλο τους και έπρεπε να παραδώσουν την σκυτάλη στην επόμενη γενιά. Το Fiat 127 είχε παρουσιαστεί το 1971 και διατήρησε την ίδια σχεδιαστικη΄φιλοσοφία έως το τέλος της καριέρας του, αν και το 1982 δέχτηκε ένα εκτενές φρεσκάρισμα ώστε να μπορεί να δικαιολογήσει την παραμονή του στην αγορά, ως την παρουσίαση του νέου supermini της ιταλικής εταιρείας. Ο αντικαταστάτης του "127" παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 1983, με εντελώς νέα σχεδίαση και νέα ονομασία. Tο Fiat Uno κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1984, όπως είχε συμβεί και με τον προκάτοχό του το 1972. Στην Ελλάδα η άφιξη του νέου μοντέλου έγινε τον Μάιο του 1983, με βασικό κινητήρα στα 903 cc απόδοσης 45 ίππων, που κινούσε και τα "127". Παράλληλα η ελληνική αντιπροσωπεία της Fiat, "Panellas" A.E, έκανε γενναία έκπτωση σε όλες τις εκδόσεις του απερχόμενου μοντέλου (π.χ το βασικό 2θυρο "127" ήταν διαθέσιμο στις 625.000 δρχ. από 664.500 δρχ πριν). 




To ιταλικό supermini είχε όλα τα στοιχεία για μια επιτυχημένη καριέρα στην Ευρώπη, όμως παράλληλα ήταν φανερό ότι ο ανταγωνισμός γινόταν όλο και πιο έντονος. Ήδη τον Σεπτέμβριο του 1982 η Opel είχε παρουσιάσει το Corsa, κάνοντας το ντεμπούτο της στην κατηγορία. Το μικρό Opel κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο της General Motors στην Ισπανία, όμως στην χώρα μας δεν έκανε αμέσως την εμφάνισή του. Οι Έλληνες αγοραστές έπρεπε να περιμένουν ακόμα ενάμιση χρόνο ώστε να προσθέσουν το Corsa στις επιλογές τους. Η επίσημη παρουσίαση του μοντέλου στην χώρα μας έγινε στις 28 Φεβρουαρίου 1984, σε εκδήλωση της General Motors Hellas στο ξενοδοχείο Inter Continental. Μέχρι εκείνη την εποχή, το πιο προσιτό Opel στην χώρα μας ήταν το εγχώριας συναρμολόγησης Kadett στους 7 φορ. ίππους (993 cc). To Corsa ήταν διαθέσιμο με τον ίδιο κινητήρα απόδοσης 45 ίππων, όμως αποκλειστικά σε 3θυρο αμάξωμα. Η γκάμα συμπληρώθηκε με 4θυρες και 5θυρες εκδόσεις αργότερα, το 1985. To πρώτο πλήρες έτος διάθεσης του Corsa στην εγχώρια αγορά, οι πωλήσειςτου ήταν ικανοποιητικές, όμως υπολείπονταν σημαντικά σε σχέση με το Kadett (νεότερη γενιά) και το Ascona. Την ίδια εποχή το Corsa ήταν ήδη μεγάλη εμπορική επιτυχία στην Ισπανία και στην Γαλλία ενώ είχε ανοδική πορεία στην Δ. Γερμανία. Παρά το "χλιαρό" ξεκίνημα του πρώτου μικρού Opel στην χώρα μας, οι επόμενες γενιές αποδείχθηκαν εξαιρετικά επιτυχημένες. 




H Peugeot ήταν από τις πρώτες εταιρείες που είχαν παρουσία στην κατηγορία των supermini, με το "104" από το 1972. Η γαλλική φίρμα ποτέ δεν "ταρακούνησε" τα νερά των ευρωπαϊκών αγορών με το συγκεκριμένο μοντέλο, αν και είχε μια καλή πορεία στην Γαλλία. Όπως συνέβη με τα περισσότερα μικρά εκείνης της περιόδου, το "104" παρέμεινε για πολλά χρόνια στην αγορά μέσα από διαρκείς βελτιώσεις και ανανεώσεις. Τον Φεβρουάριο του 1983 η Peugeot παρουσίασε το νέο της supermini, με την ονομασία "205". Με σύγχρονη σχεδίαση που ξέφευγε από τα έως τότε συντηρητικά πλαίσια της Peugeot, το "205" παρουσιάστηκε την ίδια περίοδο με το Fiat Uno, με τα δύο μοντέλα να δείχνουν τον δρόμο για τη νέα γενιά των ευρωπαϊκών supermini της δεκαετίας του '80. Στην Ελλάδα η επίσημη παρουσίαση έγινε σε εκδήλωση που διοργάνωσε η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε στους Δελφούς, τον Ιανουάριο του 1984. Σύντομα ξεκίνησε η διαφημιστική προώθηση του μοντέλου, με τίτλο "205 πλεονεκτήματα". Αρχικά το Peugeot 205 ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά με 5θυρο αμάξωμα, με βασικό κινητήρα 954 cc (7 φορ. ίππους). Η τιμή της βασικής έκδοσης κατά την παρουσίασή του στην χώρα μας ήταν 805.050 δραχμές, ενώ υπήρχε η πλουσιότερη έκδοση GL στους 7 και 8 φορ. ίππους (954 & 1.124 cc) και η έκδοση GT με κινητήρα 1.360 cc (10 φορ. ίπποι), η τιμή της οποίας προσέγγιζε το 1.500.000 δρχ. Μέσα στο ίδιο έτος έκανε την εμφάνισή της η γρήγορη έκδοση της σειράς, το GTi 1.6 με απόδοση 115 ίππους. Στην συνέχεια ήταν διαθέσιμες και οι απλές τρίθυρες εκδόσεις του μοντέλου, στα 954 cc (XE & XL) και 1.124 cc (XL). 


Peugeot 205 GTi 1.6

Τα supermini των 80s ήταν πλέον αναβαθμισμένα στους τομείς που υστερούσαν ως τότε, με περισσότερες επιλογές σε κινητήρες και επίπεδα εξοπλισμού. Φυσικά αυτά αφορούσαν κυρίως τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, στην Ελλάδα οι αγοραστές ήταν συνήθως καταδικασμένοι να στρέφονται στις βασικές εκδόσεις, ιδιαίτερα από άποψη κινητήρα. Τα μικρά στα 900-1000 cc αποτελούσαν την δεύτερη δημοφιλέστερη σε πωλήσεις κατηγορία στην Ελλάδα, μετά τα μικρομεσαία οικογενειακά μοντέλα. Στον αντίποδα των απλών οικονομικών εκδόσεων, υπήρξαν οι γρήγορες εκδοχές των μικρών μοντέλων (Uno Turbo, 205 GTi, R5 GT κ.α), οι οποίες όμως ήταν για λίγους λόγω του υψηλού κόστους αγοράς. Τα πιο πάνω μοντέλα καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό την εικόνα της κατηγορίας στην Ευρώπη κατα την δεκαετία του '80, όμως στην Ελλάδα συνολικά το πιο επιτυχημένο από τα τρία ήταν το Uno. 




B.A
Έρευνα: © Hellenic Motor History (2022)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου