Οι εκθέσεις αυτοκινήτου ανά τον κόσμο αποτελούσαν πάντα λαμπερές διοργανώσεις στις οποίες οι διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες έκαναν επίδειξη τα νέα τους μοντέλα, τις τεχνολογικές εξελίξεις στα προϊόντα τους και τις σχεδιαστικές τάσεις. Ορισμένες από αυτές τις διοργανώσεις είχαν ιδιαίτερο κύρος με διεθνή απήχηση και αποτελούσαν πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών, με τα ανάλογα οικονομικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το σαλόνι αυτοκινήτου στην Φρανκφούρτη, το Παρίσι, την Γενεύη, το Τορίνο, το Λονδίνο και οι ανάλογες διοργανώσεις στις Η.Π.Α (Σικάγο, Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες). Όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θεωρούσαν αυτονόητο να παρουσιάσουν για πρώτη φορά τα νέα τους μοντέλα σε κάποια από τις παραπάνω διοργανώσεις, που αποτελούσαν "γιορτή" για τους φίλους του αυτοκινήτου. Αυτά συνέβαιναν σε χώρες με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία ή γενικότερα οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες με υψηλό βιοτικό επίπεδο. Φυσικά, εκθέσεις αυτοκινήτου γίνονταν σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, όμως δεν είχαν διεθνή αναγνώριση και το ενδιαφέρον ήταν περιορισμένο σε καθαρά τοπικό επίπεδο. Μια τέτοια περίπτωση ήταν και η Ελλάδα.
Η χώρα μας δεν είχε ιδιαίτερη παράδοση σε τέτοιες διοργανώσεις, με κυριότερο δείγμα την συμμετοχή των διαφόρων εισαγωγικών επιχειρήσεων στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Αργότερα, την δεκαετία του '70 άρχισαν να γίνονται οι πρώτες τακτικές οργανωμένες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση. Έως την δεκαετία του '80 η Ελλάδα αποτελούσε ακόμα μια ασήμαντη περιφερειακή αγορά αυτοκινήτου. Οι συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη την περίοδο θα δικαιολογούσαν στην καλύτερη περίπτωση μια ετήσια διοργάνωση. Να σημειωθεί ότι δύο από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές διοργανώσεις, στην Φρανκφούρτη και το Παρίσι, γίνονταν κάθε δύο χρόνια (εναλλάξ). Όμως ξαφνικά η χώρα μας απέκτησε δύο ξεχωριστές διοργανώσεις στην πρωτεύουσα και μάλιστα σε ετήσια βάση. Έτσι, το 1982 το πρόγραμμα εμπλουτίστηκε με το "Σαλόνι Αυτοκινήτου & Μοτοσυκλέτας", παράλληλα με την "Auto Moto" που είχε ξεκινήσει το 1975. Ποια ήταν η λογική πίσω από αυτή την κίνηση, είναι άγνωστο. H υπερβολή έφτασε στο αποκορύφωμα της όταν οι δυο εκθέσεις άνοιγαν τις πύλες τους μέσα στον ίδιο μήνα, όπως συνέβη το 1988. Το "6ο Σαλόνι Αυτοκινήτου & Μοτοσυκλέτας" υποδέχθηκε το κοινό στο διάστημα από τις 7 έως τις 15 Μαΐου, στο Εκθεσιακό Κέντρο ΟΛΠ στον Πειραιά. Στις 26 Μαΐου έγινε η έναρξη της "Auto Moto ´88" στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, που διήρκησε μέχρι τις 5 Ιουνίου. Δύο εκθέσεις αυτοκινήτου μέσα σε 20 ημέρες, κάτι που δεν θα τολμούσε να ονειρευτεί ούτε ο πλέον φανατικός της αυτοκίνησης στην υπόλοιπη Ευρώπη!
Παρά το επιφανειακό "γκλάμουρ" της υπόθεσης, οι εγχώριες διοργανώσεις εκείνη την εποχή αποτύπωναν την κατάσταση που επικρατούσε στην υποτονική ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η υψηλή φορολογία στα επιβατικά αυτοκίνητα περιόριζε το ενδιαφέρον του αγοραστικού κοινού σε συγκεκριμένες κατηγορίες, κυρίως χαμηλού κυβισμού. Κατά συνέπεια, οι εταιρείες παρουσίαζαν την γκάμα των μοντέλων που είχαν ενδιαφέρον στην Ελλάδα και όχι απαραίτητα την πλήρη γκάμα που διέθεταν, κάτι που δεν επέτρεπε στον επισκέπτη να έρθει σε επαφή με το σύνολο των τεχνολογικών εξελίξεων (π.χ κινητήρες diesel και μεγάλου κυβισμού, ή τις ναυαρχίδες της κάθε φίρμας). Επιπλέον δεν ήταν δεδομένη η συμμετοχή του συνόλου των εισαγωγικών επιχειρήσεων. Κάτι που σημαίνει ότι σε αρκετές διοργανώσεις υπήρχαν "ηχηρές" απουσίες. Στην προκειμένη περίπτωση βλέπουμε ότι η Opel δεν έλαβε μέρος στην "Auto Moto ´88", είχε όμως παρουσία στο "6ο Σαλόνι Αυτοκινήτου", λίγες εβδομάδες νωρίτερα. Ίσως η συμμετοχή σε δυο διαφορετικές εκθέσεις μέσα στο ίδιο έτος να έμοιαζε περιττή ακόμα και στις ίδιες τις αντιπροσωπείες, έστω και αν υπήρχε χρονική απόσταση λίγων μηνών μεταξύ τους (συνήθως η μια γινόταν την άνοιξη και η άλλη το φθινόπωρο).
Ας δούμε όμως ποια ήταν η εικόνα της αγοράς εκείνη την περίοδο. Το 1987 οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ανήλθαν σε μόλις 50.501 μονάδες (-23%). Τον Μάιο του 1988, που έγιναν οι δύο διοργανώσεις, οι πωλήσεις ανήλθαν σε 4.684 μονάδες ενώ στους πέντε πρώτους μήνες του έτους σε συνολικά 23.037 μονάδες. Οι επιδόσεις αυτές ήταν αυξημένες κατά 12.5% και 9.4% σε σχέση με τις αντίστοιχες περιόδους του 1987, όμως παρέμεναν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα και σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούσαν την ύπαρξη δυο εκθέσεων αυτοκινήτου στην χώρα μας. Επιπλέον, είχαν ταξινομηθεί 1.494 μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα τον Μάιο και συνολικά 8.213 στο πρώτο πεντάμηνο του 1988.
B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2022)
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου