To 1980 η Datsun κατέκτησε την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην χώρα μας. Ήταν η πρώτη φορά που μια ιαπωνική εταιρεία βρέθηκε στην κορυφή της εγχώριας αγοράς. Παράλληλα, σημειώθηκε άνοδος συνολικά στο ποσοστό των ιαπωνικών αυτοκινήτων, που στις αρχές της δεκαετίας του '80 ξεπέρασε το αντίστοιχο ποσοστό των αυτοκινήτων από την Δυτική Ευρώπη. Στην Ελλάδα αρχικά σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις των ιαπωνικών αυτοκινήτων την δεκαετία του '70, κυρίως χάρη στις Datsun και Toyota. Όμως η θέση τους βελτιώθηκε θεαματικά την δεκαετία του '80. Σε αυτό συνέβαλε και η συναρμολόγηση των Datsun στην χώρα μας, από την μονάδα της ΤΕΟΚΑΡ στον Βόλο. Το αποτέλεσμα ήταν η κυριαρχία του Θεοχαράκη στην ελληνική αγορά, με ποσοστά που ξεπερνούσαν και το 17% επί του συνόλου. Με τα δεδομένα που επικρατούσαν εκείνη την εποχή, οφέλη είχαν και άλλοι κατασκευαστές από την Ιαπωνία, όπως η Honda, η Mitsubishi και η Suzuki. Φυσικά δυνατή παρουσία συνέχισε να έχει η Toyota, με ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά την περίοδο 1980-1983.
Η "Κασιδόπουλος" ΑΕΒΕ ήταν η επίσημη αντιπροσωπεία της Toyota στην χώρα μας εκείνη την εποχή. Η επιχείρηση του Κωνσταντίνου Κασιδόπουλου είχε αναλάβει την ιαπωνική φίρμα στα τέλη του 1965 και ήταν εκείνη που είχε συνδέσει το όνομά της με την καθιέρωση της Toyota στην Ελλάδα. Η δυναμική που ανέπτυξαν τα ιαπωνικά αυτοκίνητα στις αρχές της δεκαετίας του ΄80 άρχισε να υποχωρεί μετά το 1985. Η κυριαρχία της Nissan αποτελούσε ένα από λίγα σταθερά χαρακτηριστικά στην ευμετάβλητη ελληνική αγορά εκείνης της περιόδου, ενώ η Toyota σταδιακά παρέμεινε η μοναδική από τις υπόλοιπες ιαπωνικές φίρμες με ικανοποιητική παρουσία. Πάντως και η Toyota σημείωσε πτώση το διάστημα 1984-1986, οπότε το ποσοστό της έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο για όλη την δεκαετία (3.5%). Το ίδιο διάστημα βρέθηκε στην χαμηλότερη θέση της κατάταξης δύο φορές, εφόσον ήρθε ένατη το 1984 και το 1986.
Η θέση της στην ελληνική αγορά βελτιώθηκε θεαματικά το 1987. Την ίδια χρονιά την αντιπροσωπεία της φίρμας ανέλαβε η "Toyota Ελλάς" ΑΒΕΕ, ενώ η έδρα παρέμεινε στην Λ. Κηφισσού 168. Οι πωλήσεις σημείωσαν αύξηση +107.5% έναντι του 1986 και η Toyota βρέθηκε από την ένατη στην δεύτερη θέση της κατάταξης, με μερίδιο αγοράς 9.3% και 4.704 μονάδες. Η επίδοση αυτή έδωσε την απαραίτητη ώθηση ώστε να παραμείνει η Toyota ανταγωνιστική στην χώρα μας, όμως η Nissan συνέχισε να κυριαρχεί με μερίδιο αγοράς 17.5% και τίποτα δεν έδειχνε ικανό να την απειλήσει.
Ο Θεοχαράκης έμοιαζε να παίζει στο δικό του γήπεδο την δεκαετία του '80, ουσιαστικά έχοντας δεχθεί έντονο ανταγωνισμό μόνο από την Opel την διετία 1984-1985. Στα τέλη της δεκαετίας του '80 η Nissan διέθετε με διαφορά το καλύτερο "πακέτο" αξίας/τιμής, σε μια εποχή που η αγορά καινούργιου αυτοκινήτου αποτελούσε πραγματική επένδυση χρημάτων. Φυσικά αυτό αφορούσε στα μοντέλα εγχώριας παραγωγής (Cherry & Sunny), που κάλυπταν σχεδόν το σύνολο των πωλήσων της Nissan και δικαιολογούσε τα πολύ υψηλά ποσοστά που κατείχε εκείνη την περίοδο. Αυτό έμοιαζε να μην μπορεί να το αμφισβητήσει καμία άλλη εταιρεία, φυσικά ούτε και η Toyota. Όμως τα πράγματα εξελίχθηκαν λίγο διαφορετικά. Το 1988 η δυναμική που ανέπτυξε η Toyota Ελλάς ανάγκασε την Nissan σε αγώνα δρόμου για γερά νεύρα. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους ο Θεοχαράκης συνέχισε να προηγείται κατέχοντας το 20.0% της αγοράς, όμως η Toyota είχε αυξήσει το δικό της ποσοστό στο 16.8%. Στο πρώτο εξάμηνο η διαφορά είχε μειωθεί, με ποσοστό 17.3% και 4.831 μονάδες για την Nissan έναντι 16.5% και 4.590 μονάδες της Toyota. Ένα μήνα πριν το τέλος της χρονιάς η Toyota είχε περάσει μπροστά, με 33 μονάδες διαφορά από την Nissan, ενώ είχε ήδη αυξήσει κατά 101.0% τις πωλήσεις της στην χώρα μας. Τελικά η Nissan πέτυχε να κερδίσει την πρωτιά εντός του Δεκεμβρίου, με μόλις 35 μονάδες μπροστά από την Toyota (8.899 έναντι 8.864), με ισοβαθμία στο ποσοστό τους που ανήλθε στο 15.4% επί του συνόλου. Ήταν η πρώτη φορά που η Toyota κατέκτησε τόσο υψηλό ποσοστό στην Ελλάδα. Aν και το 1988 έχασε την πρωτιά στο νήμα, η Toyota δεν είχε πει την τελευταία της λέξη. Η έκτη γενιά Corolla αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλής στην χώρα μας, ενισχύοντας σημαντικά την ήδη καλή πορεία του μικρότερου Starlet. Aυτό έγινε περισσότερο αισθητό το 1989, που η Toyota συνέχισε την ανοδική της πορεία. Στο πρώτο τρίμηνο του έτους ήταν ήδη η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία στην χώρα μας, με ποσοστό 13.3% έναντι 10.3% της Nissan που βρέθηκε στην δεύτερη θέση. Στο πρώτο εξάμηνο του έτους η Toyota συνέχισε να προηγείται με 11.6% έναντι 10.8% της Nissan. Όμως, παρά την γενικά καλή εικόνα που διατήρησε η Nissan, ήταν φανερό πως πλέον δεν ήταν εύκολο να κερδίσει την μάχη των πωλήσεων. Σε μηνιαία βάση, η Toyota βρέθηκε στην κορυφή έξι φορές και η Nissan τέσσερις φορές μέσα στο έτος, από τις οποίες μόνο την μια με σημαντική διαφορά. Σε αντίθεση με το 1988 που οι δύο ιαπωνικές εταιρείες κυριολεκτικά κυριάρχησαν στην εγχώρια αγορά, το 1989 ο ανταγωνισμός εντάθηκε. Η Fiat ήταν η φίρμα με τα περισσότερα κέρδη και ήρθε στην πρώτη θέση των πωλήσεων τους δύο τελευταίους μήνες του έτους. Όμως ήταν πλέον γεγονός ότι η Toyota είχε κατακτήσει την κορυφή της ελληνικής αγοράς, για πρώτη φορά από την εμφάνισή της στην χώρα μας. Η Nissan αρκέστηκε στην δεύτερη θέση μετά από τρία χρόνια στην κορυφή. Η Toyota πέτυχε τον υψηλότερο αριθμό πωλήσεων έως τότε, με 9.884 μονάδες και μερίδιο 11.5%. Οι πωλήσεις της Nissan ανήλθαν στις 9.041 μονάδες με μερίδιο 10.6%.
Η Nissan επανήλθε στην κορυφή της ελληνικής αγοράς για το διάστημα 1990-1992, όμως ήταν πλέον φανερό πως ο ανταγωνισμός ήταν έντονος και η πρωτιά δεν ήταν περίπατος. Το 1993 η Toyota βρέθηκε για δεύτερη φορά στην κορυφή των πωλήσεων, εδραιώνοντας την θέση της ως βασικός πρωταγωνιστής στην χώρα μας. Η Nissan έχασε οριστικά τον τίτλο του Νο 1 σε πωλήσεις κατασκευαστή, ενώ πλέον δεν είχε να αντιμετωπίσει μόνο την Toyota, αλλά και την Fiat που είχε επανέλθει δυναμικά στο προσκήνιο. H Toyota ήταν κατά την δεκαετία του '90 η δημοφιλέστερη ιαπωνική φίρμα στην χώρα μας, παίρνοντας την σκυτάλη από την Nissan. Περί τα μέσα της δεκαετίας του '80 είχε μια μάλλον μέτρια πορεία, με σταθερά πτωτικές τάσεις την τριετία 1984-1986. Κατάφερε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος σε μικρό χρονικό διάστημα, υπό την διοίκηση της "Toyota Ελλάς" ΑΒΕΕ και μέσα σε δύο μόλις χρόνια ήταν ο ηγέτης στην εγχώρια αγορά. Το 1989 πέτυχε την πρώτη της μεγάλη νίκη, που έθεσε τις βάσεις για την μετέπειτα εξαιρετική πορεία της στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η οποία συνεχίζεται ως τις μέρες μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου