Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2022

1971: Ενοποίηση του δικτύου διανομής Ford Werke & Ford Motor Co Ltd στην Ελλάδα ("Ι. Ε. Κοντέλλης" & "ΣΤΑΚΟΡ").

 


Μεταπολεμικά, τα αυτοκίνητα της Ford ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας από το δίκτυο του Ιωάννη Κοντέλλη και της ΣΤΑΚΟΡ. Το όνομα του Κοντέλλη είχε συνδεθεί με αυτό της Ford από την εποχή του μεσοπολέμου και η αμερικάνικη φίρμα είχε με την σειρά της εδραιωθεί στην συνείδηση των Ελλήνων από πολύ νωρίς. Έτσι, δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι η Ford συνέχισε την επιτυχημένη πορεία της στην Ελλάδα και μετά τον πόλεμο. Όμως εκείνη την εποχή εκτός από τα νέα μοντέλα της μητρικής εταιρείας, εξελίχθηκε και η σειρά μοντέλων που αφορούσε τα ευρωπαϊκά παρακλάδια της φίρμας. Επρόκειτο για της Ford Werke Δ. Γερμανίας και την Ford Motor Company Ltd Αγγλίας. Για ένα διάστημα υπήρχαν και τα μοντέλα Vedette της Ford Γαλλίας. Κατά την δεκαετία του '50 οι δύο εισαγωγικές επιχειρήσεις είχαν αναλάβει την προώθηση και πώληση των αυτοκινήτων Ford, χωρίς αυστηρό διαχωρισμό στο θέμα προέλευσης κατασκευής. Είναι γεγονός πως το δίκτυο του Κοντέλλη έδινε περισσότερο έμφαση στα βρετανικά και αμερικάνικα μοντέλα, ενώ το δίκτυο της ΣΤΑΚΟΡ προωθούσε περισσότερο τα μοντέλα της Ford Werke ενώ είχε αναλάβει και την διάθεση των αυτοκινήτων Mercury, που ήταν θυγατρική της Ford στις Η.Π.Α. Πάντως, στις εκθέσεις τους μπορούσε να βρεί κάποιος την πλήρη σειρά των ευρωπαϊκών προτάσεων της φίρμας. 

Αυτό άλλαξε με την είσοδο της δεκαετίας του '60. Πλέον τα Ford Αγγλίας ανέλαβε αποκλειστικά η "Ι. Ε. Κοντέλλης" Α.Ε και τα Ford Δ. Γερμανίας ανέλαβε αποκλειστικά η "ΣΤΑΚΟΡ" Α.Ε. Να σημειωθεί πως η γκάμα των δυο θυγατρικών της Ford στην Ευρώπη, ήταν άμεσα ανταγωνιστική μεταξύ τους. O Kοντέλλης γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Ελλάδα με τα Consul Cortina (ή απλά Cortina), ενώ διέθετε επίσης τα μικρότερα Anglia και τα μεγαλύτερα Zephyr/Zodiac. H Στακόρ γνώριζε επίσης επιτυχία με τα Taunus 12M/15M ενώ υπήρχαν και τα μεγαλύτερα 17M/20M. Κάποια από τα μοντέλα της Ford απευθύνονταν στην εγχώρια αγορά του ταξί και ορισμένα σημείωσαν μεγάλη επιτυχία, ειδικότερα μοντέλα της Ford Werke. 


Tα Ford Consul Cortina (Αγγλία) και Ford Taunus 12M (Δ. Γερμανία), ανήκαν στην ίδια κατηγορία με βασικό κινητήρα στα 1.200 cc ή τους 8 φορ. ίππους. Παρουσιάστηκαν στην χώρα μας με διαφορά λίγων εβδομάδων, εντός του Οκτωβρίου 1962. Σημείωσαν και τα δύο επιτυχία στην εγχώρια αγορά, ειδικότερα το Cortina εκτόξευσε τις πωλήσεις της Ford UK. Όμως ήταν διαθέσιμα μέσα από ξεχωριστό δίκτυο αντιπροσώπων, της "Ι. Ε. Κοντέλλης" Α.Ε & της "Στακόρ" Α.Ε αντίστοιχα. Το ίδιο ίσχυσε για όλα τα μοντέλα που ακολούθησαν κατά την δεκαετία του '60. 

To 1967 έγινε το πρώτο βήμα για την δημιουργία της Ford of Europe. με την συγχώνευση της Ford Αγγλίας και την Ford Δ. Γερμανίας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την σταδιακή ενοποίηση στην γκάμα μεταξύ των δύο θυγατρικών. Πρώτο δείγμα αυτής της πολιτικής ήταν το Ford Escort του 1968, η παραγωγή του οποίου αρχικά γινόταν στην Βρετανία. To 1970 ξεκίνησε η παραγωγή του και στην Δ. Γερμανία. Στα τέλη της ίδιας χρονιάς παρουσιάστηκε στην Ελλάδα η νέα γενιά των Cortina & Taunus. Σε σχεδιαστικό και τεχνικό επίπεδο υπήρχαν ακόμα σημαντικές διαφορές μεταξύ τους, όμως η εξέλιξη των δύο μοντέλων είχε γίνει απο κοινού και πλέον βασίζονταν σε κοινή πλατφόρμα. Είχε προηγηθεί το Capri (1969), που επίσης είχε διαφορές σε επίπεδο κινητήρων ανάλογα την χώρα παραγωγής και την αγορά. Στα πλαίσια της Ford of Europe, τον Μάρτιο του 1971 ανακοινώθηκε από τις "Ι. Ε Κοντέλλης" Α.Ε και "ΣΤΑΚΟΡ" Α.Ε η παράλληλη διάθεση από το δίκτυο τους, των αυτοκινήτων της Ford Werke και της Ford Motor Company Ltd. Εκείνη την εποχή υπήρχε ακόμα εμφανής διαφοροποίηση στην γκάμα της γερμανικής και της αγγλικής Ford, κάτι ιδιαίτερα εμφανές στις μεγαλύτερες κατηγορίες, με τα Taunus 17M/20M/26M και τα Zephyr-Zodiac αντίστοιχα. Πάντως η εξέλιξη αυτή ήταν αναπόφευκτη, μετά την ίδρυση της Ford of Europe. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο διάστημα κυκλοφορίας του στην χώρα μας, το Escort ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά από το δίκτυο του Κοντέλλη. 

Toν Μάιο του 1972 έγινε στην Ελλάδα η επίσημη παρουσίαση του μεγάλου Ford Consul/Granada, που αντικατέστησε τα βρετανικά Zephyr-Zodiac και τα γερμανικά 17Μ/20Μ/26M (P7). Ήταν η πρώτη φορά που έγινε στην χώρα μας η απο κοινού παρουσίαση για ένα μοντέλο της φίρμας, με τον γενικό διευθυντή της "Ι. Ε. Κοντέλλης" Σπύρο Παντελεημονίτη και τον γενικό διευθυντή της "ΣΤΑΚΟΡ" Ιωάννη Κορτέση μαζί κατά την επίσημη εκδήλωση. Τα επόμενα χρόνια ολοκληρώθηκε πλήρως η ενοποίηση στην σειρά μοντέλων της Ford Ευρώπης. Έτσι, εντός της δεκαετίας του '70 τους υποψήφιους αγοραστές της φίρμας δεν προβλημάτιζε τόσο η σειρά των μοντέλων, όσο η επιλογή του αντιπροσώπου. "Κοντέλλης σημαίνει Ford" ή "Στακόρ για Ford";;;


Το Ford Consul του 1972 παρουσιάστηκε σε κοινή εκδήλωση και από τους δύο επίσημους αντιπροσώπους της εταιρείας στην χώρα μας. Εδώ σε καταχώρηση του Κοντέλλη, την άνοιξη του 1974.








 

Β.Α
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2022)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου