Tην δεκαετία του '90 η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου παρουσίασε σημαντικές διακυμάνσεις. To 1992 σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων στα επιβατικά αυτοκίνητα, με τα οικονομικά κίνητρα που έδινε η κυβέρνηση για την απόσυρση των παλαιών οχημάτων. Τα αμέσως επόμενα χρόνια υπήρξε πτώση και το 1994 η αγορά έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα της δεκαετίας, με 112.567 ταξινομήσεις. Στην συνέχεια υπήρξε σταδιακή άνοδος, όμως την περίοδο 1995-1996 οι πωλήσεις παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Οι αυξητικές τάσεις συνεχίστηκαν την περίοδο 1997-1998. Ειδικότερα το 1998 χαρακτηρίστηκε από τις έντονες αυξομειώσεις στις μηνιαίες ταξινομήσεις, κάτι που οφείλεται κυρίως στην υποτίμηση της δραχμής τον Μάρτιο αλλά και στην στάση αναμονής του αγοραστικού κοινού έναντι των νέων φορολογικών μέτρων που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση από το καλοκαίρι του έτους. Όμως το σύνολο της χρονιάς είχε θετικό πρόσημο, με αύξηση +11.1% στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και 180.046 μονάδες, μια πολύ καλή επίδοση για τα δεδομένα της εποχής.
Στις 9 Νοεμβρίου 1998 κατατέθηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο για το καθεστώς φορολόγησης των καινούργιων και των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων (Νόμος 2682/99). Το νομοσχέδιο προέβλεπε την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ) και του Εφάπαξ Πρόσθετου Ειδικού Τέλους (Ε.Π.Ε.Τ) και την αντικατάστασή τους με το Τέλος Ταξινόμησης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα νέους μειωμένους φορολογικούς συντελεστές για τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Όσον αφορά τις δημοφιλέστερες κατηγορίες, το Τέλος Ταξινόμησης ορίστηκε στο 16% για αυτοκίνητα έως 900 cc, στο 33% για τα αυτοκίνητα από 901 έως 1.400 cc και στο 45% για τα 1.401 έως 1.600 cc. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την μείωση στις λιανικές τιμές των αυτοκινήτων, ενώ ήδη είχε διαμορφωθεί ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον στην αγορά, με ευνοϊκούς όρους χρηματοδότησης, προσφορές και εκτεταμένο χρονικό όριο αποπληρωμής.
Με το τοπίο να έχει ξεκαθαρίσει, τον Δεκέμβριο του 1998 η αγορά ανέκτησε την δυναμική της προσεγγίζοντας τις 18.000 μονάδες, επίδοση εξαιρετική για τον τελευταίο μήνα του έτους. Όμως σύντομα έγινε αντιληπτό πως μια νέα δυναμική άρχισε να αναπτύσσεται στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.
Η Toyota βρέθηκε στην κορυφή της ελληνικής αγοράς το 1999, με 27.253 πωλήσεις και μερίδιο 10.4%. H ιαπωνική φίρμα σημείωσε άνοδο +45.4% σε σχέση με το 1998, που επίσης κατείχε την πρώτη θέση. Σημαντικά ενισχυμένη ήταν η Opel που βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 23.371 πωλήσεις και 8.9%, ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε έρθει πέμπτη στην κατάταξη με μερίδιο 6.5% και 11.693 μονάδες (+99.9%). Η άνοδος αυτή οφείλεται στην επιτυχία του Opel Astra 2ης γενιάς, που ήρθε πρώτο σε πωλήσεις στην χώρα μας με 13.258 μονάδες. Η Hyundai πέτυχε αύξηση πωλήσεων +35.0%, όμως έχασε μια θέση και βρέθηκε τρίτη στη γενική κατάταξη του έτους με 22.484 μονάδες και 8.6%. Μια θέση κάτω βρέθηκε και η Fiat, που τερμάτισε τέταρτη με 19.630 μονάδες (+22.4%) και 7.5%. Με μικρή διαφορά ακολούθησε στην πέμπτη θέση η Citroen, με 19.402 μονάδες και 7.4%. Το Saxo "έσπαγε" τα ταμεία της εταιρείας στην χώρα μας και ήρθε τρίτο σε συνολικές πωλήσεις, πίσω από το Hyundai Accent. Ήταν όμως το μοναδικό μοντέλο της Citroen στην πρώτη δεκάδα, ενώ η Fiat είχε παρουσία με δύο μοντέλα (Punto & Seicento) που την βοήθησαν να διατηρήσει το προβάδισμα στην γενική κατάταξη. H Volkswagen ανέβηκε μια θέση και ήρθε έκτη με 18.398 μονάδες και 7.0%, ενώ η Nissan βρέθηκε στην έβδομη θέση με 16.477 μονάδες και 6.3%. Μια θέση επάνω και η Peugeot, που ήρθε όγδοη με 14.143 πωλήσεις και 5.4%. Το Peugeot 206 ήταν το best seller της φίρμας στην χώρα μας εκείνη την χρονιά. Η Renault ήταν εκτός πρώτης δεκάδας το 1998, έχοντας βρεθεί στην ενδέκατη θέση. Το 1999 πέτυχε αύξηση πωλήσεων +72.0% και ήρθε ένατη με 13.078 μονάδες και μερίδιο 5.0%. Σταθερή παρέμεινε στην δέκατη θέση η Seat, με 12.109 πωλήσεις (+53.3%) και 4.6%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου