Kατά την δεκαετία του '70 η παρουσία της Mazda ήταν σε γενικές γραμμές υποτονική στην ελληνική αγορά επιβατικών αυτοκινήτων. Η παραγωγή του μικρομεσαίου "323" στην χώρα μας δεν βελτίωσε την θέση της, παραμένοντας υπολογίσιμη δύναμη μόνο στον τομέα των ελαφρών φορτηγών. Το 1982 η Mazda απέκτησε νέο δίκτυο στην Ελλάδα, με αντιπροσωπεία την "ΕΛΜΑ" Α.Ε.Β.Ε.Α. Στα μέσα της ίδιας χρονιάς ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση της δεύτερης γενιάς του "323" (με αρκετή καθυστέρηση). Πλέον η σχεδίαση του ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά αισθητικά πρότυπα ενώ έλαβε καλές κριτικές από τον Τύπο για τα οδηγικά του χαρακτηριστικά. Ανήκε στην πιο εμπορική κατηγορία της εγχώριας αγοράς και παρά τον σκληρό ανταγωνισμό, είχε τις προδιαγραφές για μια επιτυχημένη πορεία. Άλλωστε εκείνη την περίοδο υπήρχε αυξημένη ζήτηση στα ιαπωνικά αυτοκίνητα, με τα ποσοστά τους σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Η νέα εποχή Mazda μεταφράστηκε σε άνοδο πωλήσεων και ποσοστού, αλλά τα οφέλη ήταν περιορισμένα σε σύγκριση με την συνολική άνοδο στην ζήτηση νέων επιβατικών αυτοκινήτων (+70.7%) αλλά και σε σχέση με την δυναμική που ανέπτυξαν άλλες ιαπωνικές φίρμες, όπως η Honda, η Mitsubishi και η Suzuki (εκτός από τις παραδοσιακά δυνατές Nissan και Toyota).
Στα τέλη του 1982 η Mazda παρουσίασε την δεύτερη γενιά του μεσαίου οικογενειακού "626". Το νέο μοντέλο είχε επιτυχία σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές και ήταν η πρώτη φορά που μια ιαπωνική εταιρεία κατάφερε να κάνει έντονα αισθητή την παρουσία της στην απαιτητική αυτή κατηγορία. Το Mazda 626 ήταν διαθέσιμο στην Ευρώπη με κινητήρες 1.600 cc & 2.000 cc, αλλά μόνο ο μικρότερος παρουσίαζε εμπορικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα. H "ΕΛΜΑ" Α.Ε.Β.Ε.Α έκανε την επίσημη παρουσίαση του Mazda 626 στην χώρα μας στις 15 Ιουνίου 1983, με ειδικές εκδηλώσεις για τους δημοσιογράφους και τους κατά τόπους αντιπροσώπους. Υπήρχε η δυνατότητα επιλογής σε 4θυρο sedan, 5θυρο hatchback και 2θυρο coupe. Σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, στο νέο "626" η μετάδοση της κίνησης γινόταν στους εμπρός τροχούς (κάτι που ίσχυε και για το "323"). Λίγο νωρίτερα, την ίδια εποχή, είχε κάνει την εμφάνιση της η "ανανεωμένη" έκδοση του "323", περίπου έναν χρόνο μετά την αρχική του παρουσίαση στην Ελλάδα. Βέβαια οι αλλαγές ήταν ελάχιστες, όμως συνέχιζε να αποτελεί ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Δυστυχώς τα δεδομένα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου δεν ευνοούσαν το αξιόλογο "626". Ένα μεσαίο οικογενειακό στους 11 φορ. ίππους κόστιζε εκείνη την εποχή πάνω από 1.500.000 δραχμές και μόλις έναν χρόνο αργότερα το κόστος είχε εκτοξευτεί σε πάνω από 2.000.000 δραχμές, ποσά που λίγοι μπορούσαν να διαθέσουν. Κατά συνέπεια οι πωλήσεις του δεν ήταν παρά μερικές δεκάδες μονάδες ετησίως. Εκ των πραγμάτων το μεγαλύτερο ποσοστό στις πωλήσεις της Mazda κάλυπτε το "323" στα 1.100 cc (4 ή 5 θυρών), που παρά την ανταγωνιστική του τιμή δεν κατάφερε να προσεγγίσει σε πωλήσεις τo Honda Civic ή το Mitsubishi Lancer. To 1983 οι συνολικές πωλήσεις της Mazda σημείωσαν πτώση (-8.3%), όμως αύξησε το ποσοστό της στο 2.7% από 2.3% την προηγούμενη χρονιά και κατάφερε να βρεθεί στην 12η θέση από 16η που ήταν το 1982. Συγκριτικά, η Honda ήταν στην πέμπτη θέση της κατάταξης το 1983, με ποσοστό 8.1%, ενώ η Mitsubishi ήρθε ένατη με 5.2% (παρεμπιπτόντως και τις δύο φίρμες έφερνε στην χώρα μας ο Σαρακάκης). To 1984 η εικόνα ήταν βελτιωμένη, εφόσον βρέθηκε στην ενδέκατη θέση με άνοδο στις πωλήσεις (+11.3%) και το ποσοστό της στο 2.8%. Αυτή την φορά προηγήθηκε της Mitsubishi, που είχε σημαντικές απώλειες (-26.0%) και βρέθηκε στην δωδέκατη θέση με το ίδιο ποσοστό (η Mazda πέρασε μπροστά με μόλις 30 μονάδες διαφορά). Φυσικά σε καμία περίπτωση η συνολική πορεία της Mazda δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κακή, όμως σίγουρα δεν απόκτησε το πλεονέκτημα που υποσχόταν μια νέα αντιπροσωπεία και μια νέα σειρά μοντέλων, που ήταν βήματα εμπρός σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν. 'Ηταν άλλωστε σαφές πως η απήχηση που είχε σε αγορές όπως η γερμανική δεν ήταν τυχαία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου