Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

Singer. Η βρετανική εταιρεία με την μικρή παρουσία στην χώρα μας, που άφησε το στίγμα της μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο.

 


Το όνομα Singer μπορεί να είναι άγνωστο σήμερα στους περισσότερους, όμως αποτελεί μια από τις ιστορικές φίρμες της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το 1875 ο George Singer ίδρυσε στο Coventry την δική του εταιρεία κατασκευής ποδηλάτων. O ικανός Βρετανός μηχανικός αναδείχθηκε στον μεγαλύτερο κατασκευαστή ποδηλάτων παγκοσμίως, όμως στις αρχές του 20ου αιώνα το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το 1900 απόκτησε την άδεια παραγωγής του Motor-Wheel των Perks & Birch, μια επινόηση ενός τροχού από αλουμίνιο που έπαιρνε κίνηση από έναν ενσωματωμένο κινητήρα 2 ίππων. Στην πορεία χρησιμοποιήθηκε σε μοτοσυκλέτες και τρίκυκλα, ενώ στις αρχές του 1905 παρουσιάστηκαν τα πρώτα τετράτροχα οχήματα απόδοσης 8 και 12 ίππων. Τα αυτοκίνητα αυτά είχαν σχεδιαστεί από τον Alex Craig και κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας από την Lea & Francis. Στην συνέχεια η γκάμα των αυτοκινήτων της επεκτάθηκε, κατασκευάζοντας το μικρό επιβατικό Singer Ten (1913) αλλά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία. Σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρού Singer Junior το 1926, με κινητήρα 848 cc. 

Το πρώτο καινούργιο μοντέλο της φίρμας μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν το Singer SM1500 του 1948 (το νούμερο στην ονομασία υποδηλώνει τον κυβισμό). Στις αρχές της δεκαετίας του '50 την αντιπροσωπεία της Singer στην Ελλάδα είχε ο Μ. Βρυζάκης, με έδρα στην οδό Κοραή 4. Στα τέλη του 1955 η βρετανική εταιρεία αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες, με αποτέλεσμα την εξαγορά της από τον Όμιλο Rootes. H Rootes είχε ιδρυθεί από τον Billy Rootes, που είχε μαθητεύσει στην Singer πριν τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα ανέλαβε αντιπρόσωπος της φίρμας μέχρι να χτίσει την δική του αυτοκρατορία. Αμέσως μετά στόχος ήταν ο εκσυγχρονισμός της γκάμας των αυτοκινήτων Singer, με πρώτο νέο μοντέλο το Gazelle του 1956. Η επίτευξη του στόχου ήταν εύκολη, εφόσον η Rootes ακολούθησε την τακτική του badge engineering και το Gazelle δεν ήταν παρά μια παραλλαγή του Hillman Minx. Στην συνέχεια τα μοντέλα της Singer αποτέλεσαν σταθερά "αναβαθμισμένες" εκδόσεις της Hillman. Πάντως έως τα τέλη της δεκαετίας του '50 η φίρμα άλλαξε δύο φορές χέρια στην χώρα μας, εφόσον την αντιπροσωπεία ανέλαβαν διαδοχικά η "Λιανός-Κατσυφός & Σια" Α.Ε, με έδρα επί της Γ' Σεπτεμβρίου 37, και η "ΕΤΕΜΑ" Ε.Π.Ε στην Λεωφ. Συγγρού. Το Gazelle κινούσε ο κινητήρας των 1.500 cc των παλιότερων SM1500 & Hunter και ήταν διαθέσιμο με αμάξωμα saloon 4 θυρών, convertible και station wagon. Tον Φεβρουάριο του 1962 την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΜΟΤΟΡ ΕΛΛΑΣ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 126 (έκθεση & εξουσιοδοτημένο συνεργείο). Την ίδια χρονιά ήταν διαθέσιμο στην χώρα μας το νέο Singer Vogue 1.600 cc, βασισμένο στο Hillman Super Minx. 


Singer Vogue (Series I) 1961-1963.


Τα μοντέλα της Singer ήταν αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα της Hillman, αποτελώντας μια περισσότερο premium εναλλακτική πρόταση. Κατά συνέπεια κυκλοφόρησαν στην χώρα μας σε σημαντικά μικρότερο αριθμό. To 1967 η Chrysler ολοκλήρωσε την εξαγορά του Ομίλου Rootes, που είχε ξεκινήσει το 1964 με την απόκτηση του 30% των μετοχών της εταιρείας. Την ίδια χρονιά έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα τα νέα Gazelle και Vogue, στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι) και 1.725 cc (12 φορ. ίπποι) αντίστοιχα, βασισμένα στα Hillman Minx και Hunter. Την εισαγωγή τους εκείνη την εποχή είχε αναλάβει η "ΑΛΦΑ" Ε.Π.Ε, που βρισκόταν στην Λεωφ. Συγγρού 76 και την οποία διαδέχθηκε η "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε επί της Λεωφ. Συγγρού 40. Ενδεικτικά, το φθινόπωρο του 1967 η τιμή της νέας γενιάς Hillman Hunter ήταν 130.000 δρχ, ενώ του Singer Vogue στις 145.000 δρχ. Η εικόνα της Singer στην εγχώρια αγορά  ήταν βελτιωμένη προς τα τέλη της δεκαετίας του '60, αλλά παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Την άνοιξη του 1970 τα τελευταία Singer βγήκαν από την γραμμή παραγωγής και η φίρμα αποσύρθηκε στα πλαίσια εξορθολογισμού που ακολούθησε η Chrysler. Με δεδομένη την περιορισμένη παρουσία της στην ελληνική αγορά, το όνομα Singer γρήγορα ξεχάστηκε. Όμως η εικόνα τους παραμένει γνώριμη μέχρι σήμερα, μέσα από αγαπημένες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί "Η Σωφερίνα", με πρωταγωνιστές την Αλίκή Βουγιουκλάκη και τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Η παραγωγή είναι της Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης / Αιγαίον Φιλμ / Ρούσσος & Σια και η πρεμιέρα έγινε στις 26 Οκτωβρίου 1964. Το αυτοκίνητο που οδηγεί η Αλίκη είναι ένα Singer Gazelle Convertible, το οποίο δανείζει μια μέρα στην φίλη της (Μάρω Κοντού). Eκτός από το "ατύχημα" του σεναρίου, που στάθηκε η αφορμή για μια σειρά από παρεξηγήσεις, η Βουγιουκλάκη είχε πραγματικά ατύχημα με αυτό το αυτοκίνητο κατά την διάρκεια των γυρισμάτων και υπέστη ελαφρύ τραυματισμό. Με το ίδιο Singer ο Θανάσης Βέγγος έκανε μαθήματα οδήγησης στην ταινία "Σχολή για Σωφερίνες", με την πρεμιέρα στις 24 Φεβρουαρίου 1964, σε παραγωγή & σκηνοθεσία του Κώστα Στράντζαλη. Μια ταινία που αποτελεί διαχρονικά μια από τις αγαπημένες κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. To Singer Gazelle εμφανίστηκε σε διάφορες άλλες ταινίες, λιγότερο γνωστές, συνήθως στην ανοικτή έκδοση. Διάφορα ακόμα μοντέλα της φίρμας έκαναν περάσματα στην μεγάλη οθόνη, με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά το Singer Chamois που οδηγεί η Άννα Φόνσου στην ταινία "Η Κόμησσα Της Φάμπρικας" (1969). 










B.A
 'Ερευνα © Hellenic Motor History (2023)
Στην αρχική φωτογραφία εικονίζεται το Singer Gazelle Convertible. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου