Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023

Opel Corsa. Το νέο best seller της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και οι εκτιμήσεις για το 2024.

 


Όλα δείχνουν πως το Opel Corsa θα είναι το ελληνικό best seller για το 2023. Παρόλο που οι πωλήσεις του σημείωσαν μια κάμψη από το καλοκαίρι και ειδικότερα τους δύο τελευταίους μήνες, η δυναμική που ανέπτυξε κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς του επέτρεψαν να διατηρήσει το προβάδισμα. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου οι ταξινομήσεις του Corsa στην χώρα μας ανήλθαν σε 5.811 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε το Toyota Yaris με 5.070 μονάδες. Κατά συνέπεια, είναι μάλλον απίθανο να γίνει η ανατροπή κατά τον τελευταίο μήνα του έτους και το Corsa θα κερδίσει τον τίτλο του best seller, που τα προηγούμενα δέκα χρόνια κατείχε το Yaris. Πάντως το ιαπωνικό supermini επιδεικνύει μεγάλες αντοχές έναντι στον σκληρό ανταγωνισμό της Stellantis (Opel Corsa, Citroen C3, Peugeot 208) και παρά το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των αγοραστών στρέφεται πλέον στο Yaris Cross, που αποτελεί πλέον το δημοφιλέστερο SUV της ελληνικής αγοράς. 

Με το νέο έτος το Corsa θα συμπληρώσει 40 χρόνια παρουσίας στην χώρα μας. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε επίσημα το φθινόπωρο του 1982, όμως ήρθε στην χώρα μας αρχές του 1984. Η πορεία του ήταν σχετικά ικανοποιητική τα επόμενα χρόνια, όμως το όνομα Corsa έγινε μεγάλη εμπορική επιτυχία στην δεύτερη γενιά του, που παρουσιάστηκε στην χώρα μας την άνοιξη του 1993. Έκτοτε παραμένει ως ένα από τα πιο δημοφιλή μοντέλα στην ελληνική αγορά. Παρότι το Opel Corsa κατά καιρούς είχε ανέβει αρκετά ψηλά στην κατάταξη των πωλήσεων, βρέθηκε για πρώτη φορά στην κορυφή το 2007. Εκείνη την χρονιά πέτυχε 9.687 πωλήσεις, έχοντας περάσει στην τέταρτη γενιά του. Την περίοδο 2008-2010 παρέμεινε εξαιρετικά ανταγωνιστικό και το 2011 επέστρεψε στην κορυφή, με 6.021 πωλήσεις. Παρέμεινε το δημοφιλέστερο μοντέλο στην χώρα μας το 2012, με 3.957 πωλήσεις. Το διάστημα 2013-2017 διατήρησε σταθερά την δεύτερη θέση των πωλήσεων, πίσω από το Toyota Yaris. To 2018 υποχώρησε στην πέμπτη θέση, όμως επανήλθε στο Νο 2 την επόμενη χρονιά και βρέθηκε στην τρίτη θέση το 2020. Η νεότερη γενιά του μοντέλου είχε μια αξιόλογη πορεία τα προηγούμενα δύο χρόνια, κατακτώντας την τέταρτη θέση στην γενική κατάταξη το 2021 και την τρίτη θέση το 2022. Κατά συνέπεια, ως τότε το Corsa είχε βρεθεί συνολικά τρεις φορές στην κορυφή των πωλήσεων και όλες στην τέταρτη γενιά του. 


To Corsa έγινε για πρώτη φορά το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο στην χώρα μας το 2007 (4η γενιά).


Φέτος, η έκτη γενιά του μοντέλου επαναφέρει το όνομα Corsa στην κορυφή, τερματίζοντας την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris. Φυσικά είναι δύσκολο να γίνει πρόβλεψη για το τι θα συμβεί το 2024. Το Corsa έχει όλες τις προδιαγραφές να παραμείνει πρώτο σε πωλήσεις, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη ανανέωσή του. Όμως ο ανταγωνισμός είναι έντονος, το Yaris παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές, τα "μικρά" των Citroen & Peugeot συνεχίζουν την πολύ καλή τους πορεία ενώ το Yaris Cross ανέπτυξε μεγάλη δυναμική στην διάρκεια του έτους. Η κατηγορία των SUV κατέκτησε το 56.0% της εγχώριας αγοράς στο εντεκάμηνο, ενώ μόνο η υπο-κατηγορία των B-SUV (στην οποία ανήκει το Yaris Cross) κατείχε μερίδιο 26.6%. Που σημαίνει ότι μπορεί να ήρθε ο καιρός να διεκδικήσει την κορυφή της ελληνικής αγοράς ένα SUV μοντέλο. Όλα αυτά είναι βέβαια υποθετικά σενάρια, σε μια μεταβατική εποχή που οι προβλέψεις μπορεί να είναι ιδιαίτερα επισφαλείς. Το μόνο σίγουρο είναι πως αυτή την στιγμή η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου κινείται χωρίς σαφή προσανατολισμό, με τις αλλαγές στην πολιτική για το αυτοκίνητο να θεωρούνται πλέον επιβεβλημένες. Άγνωστο παραμένει κατά πόσο η κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά τις προοπτικές προς αυτή την κατεύθυνση. Το Hellenic Motor History παρακολουθεί και καταγράφει τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Εν αναμονή λοιπόν για το πως θα διαμορφωθεί η τελική εικόνα για το έτος που φεύγει. 






B.A
 © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 24 Δεκεμβρίου 2023

Car of the Year 2024. Τα υποψήφια μοντέλα για τον τίτλο, στην 60η επέτειο του θεσμού.

 


H τελική λίστα με τα υποψήφια μοντέλα που θα διεκδικήσουν τον τίτλο "Car of the Year" 2024, αποφασίστηκε. Από την αρχική λίστα με τα 28 μοντέλα, η επιτροπή των 59 δημοσιογράφων από 22 χώρες επέλεξαν τις επτά υποψηφιότητες (με αλφαβητική σειρά):

  • BMW 5-Series
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot e-3008/3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30    
Mετά από επιπλέον δοκιμές στα υποψήφια αυτοκίνητα και την τελική ψηφοφορία για την ανάδειξη του νικητή, το αποτέλεσμα θα ανακοινωθεί σε τελετή κατά την διάρκεια του Geneva Motor Show, την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024. Να σημειωθεί ότι ο θεσμός για το Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, θα συμπληρώσει φέτος τα 60 χρόνια. Η πρώτη διοργάνωση έγινε το 1964 με νικητή το βρετανικό Rover 2000, που κέρδισε το τρόπαιο με 76 βαθμούς. Ο Κώστας Καββαθάς ήταν ο πρώτος Έλληνας δημοσιογράφος που εκπροσώπησε την Ελλάδα στον θεσμό, ως εκδότης του περιοδικού 4Τροχοί. Τα τελευταία χρόνια στην κριτική επιτροπή συμμετέχει η Ελένη Ξενάκη, συνεργάτης του περιοδικού με εκδότη τον Στρατή Χατζηπαναγιώτου. 

Φυσικά δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η υποψηφιότητα του BYD Seal, η πρώτη φορά που ένα κινέζικο μοντέλο πέτυχε να βρίσκεται στην τελική λίστα, έχοντας κεντρίσει το ενδιαφέρον από θέμα σχεδίασης, οδηγικών χαρακτηριστικών και προσιτής τιμής. Η BMW έχει παρουσία με το νέο μεγάλο sedan της Σειράς 5, που περιλαμβάνει την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση i5. To επίσης ηλεκτρικό Volvo EX30 αποτελεί την πρόταση της φίρμας στα μικρά SUV και ελπίζει να επαλάβει την επιτυχία του XC40, που είχε κερδίσει τον τίτλο το 2018. Η Kia ήταν η νικήτρια το 2022 με το EV6, ενώ φέτος διεκδικεί το έπαθλο με το αμιγώς ηλεκτρικό επταθέσιο SUV με την ονομασία EV9 και την αμφιλεγόμενη αισθητική. Η Toyota ξεκίνησε με δύο δυνατές υποψηφιότητες, το Prius και το C-HR. Οι κριτές επέλεξαν το μικρό crossover για την τελική λίστα, ίσως με βασικό κριτήριο το γεγονός ότι το νέο C-HR σχεδιάστηκε ειδικά για τους Ευρωπαίους αγοραστές. To Prius ήταν το μοντέλο που χάρισε τον τίτλο στην ιαπωνική εταιρεία το 2005, στην δεύτερη γενιά του. 

H Peugeot έχει καταφέρει να κερδίσει αρκετούς τίτλους στον θεσμό, με τρεις από αυτούς την περίοδο 2010-2020. Για φέτος η γαλλική εταιρεία κατάφερε να είναι στους φιναλίστ με το νέο 3008, η δεύτερη γενιά του οποίου της είχε χαρίσει τον τίτλο το 2017. Αρκετές νίκες έχει πετύχει και η Renault στο παρελθόν, που φέτος διακδικεί ακόμα έναν τίτλο με το αμιγώς ηλεκτρικό Scenic. Η ονομασία δεν είναι καινούργια, όμως το νέο μοντέλο φανερώνει την νέα σχεδιαστική φιλοσοφία της γαλλικής φίρμας, φυσικά υπό την μορφή ενός SUV. 

 
BMW 5-Series & BYD Seal.

Kia EV9 & Peugeot e-3008/3008

Renault Scenic & Toyota C-HR

Volvo EX30






B.A
 © Hellenic Motor History (2023)


Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, Nοέμβριος 2023. Ανοδική πορεία στις ταξινομήσεις για 16ο συνεχόμενο μήνα.

 


Μικρή αλλά ικανοποιητική αύξηση +6.7% κατέγραψαν οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε τον Νοέμβριο. Αρκετές αγορές σημείωσαν διψήφιο ποσοστό ανόδου, μεταξύ των οποίων δύο από τις μεγαλύτερες, η Ιταλία (+16.2%) και η Γαλλία (+14.0%). Αντίθετα, στην Γερμανία υπήρξε πτώση -5.7% συγκριτικά με τον Νοέμβριο του 2022. Συνολικά ταξινομήθηκαν 885.581 επιβατικά αυτοκίνητα στην Ε.Ε έναντι 829.823 πέρσι.

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 υπήρξε αύξηση +15.7% με 9.681.752 μονάδες έναντι 8.366.297 το ίδιο διάστημα του 2022. Αν συμπεριλάβουμε τις ταξινομήσεις σε Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία),  τότε έχουμε 1.075.176 νέα επιβατικά τον Νοέμβριο (+6.0%) και 11.799.842 στους έντεκα μήνες του έτους (+15.6%). 

Ηλεκτρικά & υβριδικά αυτοκίνητα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) πέτυχαν αύξηση +16.4% με 144.378 ταξινομήσεις στην Ε.Ε τον Νοέμβριο (+16.4%). Σε ορισμένες χώρες υπήρξε διψήφιο ή τριψήφιο ποσοστό ανόδου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το Βέλγιο (+150.2%). Ωστόσο, οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν υποχώρηση -22.5% στην Γερμανία. Από τις αρχές του έτους οι ταξινομήσεις τους στην Ε.Ε ανήλθαν σε συνολικά 1.378.441 μονάδες (+48,2%), κατέχοντας το 14.2% της αγοράς. Οι πωλήσεις τους στην Ελλάδα κατέγραψαν άνοδο +56.5% τον Νοέμβριο με 443 μονάδες, ενώ σε επίπεδο έτους σημειώθηκε σημαντική άνοδος +130.5% με συνολικά 5.802 μονάδες. 

Τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσαν αύξηση 28.7% με 242.979 μονάδες στην Ε.Ε τον Νοέμβριο. Σημαντική ώθηση έδωσαν τρεις από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές, η Γερμανία (+38.4%), η Γαλλία (+35.8%) και η Ιταλία (+30.2%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια συνολική αύξηση 29.9% από τις αρχές του έτους, με 2.489.072 μονάδες και μερίδιο 25.7%. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 3.354 μονάδες τον Νοέμβριο (+27.9%) και 38.460 μονάδες στο έτος (+40.0%). 

Αντίθετα, τα plug-in υβριδικά είχαν πτώση -22.1% τον Νοέμβριο, με 72.002 μονάδες. Η ιδιαίτερα θετική πορεία που κατέγραψαν στο Βέλγιο (+43.8%) και στην Γαλλία (+17.8%) δεν ήταν ικανή να αντισταθμίσει την σημαντική μείωση που είχαν στην Γερμανία (-59.3%), την σημαντικότερη αγορά για αυτή την κατηγορία οχημάτων. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου οι ταξινομήσεις στα plug-in υβριδικά ανήλθαν σε 741.390 μονάδες (-1.8%) με ποσοστό 7.7% στο σύνολο της Ε.Ε. Στην ελληνική αγορά οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 996 μονάδες τον Νοέμβριο (+113.7%) και 8.160 μονάδες στο εντεκάμηνο (+63.9%).

Βενζίνη & diesel.

Tα καινούργια βενζινοκίνητα επιβατικά πέτυχαν αύξηση 4.2% τον Νοέμβριο, με 282.292 μονάδες, Η άνοδος που σημείωσαν στην Ιταλία (+20.2%) και στην Γερμανία (+12.5%) βοήθησαν σημαντικά στην θετική εικόνα. Αθροιστικά, ταξινομήθηκαν συνολικά 3.452.371 αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά στην Ε.Ε από τις αρχές της χρονιάς (+11.1%), με μερίδιο 35.7%. Οι πωλήσεις τους στην χώρα μας ανήλθαν σε 4.036 μονάδες τον Νοέμβριο (+23.0%) και 53.381 μονάδες στο έτος (+19.9%). 

Σε αντίθετη πορεία τα diesel επιβατικά, που συνέχισαν την πτωτική τους πορεία στην Ε.Ε, με -10.3% και 107.755 μονάδες τον Νοέμβριο. Στους έντεκα πρώτους μήνες του έτους οι ταξινομήσεις των diesel ανήλθαν σε συνολικά 1.325.349 μονάδες και η πτώση περιορίστηκε στο -5.5%. Στην Ελλάδα πέτυχαν 1.295 πωλήσεις τον Νοέμβριο (+17.3%) και 17.000 πωλήσεις στο έτος (+7.0%). 



 


 


B.A
 © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA

Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023

Nοέμβριος 2023. Θετικό πρόσημο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με την Hyundai στην κορυφή. Ντέρμπι για την δεύτερη θέση του έτους.

 


Διατηρήθηκαν τον Νοέμβριο οι ανοδικές τάσεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, με 10.452 ταξινομήσεις έναντι 8.070 πέρσι (+29.5%). Ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων από τις αρχές του έτους ανήλθε στις 126.244 μονάδες έναντι 98.797 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (+27.8%), κάτι που επιβεβαιώνει την πρόβλεψη του Hellenic Motor History πως το 2023 θα αποτελέσει την καλύτερη χρονιά από το 2010. 

Η Hyundai κατέκτησε την κορυφή στις πωλήσεις Νοεμβρίου, με 896 μονάδες και ποσοστό 8.6%. Στην δεύτερη θέση ακολούθησε η Toyota με μικρή διαφορά, πετυχαίνοντας την χαμηλότερη επίδοση του έτους με 881 μονάδες και ποσοστό 8.4%. H Suzuki αντίθετα πέτυχε την καλύτερη της επίδοση από τις αρχές του έτους, βελτιώνοντας την ήδη πολύ καλή επίδοση του Οκτωβρίου. Οι πωλήσεις της τον Νοέμβριο ανήλθαν σε 858 μονάδες και τερμάτισε στην τρίτη θέση με ποσοστό 8.2%. Ο Νοέμβριος αποδείχθηκε ο καλύτερος μήνας του έτους και για την BMW, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 774 μονάδες και 7.4%. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Citroen με 704 μονάδες (6.7%) ενώ η Peugeot ακολούθησε στην έκτη θέση με 575 μονάδες (5.5%). H Volkswagen ήρθε έβδομη στην κατάταξη με 543 μονάδες (5.2%). Οι πωλήσεις τις Kia τον Νοέμβριο ανήλθαν στις 490 μονάδες και τερμάτισε όγδοη με ποσοστό 4.7%. Στην ένατη θέση ήρθε η Audi με 427 μονάδες (4.1%) και την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε η Fiat που πέτυχε 412 πωλήσεις (3.9%). Η Οpel εμφανίστηκε ιδιαίτερα αποδυναμωμένη και βρέθηκε στην ενδέκατη θέση, με 402 μονάδες και ποσοστό 3.8%. Πρόκειται για την χειρότερη επίδοση που έχει επιδείξει έως τώρα η γερμανική φίρμα για φέτος. 

Σε επίπεδο έτους, η Toyota οδηγεί την κούρσα με συνολικά 15.572 μονάδες στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου, με μερίδιο 12.3%. Η Opel διατήρησε την δεύτερη θέση με 10.245 μονάδες και 8.1%, όμως η χαμηλή επίδοση του Νοεμβρίου επέτρεψε στην Peugeot να πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής. Η γαλλική εταιρεία παρέμεινε στην τρίτη θέση, όμως η διαφορά από την Opel μειώθηκε σε μόλις... 200 αυτοκίνητα, με συνολικά 10.045 μονάδες και 8.0%. Αυτό σημαίνει ότι τον τελευταίο μήνα του έτους μπορεί να υπάρξει ανατροπή και η Peugeot να τερματίσει δεύτερη στο νήμα! Στην τέταρτη θέση του έτους βρέθηκε η Hyundai με 9.339 μονάδες και ποσοστό 7.4%, ενώ στην πέμπτη θέση ακολούθησε η Citroen με 8.637 μονάδες και 6.8%. Καμία μεταβολή δεν σημειώθηκε στην πρώτη δεκάδα, εφόσον όλες οι εταιρείες διατήρησαν την θέση που κατείχαν στο δεκάμηνο (αναλυτικά στον πίνακα που ακολουθεί). Μεταβολή υπήρξε στην συνέχεια, εφόσον η Renault βρέθηκε στην ενδέκατη θέση, αφήνοντας την δωδέκατη θέση στην Ford. Η διαφορά που τις χωρίζει παρέμεινε μικρή, με την μεταξύ τους μάχη να μην έχει κριθεί, ενώ διατηρούν το ίδιο ποσοστό στο 11μηνο (3.4%). 

To πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο τον Νοέμβριο ήταν το Suzuki Vitara, με 630 μονάδες. Το Citroen C3 ήρθε στην δεύτερη θέση με 516 πωλήσεις και το Toyota Yaris Cross στην τρίτη θέση με 326 πωλήσεις. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου το Opel Corsa παρέμεινε στην κορυφή των πωλήσεων με συνολικά 5.811 μονάδες. Την δεύτερη θέση διατήρησε το Toyota Yaris με 5.070 μονάδες. Πάντως και τα δύο δημοφιλή supermini σημείωσαν αρκετά χαμηλές πωλήσεις τον Νοέμβριο, με 163 και 153 μονάδες αντίστοιχα. To πιθανότερο είναι πως το Opel Corsa θα διατηρήσει το τίτλο του best seller ως το τέλος της χρονιάς, τερματίζοντας την δεκαετή κυριαρχία του Toyota Yaris στην χώρα μας. Τα SUV όλων των κατηγοριών  κατέκτησαν μερίδιο 56.0% στους έντεκα πρώτους μήνες της χρονιάς, με συνολικά 70.699 μονάδες. Σημαντική άνοδο κατέγραψαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV), με 5.802 μονάδες και ποσοστό 4.6% έναντι 2.517 και 2.55% το ίδιο διάστημα πέρσι (+130.5%).








Β.Α
Hellenic Motor History © (2023)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2023

Tα σοβιετικά μικρά αυτοκίνητα ZAZ στην Ελλάδα (Γ. Μαμιδάκης).

 


Η παρουσία των σοβιετικών αυτοκινήτων στην χώρα μας έχει συνδεθεί με το όνομα "Αδελφοί Ηλιόπουλοι", οι οποίοι δραστηριοποιήθηκαν για δεκαετίες στην εισαγωγή, πώληση και συντήρηση των αυτοκινήτων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Όμως δεν ήταν οι μοναδικοί. Το ίδιο έκανε για ένα διάστημα και η "Γ. Ι. Μαμιδάκης" Α.Ε, που στα μέσα της δεκαετίας του '70 ανέλαβε την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Lada, παράλληλα με την "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε. H έδρα της επιχείρησης ήταν επί της Ελ. Βενιζέλου 56 (Πανεπιστημίου), όμως εκτός από τα δημοφιλή Lada έφερνε στην χώρα μας και τα ΖΑΖ. 

H ZAZ ξεκίνησε την κατασκευή μικρών αυτοκινήτων στα τέλη της δεκαετίας του '50, στο εργοστάσιο της εταιρείας στην -τότε- Σοβιετική Ουκρανία. Η παραπάνω διαφημιστική καταχώρηση είναι του 1975 και προωθούσε το ΖΑΖ 968 Α, εξέλιξη του ΖΑΖ 966 που είχε παρουσιαστεί το 1966. Τα ΖΑΖ ήταν από τα φθηνότερα αυτοκίνητα στην χώρα μας, με κινητήρα 1.196 cc V4 τοποθετημένο πίσω και την μετάδοση στους πίσω τροχούς. Παρόλα αυτά η υποδοχή του από το αγοραστικό κοινό ήταν υποτονική και παρέμεινε στο περιθώριο της εγχώριας αγοράς, αν και ο Μαμιδάκης διατήρησε την αντιπροσωπεία για αρκετά χρόνια. Η ΖΑΖ συνέχισε με την παραγωγή του 968 Μ που διήρκησε έως τα μέσα του 1994, όμως ειδικά από τις αρχές της δεκαετίας του '80, το μικρό σοβιετικό μοντέλο δεν μπορούσε να σταθεί στην χώρα μας έναντι πιο σύγχρονων οικονομικών προτάσεων, κυρίως από Ιάπωνες κατασκευαστές. Ορισμένα ZAZ ήρθαν στην χώρα μας από την "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε, με την ονομασία Eliette (έκδοση για αγορές του εξωτερικού), πιθανότατα σε ιδιαίτερα περιορισμένο αριθμό.


ZAZ 968 στην Κάλυμνο σε φωτογραφία του 1986 (αρχείο EdXopl2009). 
 




B.A
 Αρχείο © Hellenic Motor History (2023)

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Ελληνικές διαφημίσεις του Datsun Cherry (N10). Σύντομη αναδρομή στο πρώτο επιβατικό μοντέλο ελληνικής συναρμολόγησης της Nissan.

 


Την δεκαετία του '70 η Datsun ανέπτυξε έντονη δυναμική στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η επιτυχία της βασίστηκε στα μικρομεσαία μοντέλα της, τα οποία ήταν προσιτά σε μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Στα τέλη της δεκαετίας του '70 ο Θεοχαράκης παρουσίασε στην χώρα μας τη νέα γενιά των μικρομεσαίων μοντέλων της ιαπωνικής φίρμας, το Datsun Sunny (B310) και το Cherry (N10). Tα νέα μοντέλα δεν συνέχισαν απλώς την επιτυχία των προκατόχων τους, αλλά έφεραν για πρώτη φορά την Datsun στην κορυφή των πωλήσεων. Επιπλέον, το Cherry ήταν το πρώτο επιβατικό της εταιρείας που συναρμολογήθηκε στην Ελλάδα από την ΤΕΟΚΑΡ Α.Ε του Θεοχαράκη, στις αρχές του 1980. Το γεγονός αυτό του έδωσε σαφές πλεονέκτημα στην ελληνική αγορά, σε μια δύσκολη εποχή για την απόκτηση ιδιωτικού αυτοκινήτου. Το Cherry ήταν διαθέσιμο με κινητήτες στα 988 cc (7 φορ. ίπποι) και 1.171 cc (8 φορ. ίπποι), με τετράθυρο αμάξωμα. Με τον μεγαλύτερο κινητήρα ήταν λίγο αργότερα διαθέσιμη και η coupe έκδοση του μοντέλου. H παρουσίαση του Cherry στην Ελλάδα έγινε στις αρχές καλοκαιριού 1979, λίγους μήνες μετά την παρουσίαση του Sunny 1.200. Η σχεδίαση του ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά πρότυπα όμως στην δοκιμή του περιοδικού 4Τροχοί ο τίτλος ήταν "Τυπικά Γιαπωνέζικο", ενώ οι αργές επιδόσεις στα 1.000 cc οδήγησαν στο εξής συμπέρασμα: "...το αυτοκίνητο είναι τόσο αργό που σε κάνει να ξεχνάς τόσο την καλή κατασκευή του όσο και το θαυμάσιο κιβώτιο ταχυτήτων και τα χωρίς προβλήματα φρένα του. Αν αυτή είναι η πρόταση της Νισάν για την καινούργια δεκαετία. ευχαριστούμε δεν θα πάρουμε. Το κεράσι της είναι στιφό." (4Τ. 8/1980). Tην άνοιξη του 1981 παρουσιάστηκε η ανανεωμένη έκδοση του μοντέλου, με νέα μάσκα, προφυλακτήρες και άλλες βελτιώσεις, ενώ είχε αποκτήσει πια την πιο πρακτική πέμπτη πόρτα. Η διάθεσή του διήρκησε έως τις αρχές του 1983, οπότε παρουσίαστηκε η νεότερη γενιά του μοντέλου (Ν12) και αποτέλεσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Datsun-Nissan κατά την δεκαετία του '80 στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις του ανήλθαν σε συνολικά 12.294 μονάδες την περίοδο 1979-1983 και το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής. Η επόμενη γενιά συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του ονόματος Cherry, όμως δεν κατάφερε να υπερβεί τις πωλήσεις του Ν10. 


Μάρτιος 1980.

 
Οκτώβριος 1981.


Φεβρουάριος 1982. 

Η αρχική καταχώρηση είναι η πρώτη που δημοσιεύτηκε στην χώρα μας για το Cherry N10, από τις αρχές Ιουνίου 1979. Να σημειωθεί πως οι ταξινομήσεις του συγκεκριμένου μοντέλου για το 1983 ήταν ελάχιστες, με δεδομένο ότι στις αρχές του έτους είχε ξεκινήσει ήδη η διάθεση του νεότερου Cherry N12.




B.A
 'Ερευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2023)

Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023

Αυτοκίνητα Volga. Σοβιετική "πολυτέλεια" στην Ελλάδα αλλά μόνο για επαγγελματίες.

 


Τα αυτοκίνητα Volga έγιναν ένα από τα σύμβολα του Σοβιετικού καθεστώτος, κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Όμως η ιστορία ξεκίνησε ουσιαστικά την δεκαετία του '30, ενώ η φίρμα επέζησε και μετά την πτώση του "υπαρκτού σοσιαλισμού". 

Στις 31 Μαΐου 1929 η Ανώτατη Οικονομική Επιτροπή της ΕΣΣΔ και η αμερικάνικη εταιρεία Ford, προχώρησαν σε συμφωνία για την τεχνική υποστήριξη στην οργάνωση και την ίδρυση μονάδας μαζικής παραγωγής αυτοκινήτων και φορτηγών. Η λειτουργία της μονάδας Nizhny Novgorod Automobile Plant (NAZ) ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 1932 και τα Ford Model A & Model AA αποτέλεσαν την βάση για τα αντίστοιχα επιβατικά ΝΑΖ-Α & φορτηγά ΝΑΖ ΑΑ. Η ονομασία άλλαξε έως το 1933 σε Gorkii Autombile Factory (GAZ). Tα δύο πρώτα επιβατικά αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν τον Αύγουστο του 1932 και η μαζική τους παραγωγή ξεκίνησε τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. Το GAZ-A ήταν πιστό αντίγραφο του Ford A Standard Phaeton, παρά το γεγονός ότι είχε δεχτεί ορισμένες επιμέρους ενισχύσεις (συμπλέκτης, τιμόνι, επιπλέον φίλτρο αέρα), λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν στην Σοβιετική Ένωση. Αυτό ήταν και το πρώτο σοβιετικό επιβατικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής, με συνολικά 41.917 μονάδες έως το 1936. Μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου η GAZ ξεκίνησε μαζικά την παραγωγή του Pobeda (Μ-20) σε διάφορες παραλλαγές αλλά με την ίδια βασική σχεδίαση έως το 1958. Το Pobeda ήρθε και στην Ελλάδα και προωθήθηκε παράλληλα με το πιο "λαϊκό" Moskvitch, από τον Αριστομένη Καρέλα. To 1956 ξεκίνησε η παραγωγή του GAZ Volga M-21, που αντικατέστησε ουσιαστικά το Pobeda. To 1970 ξεκίνησε η κανονική παραγωγή του νέου Volga M-24, η κατασκευή του οποίου είχε ξεκινήσει σε περιορισμένη κλίμακα από το φθινόπωρο 1967. Στην ΕΣΣΔ τα Volga απεθύνονταν κυρίως σε κυβερνητικούς αξιωματούχους και κρατικές υπηρεσίες, όμως υπήρξαν και εκδόσεις ταξί, ασθενοφόρου, ενώ κυκλοφόρησε και σαν περιπολικό. Η παρουσία τους δεν περιορίστηκε στους σοβιετικούς δρόμους εφόσον έγιναν εξαγωγές σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Φινλανδία αλλά και η Ελλάδα. 

Στην χώρα μας, ο σχετικά μεγάλος κυβισμός των Volga δεν ευνοούσε την θέση τους στην εγχώρια αγορά, εφόσον τα έθετε απέναντι σε "πολυτελή" δυτικά μοντέλα με ιδιαίτερα απαιτητικό αγοραστικό κοινό. Όμως η ελληνική αντιπροσωπεία έκρινε ότι τα Volga μπορούσαν να αποτελέσουν εναλλακτική πρόταση στους επαγγελματίες αυτοκινητιστές. Κατά συνέπεια η εισαγωγή τους αφορούσε την αγορά του ταξί. Είναι άγνωστο πότε ακριβώς ήρθαν τα πρώτα Volga στην χώρα μας, όμως από το 1958 την αντιπροσωπεία των σοβιετικών αυτοκινήτων γενικότερα ανέλαβε η "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε, που είχαν ιδρύσει οι αδελφοί Ηλιόπουλοι. Το Volga M-21 διέθετε κινητήρα 2.445 cc (17 φορ. ίπποι), με απόδοση 85 ίππων. Τα ίδια χαρακτηριστικά διέθετε αργότερα και το M-24. Εκτός από τις εκδόσεις με το κλασικό τετράθυρο αμάξωμα, ήταν διαθέσιμα στην χώρα μας και με αμάξωμα station wagon. Η έδρα της "ΓΕΜΣΟΒ" στην Αθήνα βρισκόταν στην οδό Πειραιώς 138 (από το 1962), ενώ αργότερα την αντιπροσωπεία στην Θεσσαλονίκη ανέλαβε ο Σάββας Σαββαΐδης με έδρα στην οδό Αγγελάκη 19. 

To 1968 η "ΓΕΜΣΟΒ" Ε.Π.Ε μετονομάστηκε σε "Αδελφοί Ηλιόπουλοι" Ε.Π.Ε, ενώ τον Φεβρουάριο του 1973 την αντιπροσωπεία της Volga στην Β. Ελλάδα ανέλαβε ο  Αγαπητός Τρικαλιώτης, με έδρα επί της Βασ. Όλγας 164 στην Θεσσαλονίκη (παράλληλα με τα Moskvitch και Lada). Tην περίοδο 1972-1974 οι πωλήσεις της Volga στην χώρα μας κρίνονται ως ικανοποιητικές, με δεδομένο ότι απευθυνόταν σε ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς. Πιθανότατα το Μ-24 βοήθησε προς αυτή την κατεύθυνση, ως μια προσιτή εναλλακτική στα ταξί με μεγάλο αμάξωμα και αυξημένο κυβισμό. Μετά το 1974 η ζήτηση περιορίστηκε σημαντικά, όμως ήδη ως το 1975 η παρουσία των Volga στους ελληνικούς δρόμους είχε αυξηθεί αρκετά, με 544 επιβατικά σε κυκλοφορία από 241 που ήταν μια πενταετία πριν, το 1970 (+125.7%). Aν και το ενδιαφέρον στην χώρα μας ήταν περιορισμένο τα επόμενα χρόνια, οι αδελφοί Ηλιόπουλοι συνέχισαν να εκπροσωπούν την Volga έως τα τέλη της δεκαετίας του '70. Η αλλαγή στα δεδομένα για την εγχώρια αγορά του ταξί στις αρχές της δεκαετίας του '80 (πετρελαιοκίνηση) και η εμφάνιση σύγχρονων και πιο ελκυστικών προτάσεων για τους επαγγελματίες οδηγούς, προφανώς οδήγησε στην απόσυρση της σοβιετικής φίρμας από την Ελλάδα. Καμία αναφορά ή ένδειξη για την παρουσία της στην χώρα μας δεν έγινε εφικτό να βρεθεί μετά το 1979. 

Τα Volga αποτελούσαν αυτοκίνητα για λίγους στην ΕΣΣΔ, αποτέλεσαν αυτοκίνητα για λίγους και στην Ελλάδα για τελείως διαφορετικούς λόγους. Διαθέσιμα μόνο στους επαγγελματίες του βολάν, η παρουσία των μεγάλων σοβιετικών αυτοκινήτων περιορίστηκε στον ρόλο του ταξί και του αγοραίου. Όσοι ιδιώτες προτιμούσαν τα σοβιετικά αυτοκίνητα, στρέφονταν αναγκαστικά στα Moskvitch (τα οποία επίσης ήταν διαθέσιμα ως ταξί) και, αργότερα, στα Lada. 

Η αρχική φωτογραφία είναι του Chaim Revier από το 1976. Τραβηγμένη στην Σαντορίνη, εικονίζει την πιάτσα των ταξί η οποία αποτελείται αποκλειστικά από... Volga! (M-21 & M-24). 


Volga M-24.








B.A
 'Ερευνα © Hellenic Motor History (2023)
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: ΕΛΣΤΑΤ.