Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

Καλοκαίρι 1967. Το κονβόι του Κασιδόπουλου και η επίδειξη Toyota στα Χανιά.

 


To φθινόπωρο του 1965 ο Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος ανέλαβε την επίσημη αντιπροσωπεία της Toyota στην Ελλάδα. Η έδρα βρισκόταν στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28 και η νέα επιχείρηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα δραστήρια στην προώθηση της ιαπωνικής φίρμας. Σε σύντομο χρονικό διάστημα το όνομα Κασιδόπουλος συνδέθηκε άμεσα με την επιτυχία των αυτοκινήτων της Toyota στην χώρα μας. Όμως η εμφάνιση της Toyota στην ελληνική αγορά είχε γίνει μερικά χρόνια πριν, στις αρχές του 1962. Πρώτος εισαγωγέας στην Ελλάδα ήταν ο Τζόνυ Πεσμαζόγλου και ήταν, πιθανότατα, ο πρώτος σε όλη την Ευρώπη. Η επίσημη ιστοσελίδα της Toyota Europe αναφέρει ως πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία στην Ευρώπη την "Erla Auto Import", με δικαίωμα πώλησης των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Δανία, την Σουηδία και την Νορβηγία, όμως τα πρώτα αυτοκίνητα εκεί εξήχθησαν το 1963 (400 Crown). 

Πάντως έως εκείνη την εποχή η παρουσία της Toyota στην Ελλάδα ήταν περιορισμένη, κάτι που ίσχυε για όλες τις ιαπωνικές εταιρείες. Τα πρώτα θετικά μηνύματα ήρθαν το 1967, όπου οι πωλήσεις της γνώρισαν σημαντική άνοδο (όπως και της Datsun). Στα επιβατικά αυτοκίνητα το αποτέλεσμα δεν την καθιστούσε ακόμα ιδιαίτερα ανταγωνιστική, όμως η παρουσία της δεν ήταν πλέον αμελητέα. Tα πράγματα ήταν καλύτερα στον τομέα των ελαφρών φορτηγών. Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς το ενημερωτικό έντυπο της ιαπωνικής εταιρείας, "Toyota News" (Νο 58, Αύγουστος 1967), δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο "Oι Έλληνες ενθουσιασμένοι με τα αυτοκίνητα της Toyota. To κονβόι της Toyota διασχίζει την χώρα". Σύμφωνα με αυτό, ένα μεγάλο κονβόι από ελαφρά φορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα κινήθηκε στην Εθνική Οδό στις 11 Ιουλίου 1967. Σκοπός ήταν η παράδοση των οχημάτων από τον Κασιδόπουλο στους υπο-αντιπροσώπους στην Λαμία, τον Βόλο και την Κατερίνη, όπως ανέφερε το γράμμα που απέστειλε η ελληνική κεντρική αντιπροσωπεία στο Toyota Motor Sales Tokyo Office. Η επιλογή της μαζικής παράδοσης των αυτοκινήτων οδικώς προκάλεσε το ενδιαφέρον του κόσμου, εφόσον υπήρχε αυξημένη κίνηση στον δρόμο και στις διάφορες πόλεις που διέσχιζε το κονβόι. 

Η επίδειξη των οχημάτων δημοσίως αποτελεί βέβαια έναν εγγυημένο τρόπο προβολής και προώθησης, κάτι που είχε γίνει λίγες εβδομάδες πριν και στα Χανιά. Στις 8 Ιουνίου 1967 ένας αριθμός από ελαφρά φορτηγά Toyota Corona Pickup & Stout Pickup είχε παραταχθεί στην κεντρική πλατεία της πόλης, με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κόσμου. Η παρακάτω φωτογραφία δείχνει τα οχήματα μπροστά στον κινηματογράφο Regina, που ανήκε στον τοπικό αντιπρόσωπο της Toyota, Κώστα Βενιανάκη.



Την ίδια εποχή έκανε τα πρώτα του βήματα στην ελληνική αγορά και ένα μοντέλο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην περαιτέρω άνοδο της φίρμας στην Ελλάδα. Το Toyota Corolla 1100. H διαφημιστική καταχώρηση με τίτλο "Μια καινούργια προσωπικότης ξεχωρίζει στους δρόμους" δεν έλεγε ψέμματα. Το 1968 οι πωλήσεις στα επιβατικά αυτοκίνητα έφεραν την Toyota για πρώτη φορά στο προσκήνιο της εγχώριας αγοράς και το νέο μικρομεσαίο μοντέλο βρισκόταν στην δημοφιλέστερη κατηγορία για τον μέσο Έλληνα αγοραστή. Mαζί με τα επαγγελματικά μοντέλα, η Toyota διέθεσε πάνω από 1.200 οχήματα στην χώρα μας εκείνη την χρονιά. Έως τότε υπήρχε ένα αποτελεσματικό δίκτυο αντιπροσώπων σε όλη την Ελλάδα, ενώ στις 8 Μαρτίου 1969 ξεκίνησε το Α' Συνέδριο αντιπροσώπων της Toyota, που διοργάνωσε η "Κασιδόπουλος" Α.Ε στο ξενοδοχείο Αντλάντικ. Σκοπός ήταν η καλύτερη οργάνωση στις πωλήσεις και η ανταλλαγή απόψεων, ενώ προαναγγέλθηκε η άφιξη στην Ελλάδα του νέου Toyota Corona II στα 1.600 cc. H ιαπωνική φίρμα είχε μπει ήδη σε τροχιά ανάπτυξης, που θα την έφερνε σε θέση πρωταγωνιστή από το 1970 και μετά. 






B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Αρχική φωτογραφία: Toyota Stout
Πληροφορίες & φωτογραφία (Χανιά): Toyota News (Aug. 1967).

 

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

Ευρώπη 2023. Αύξηση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, οι πωλήσεις ανά κατηγορία καυσίμου σε Ε.Ε & Ελλάδα.

 


Tον Δεκέμβριο του 2023 η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχε μια πτώση -3.3%, με συνολικά 867.052 ταξινομήσεις. Η επίδοση αυτή σηματοδότησε την υποχώρηση στις πωλήσεις για πρώτη φορά μετά από 16 συνεχόμενους μήνες ανοδικής πορείας. Αν προσθέσουμε την Μ. Βρετανία και τις χώρες της EFTA (Ελβετία, Ισλανδία, Νορβηγία), η πτώση αγγίζει το -3.8% με συνολικά 1.048.727 ταξινομήσεις. Αξιόλογη άνοδο πέτυχαν ορισμένες από τις σημαντικότερες αγορές, όπως η Γαλλία (+14.5%) και η Ισπανία (+10.6%), όμως στην Γερμανία υπήρξε σημαντική υποχώρηση τον Δεκέμβριο (-23.0%). Άλλες σημαντικές ευρωπαϊκές αγορές που κατέγραψαν πτώση ήταν η Ολλανδία (-13.8%) και η Σουηδία (-17.0%). 

Στο σύνολο του έτους, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε πέτυχαν μια ξεκάθαρη άνοδο, με συνολικά 10.547.716 μονάδες έναντι 9.263.509 για το 2022 (+13.9%). Όλες οι χώρες της Ε.Ε είχαν θετικό πρόσημο, εκτός από την Ουγγαρία που είχε πτώση -3.4%. Στις περισσότερες περιπτώσεις η άνοδος αφορούσε διψήφιο ποσοστό, μεταξυ των οποίων και τρεις από τις μεγαλύτερες αγορές, η Ιταλία με +18.9%, η Ισπανία με +16.7% και η Γαλλία με +16.1%. Στην Γερμανία η αύξηση ανήλθε στο πιο συγκρατημένο +7.3%. Μαζί με την Μ. Βρετανία και τις χώρες της EFTA οι ταξινομήσεις ανήλθα σε 12.847.481 μονάδες έναντι 11.294.502 την προηγούμενη χρονιά (+13.7%). 

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) αποτέλεσαν την τρίτη δημοφιλέστερη επιλογή για τους Ευρωπαίους αγοραστές το 2023. Τον Δεκέμβριο σημείωσαν πτώση για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2020, με 160.700 μονάδες έναντι 193.271 τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (-16.9%). Όμως στο σύνολο της χρονιάς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέγραψαν σημαντική άνοδο, με 1.538.621 μονάδες έναντι 1.123.444 (+37.0%). Χώρες με αξιόλογο μερίδιο αγοράς που πέτυχαν σημαντική ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν το Βέλγιο (+148.0%), η Δανία (+103.6%), η Φινλανδία (+103.3%) και η Πορτογαλία (+101.9%). Στην Ελλάδα σημειώθηκε άνοδος +125.6% με 6.379 μονάδες, όμως το ποσοστό τους παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, κατέχοντας το 4.7% της αγοράς. Στο σύνολο της Ε.Ε το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για το 2023 ανήλθε στο 14.6%. 

Σημαντική άνοδο πέτυχαν τον Δεκέμβριο τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), με 229.567 μονάδες έναντι 182.140 το 2022 (+26.0%). Ώθηση έδωσε η θετική επίδοση που σημειώθηκε στην Γερμανία (+38.0%), στην Γαλλία (+32.6%) και στην Ισπανία (+24.3%). Συνολικά στο έτος, οι ταξινομήσεις υβριδικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε ανήλθε σε 2.716.963 μονάδες έναντι 2.098.608 που ήταν για το 2022 (+29.5%) και το μερίδιό τους στο 25.8%. Μόνο σε τρεις χώρες κατέγραψαν αρνητικό αποτέλεσμα τα υβριδικά στο σύνολο της χρονιάς, την Σλοβενία (-21.9%), την Φινλανδία (-13,0%) και την Σουηδία (-7.6%). Στην Ελλάδα υπήρξε σημαντική αύξηση, με συνολικά 41.560 μονάδες έναντι 29.019 το 2022 (+43.2%) και το μερίδιό τους στο 30.9% από 27.6%. Την αντίστροφη πορεία συνέχισαν τα plug-in υβριδικά (PHEV), που είχαν πτώση -40.2% τον Δεκέμβριο στην Ε.Ε, με 71.546 μονάδες έναντι 119.553 τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Βασική αιτία για αυτό ήταν η σημαντική πτώση που είχαν στην Γερμανία, με τις ταξινομήσεις σε μόλις 17.894 μονάδες από 69.801 τον Δεκέμβριο του 2022 (-74.4%). Στο σύνολο της χρονιάς το αρνητικό αποτέλεσμα για τα plug-in υβριδικά συγκρατήθηκε στο -7.0%, με 813.480 μονάδες από 874.777 το 2022. Στην Γερμανία είχαν απώλειες -51.5%, όμως πέτυχαν σημαντική άνοδο σε χώρες όπως το Βέλγιο (+69.2%), την Ολλανδία (+35.5%) και την Γαλλία (+28.8%).Στην Ελλάδα οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 8.826 μονάδες έναντι 5.493 (+60.7%). Το ποσοστό τους στην Ε.Ε περιορίστηκε στο 7.7%. 




Tα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα πέτυχαν άνοδο +5.1% τον Δεκέμβριο, με 274.477 μονάδες έναντι 261.126 την προηγούμενη χρονιά. Σημαντική συμβολή σε αυτό το αποτέλεσμα είχε η Ιταλία (+24.9%) και η Γερμανία (+16.1%). Οι συνολικές πωλήσεις για το όλο το 2023 είχαν επίσης θετικό πρόσημο, με 3.724.646 μονάδες από 3.368.726 το προηγούμενο έτος (+10.6%). Στις τέσσερις σημαντικότερες αγορές της Ε.Ε ή άνοδος για τα βενζινοκίνητα αφορούσε διψήφιο ποσοστό, με +22.4% στην Ιταλία, +13.8% στην Ισπανία, +13.3% στην Γερμανία και +12.8% στην Γαλλία. Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 56.293 μονάδες από 47.151 το 2022 (+19.4%) και το μερίδιό τους στο 41.9%. Το 2023 συνέχισαν να αποτελούν την δημοφιλέστερη επιλογή αν και το ποσοστό του μειώθηκε στο 35.3% από το 36.4% που κατείχαν στην Ε.Ε το 2022. 

Tα diesel διατήρησαν την καθοδική τους πορεία τον Δεκέμβριο, με την υποχώρηση στο -9.1% και 105.258 μονάδες. Στο σύνολο του έτους οι ταξινομήσεις τους στην Ε.Ε ανήλθαν σε 1.433.368 μονάδες έναντι 1.520.940 (-5.8%). Τις μεγαλύτερες απώλειες υπέστησαν στο Βέλγιο (-30.5%), την Γαλλία (-28.2%), την Σουηδία (-28.1%) και την Ισπανία (-15.0%). Από τις υπόλοιπες σημαντικές αγορές, στην Ιταλία και την Γερμανία σημειώθηκε μικρή αύξηση, με +5.9% και +3.0% αντίστοιχα. Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις στα diesel ανήλθαν σε 17.653 μονάδες από 17.114 το 2022 (+3.1%), Το μερίδιό τους στην Ε.Ε μειώθηκε σε 13.6% από 16.4% που ήταν το 2022. 

Όπως ήταν αναμενόμενο, ο όμιλος Volkswagen κατέκτησε την κορυφή στην Ευρώπη (Ε.Ε/Η.Β/EFTA), με μερίδιο 25.9% και 3.324.705 μονάδες (+18.5%). Ειδικότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το μερίδιό της ανήλθε σε 26.1% με συνολικά 2.753.053 μονάδες (+18.0%). Ο όμιλος Stellantis ήρθε στην δεύτερη θέση με μερίδιο 16.2% και 2.128.625 μονάδες (+3.7%), ενώ αποκλειστικά στις αγορές της Ε.Ε κατέκτησε το 17.8% με 1.880.083 μονάδες (+2.9%). Στην τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Renault με 9.7% και 1.242.293 μονάδες σε Ε.Ε/Η.Β/EFTA, ενώ στην Ε.Ε είχε μερίδιο 10.9% με 1.152.230 μονάδες. Και στις δύο περιπτώσεις σημείωσε άνοδο +16.9%. Η εικόνα που διαμορφώθηκε το 2023 ανά κατασκευαστή, παρουσιάζεται στους παρακάτω πίνακες. 




H Ford υπέστη τις μεγαλύτερες απώλειες στην Ε.Ε το 2023, από τους βασικούς παίκτες της αγοράς (-4.6%). Το πρόσημο γίνεται οριακά θετικό (+0.4%) αν προσθέσουμε τις αγορές των χωρών της EFTA και -κυρίως- της Βρετανίας, που η συγκεκριμένη φίρμα έχει ισχυρή παρουσία. Απώλειες σε κάθε περίπτωση παρουσίαζουν οι Fiat & Citroen του ομίλου Stellantis, αν και περιορίζονται σε χαμηλά ποσοστά. Αναμφίβολα τα μεγαλύτερα οφέλη εμφάνισε η Tesla. Ειδικά μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε η αύξηση στις πωλήσεις ανήλθε στο +89.2%. 

Ο ACEA δεν δημοσιεύει στοιχεία για τις πωλήσεις της ανερχόμενης στην Ευρώπη MG. Ενδεικτικά, μόνο στις αγορές της Μ. Βρετανίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας, της Σουηδίας και της Ολλανδίας, οι πωλήσεις της MG το 2023  ανήλθαν σε 145.726 μονάδες. Επιπλέον, στην Γαλλία τα MG 4 & MG ZS πέτυχαν 27.926 πωλήσεις. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι η παρουσία της φίρμας στην Ευρώπη δεν είναι αμελητέα. 






Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία: ACEA
Πίνακες: ACEA & Hellenic Motor History
Αρχική φωτογραφία: Wendy Wisniewski

Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 2023. Κλίμα ευφορίας με άνοδο στις ταξινομήσεις, η Toyota στην κορυφή, best seller το Corsa.

 


 

Όπως ήταν αναμενόμενο, το 2023 ήταν μια ιδιαίτερα θετική χρονιά για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα σημείωσαν άνοδο +27.7%, με συνολικά 134.484 μονάδες έναντι 105.283 το 2022. Τον Δεκέμβριο ταξινομήθηκαν 8.240 μονάδες από 6.486 τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς (+27.0%). Σημαντική άνοδο παρουσίασαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με συνολικά 6.379 πωλήσεις στο έτος έναντι 2.827 για όλο το 2022 (+125.6%) και το ποσοστό τους στο 4.7% της ελληνικής αγοράς. Τα plug-in υβριδικά πέτυχαν 8.836 πωλήσεις με το ποσοστό τους στο 6.6% ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στις 5.493 πωλήσεις και 5.2% (+60.9% & +1.4%). 

Δεκέμβριος 2023. 

Η Suzuki πέτυχε μια πολύ καλή επίδοση τον Δεκέμβριο, που την έφερε στην πρώτη θέση των πωλήσεων με 848 μονάδες και ποσοστό 10.3%. Το Vitara ήρθε πρώτο σε πωλήσεις με 505 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ήρθε η Toyota με 828 μονάδες και ποσοστό 10.0%, καταγράφοντας την χαμηλότερη επίδοση για όλο το έτος. Οι πωλήσεις της BMW ανήλθαν σε 704 μονάδες και βρέθηκε στην τρίτη θέση με ποσοστό 8.5%. Έχει ενδιαφέρον ότι στην πρωτεύουσα η BMW κατέκτησε την κορυφή, με 554 μονάδες και ποσοστό 9.6%. Στην τέταρτη θέση ήρθε η Hyundai με 538 μονάδες και ποσοστό 6.5% και η Volkswagen συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα του Δεκεμβρίου με 484 μονάδες και 5.9%. Εντύπωση προκαλεί η υποτονική εικόνα που παρουσίασαν τον τελευταίο μήνα του έτους oι φίρμες του ομίλου Stellantis. Παρότι είναι έντονη η παρουσία της στην πρώτη δεκάδα του έτους, τον Δεκέμβριο η Citroen ήρθε στην 18η θέση με 179 μονάδες, η Peugeot στην 19η θέση με 150 μονάδες και η Opel στην 20η θέση με 139 μονάδες (!). Τα προσχήματα έσωσε η Fiat που τερμάτισε στην... 15η θέση με 220 μονάδες. Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) ανήλθαν σε 577 μονάδες με ποσοστό 7.0% έναντι 310 και 4.8% τον αντίστοιχο μήνα του 2022 (+86.1%). 


Σύνολο 2023.

Καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι στην κορυφή της ελληνικής αγοράς βρέθηκε η Toyota. Η πρωτιά ήταν εξασφαλισμένη εδώ και αρκετούς μήνες και η ιαπωνική εταιρεία τελικά κατέκτησε το 12.2% με συνολικά 16.400 πωλήσεις. H Opel τερμάτισε δεύτερη στην γενική κατάταξη, με 10.384 πωλήσεις και ποσοστό 7.7%. Η σχετικά μέτρια εικόνα που είχε η γερμανική φίρμα κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους έδωσε την ευκαιρία στην Peugeot να πλησιάσει σε απόσταση αναπνοής τον Νοέμβριο, με πιθανότητες ανατροπής στον δρόμο για την τελική ευθεία. Η χαμηλή επίδοση του Δεκεμβρίου υποχρέωσε την γαλλική εταιρεία να παραμείνει στην τρίτη θέση για το σύνολο του έτους, αν και η αντίστοιχα χαμηλή επίδοση της Opel επέτρεψε να διατηρηθεί η μικρή διαφορά μεταξύ τους. Oι πωλήσεις της Peugeot ανήλθαν σε 10.195 μονάδες με ποσοστό 7.6%. Στην τέταρτη θέση ήρθε η Hyundai με 9.877 μονάδες και ποσοστό 7.3%. Η Citroen ήρθε στην πέμπτη θέση με συνολικά 8.816 μονάδες και 6.6%. Η Volkswagen είχε εξασφαλίσει την έκτη θέση, που κατέκτησε με ποσοστό 6.2% και 8.384 μονάδες. Στην έβδομη θέση τερμάτισε η Suzuki με 7.606 μονάδες και ποσοστό 5.7%. Την θέση αυτή κατείχε ως τον Αύγουστο η Kia, όμως η δυναμική που ανέπτυξε η Suzuki στο τελευταίο τετράμηνο του έτους την υποχρέωσαν να υποχωρήσει στην όγδοη θέση που διατήρησε ως το τέλος της χρονιάς, με συνολικά 6.363 μονάδες και 4.7%. Στην πρώτη δεκάδα η BMW έκανε την ανατροπή τον τελευταίο μήνα του έτους, τερματίζοντας στην ένατη θέση με 6.201 μονάδες και 4.6%. Η Fiat αρκέστηκε στην δέκατη θέση με 5.840 μονάδες και 4.3%. Πάντως η παρουσία της ιταλικής εταιρείας στην πρώτη δεκάδα είναι αξιόλογη, με δεδομένο ότι η εικόνα της δεν ήταν ιδιαίτερα δυνατή στο σύνολο του έτους, με εξαίρεση τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. 



Όπως ήταν αναμενόμενο, το Opel Corsa ήταν το best seller της ελληνικής αγορά για το 2023. Παρά το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο ταξινόμησε μόλις... 34 μονάδες, ήταν πλέον σχεδόν αδύνατο να χάσει την πρωτιά. Στο σύνολο του έτους οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 5.845 μονάδες. Το Toyota Yaris διατηρούσε τον τίτλο του best seller στην χώρα μας για δέκα συνεχόμενα χρόνια (2012-2022), όμως φέτος ήρθε στην δεύτερη θέση με 5.374 μονάδες. Το τρίτο σε πωλήσεις μοντέλο ήταν το Citroen C3 με συνολικά 4.857 μονάδες ενώ το Toyota Yaris Cross ήρθε τέταρτο με 4.681 μονάδες, ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα που του χάρισε τον τίτλο του Νο 1 σε πωλήσεις SUV στην Ελλάδα. Την πρώτη πεντάδα με τα δημοφιλέστερα μοντέλα του έτους συμπλήρωσε το Peugeot 208, με 4.130 μονάδες. Είναι σαφές ότι το ενδιαφέρον στην χώρα μας συγκέντρωσε ο όμιλος Stellantis και η Toyota. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πέντε πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα ανήκουν στην κατηγορία των supermini (segment B), που κυριάρχησε το 2023 με συνολικά 69.443 μονάδες και ποσοστό 51.6%. Τα hatchback κλασικού τύπου κατέκτησαν το 25.0% με 33.613 μονάδες ενώ τα B-SUV το 26.6% με 35.830 μονάδες. Τα μικρομεσαία (segment C) ακολούθησαν με 40.266 μονάδες και ποσοστό 29.9%. Εδώ τα SUV είχαν σαφές προβάδισμα με 29.118 μονάδες και 21.6% ενώ τα κλασικού τύπου πέτυχαν 11.148 πωλήσεις με ποσοστό 8.3%. Τα mini αυτοκίνητα πόλης κατέκτησαν το 9.7% της αγοράς με 13.087 μονάδες (segment A). Οι ταξινομήσεις στην κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών (segment D) ανήλθαν σε 9.196 μονάδες με ποσοστό 6.8%. Το πρώτο σε πωλήσεις μεσαίο ήταν το Tesla Model Y, που ήταν και το δημοφιλέστερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην χώρα μας με 1.064 μονάδες. Να σημειωθεί πως από τις συνολικές πωλήσεις του Corsa, oι 268 αφορούσαν την ηλεκτρική έκδοση. Τα SUV ανεξαρτήτως κατηγορίας κατέκτησαν το 56.4% της ελληνικής αγοράς, με συνολικά 75.899 μονάδες. 

Θετικό κλίμα επικράτησε στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2023, με τις ταξινομήσεις στο υψηλότερο σημείο από το 2011. Η τελευταία φορά που η αγορά είχε κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα ήταν το 2010, με τις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στις 141.499 μονάδες. Όπως είναι αναμενόμενο, σχεδόν το σύνολο των κατασκευαστών κινήθηκε ανοδικά, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Mercedes, που είχε πτώση πωλήσεων -11.4% και βρέθηκε στην 13η θέση από έβδομη που ήταν το 2022. Από τις αναπτυσσόμενες φίρμες, σημαντική αύξηση πέτυχε η Tesla (+212.6%) και η Cupra (+199.0%), ενώ η Mazda βελτίωσε σημαντικά την εικόνα της στην εγχώρια αγορά, με +111.1% και το ποσοστό της στο 1.0% από 0.6% την προηγούμενη χρονιά. Ψηλότερα, η Citroen είχε αναμφίβολα τα μεγαλύτερα οφέλη, εφόσον οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 120.4% και η γαλλική εταιρεία έκανε άλμα στην πέμπτη θέση ενώ το 2022 είχε βρεθεί οριακά εκτός δεκάδας*. Φυσικά υπάρχουν ακόμα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης και είναι πολύ πιθανό η ελληνική αγορά να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση το 2024. Είναι επίσης αναμενόμενο πως θα βελτιωθεί περαιτέρω η εικόνα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ένα κομμάτι στο οποίο επίσης υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανόδου στην χώρα μας. 


*Χωρίς να περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της DS κατά τα πρότυπα του ΣΕΑΑ, που συνδυαστικά τις κατέταξε στην έκτη θέση για το 2022 


 

Από τέσσερα αυτοκίνητα ταξινόμησαν οι LEVC, BYD και Bentley. Η βρετανική φίρμα πολυτελείας ταξινόμησε από μία μονάδα κατά τους μήνες Φεβρουάριο, Απρίλιο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Τρία αυτοκίνητα διέθεσε το 2023 στην χώρα μας η Ferrari και από δύο μονάδες η Lotus και η νεοσύστατη SERES. Τέλος, από ένα αυτοκίνητο ταξινόμησαν οι Leapmotor, Esagono Energia και... Lancia (!). 

Για την αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην χώρα μας το 2023, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Για το best seller της χρονιάς, Opel Corsa, μπορείτε να διαβάσετε ένα αφιέρωμα για την πορεία του στην κορυφή εδώ.





B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 
Πίνακες: Hellenic Motor History

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Ελληνική αγορά επαγγελματικών οχημάτων 2023 (LCV). Άνοδος πωλήσεων με την Toyota στην κορυφή.

 


Ανοδικά κινήθηκε η αγορά των ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων στην χώρα μας το 2023, με συνολικά 10.144 μονάδες έναντι 9.664 το 2022 (+5.0%). Η χρονιά ξεκίνησε εντυπωσιακά, καταγράφοντας τον Ιανουάριο αύξηση +110.2% με 1.030 μονάδες. Το πρόσημο παρέμεινε θετικό τον Φεβρουάριο αλλά με ένα μετριοπαθές +6.0% και τον Μάρτιο σημειώθηκε άνοδος +34.9% με 1.047 μονάδες. Τον Απρίλιο υπήρξε το πρώτο αρνητικό αποτέλεσμα με 705 μονάδες (-14.0%), ενώ τον Μάιο η αγορά επέστρεψε σε θετικούς ρυθμούς (αν και οριακά με μόλις +0.5%) που ενισχύθηκαν το επόμενο δίμηνο, με +13.6% τον Ιούνιο και +25.2% τον Ιούλιο. Ο Ιούνιος ήταν ο καλύτερος μήνας του έτους από άποψη πωλήσεων, με 1.158 μονάδες. Όμως τον Αύγουστο σημειώθηκε η χαμηλότερη επίδοση της χρονιάς με μόλις 494 μονάδες, καταγράφοντας σημαντική πτώση -54.2% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2022. Το θετικό πρόσημο επανήλθε κατά το φθινοπωρινό τρίμηνο, όμως η αύξηση ήταν οριακή τον Σεπτέμβριο με +0.8%, παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα τον Οκτώβριο με +2.7%, ενώ τον Νοέμβριο ανήλθε στο περισσότερο αισιόδοξο +9.4%. Τον Δεκέμβριο ταξινομήθηκαν 649 ελαφρά επαγγελματικά έναντι 763 τον περασμένο χρόνο (-14.9%). 

Η Toyota κατέκτησε την πρώτη θέση των πωλήσεων στα ελαφρά επαγγελματικά το 2023 στην Ελλάδα. Η ιαπωνική εταιρεία επανήλθε στην κορυφή μετά από αρκετά χρόνια και συγκεκριμένα από το 2015. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 2.068 μονάδες έναντι 1.534 (+34.8%) με το μερίδιό της στο 20.4% από 15.9%. Να σημειωθεί ότι το 2022 η Toyota είχε έρθει στην τρίτη θέση της γενικής κατάταξης. H Ford διατήρησε την δεύτερη θέση που κατείχε και πέρσι, με οριακή άνοδο πωλήσεων, στις1.939 μονάδες από 1.917 (+1.1%) και το ποσοστό της ελαφρώς μειωμένο στο 19.1% από 19.8% που ήταν το 2022. Εντυπωσιακή άνοδο πέτυχε η Peugeot, που ήρθε στην τρίτη θέση με 1.611 μονάδες έναντι 973 το προηγούμενο έτος (+65.6%). Το ποσοστό της ανήλθε στο 15.9% από 10.1% που κατείχε το 2022. Ο μεγάλος χαμένος της χρονιάς ήταν αναμφίβολα η Fiat. H ιταλική εταιρεία είχε πετύχει μια εξαιρετική επίδοση στην χώρα μας το 2022, που την έφερε στην κορυφή των επαγγελματικών οχημάτων με ποσοστό 24.2% και συνολικά 2.342 πωλήσεις. Το 2023 βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 1.079 πωλήσεις (-53.9%) και ποσοστό 10.6% (-13.6%). Η Citroen παρέμεινε στην πέμπτη θέση για το 2023, με 753 μονάδες έναντι 680 (+10.7%) και το μερίδιό της στο 7.4% από 7.0% που ήταν το 2022. 


H Peugeot βρέθηκε μια θέση πάνω στα επαγγελματικά οχήματα το 2023 και κατέγραψε σημαντική άνοδο +65.6%.



Σταθερή παρέμεινε και η Opel, που διατήρησε την έκτη θέση με 659 μονάδες (+37.6%) και ποσοστό 6.5% από 5.0% το προηγούμενο έτος. Στους κερδισμένους του 2023 περιλαμβάνεται και η Volkswagen, που το 2022 είχε βρεθεί εκτός πρώτης δεκάδας (11η) με ποσοστό 1.9% και μόλις 183 πωλήσεις. Την χρονιά που μας πέρασε πέτυχε σημαντική βελτίωση και βρέθηκε στην έβδομη θέση, με 494 πωλήσεις (+169.9%) και το ποσοστό της στο 4.9%. Ενισχυμένη εμφανίστηκε και η Isuzu με το D-Max, που τερμάτισε στην όγδοη θέση από δωδέκατη που ήταν το 2022. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 347 μονάδες από 180 (+92.8%) και το ποσοστό της στο 3.4% από 1.9% το αμέσως προηγούμενο έτος. Το ίδιο ποσοστό κατέκτησε και η Renault, που ακολούθησε στην ένατη θέση με μικρή διαφορά, στις 342 μονάδες (+38.5%). Η Suzuki συμπλήρωσε την πρώτη δεκάδα, με το ποσοστό αμετάβλητο στο 2.6% και 265 μονάδες (+4.7%). Η επίδοση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η ιαπωνική φίρμα να βρεθεί τρεις θέσεις χαμηλότερα, εφόσον το 2022 είχε έρθει στην έβδομη θέση. Χειρότερα ήταν τα πράγματα για τις Mercedes και Mitsubishi, που βρέθηκαν εκτός πρώτης δεκάδας ενώ το 2022 κατείχαν την έβδομη και δέκατη θέση αντίστοιχα. Η Mercedes είχε μια σημαντική πτώση με 196 μονάδες (-49.9%) και ήρθε στην ενδέκατη θέση, όμως η Mitsubishi κατρακύλησε στην... 18η θέση με το ποσοστό της στο πενιχρό 0.2% από 2.0% που κατείχε το 2022. Οι πωλήσεις της κατέγραψαν πτώση -91.9%, με μόλις 16 μονάδες από 197 την προηγούμενη χρονιά. 

Aναλυτικότερα, η εικόνα στα ελαφρά επαγγελματικά το 2023 είχε ως εξής: 



Aπό ένα (1) όχημα διέθεσαν οι Garia και Addax Moto. 
H Toyota ήρθε συνολικά επτά φορές πρώτη στις μηνιαίες πωλήσεις εντός του 2023. Τις περισσότερες πωλήσεις πέτυχε τον Οκτώβριο με 226 μονάδες και το μεγαλύτερο ποσοστό πέτυχε τον Δεκέμβριο με 33.3%. Η Ford ήταν σταθερά στην κορυφή κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, με καλύτερο μήνα τον Ιανουάριο (325 πωλήσεις και 31.6%). Η Peugeot ήρθε στην πρώτη θέση τον Απρίλιο, με 140 μονάδες και 19.9%. Την καλύτερη της επίδοση όμως πέτυχε τον Ιούνιο που ήρθε στην δεύτερη θέση με 220 μονάδες και ελάχιστη διαφορά από την Toyota, που κέρδισε την πρωτιά με 223 μονάδες. Η γαλλική φίρμα πέτυχε το υψηλότερο ποσοστό τον Μάρτιο, που ήρθε δεύτερη με 20.4% και 214 μονάδες







B.A
 © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2024

H VW στην Μ. Βρετανία. Η εταιρεία που έριξε το "απόρθητο" βρετανικό κάστρο, το ξεκίνημα της και ποιά ήταν τα πιο επιτυχημένα μοντέλα για το 2023.

 


Η Volkswagen είναι εδώ και πολλά χρόνια η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία στην Ευρώπη. Η επιτυχία της δεν οφείλεται μόνο στις εξαιρετικές επιδόσεις που καταγράφει στα πάτρια εδάφη, αλλά και στην κατάκτηση της κορυφής σε αρκετές ακόμα ευρωπαϊκές αγορές. Φυσικά η κατάκτηση της Γηραιάς Ηπείρου δεν ήταν το ίδιο εύκολη σε όλες τις περιπτώσεις. Ορισμένες χώρες διέθεταν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να ανταγωνιστεί το εγχώριο κατεστημένο. Μια τέτοια περίπτωση είναι η Ιταλία, που η Fiat κατείχε σχεδόν το ήμισυ της αγοράς αυτοκινήτου. Σήμερα η ιταλική φίρμα εξακολουθεί να βρίσκεται πρώτη στις προτιμήσεις των Ιταλών, όμως τα τελευταία χρόνια το ποσοστό της είναι σημαντικά μειωμένο και το 2023 συνέχισε την πτωτική του πορεία, ενώ η Volkswagen βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην δεύτερη θέση με διακριτή αλλά όχι χαοτική διαφορά (7.8.% έναντι 11.1% της Fiat). Σε απόλυτα νούμερα η εικόνα που διαμορφώθηκε θα ήταν αδιανόητη την δεκαετία του '70 ή του '80, με την μεταξύ τους διαφορά σε "μόλις" 51.786 μονάδες. Απίστευτη θα φαινόταν η επικράτηση μιας ξένης φίρμας και στην Μ. Βρετανία, ακόμα και την δεκαετία του '90 ή του 2000. Η Ford ήταν για δεκαετίες ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης, κάτι που δεν μπορούσε να αναιρέσει ούτε η ισχυρή Vauxhall. Φυσικά η Ford ήταν (και είναι) μια εταιρεία αμερικάνικων συμφερόντων, όμως οι δεσμοί με την Βρετανία ήταν τόσο ισχυροί που οι Βρετανοί την θεωρούσαν πάντοτε "δική" τους. Ακόμα και οι επιτυχημένες ξένες φίρμες στην βρετανική αγορά δεν θα μπορούσαν καν να ονειρευτούν πως θα απειλούσαν την Ford ή ακόμα και την Vauxhall και η βρετανική αγορά έμοιαζε με απόρθητο φρούριο, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι κατασκευαστές είχαν μεταφέρει την παραγωγή τους εκεί (π.χ Nissan). Όμως έχει ο καιρός γυρίσματα και φαίνεται πως τίποτα δεν πρέπει να θωρείται δεδομένο. Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά, με την Ευρώπη να βιώνει τις συνέπειες της πανδημίας και η Βρετανία δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Η Ford βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή με ποσοστό 9.4%, όμως η Volkswagen ακολούθησε δεύτερη σε απόσταση αναπνοής με ποσοστό 9.1%. Το 2021 έγινε η ανατροπή. Η Volkswagen βρέθηκε για πρώτη φορά στην κορυφή της βρετανικής αγοράς με ποσοστό 9.0%. Η Ford όχι μόνο έπαψε να είναι πρώτη σε πωλήσεις αλλά υποχώρησε στην τέταρτη θέση, με τρεις γερμανικές φίρμες στην πρώτη τριάδα (VW, Audi & BMW)! Το 2022 η Ford ανέκτησε λίγο από το χαμένο έδαφος και τερμάτισε στην δεύτερη θέση, ενώ η Volkswagen παρέμεινε στην κορυφή. Το 2023 η εικόνα ήταν αμετάβλητη, κατά συνέπεια η γερμανική φίρμα έχει παγιώσει την ηγετική της θέση στην βρετανική αγορά. 



Είναι γνωστό ότι μετά το τέλος του Β' Π.Π η ανοικοδόμηση και επαναλειτουργία του εργοστασίου της Volkswagen έγινε υπό την επίβλεψη του Βρετανικού Στρατού, με επικεφαλής τον αξιωματικό Ivan Hirst. Το 1949 ο έλεγχος πέρασε στο γερμανικό κράτος (Δ. Γερμανία) και τα πρώτα VW βρέθηκαν σε βρετανικό έδαφος το 1952, μικρός αριθμός από αυτοκίνητα Βρετανών στρατιωτικών που επέστρεψαν στην πατρίδα τους. Το 1953 ιδρύθηκε η "Volkswagen Motors Ltd", ο πρώτος επίσημος εισαγωγέας στην Βρετανία. Ομάδα της British Motor Industry Commission που επισκέφθηκε το εργοστάσιο της Volkswagen στο Wolfsburg αμέσως μετά τον πόλεμο, χαρακτήρισε τον σκαραβαίο ως ένα όχημα "περίεργο, θορυβώδες και πολύ ασταθές... ένα παιχνίδι που δεν πρέπει να πάρει κάποιος στα σοβαρά... ο τύπος του αυτοκινήτου που μπορεί να είναι δημοφιλής για δύο ή τρια χρόνια, το πολύ". Το 1953, όταν ο Ιρλανδός Stephen O’Flaherty ίδρυσε την πρώτη επίσημη αντιπροσωπεία της φίρμας, ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν την επιτυχία που θα είχε στην βρετανική αγορά. Το αρχικό του μέλημα ήταν να βρει διανομείς πώλησης των Volkswagen και σύντομα ξεκίνησε η ανοδική πορεία της φίρμας, ενώ το πρώτο έτος ο σκαραβαίος βρήκε 945 Βρετανούς αγοραστές. 

Το 1957 έγινε ήδη φανερό πως μια σημαντική αύξηση στο μετοχικό κεφάλαιο ήταν απαραίτητη, ώστε να αναπτυχθεί το δίκτυο της VW στην βρετανική αγορά. Τα επόμενα χρόνια η γερμανική εταιρεία εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς αυτοκινήτων, κάνοντας κατά καιρούς αναδιοργάνωση στην δομή του δικτύου αλλά και σημαντικές επενδύσεις. Μόνο στο διάστημα 1978-1984 αυτές ξεπέρασαν τα 11 εκατ. λίρες για την δημιουργία νέων κεντρικών εγκαταστάσεων στο Milton Keynes, την επέκταση στις αποθήκες ανταλλακτικών, την σχολή τεχνικής εκπαίδευσης, μιας μονάδας με ηλεκτρονικούς υπολογιστές και των γραφείων διοίκησης. Σημαντική ήταν και η παρουσίαση νέων μοντέλων που σημείωσαν επιτυχία στην Βρετανία, με κυριότερο το Golf. Σήμερα τα γερμανικά αυτοκίνητα είναι διαθέσιμα από το δίκτυο της "Volkswagen Group United Kingdom Limited", υπό τον έλεγχο της μητρικής εταιρείας και απασχολεί -άμεσα ή έμμεσα- προσωπικό πάνω από 1.800 άτομα σε όλη την χώρα. Ποιά ήταν όμως τα μοντέλα που σημείωσαν την μεγαλύτερη επιτυχία στην Βρετανία και έφεραν την Volkswagen στην κορυφή για το 2023; 

Παρά την επέκταση της γκάμας, με την έλευση των SUV και ηλεκτρικών μοντέλων, το Golf παρέμεινε εξαιρετικά δημοφιλές, με συνολικά 28.545 πωλήσεις στην Βρετανία (από τις οποίες μόλις οι 1.252 αφορούσαν την έκδοση estate). Να σημειωθεί ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο το Golf δεν αποτελεί πλέον το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της φίρμας και την θέση του έχει πάρει το T-Roc. Όμως στην Βρετανία την κορυφή κατέκτησε το Tiguan με 28.868 μονάδες, ελάχιστα μπροστά από το Golf, ενώ 3.819 μονάδες αφορούσαν την έκδοση Tiguan Allspace. Tρίτο σε προτιμήσεις ήρθε το Polo με 25.084 μονάδες. Ιδιαίτερα επιτυχημένη ήταν η πορεία και του T-Roc, που αποτέλεσε το τέταρτο σε πωλήσεις μοντέλο της VW στην Βρετανία, με 24.041 μονάδες. Tα υπόλοιπα μοντέλα ακολούθησαν με σημαντική διαφορά και στην πέμπτη θέση βρέθηκε η πιο προσιτή compact SUV πρόταση της εταιρείας, το T-Cross, με 10.371 μονάδες. 

Στο σύνολο της χρονιάς η VW διέθετε τρία αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, τα ID.3, ID.4 και ID.5. To ID.3 πέτυχε τις περισσότερες πωλήσεις, με 10.295 μονάδες. H Volkswagen κατέκτησε την πρώτη θέση των πωλήσεων στην Βρετανία με συνολικά 162.087 μονάδες και ποσοστό 8.5%. Καλύτερος μήνας ήταν ο Σεπτέμβριος, με 22.313 πωλήσεις. Να σημειωθεί ότι το μεσαίο οικογενειακό Passat, πέτυχε μόλις 1.572 πωλήσεις για όλο το 2023. Ενδεικτικά, μια δεκαετία πριν οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 17.139 μονάδες (2013), ενώ τα αμέσως προηγούμενα χρόνια αποτελούσε ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα στην κατηγορία του, με πωλήσεις που ξεπερνούσαν και τις 35.000 μονάδες ετησίως. 

Το 2023 η Volkswagen συμπλήρωσε τα 70 χρόνια επίσημης παρουσίας στην Βρετανία και βρέθηκε για τρίτη συνεχόμενη φορά στην κορυφή. Το 1953 η προοπτική να βρεθεί μια ξένη εταιρεία στην πρώτη θέση ήταν εντελώς εκτός πραγματικότητας, ειδικά για μια φίρμα που κατασκεύαζε ένα "περίεργο και θορυβώδες" αυτοκίνητο. 


VW Tiguan.



To Tiguan ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο της VW στην Βρετανία για το 2023 (με την έκδοση Allspace). Αν διαχωρίσουμε τις πωλήσεις βάσει αμαξώματος, τότε πρώτο έρχεται το Golf Hatchback με 27.293 μονάδες και το Tiguan με το βασικό αμάξωμα πέφτει στην τρίτη θέση, ελάχιστα πίσω από το Polo, με 25.049 μονάδες. Την συνολική εικόνα συμπλήρωσαν τα VW Arteon, Touran, Up!, Transporter Shuttle, Caddy, ID. Buzz και Passat, οι πωλήσεις των οποίων διατηρήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα. Επίσης διατέθηκαν ελάχιστα Caravelle και ID.7 (η διάθεση του οποίου ξεκίνησε στα τέλη του έτους). 





Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία: SMMT & Volkswagen UK
(με πληροφορίες από Volkswagen UK).


Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

M. Βρετανία 2023. Άνοδος στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων, η VW στην κορυφή αλλά o τίτλος του best seller επιστρέφει στην Ford.

 

 


Σημαντική άνοδο κατέγραψε η βρετανική αγορά αυτοκινήτου το 2023. Οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων ανήλθαν σε 1.903.054 μονάδες έναντι 1.614.063 που ήταν το 2022 (+17.9%). Όλες οι κατηγορίες πέτυχαν αύξηση με εξαίρεση τα αυτοκίνητα με κινητήρες diesel. Τα αμιγώς πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είχαν πτώση -13.8% με συνολικά 71.501 μονάδες έναντι 82.981 το προηγούμενο έτος. To μερίδιό τους περιορίστηκε στο 3.8% της αγοράς από 5.1% που κατείχαν το 2022. Συγκρατημένη ήταν η πτώση στα ελαφρά υβριδικά diesel (mild hybrid) με συνολικά 70.933 μονάδες έναντι 72.343 (-1.9%), ενώ το ποσοστό τους υποχώρησε στο 3.7% από 4.5% που ήταν το 2022. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα πέτυχαν αύξηση +13.5% με 774.484 μονάδες από 682.472 την προηγούμενη χρονιά. Το ποσοστό τους υπέστη μικρή πτώση, με μερίδιο 40.7% της αγοράς έναντι του 42.3% που κατείχαν το 2022 και διατηρούν το προβάδισμα στην βρετανική αγορά. Τα ελαφρά υβριδικά βενζίνης (mild hybrid petrol) πέτυχαν άνοδο +32.5% με 291.196 μονάδες από 219.701 και το ποσοστό τους ανήλθαν σε 15.3% από 13.6% που ήταν το 2022. 

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) είχαν αύξηση +17.8% με συνολικά 314.687 μονάδες έναντι 267.204 το προηγούμενο έτος. Όμως το ποσοστό τους σημείωσε οριακή πτώση, με μερίδιο 16.5% από 16.6% που κατείχαν το 2022. Το Tesla Model Y ήταν το πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο για το 2023 στην Βρετανία, με συνολικά 35.899 μονάδες, επίδοση που το έφερε στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης. Τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) πέτυχαν επίσης σημαντική αύξηση, με 238.942 μονάδες έναντι 187.948 το 2022 (+27.1%) και το ποσοστό τους ανήλθε στο 12.6% από 11.6%. Την μεγαλύτερη αύξηση είχαν τα plug-in υβριδικά (PHEV) με +39.3% και 141.311 μονάδες από 101.414 το 2022. Το πσοστό τους είχε ανοδική πορεία, όμως παρέμεινε σε σχετικά χαμηλά επίπεδα με 7.4% από 6.3% που κατείχαν το 2022. Oι ιδιωτικές πωλήσεις ανήλθαν σε 817.673 μονάδες, μειωμένες οριακά σε σχέση με το 2022 (-0.1%) αλλά με το ποσοστό τους σημαντικά μειωμένο στο 43.0% από 50.7% το 2022. Αντίθετα οι εταιρικές πωλήσεις (fleet sales) είχαν εντυπωσιακή αύξηση, με συνολικά 1.041.350 μονάδες έναντι 750.838 το 2022 (+38.7%). Αυτό είχε ως συνέπεια να καλύψουν το 54.7% της αγοράς ενώ την προηγούμενη χρονιά κατείχαν το 46.5%. Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε και 44.031 business sales (-1.5%), το ποσοστό των οποίων είναι παραδοσιακά χαμηλό αλλά φέτος περιορίστηκε στο 2.3% από 2.8%. 




To 2023 δεν υπήρξαν εκπλήξεις στην κατάταξη των κατασκευαστών. Η Volkswagen διατήρησε την θέση της στην κορυφή των πωλήσεων στην Βρετανία, με 162.087 μονάδες και μερίδιο 8.5% έναντι 131.850 και 8.2% το 2022 (+22.9%). Η Ford παρέμεινε στην δεύτερη θέση που κατείχε και το προηγούμενο έτος, με αύξηση πωλήσεων +13.6% και 144.072 μονάδες. Το μερίδιό της ήταν ελαφρώς μειωμένο, με 7.6% από 7.9% πέρσι, όμως η φίρμα κατάφερε να επανακτήσει την κορυφή όσον αφορά τo πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο. Η Ford διέθετε σταθερά τον τίτλο του best seller στην Βρετανία από το 1972 έως το 2020 (!), τα τελευταία 12 χρόνια με το Ford Fiesta. To 2021 την κορυφή κατέκτησε το Vauxhall Corsa και το 2022 πρώτο σε πωλήσεις ήταν το Nissan Qashqai. Την χρονιά που μας έφυγε best seller αναδείχθηκε το Ford Puma, με 49.591 μονάδες. Το Nissan Qashqai ήρθε στην δεύτερη θέση με 43.321 μονάδες και το Vauxhall Corsa ήταν τρίτο σε πωλήσεις με 40.816 μονάδες. 

Πάντως, οι κατασκευαστές στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης παρέμειναν ίδιοι σε σχέση με το 2022. Η Audi (+24.8%), η BMW (+2.9%) και η Toyota (+7.5%) συμπλήρωσαν για ακόμα μια φορά την πρώτη πεντάδα, ενώ η Kia (+7.6%) και η Vauxhall (+20.0%) διατήρησαν την έκτη και έβδομη θέση αντίστοιχα. Στην συνέχεια υπήρξαν ανακατατάξεις, εφόσον η Nissan πέτυχε αύξηση +16.6% και βρέθηκε στην όγδοη θέση από την δέκατη που κατείχε το 2022. Κατά συνέπεια άφησε πίσω την Mercedes (+8.5%) και την Hyundai (+8.3%), που βρέθηκαν στην ένατη και δέκατη θέση αντίστοιχα. Είναι εύλογο πως η  θετική εικόνα της βρετανικής αγοράς το 2023, ωφέλησε το σύνολο των κατασκευαστών στην Βρετανία. Όμως υπήρξαν εξαιρέσεις και ορισμένες εταιρείες είχαν απώλειες. Από τους μαζικούς κατασκευαστές δύο ήταν οι μεγάλοι χαμένοι της χρονιάς. Η Fiat σημείωσε πτώση -15.7% και το μερίδιό της έπεσε στο 0.9% από το 1.2% που κατείχε το 2022. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Tesla που, παρά την επιτυχία που σημείωσε το Model Y, οι συνολικές της πωλήσεις είχαν πτώση -9.25% και το ποσοστό της μειώθηκε σε 2.6% από 3.4% που ήταν το 2022. 

Από τους κερδισμένους, σημαντική άνοδο παρουσίασε η MG (+59.2%), η Suzuki (+52.9%), η Seat (+45.3%), η Skoda (+43.35%), η Volvo (+37.5%), η Audi (+24.8%), η Land Rover (+23.6%), η Volkswagen (+22.9%) και η Mazda (+21.0%). Aπό τις έντονα αναπτυσσόμενες φίρμες, εντυπωσιακή άνοδο παρουσίασε η Cupra (+78.4%) και η Polestar (+70.8%). Aπό τις premium εταιρείες, η Lexus πέτυχε αύξηση +49.5% και αύξησε το ποσοστό της σε 0.8% (από 0.7%). Πολύ καλή επίδοση και για την Porsche, με αύξηση +32.7%. 


 

H VW ήταν η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία στην Βρετανία το 2023. 









Β.Α
Hellenic Motor History © (2024)
Στοιχεία: SMMT