Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

H αγορά αυτοκινήτου στην Τουρκία σήμερα και ιστορική αναδρομή. Η αργή διάδοση του αυτοκινήτου, η ανάπτυξη της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας και το όνειρο του εθνικού αυτοκινήτου.

 


Σήμερα η Τουρκία αποτελεί μια χώρα με σημαντική παραγωγή αυτοκινήτων και πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. To 2022 η συνολική παραγωγή οχημάτων ανήλθε σε 1.402.189 μονάδες (επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία και τρακτέρ). Φυσικά όλα τα παραπάνω δεν έγιναν σε μια μέρα. Η Τουρκία διαθέτει μονάδες παραγωγής οχημάτων από ξένες εταιρείες που έχουν επενδύσει στην χώρα, όμως υπήρξαν και προσπάθειες για την δημιουργία ενός αμιγώς "εθνικού" αυτοκινήτου. 

Πάντως η διάδοση του αυτοκινήτου στην γειτονική μας χώρας ήταν αργή και η αγορά σχεδόν ανύπαρκτη για το μέγεθος και τα πληθυσμιακά της μεγέθη. H πρώτη σημαντική μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων θεμελιώθηκε στις αρχές του 1929, μετά την υπογραφή συμφωνίας με την Ford για την λειτουργία εργοστασίου στην ελεύθερη ζώνη εμπορίου, στην περιοχή Tophane της Κωνσταντινούπολης. Η διεθνής οικονομική κρίση που ακολούθησε οδήγησε σε σημαντική μείωση της παραγωγής και των εξαγωγών τα επόμενα τρία χρόνια και το εργοστάσιο σύντομα έκλεισε, αν και η αρχική συμφωνία αφορούσε διάστημα λειτουργίας 25 ετών. Κατά το 1930 ο πληθυσμός της Τουρκίας ήταν λίγο πάνω από τα 15 εκατομμύρια και αναλογούσε ένα αυτοκίνητο ανά 1.516 κατοίκους, όταν στην Ελλάδα η αναλογία ήταν ένα αυτοκίνητο ανά 331 κατοίκους. Το 1959 o Vehbi Koç, αντιπρόσωπος της Ford στην Τουρκία από το 1928, ίδρυσε την Otomobil Sanayi - Otosan A.S έχοντας αποκτήσει το δικαίωμα παραγωγής αυτοκινήτων Ford, που ξεκίνησε το 1960 και αφορούσε τα επιβατικά Consul και τα φορτηγά Thames. Η εταιρεία συνεχίζει τις δραστηριότητές της ως σήμερα, γνωστή ως Ford Otosan. 

Το 1961 έγινε η πρώτη απόπειρα για τον σχεδιασμό και την εξέλιξη ενός εγχώριου επιβατικού αυτοκινήτου, με την συμμετοχή αποκλειστικά Τούρκων μηχανικών του σιδηροδρόμου. H ενέργεια αυτή αποτέλεσε επίσημη κυβερνητική επιλογή και συγκεκριμένα ήταν απόφαση του Προέδρου Cemal Gürsel, με σκοπό την δημιουργία τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Devrim, όπως ονομάστηκε το αυτοκίνητο, σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε μέσα σε διάστημα... 130 ημερών! Παρά τα στενά χρονικά όρια που είχαν στην διάθεσή τους οι τεχνικοί (το αυτοκίνητο έπρεπε να παρουσιαστεί στον εορτασμό για την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας), έγινε εφικτό να κατασκευαστούν τέσσερα αντίτυπα, με τα δύο από αυτά να προορίζονται για την τελετή επίδειξης, παρουσία του Προέδρου. Όμως η επίδειξη κατέληξε σε... φιάσκο! Το εγχείρημα έκτοτε εγκαταλείφθηκε, όμως ο συμβολισμός που άφησε το Devrim αποτυπώνεται στην αξιόλογη ταινία "Cars of the Revolution", παραγωγής 2008 (πρωτότυπος τίτλος: Devrim Arabalari). Σε αυτήν, ο σκηνοθέτης Tolga Örnek μας εξιστορεί το χρονικό εξέλιξης του αυτοκινήτου, έχοντας μεταφέρει επιτυχώς το κλίμα της εποχής αλλά και την αγωνιώδη προσπάθεια των μηχανικών να φτιάξουν το "δικό" τους αυτοκίνητο. 

Όμως το πρώτο εγχώριο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στην Τουρκία ήταν το Anadol. Αυτή την φορά η εξέλιξη του αυτοκινήτου ανατέθηκε στην βρετανική Reliant, με πρωτοβουλία της Otomobil Sanayi - Otosan. Η παραγωγή του ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 1966 και αρχικά διέθετε αποκλειστικά δίθυρο αμάξωμα και τον κινητήρα του Ford Cortina στα 1.200 cc (αργότερα αντικαταστάθηκε από τον μεγαλύτερο Kent στα 1.300 cc). Έως τις αρχές της δεκαετίας του '80 παρουσιάστηκαν διάφορες ανανεωμένες εκδόσεις, τόσο μηχανικά όσο και αισθητικά, ενώ ήταν πλέον διαθέσιμο σε τετράθυρο και πεντάθυρο αμάξωμα (SV-1600) κατασκευασμένο από fiberglass. Το 1966 που ξεκίνησε η παραγωγή του, η Τουρκία είχε πληθυσμό περίπου 32.5 εκατομμύρια κατοίκους. Όμως σε όλη την χώρα κυκλοφορούσαν στους δρόμους 259.250 οχήματα, από τα οποία μόλις τα 91.469 ήταν επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ στα υπόλοιπα συμπεριλαμβάνονται και τα τρακτέρ. Tην ίδια χρονιά, στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν 122.479 επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ μαζί με τα φορτηγά και τα λεωφορεία ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων στην χώρα μας ήταν στις 203.841 μονάδες. Ο αντίστοιχος αριθμός στην Τουρκία, χωρίς τα τρακτέρ, ήταν στις 194.142 μονάδες. 


H πρώτη γενιά του Anadol A1 (MkI), που παρουσιάστηκε το 1966.



Είναι φανερό πως υπήρχε μια σημαντική υστέρηση στην διάδοση του ιδιωτικού αυτοκινήτου στην Τουρκία, όμως αυτό δεν σημαίνει πως στην συνέχεια δεν έγιναν επιπλέον βήματα στον τομέα της παραγωγής. Βέβαια, αυτά πλέον αφορούσαν επενδύσεις ξένων εταιρειών. Σημαντική χρονιά ήταν το 1971, που ξεκίνησε η παραγωγή της Tofas-Fiat και της Oyak-Renault σε μονάδες που ανέπτυξαν στην Bursa. Οι δύο εταιρείες είχαν ιδρυθεί το 1968 και το 1969 αντίστοιχα. Σήμερα η Tofas-Fiat είναι μέλος του ομίλου Stellantis και οι εγκαταστάσεις της καταλαμβάνουν έκταση 1.000.000 m2, με τους στεγασμένους χώρους στα 350.000 m2, ενώ απασχολεί περίπου 6.600 εργαζόμενους. Στην περίπτωση της Oyak-Renault, η γαλλική μητρική κατέχει το 51% και η Oyak το 49%. Οι εγκαταστάσεις της καλύπτουν έκταση 650.000 m2 και απασχολεί 6.935 εργαζόμενους. Τόσο η Fiat όσο και η Renault έχουν εδραιωθεί ως ισχυρές δυνάμεις στην τοπική αγορά αυτοκινήτου. Το 1982 ξεκίνησε η λειτουργία του εργοστασίου της Otosan στο Eskisehir, που είχε θεμελιωθεί το 1979, με την παραγωγή του φορτηγού Ford D1210. Στις 6 Οκτωβρίου 1983 υπεγράφη συμφωνία για την εξαγορά του 30% της Otosan από την Ford. Τον Σεπτέμβριο  του 1985 ξεκίνησε η παραγωγή του επιβατικού μοντέλου Taunus, ενώ ως τότε η Otosan είχε επικεντρωθεί στα επαγγελματικά οχήματα, με σημαντικότερο το Ford Transit (από το 1967). Μέχρι τα τέλη του 1985 κυκλοφορούσαν στην Τουρκία 983.444 επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ στην Ελλάδα ο αριθμός τους ήταν στο 1.259.335 μονάδες. Είναι σαφές πως η Τουρκία είχε ακόμα να διανύσει μεγάλη απόσταση στην ανάπτυξη της αγοράς αυτοκινήτου, με δεδομένο ότι εκείνη την εποχή ο πληθυσμός της είχε φτάσει τα 47.2 εκατομμύρια κατοίκους και βρισκόταν πίσω και από την χώρα μας, που διέθετε πληθυσμό 9.9 εκατομμύρια κατοίκους και είχε ένα από τα μικρότερα ποσοστά στην αναλογία οχημάτων-κατοίκων, σε όλη την Ευρώπη. Tα νούμερα της συνολικής παραγωγής οχημάτων ήταν άλλωστε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με 135.458 μονάδες το 1985. Η παραγωγή στα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθε σε 60.353 μονάδες. 

Eίναι σημαντικό να αναφερθεί πως οι παραπάνω μονάδες δημιουργήθηκαν και λειτούργησαν σε ένα οικονομικό περιβάλλον που εκείνη την περίοδο χαρακτηρίστηκε από έντονη ύφεση, πιστωτικούς περιορισμούς, υψηλή φορολογία, υπερβολική εξάρτηση σε πόρους της Κεντρικής Τράπεζας για την κάλυψη αναγκών του δημόσιου τομέα και σε μια αγορά που δεν ακολουθούσε τους κανόνες της ελεύθερης οικονομίας. Κάποιες μεταρρυθμίσεις ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του '80, όμως εν τω μεταξύ υπήρξαν και ορισμένες άλλες μονάδες που αφορούσαν αποκλειστικά την παραγωγή φορτηγών, με κυριότερες αυτή της Mercedes στην Κωνσταντινούπολη (1968) και της ΜΑΝ στην Άγκυρα (1966). Πιο πρόσφατα, σημαντική ήταν η δημιουργία μονάδας από την Toyota, με έναρξη παραγωγής το 1994. Η Toyota Motor Europe NV/SA κατέχει το 90% και η Mitsui & Co Ltd το 10%, σε μια συνολική επένδυση αξίας 2.12 δισ. ευρώ και το εργατικό δυναμικό ανέρχεται σε 5.500 υπαλλήλους. Η Hyundai συστήθηκε στους Τούρκους το 1990 και το 1995 έθεσε τα θεμέλια για την δημιουργία του εργοστασίου στο Izmit, στην περιφέρεια Cosaeli. To 1997 ξεκίνησε η λειτουργία του υπό την επωνυμία Hyundai Assan, με συμμετοχή 70% της Hyundai Motor Company και 30% της Kibar Holding. 


H Tofas-Fiat ξεκίνησε την παραγωγή αυτοκινήτων το 1971, με το Fiat 124. Το 1976 παρουσίασε το Murat 131, βασισμένο πάντα στο αντίστοιχο Fiat. Η Tofas συνέχισε να παράγει ανανεωμένες εκδόσεις του μοντέλου ως την δεκαετία του '90, όπως το εικονιζόμενο Sahin του 1994. Παράλληλα είχε παρουσιάσει και πιο σύγχρονα μοντέλα, όπως το Fiat Tempra. 



Η αγορά αυτοκινήτου στην Τουρκία έχει σημαντικές διακυμάνσεις από έτος σε έτος. Το 2023, παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα και την αύξηση στο κόστος δανεισμού, οι πωλήσεις ελαφρών οχημάτων έσπασαν για πρώτη φορά το όριο του ενός εκατομμυρίου, με συνολικά 1.232.635 μονάδες επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων, καταγράφοντας άνοδο +57.4%. Το προηγούμενο ρεκόρ είχε σημειωθεί το 2016, με συνολικά 983.780 μονάδες. Από τον συνολικό αριθμό του 2023, τα 967.341 ήταν επιβατικά αυτοκίνητα (+63.2%) και τα 265.294 ελαφρά φορτηγά (+39.2%). Δημοφιλέστερη κατηγορία ήταν τα μικρομεσαία οικογενειακά (segment C) με μερίδιο 56.1% και 542.432 μονάδες και ακουλούθησαν τα supermini (segment B) με μερίδιο 32.0% και 309.987 μονάδες. Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά κατέκτησαν 66.8% της τουρκικής αγοράς, με 646.385 μονάδες. Από μεγάλη απόσταση ακολούθησαν τα diesel, με μερίδιο 13.8% και 133.374 μονάδες, ενώ τα υβριδικά ήρθαν στην τρίτη θέση με το 10.8% της αγοράς και 104.804 μονάδες (κυρίως Mild Hybrid). Tην έκπληξη έκαναν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πέτυχαν εντυπωσιακή άνοδο +833.4% (!), με 72.179 μονάδες έναντι μόλις 7.733 την προηγούμενη χρονιά. 

Η πρώτη σε πωλήσεις εταιρεία για το 2023 ήταν η Fiat, με συνολικά 193.622 μονάδες (επιβατικά & ελαφρά επαγγελματικά). Αποκλειστικά στον τομέα των επιβατικών αυτοκινήτων, η Fiat κατέκτησε την κορυφή με 125.348 μονάδες. To Fiat Egea ήταν το best seller στην Τουρκία (αρχική φωτό). Η Renault κατέκτησε την δεύτερη θέση στις πωλήσεις επιβατικών & ελαφρών επαγγελματικών, με 135.635 μονάδες. Στα επιβατικά οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 117. 491 μονάδες, με τις 93.468 εγχώριας παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός, ότι σε αντίθεση με την δεκαετία του '70 και του '80 που η εγχώρια παραγωγή κάλυπτε σχεδόν αποκλειστικά την τοπική αγορά, τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο ποσοστό αφορά τις εξαγωγές. To 2023 η Τουρκία ήταν στην δεύτερη θέση σε εισαγωγές αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πίσω από την Κίνα (η κατάταξη αφορά σε απόλυτο αριθμό εισαγωγών και όχι σε αξία). Όμως το 2023 σηματοδότησε και την επιστροφή του αυτοκινήτου made in Turkey, με την έναρξη διάθεσης του ηλεκτρικού Togg T10X τον περασμένο Απρίλιο. Οι συνολικές του πωλήσεις ανήλθαν σε 19.583 μονάδες και κυριάρχησε στην αγορά των EV αυτοκινήτων, ενώ η Tesla ακολούθησε με 12.150 μονάδες. Στο πρώτο τετράμηνο του 2024, η αγορά επιβατικών και ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων είχε άνοδο +11.3%, με 371.438 μονάδες έναντι 333.650 το διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου 2023. Αν επικεντρωθούμε στα επιβατικά αυτοκίνητα, οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 294.837 μονάδες έναντι 252.739 πέρσι (+16.6%). Στο ίδιο διάστημα η εγχώρια Togg έχει πετύχει 7.148 πωλήσεις, ενώ οι συνολικές πωλήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν άνοδο +205.0%, με 23.102 μονάδες και μερίδιο 7.8%  έναντι 7.574 και 3.0% στο πρώτο τετράμηνο του 2023. Τα νούμερα δείχνουν πως αυτή τη φορά οι Τούρκοι μάλλον κάτι έκαναν σωστά, 62 χρόνια μετά την φιλόδοξη αλλά αποτυχημένη πρώτη προσπάθεια με το Devrim. 

(Devrim σημαίνει "Επανάσταση" στα τουρκικά)

Το Τοgg T10X ξεκίνησε την πορεία του στην τουρκική αγορά τον Απρίλιο του 2023 και πέτυχε μια πολύ θετική επίδοση, που την έφερε στην κορυφή της δυναμικά ανερχόμενης κατηγορίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. To Togg δημιουργήθηκε με τις ευλογίες της τουρκικής κυβέρνησης και έχει ήδη επιβληθεί στον... ηλεκτρικό ανταγωνισμό.





B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ODMD
Mε πληροφορίες από OMD & Ford Otosan. 

Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

Ευρώπη Απρίλιος & πρώτο τετράμηνο 2024. Η αγορά αυτοκινήτου σε ανοδική τροχιά. Οι πωλήσεις ανά κατηγορία καυσίμου σε Ε.Ε & Ελλάδα.

 


Ανοδικά κινήθηκε η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρωπαϊκή Ένωση τον Απρίλιο, με τις ταξινομήσεις στις 913.995 μονάδες έναντι 803.568 πέρσι (+13.7%). Οι τέσσερις μεγάλες αγορές σημείωσαν αύξηση, που έδωσε την απαραίτητη ώθηση στο τελικό αποτέλεσμα. Η ισπανία κατέγραψε άνοδο +23.1%, η Γερμανία +19.8%, η Γαλλία +10.9% και η Ιταλία +7.7%. Στην Βρετανία οι ταξινομήσεις στα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 134.274 μονάδες (+1.0%), που μαζί με τις χώρες της EFTA ανέβασαν το σύνολο του Απριλίου σε 1.080.913 μονάδες έναντι 965.313 τον ίδιο μήνα πέρσι (+12.0%). 

Στους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους οι ταξινομήσεις στην Ε.Ε ανήλθαν σε 3.683.042 μονάδες από 3.454.923 το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (+6.6%). Η Γερμανία και η Ισπανία σημείωσαν αύξηση 7.8% στο τετράμηνο ενώ θετική πορεία είχε η Γαλλία (+7.0%) και η Ιταλία (+6.1%). Στην Βρετανία υπήρξε επίσης άνοδος +8.4%, με 679.822 μονάδες έναντι 627.250 πέρσι. Συνολικά ταξινομήθηκαν 4.476.369 νέα επιβατικά αυτοκίνητα σε Ε.Ε, Βρετανία και EFTA, στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου από 4.201.904 πέρσι (+6.5%). 

Οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανήλθαν στην Ε.Ε σε 108.552 τον Απρίλιο, αύξηση 14.8% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι. Σημαντική αύξηση πέτυχαν σε Γαλλία (+45.2%) και Βέλγιο (+41.6%), Στο τετράμηνο οι πωλήσεις τους στην ανήλθαν σε 441.992 μονάδες από 415.510 πέρσι (+6.4%) με μερίδιο 12.0%. Στην Ελλάδα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέκτησαν τo 4.5% της αγοράς τον Απρίλιο, με 604 μονάδες έναντι 463 πέρσι (+30.5%). Στο έτος το ποσοστό τους στην χώρα μας ανήλθε σε 4.4%, με συνολικά 2.184 μονάδες έναντι 1.855 το πρώτο τετράμηνο του 2023 (+17.7%). Λιγότερο εντυπωσιακή αύξηση πέτυχαν στην E.E τα plug-in υβριδικά (PHEV), με 62.148 μονάδες τον Απρίλιο (+3.7%) και 266.345 μονάδες στο τετράμηνο (+6.7%). Το ποσοστό τους στην Ε.Ε ανήλθε σε 6.8% και 7.2% αντίστοιχα. Στην ελληνική αγορά πέτυχαν 783 πωλήσεις τον Απρίλιο από 434 πέρσι (+80.4%) και 2.795 πωλήσεις στο πρώτο τετράμηνο του έτους από 2.200 πέρσι (+27.0%), με μερίδιο 5.8% και 5.6% αντίστοιχα. 



Σημαντικά οφέλη είχαν τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV), που πέτυχαν άνοδο +33.1% τον Απρίλιο στην Ε.Ε, με 265.992 μονάδες έναντι 199.906 πέρσι. Οι τέσσερις μεγαλύτερες αγορές έδωσαν σαφές πλεονέκτημα στα υβριδικά, που είχαν εντυπωσιακή αύξηση στην Γαλλία (+48.1%) και στην Ισπανία (+38.5%). Ιδιαίτερα θετική ήταν η εικόνα και σε Γερμανία (+25.9%) και Ιταλία (+22.8%). Στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου οι συνολικές ταξινομήσεις για τα υβριδικά στην Ε.Ε ανήλθαν σε 1.067.134 μονάδες από 869.446 το ίδιο διάστημα πέρσι (+22.7%) και κατέκτησαν το 29.0% της ευρωπαϊκής αγοράς (29.1% τον Απρίλιο). Μεγάλη άνοδο πέτυχαν τα υβριδικά και στην Ελλάδα, με 4.523 μονάδες τον Απρίλιο από 3.017 πέρσι (+49.9%). Οι συνολικές τους πωλήσεις στο τετράμηνο ανήλθαν σε 18.216 μονάδες έναντι 12.194 πέρσι (+49.4%), κατέχοντας το 36.3% στην εγχώρια αγορά. 

Άνοδο +7.3% πέτυχαν τον Απρίλιο τα αμιγώς βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, με 328.967 πωλήσεις στην Ε.Ε. Στην Ισπανία είχαν αύξηση 24.1%, στην Γερμανία 18.6% και στην Ιταλία 14.1%. Πάντως, το ποσοστό τους μειώθηκε στο 36.0% από 38.1% που ήταν τον Απρίλιο του προηγούμενου έτους. Στο πρώτο τετράμηνο τα βενζινοκίνητα είχαν οριακή αύξηση, με συνολικά 1.309.532 μονάδες έναντι 1.296.776 πέρσι (+1.0%). Το ποσοστό τους στην Ε.Ε ανήλθε το ίδιο διάστημα σε 35.6%. Θετική εικόνα παρουσίασαν και στην Ελλάδα, με 6.063 πωλήσεις τον Απρίλιο (+27.2%). Συνολικά 20.907 αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στην χώρα μας το πρώτο τετράμηνο, έναντι 19.693 πέρσι (+6.2%) και κατέκτησαν το 41.7% της αγοράς. Λιγότερο θετικά εξελίχθηκαν τα πράγματα για τα diesel, με τις πωλήσεις του στάσιμες τον Απρίλιο, στις 117.931 μονάδες έναντι 117.890 πέρσι. Σε επίπεδο έτους υπήρξε υποχώρηση, με 473.284 μονάδες έναντι 515.586 στο πρώτο τετράμηνο του 2023 (-8.2%). Το ποσοστό τους στην Ε.Ε ανήλθε σε 12.9% τον Απρίλιο αλλά και στο τετράμηνο. Στην Ελλάδα τα diesel πέτυχαν μικρή αύξηση τον Απρίλιο (+4.7%), με 1.254 μονάδες έναντι 1.198 πέρσι. Όμως στο σύνολο του τετραμήνου υπήρξαν σημαντικές απώλειες, με 5.146 μονάδες έναντι 6.821 πέρσι (-24.6%), με μερίδιο 10.3%. 

Στην κορυφή της Ε.Ε βρέθηκε τον Απρίλιο το Volkswagen Group, με 254.019 μονάδες έναντι 219.869 (+15.5%) και μερίδιο 27.8% από 27.4% τον ίδιο μήνα πέρσι. Στο τετράμηνο οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 944.980 μονάδες (+4.7%) και ποσοστό 25.7%. Αναλυτικότερα η εξέλιξη των πωλήσεων τεραμήνου στην Ε.Ε ανά εταιρεία, τον παρακάτω πίνακα. 









B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ACEA


Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

Απρίλιος 2024. Το θετικό κλίμα επέστρεψε στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Η Toyota στην κορυφή με εντυπωσιακή επίδοση.

 


Μετά την υποχώρηση που σημειώθηκε τον Μάρτιο (-6.2%), η ελληνική αγορά αυτοκινήτου επέστρεψε σε θετικό πρόσημο τον Απρίλιο. Oι ταξινομήσεις στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 13.445 μονάδες έναντι 10.239 πέρσι τον Απρίλιο (+31.3%). Σε επίπεδο έτους, οι συνολικές ταξινομήσεις στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου ανήλθαν σε 50.113 μονάδες, αυξάνοντας την διαφορά στο +13.9% σε σχέση με πέρσι, που είχαν ταξινομηθεί το ίδιο διάστημα 44.011 μονάδες. Tα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κατέκτησαν το 4.5% της αγοράς τον Απρίλιο, με 604 μονάδες έναντι 463 πέρσι (+30.5%). To ποσοστό τους στο τετράμηνο ανήλθε στο 4.4% με συνολικά 2.184 μονάδες έναντι 1.855 το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (+17.7%). Είναι χαρακτηριστικό πως οι ανοδικές τάσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν επιβραδυνθεί σημαντικά, εφόσον πέρσι τον Απρίλιο κατέγραψαν αύξηση +102.2% και στο πρώτο τετράμηνο +152.7% έναντι του 2022. 

Η Toyota βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή με μια εξαιρετική επίδοση, καταγράφοντας το υψηλότερο ποσοστό από τον Σεπτέμβριο του 2021, με 18.8% και εντυπωσιακό αριθμό πωλήσεων, με 2.532 μονάδες! Η Peugeot τερμάτισε στην δεύτερη θέση με 1.255 μονάδες και ποσοστό 9.3%. Tην δυναμική της πορεία συνέχισε η Suzuki, που ήρθε στην τρίτη θέση με 1.085 μονάδες και ποσοστό 8.1%. από 343 μονάδες και 3.3% τον Απρίλιο του 2023 (+216.3%). Το Suzuki Vitara ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο του μήνα με 707 μονάδες. Στην τέταρτη θέση βρέθηκε η Hyundai με 998 μονάδες και ποσοστό 7.4%, ενώ την πρώτη πεντάδα στην κατάταξη συμπλήρωσε η Citroen με 751 μονάδες και ποσοστό 5.6% Το Citroen C3 διατήρησε τον τίτλο του best seller στο τετράμηνο με 2.581 μονάδες, όμως η αρκετά χαμηλή επίδοση που είχε τον Απρίλιο (276 μονάδες), επέτρεψαν στο Toyota Yaris να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής, με δεδομένο ότι οι πωλήσεις του κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα τον Απρίλιο, με 606 μονάδες. Το ιαπωνικό supermini έχει πετύχει συνολικά 2.557 πωλήσεις στους τέσσερις πρώτους μήνες του έτους και διεκδικεί πλέον με αξιώσεις τον τίτλο του δημοφιλέστερου μοντέλου στην χώρα μας. 


To Suzuki Vitara ήταν το Νο 1 μοντέλο σε πωλήσεις στην Ελλάδα τον Απρίλιο, με 707 μονάδες. 


Η Opel πέτυχε 744 πωλήσεις τον Απρίλιο και τερμάτισε στην έκτη θέση, με ποσοστό 5.5%. Ανέβασε στροφές η Skoda, που ήρθε στην έβδομη θέση του μήνα με 709 μονάδες και ποσοστό 5.3% έναντι 291 και 2.8% πέρσι (+143.6%). Στην όγδοη θέση ακολούθησε η Volkswagen με 640 μονάδες και ποσοστό 4.8%, ενώ η Fiat πέτυχε 516 πωλήσεις με ποσοστό 3.8% και τερμάτισε ένατη. Την πρώτη δεκάδα του Απριλίου συμπλήρωσε η Mercedes, με 434 μονάδες και ποσοστό 3.2%. 

Στο διάστημα Ιανουαρίου-Απριλίου η Toyota προηγείται με ποσοστό 15.5% και 7.748 μονάδες από 11.8% και 5.191 μονάδες το ίδιο διάστημα πέρσι (+49.3%). Η Peugeot κατέκτησε την δεύτερη θέση με ποσοστό 9.1% και συνολικά 4.572 μονάδες (+25.7%). Η γαλλική φίρμα διαθέτει το δημοφιλέστερο SUV μοντέλο της ελληνικής αγοράς, ανεξάρτητα από κατηγορία. To Peugeot 2008 πέτυχε 2.226 πωλήσεις στο τετράμηνο και ήρθε τρίτο στην γενική κατάταξη, πίσω από τα Citroen C3 και Toyota Yaris. Πάντως το γαλλικό μοντέλο έχει να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό του Suzuki Vitara, που κατέκτησε την δεύτερη θέση στα SUV και την τέταρτη θέση στην γενική κατάταξη, με 2.117 μονάδες. Η Citroen κατέκτησε την τρίτη θέση στο τετράμηνο, με 3.819 μονάδες και ποσοστό 7.6%. Ενώ όμως δεν υπήρξε καμία έκπληξη στην πρώτη τριάδα, στην συνέχεια έγινε η ανατροπή. Την τέταρτη θέση κατέκτησε η Suzuki, από πέμπτη που ήταν στο τρίμηνο, με συνολικά 3.555 μονάδες και ποσοστό 7.1%. Η Hyundai βρέθηκε στην πέπτη θέση με 3.519 μονάδες και ποσοστό 7.0%, κάτι που δείχνει ότι η μεταξύ τους μάχη δεν έχει ακόμα κριθεί. Άλλωστε η Suzuki κατείχε την τέταρτη θέση στους δύο πρώτους μήνες του έτους, έπεσε στην πέμπτη θέση υπέρ της Hyundai στο τρίμηνο υπέρ και τώρα επανήλθε στην τέτατη θέση. Αν διατηρήσει την δυναμική που έχει αναπτύξει το τελευταίο διάστημα, πιθανόν να μπορέσει να διατηρήσει το προβάδισμα έναντι της Hyundai. 

Τα supermini (segment B) αποτελούν με διαφορά την δημοφιλέστερη κατηγορία στην χώρα μας, με ποσοστό 56.3% και 28.220 μονάδες στο τετράμηνο. Από το σύνολο, η υποκατηγορία B-SUV κατέκτησε το 30.6% με 15.362 μονάδες, ενώ τo ποσοστό για τα κλασικά hatchback ανήλθε σε 25.7% με 12.858 μονάδες. Οι συνολικές πωλήσεις για τα SUV όλων των κατηγορίων ήταν στις 28.697 μονάδες με ποσοστό 57.3%. 


H κινεζική BYD πέτυχε τον Απρίλιο 19 πωλήσεις (0.1%) και η Jaguar 12 πωλήσεις (0.1%). Από 7 πωλήσεις είχαν οι Smart και Abarth, 4 πωλήσεις η Subaru και 3 πωλήσεις η... Bentley (!). Maserati, Seres, Lynk & Co είχαν από 2 πωλήσεις και, τέλος, μια μονάδα ταξινόμησε η Yodo. Χαρακτηριστική ήταν η απότομη πτώση της Nissan. Μετά την πολύ καλή επίδοση του Μαρτίου, που είχε τερματίσει στην δεύτερη θέση με 1.121 μονάδες, τον Απρίλιο πέτυχε μόλις 172 πωλήσεις και ήρθε στην 20η θέση. Αυτό της στοίχισε μια θέση στην κατάταξη τετραμήνου, τερματίζοντας όγδοη. 


Η Bentley ταξινόμησε συνολικά πέντε αυτοκίνητα στην χώρα μας κατά το πρώτο τετράμηνο. Η Saic Maxus έχει στο ίδιο διάστημα τρεις πωλήσεις, η Lynk & Co δύο και μια μονάδα η Voyah. H άνοδος της Mercedes, είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια μια θέσης για τις Ford και MG, που ήρθαν στην 15η και 16η θέση αντίστοιχα. Όπως είναι φανερό από τον παραπάνω πίνακα, οι ανακατατάξεις πρέπει να θεωρούνται δεδομένες σε πολλές περιπτώσεις, το αμέσως επόμενο διάστημα.  







B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 




Κυριακή 19 Μαΐου 2024

Μάιος 1993. Το (οριστικό) τέλος της "απόσυρσης" και η έναρξη της πτωτικής πορείας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

 


H εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης έδωσε το έναυσμα για την ανοδική πορεία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, την περίοδο 1991-1992. Τα οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση των παλιών αυτοκινήτων ήταν εξαρχής προγραμματισμένο να διαρκέσουν έως το τέλος του 1992. Όμως το αυξημένο ενδιαφέρον του κοινού "υποχρέωσε" την κυβέρνηση να δώσει τρίμηνη παράταση, με τελική ημερομηνία χρήσης του δικαιώματος αγοράς νέου αυτοκινήτου ως τις 31 Μαρτίου 1993. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να διατηρηθούν οι πωλήσεις σε υψηλά επίπεδα κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 1993. Η δυναμική που είχε δημιουργηθεί έδωσε την απαραίτητη ώθηση και στις ταξινομήσεις του Απριλίου, όμως κάπου εκεί τελείωσαν τα... καλά νέα! Ήταν αναμενόμενο ότι η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου θα υποχωρούσε μετά το τέλος της απόσυρσης. Άλλωστε η ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα είχε σε μεγάλο ποσοστό καλυφθεί τα προηγούμενα χρόνια και η απουσία σε οικονομικά κίνητρα ήταν δεδομένο πως θα οδηγούσε σε πτώση του αγοραστικού ενδιαφέροντος. 

Τον Μάιο του 1993 έγινε πλέον αντιληπτό ότι το πάρτυ είχε τελειώσει. Oι ταξινομήσεις στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε 7.223 μονάδες έναντι 15.235 τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους (-52.6%). Ήταν η πρώτη φορά μετά από 28 συνεχόμενους μήνες που η ελληνική αγορά κινήθηκε κάτω από τις δέκα χιλιάδες μονάδες. Όμως ενώ ο παλμός της αγοράς ήταν πλέον αδύναμος, το ενδιαφέρον του κοινού για τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση παρέμενε αυξημένο. Αυτό φάνηκε στην έκθεση "Auto Μoto '93", που διοργανώθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας την περίοδο 1-9 Μαΐου 1993. Σε αυτό βοήθησε και η παρουσίαση ορισμένων νέων μοντέλων, όπως τo Peugeot 306, το Renault Twingo, η νέα γενιά του Opel Corsa και του Nissan Micra, το Ford Mondeo, η Citroen Xantia και το νέο Seat Ibiza, που αποδείχθηκε εξαιρετικά δημοφιλές στην χώρα μας. Ορισμένες αντιπροσωπείες επέλεξαν να απέχουν από την 18η Auto-Moto, κυρίως premium κατασκευαστών, όπως η BMW, η Mercedes, η Alfa Romeo, η Lancia, oι Volkswagen & Audi της "Kosmocar" Α.Ε αλλά και η Suzuki. 

Με την απότομη πτώση στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, είναι εύλογο πως όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές είχαν πλέον σημαντικές απώλειες. Η Fiat βρέθηκε στην κορυφή, με 1.087 μονάδες και ποσοστό 15.0% τον Μάιο. Η ιταλική εταιρεία σημείωνε επιτυχία με το νέο Cinquecento, που είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας στις αρχές του έτους, όμως είχε πτώση -35.8% σε σχέση με τον Μάιο του 1992. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η Seat με 778 μονάδες και ποσοστό 10.8%. Ήταν ο μοναδικός από τους μεγάλους κατασκευαστές που πήγε κόντρα στο αρνητικό κλίμα για όλο το 1993, ενώ οι πωλήσεις της τον Μάιο σημείωσαν άνοδο +38.9% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Η Toyota ήρθε στην τρίτη θέση με 670 μονάδες (-31.9%) και ποσοστό 9.3%, που ήταν και η χειρότερη επίδοση της ιαπωνικής εταιρείας στο σύνολο του έτους. Πάντως η Toyota κατέκτησε την πρώτη θέση για το 1993, κυρίως χάρη στην δυναμική που ανέπτυξε η νεότερη γενιά Corolla, που αποτέλεσε και το best seller της χρονιάς. Οι συνολικές ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στο πρώτο πεντάμηνο του 1993, ανήλθαν στην χώρα μας σε 75.549 μονάδες έναντι 77.795 το αντίστοιχο διάστημα του 1992 (-2.9%). Το ιδιαίτερα θετικό κλίμα που επικράτησε στο πρώτο τρίμηνο του έτους είχε περιορίσει τις απώλειες σε πολύ χαμηλά επίπεδα, όμως τους επόμενους μήνες η αγορά θα βίωνε την νέα πραγματικότητα της εποχής μετά την απόσυρση. Ήδη τον επόμενο μήνα οι απώλειες είχαν φτάσει στο -12.9% (Ιανουάριος-Ιούνιος '93). Ο Μάιος του '93 σηματοδότησε την έναρξη μιας υποτονικής περιόδου για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. 





B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
   Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ

Δευτέρα 6 Μαΐου 2024

Ελληνική αγορά αυτοκινήτου 2009. Το τέλος της "χρυσής εποχής", οι έντονες αυξομειώσεις στις πωλήσεις και η βραχύβια απόσυρση.

 


To 2009 η Ελλάδα είχε εισέλθει στην εποχή της δημοσιονομικής κρίσης. Οι συνέπειες της δεν είχαν γίνει ακόμα πλήρως αντιληπτές όμως ήταν ορατές οι πρώτες σαφείς ενδείξεις στην αλλαγή του κλίματος που επικρατούσε στην χώρα. Τα νέα δεδομένα δεν άφησαν ανεπηρέαστη την αγορά αυτοκινήτου, η οποία εισήλθε σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης. Το 2009 ήταν ξεκάθαρο ότι η "χρυσή εποχή" είχε τελειώσει, όμως τα χειρότερα δεν είχαν έρθει ακόμα. Η χρονιά χαρακτηρίστηκε από έντονες αυξομειώσεις στις ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων και η αγορά λειτούργησε κάτω από ένα καθεστώς "ζεστού-κρύου". Σε αυτό συνέβαλε και η εναλλαγή που υπήρξε στις πολιτικές αποφάσεις σχετικά με το αυτοκίνητο. 

Η χρονιά ξεκίνησε με σημαντικές απώλειες (-39.7%) και τον Ιανουάριο οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 20.247 μονάδες έναντι 33.567 τον αντίστοιχο μήνα του 2008. Η αγορά συνέχισε να κινείται σε παρόμοιο κλίμα το επόμενο διάστημα, όμως τον Μάιο υπήρξε θεαματική βελτίωση και για πρώτη φορά οι ταξινομήσεις είχαν θετικό πρόσημο έναντι της προηγούμενης χρονιάς, με 25.997 μονάδες από 24.727 τον Μάιο του 2008 (+5.1%). Οι ταξινομήσεις διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα τον Ιούνιο, με 24.373 μονάδες, αν και υπήρξε πτώση -8.2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Τον Ιούλιο η αγορά έφτασε στα υψηλότερα επίπεδα του έτους και σημείωσε άνοδο +11.2%, με 32.293 μονάδες από 29.046 το προηγούμενο έτος. Κατά συνέπεια η αγορά αυτοκινήτου βίωσε ένα αρκετά "θερμό" καλοκαίρι, με δεδομένο ότι και οι ταξινομήσεις του Αυγούστου διατηρήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η εικόνα αυτή διαμορφώθηκε από το γεγονός ότι οι πωλήσεις στα καινούργια επιβατικά γίνονταν ουσιαστικά στο πλαίσιο της απόσυρσης των παλιών ρυπογόνων οχημάτων, η έναρξη της οποίας ξεκίνησε τυπικά στις 30 Σεπτεμβρίου 2009, μετά την δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 

Οι συνολικές ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 2009, ανήλθαν σε 220.548 μονάδες έναντι 267.242 την προηγούμενη χρονιά (-17.5%).  Το οικονομικό κίνητρο για την απόσυρση παλιού αυτοκινήτου κυμάνθηκε από €500 έως €2.200 (ανάλογα τον κυβισμό), με επιπλέον όφελος €1.000 για την αγορά νέου με προδιαγραφές Euro 4 ή Euro 5, ενώ υπήρξαν κίνητρα για την αντικατάσταση ελαφρών και βαρέων φορτηγών. Επιπλέον η κυβέρνηση όρισε τα νέα "πράσινα" τέλη κυκλοφορίας, βάσει περιβαλλοντικής επιβάρυνσης κινητήρα. Όμως μετά το καλοκαίρι η χώρα είχε μπει σε προεκλογική περίοδο. Οι πρόωρες εκλογές διεξήχθησαν στις 4 Οκτωβρίου και έφεραν το ΠΑΣΟΚ στην εξουσία. Στις αρχές Νοεμβρίου ο νέος υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε το τέλος του μέτρου της απόσυρσης, λέγοντας πως δεν είχε κανένα περιβαλλοντικό όφελος (!), δεν βελτίωνε την ελληνική οικονομία καθώς δεν υπήρχε εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία και επιβάρυνε σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό. Όσοι είχαν ήδη αποσύρει τα αυτοκίνητα τους θα αποζημιώνονταν κανονικά σύμφωνα με το προηγούμενο καθεστώς. Υπήρξε επίσης αναπροσαρμογή στα τέλη κυκλοφορίας που είχε ορίσει η Ν.Δ με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (16/9/2009), με ελαφρύνσεις στα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και επιπλέον επιβάρυνση στα αντίστοιχα μεγαλύτερου κυβισμού. Επιπρόσθετα η νέα ηγεσία του υπουργείου Περιβαλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προχώρησε στην κατάργηση του "Πράσινου Δακτυλίου" για την Αθήνα, που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, με ισχύ από 1η Σεπτεμβρίου 2011. Το διάστημα Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα, ενώ σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2008 υπήρξε πτώση -36.5% και -40.4% αντίστοιχα. Η εικόνα βελτιώθηκε αισθητά τον Νοέμβριο, πιθανόν λόγω της αύξησης στην χρήση του δικαιώματος για αγορά νέου αυτοκινήτου με το επιπλέον όφελος. 




H Toyota κέρδισε την πρωτιά στις πωλήσεις του έτους, με συνολικά 21.007 μονάδες και ποσοστό 9.5%. Στην δεύτερη θέση τερμάτισε η Volkswagen με 18.745 μονάδες και ποσοστό 8.5%, ενώ η Opel ήρθε τρίτη με 17.245 μονάδες και ποσοστό 7.8%. Να σημειωθεί ότι η πρώτη τριάδα παρέμεινε ίδια σε σχέση με το 2008, όμως είναι εύλογο ότι και οι τρεις εταιρείες είχαν απώλειες (αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα). Παρά το όχι ιδιαίτερα ευνοϊκό περιβάλλον, η Ford είχε σημαντικά περιορισμένες απώλειες σε επίπεδο πωλήσεων, όμως πέτυχε να αυξήσει το μερίδιό της στο 7.1% από 5.9% την προηγούμενη χρονιά. Επιπλέον κέρδισε μια θέση στην κατάταξη και ήρθε τέταρτη, με 15.572 μονάδες έναντι 15.752 το 2008 (-1.1%). Η επίδοση αυτή ήταν αποτέλεσμα της μεγάλης επιτυχίας που είχε η νέα γενιά Ford Fiesta, που κέρδισε τον τίτλο του best seller της χρονιάς με 7.534 πωλήσεις. Η Suzuki περιόρισε τις απώλειες της στο -6.9% και ήρθε στην πέμπτη θέση με 12.731 μονάδες και το ποσοστό της αυξημένο στο 5.8% από 5.1% την προηγούμενη χρονιά. Να σημειωθεί πως η ιαπωνική εταιρεία είχε βρεθεί το 2008 στην έβδομη θέση, όμως η άνοδός της στην κατάταξη του 2009 οφείλεται κυρίως στην σημαντική υποχώρηση των Hyundai και Fiat. H κορεάτικη φίρμα βρέθηκε στην έκτη θέση (από τέταρτη) με 12.069 μονάδες έναντι 18.610 (-35.1%) και το ποσοστό της μειωμένο στο 5.5% από 7.0% που ήταν το 2008. Στην έβδομη θέση βρέθηκε η Nissan, που επίσης ευνοήθηκε από την πτώση της Fiat και κέρδισε μια θέση στην γενική κατάταξη με 11.849 μονάδες (+0.5%) και ποσοστό 5.4% από 4.4% το προηγούμενο έτος. 

Η ιταλική εταιρεία είχε βρεθεί στην πέμπτη θέση το 2008, όμως η Fiat είχε απώλειες -20.7% στις πωλήσεις της το 2009 αν και το ποσοστό της μειώθηκε ελαφρώς, στο 5.0% από 5.2%. Κόντρα στο αρνητικό οικονομικό κλίμα της εποχής, η Mercedes είχε οφέλη, οριακά σε επίπεδο πωλήσεων (+0.1%) όμως το ποσοστό της αυξήθηκε σε 4.0% από 3.3% και βρέθηκε στην ένατη θέση από την 13η που κατείχε το 2008. Την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε η Skoda, διατηρώντας την θέση που κατείχε και το προηγούμενο έτος. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 8.786 μονάδες (-11.2%) και το ποσοστό της βελτιώθηκε σε 4.0% από 3.7%, ισοφαρίζοντας την Mercedes. Η κατηγορία των μικρομεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων (segment C) παρέμεινε και το 2009 η δημοφιλέστερη στην χώρα μας, με 62.386 μονάδες και ποσοστό 28.3%. Στην δεύτερη θέση των προτιμήσεων ήρθε η κατηγορία των supermini (segment B), με 55.894 μονάδες και ποσοστό 25.4%. Τα μεσαία οικογενειακά κατέκτησαν το 12.0% της ελληνικής αγοράς (segment D), με 26.418 μονάδες. Τα μικρά αυτοκίνητα πόλης ακολούθησαν σε μικρή απόσταση, με 24.403 μονάδες και ποσοστό 11.1% (segment A). Tα εκτός δρόμου SUV κάλυψαν το 9.6% της αγοράς με 21.128 μονάδες, ενώ η υποκατηγορία των εκτός δρόμου ATV κατέκτησε το 5.3% με 11.700 μονάδες (4Χ4 ATV & 4X4 SUV, σύνολο 32.838 μονάδες).

To 2009 σηματοδότησε το τέλος της ευμάρειας στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Μετά από μια δεκαετία που οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα, η οικονομική κρίση έφερε αναπόφευκτα πτώση στην ζήτηση. Ήταν η πρώτη φορά από το 1999 που υπήρξε αξιοσημείωτη υποχώρηση, αν και με απόλυτα κριτήρια οι ταξινομήσεις ήταν πλέον πιο κοντά στις πραγματικές δυνατότητες της χώρα μας, δηλαδή πιο "ρεαλιστικές" σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Δυστυχώς, η πτώση που σημειώθηκε το 2009 δεν αφορούσε τον "εξορθολογισμό" της αγοράς σε σταθερή βάση αλλά ήταν η αρχή της ελεύθερης πτώσης που ακολούθησε τα επόμενα χρόνια. Παρά το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ επανέφερε αργότερα το μέτρο της απόσυρσης, ήταν πλέον αδύνατη η τόνωση της αγοράς, που λειτουργούσε στα ασφυκτικά πλαίσια της μεγάλης κρίσης που βίωσε η χώρα μας μετά το 2009. 



 

 






B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ