Τρίτη 2 Ιουλίου 2024

Γαλλική αγορά αυτοκινήτου. Ο ξένος ανταγωνισμός δημιουργεί διάσπαση στο εγχώριο κατεστημένο. H μείωση στα ποσοστά των Γάλλων κατασκευαστών και η υποχώρηση της Citroen.

 



Eίναι φανερό ότι ο αυτοκινητιστικός χάρτης αλλάζει τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Η είσοδος των κινέζικων αυτοκινήτων στις ευρωπαϊκές αγορές είναι πλέον γεγονός, όμως μέχρι στιγμής η παρουσία τους δεν είναι καθοριστική στην διαμόρφωση της συνολικής εικόνας. Είναι όμως γεγονός ότι οι συσχετισμοί έχουν διαφοροποιηθεί αρκετά σε ορισμένες από τις μεγάλες "παραδοσιακές" αγορές της Ευρώπης, δηλαδή σε χώρες που ανέπτυξαν την δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Βρετανίας, που οι άλλοτε παντοδύναμες Ford και Vauxhall έχασαν το παιχνίδι μέσα στην έδρα τους, κάτι αδιανόητο μέχρι πρόσφατα. Στην Ιταλία η Fiat έχει υποστεί σημαντική υποχώρηση τα τελευταία χρόνια και το 2023 το μερίδιό της μειώθηκε στο 11.1% από 13.6% την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα, οι ανταγωνιστές της έχουν ανοδική πορεία (κυρίως οι Volkswagen και Toyota), με αποτέλεσμα η διαφορά τους από την κάποτε πανίσχυρη Fiat να έχει μειωθεί σημαντικά. 

Στην Γαλλία υπάρχουν επίσης σημαντικές ανακατατάξεις. Είναι εύλογο πως για πολλές δεκαετίες οι εγχώριοι κατασκευαστές κατείχαν τις πρώτες θέσεις σε πωλήσεις, χωρίς δυνατότητα αμφισβήτησης από τις ξένες εταιρείες. Την δεκαετία του '70 και του '80 το φαινόμενο της κυριαρχίας των γαλλικών αυτοκινήτων ήταν ιδιαίτερα έντονο, όπως ήταν αντίστοιχα για τα εγχώρια αυτοκίνητα σε όσες χώρες διέθεταν δική τους αυτοκινητοβιομηχανία. Τα πράγματα δεν άλλαξαν ουσιαστικά ούτε την δεκαετία του '90 ή του 2000. Ο κανόνας ήθελε την Renault στην κορυφή των προτιμήσεων, με υψηλά ποσοστά. Στην δεύτερη θέση ακολουθούσε η Peugeot, ενώ σταθερά τρίτη ερχόταν η Citroen. Κατά κανόνα, υπήρχε μια απόσταση "ασφαλείας" μεταξύ των τριών, που διατηρούσε αμετάβλητο το status quo στην γαλλική αγορά. Μετά το 2010 υπήρξε σταδιακή πτώση στις πωλήσεις της Renault, μειώνοντας την διαφορά από την Peugeot. To 2021 η Peugeot πέρασε μπροστά αλλάζοντας τις ισορροπίες, ενώ διατήρησε την θέση της στην κορυφή και το 2022. Πέρσι η Renault κέρδισε την πρωτιά, αλλά η μεταξύ τους διαφορά παρέμεινε σχετικά μικρή. Παρά το γεγονός ότι οι γαλλικές εταιρείες δεν κατάφεραν να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος που προκάλεσε η πανδημία το 2020, η πιο ευάλωτη από τις τρεις ήταν η Citroen. Το 2019 κατείχε την τρίτη θέση με ποσοστό 10.6% και 235.110 μονάδες, πετυχαίνοντας άνοδο +9.9%. Το 2020 κατέγραψε τις μεγαλύτερες απώλειες από τις γαλλικές εταιρείες (-30.8%) ενώ σταθεροποιήθηκε το 2021 με μόλις -0.5%, όταν οι Renault & Peugeot είχαν πτώση -14.5% και -5.3% αντίστοιχα. Όμως το 2022 έγινε η ανατροπή. Η Citroen κατέγραψε σημαντικές απώλειες (-19.8%) με τις πωλήσεις της στις 129.883 μονάδες και το ποσοστό της μειωμένο στο 8.5%. Αυτή την φορά η πτωτική πορεία ανάγκασε την Citroen να υποχωρήσει στην τέταρτη θέση της γενικής κατάταξης, γεγονός πρωτοφανές για τα γαλλικά δεδομένα! Είναι ευνόητο πως την τρίτη θέση κατέκτησε μια ξένη εταιρεία, η οποία δεν είναι άλλη από την Dacia! Η κατάκτηση της τρίτης θέσης ήταν αποτέλεσμα της θετικής πορείας που είχε μετά το 2020, κόντρα στις εγχώριες (και όχι μόνο) εταιρείες. Μπορεί η Dacia να ανήκει στον Όμιλο Renault, όμως δεν παύει να είναι μια φίρμα με προέλευση από την Ρουμανία, που έχει αναπτύξει έντονη δυναμική σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές. Η Dacia κέρδισε την τρίτη θέση με μικρή διαφορά (130.855 μονάδες έναντι 129.883 της Citroen), κατά συνέπεια η κατάσταση ήταν αναστρέψιμη. Όμως τα πράγματα έγιναν χειρότερα για την Citroen πέρσι. 


H Dacia είναι Νο 3 σε πωλήσεις στην Γαλλία από το 2022, παίρνοντας την θέση της Citroen.


To 2023 η Citroen συνέχισε να έχει αρνητικό πρόσημο, αν και η πτώση περιορίστηκε στο -3.0%. Αντίθετα, η Dacia είχε περαιτέρω άνοδο +19.5% και τερμάτισε στην τρίτη θέση, όμως αυτή την φορά σε απόσταση ασφαλείας από την γαλλική εταιρεία, με 156.390 μονάδες και 8.8% έναντι 125.923 και 7.1% της Citroen. Eίναι χαρακτηριστικό πως η Dacia διέθετε δύο μοντέλα στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων, με το Sandero το τρίτο δημοφιλέστερο στην Γαλλία. H παρουσία της Citroen περιορίστηκε σε ένα μόλις μοντέλο, το C3, που τερμάτισε στην τέταρτη θέση. Την χρονιά που διανύουμε τα πράγματα φαίνονται λιγότερο αισιόδοξα για την Citroen. Εκτός από το γεγονός ότι η Dacia έχει εδραιώσει την θέση της ως τρίτη δύναμη στην γαλλική αγορά, πλέον υπάρχουν ισχυρές πιέσεις από την Toyota. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, η Citroen βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 65.525 μονάδες και η Toyota ήρθε πέμπτη με 65.256 μονάδες. Το μικρό προβάδισμα οφείλεται στην καλή επίδοση της Citroen τον Ιούνιο, να σημειωθεί όμως πως τον Μάιο είχε μικρό προβάδισμα η ιαπωνική εταιρεία. Το ντέρμπι θα είναι δύσκολο να κερδιθεί για τους Γάλλους, αν κρίνουμε από τα δεδομένα. Στο πρώτο εξάμηνο η Citroen έχει απώλειες -1.6%, ενώ η Toyota είχε άνοδο +28.5%. Προφανώς η θέση της ενισχύεται από τα υβριδικά της μοντέλα, εφόσον στην γαλλική αγορά τα υβριδικά κατέχουν υψηλά ποσοστά. Το 2023 κάλυψαν το 33.5% (full hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid) και στο πεντάμηνο του έτους το ποσοστό τους αυξήθηκε στο 37.9% (29.8% χωρίς τα plug-in hybrid). 

Όμως η Citroen δεν έχει να ανησυχεί μόνο για την Toyota. Στην έκτη θέση βρίσκεται η Volkswagen με 59.401 μονάδες και ποσοστό 6.5% έναντι 7.1% της Toyota και 7.2% της Citroen. Η γερμανική εταιρεία είχε τερματίσει στην πέμπτη θέση το 2023, με άνοδο +23.6% και ποσοστό 6.8% έναντι 7.1% της Citroen. Την χρονιά που διανύουμε δεν έχει ανάλογη δυναμική, όμως τον Ιούνιο βελτίωσε σημαντικά την θέση της, περιορίζοντας τις απώλειες στο -0.7% από -5.3% που ήταν τον Μάιο. Κάτι που δείχνει πως τους επόμενους μήνες μπορεί να απειλήσει άμεσα τις Citroen & Toyota. Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι η "παραδοσιακά" τρίτη γαλλική δύναμη, έχει χάσει το παιχνίδι μέσα στην έδρα της. Αρχικά υποχώρησε στην τέταρτη θέση της κατάταξης, προς όφελος της Dacia. Πλέον δίνει μάχη για να διατηρήσει την παραμονή της εκεί, με πολλές πιθανότητες να υποχωρήσει κι'άλλο. H Renault παραμένει πάντα πρώτη, όμως το 2023 το ποσοστό της ανήλθε στο 15.7% με 277.914 μονάδες (+17.6%). Μια εικοσαετία πριν, το 2003, το ποσοστό της ήταν στο 27.2%. Ανάλογη εικόνα και για την Peugeot, που παραμένει σταθερά στην δεύτερη θέση. To 2023 κατέκτησε το 13.6% με 242.512 μονάδες (-1.7%), με το ποσοστό της σαφώς μειωμένο σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες. Είναι μάλλον απίθανο για τις δύο γαλλικές εταιρείες να απειληθεί η θέση τους στο ορατό μέλλον. Όμως οι ανακατατάξεις που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στις ευρωπαϊκές αγορές, δείχνουν πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά και (σχεδόν) τίποτα δεν είναι πλέον εξασφαλισμένο. 

Η είκονα στην γαλλική αγορά αυτοκινήτου στο πρώτο εξάμηνο του 2024, έχει ως εξής:









B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
Στοιχεία πωλήσεων: CCFA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου