Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

Ιταλία 2024. Τέλος στην παντοκρατορία της Fiat στην ιταλική αγορά αυτοκινήτου;

 


Τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε τις σημαντικές μεταβολές που εξελίσσονται στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές αυτοκινήτου. Δεν πρόκειται όμως μόνο για την μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, ούτε για την είσοδο νέων παικτών στο παιχνίδι, όπως η Tesla και οι κινέζικες φίρμες. Οι μεταβολές αυτές αφορούν στην ανατροπή του κατεστημένου στις "παραδοσιακές" αυτές αγορές.  Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Μ. Βρετανία, που η άλλοτε πανίσχυρη Ford έχασε την μάχη έναντι των ξένων κατασκευαστών. Στην Γαλλία το συμπαγές μέτωπο των εγχώριων κατασκευαστών έσπασε, με την Citroen εκτός της πρώτης τριάδας, ενώ οι Renault & Peugeot παρουσιάζουν υποχώρηση σε σχέση με το παρελθόν. Παρόμοια περίπτωση αποτελεί η Ισπανία, που η "εθνική" SEAT αλλά και κατασκευαστές όπως οι Renault & Ford, που έχτισαν ισχυρούς δεσμούς με τους Ισπανούς μέσω της εγχώριας παραγωγής οχημάτων μεταπολεμικά, παρουσιάζουν ύφεση απουσιάζοντας από την πρώτη τριάδα την περσινή χρονιά!  

Η Ιταλία διέθετε φυσικά και εκείνη ισχυρό εγχώριο κατεστημένο, που δεν ήταν άλλο από την Fiat. Σήμερα η ιταλική εταιρεία συνεχίζει να είναι πρώτη στην γειτονική μας χώρα, όμως το ποσοστό της έχει μειωθεί σημαντικά και είναι πλέον σαφώς εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό. Το 2023 το μερίδιό της υποχώρησε στο 11.1% από 13.6% και είχε μικρή πτώση στις πωλήσεις, με 174.580 μονάδες από 178.967 το 2022 (-2.45%) . Στην δεύτερη θέση ήρθε η Volkswagen που πέτυχε άνοδο +17.1% στις πωλήσεις της με 122.794 μονάδες και ποσοστό 7.8%. Η ιταλική εταιρεία διατήρησε μια απόσταση ασφαλείας, όμως η διαφορά από τον ανταγωνισμό είχε μειωθεί αισθητά. Την χρονιά που διανύουμε η Fiat έχει υποστεί περαιτέρω μείωση. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2024 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 119.674 μονάδες από 132.727 το ίδιο διάστημα πέρσι (-9.8%) και το ποσοστό της αγγίζει οριακά το 10.0% από 11.3%. Το χειρότερο είναι πως ο ανταγωνισμός έχει μειώσει σημαντικά την απόσταση με την Fiat. Στους εννέα πρώτους μήνες του έτους, η Toyota βρέθηκε στην δεύτερη θέση με 91.851 μονάδες (+28.4%) και ποσοστό 7.6% από 6.1% πέρσι. Η μεταξύ τους διαφορά είναι δηλαδή λιγότερο από 30.000 μονάδες, κάτι αδιανόητο μέχρι πριν λίγα χρόνια. Επιπλέον, η Volkswagen ήρθε στην τρίτη θέση με μικρή διαφορά από την ιαπωνική φίρμα, με 89.367 μονάδες και ποσοστό 7.4%. 

Μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν αναδεικνύει την αλλαγή στο status quo της ιταλικής αγοράς αυτοκινήτου. Πριν από είκοσι χρόνια, το 2004, η Fiat κατείχε ποσοστό 20.5% με τις πωλήσεις της στις 464.068 μονάδες. Η επίδοση αυτή ήταν μάλιστα μια από τις χαμηλότερες που πέτυχε η φίρμα στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Όμως η διαφορά που την χώριζε από την δεύτερη σε πωλήσεις εταιρεία ήταν συντριπτική. Στην δεύτερη θέση ήταν η Ford, με συνολικά 182.207 μονάδες και ποσοστό 8.0%. Μια δεκαετία πριν, το 2014, το ποσοστό της διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα με 20.55% και 279.642 μονάδες. Η πτώση σε απόλυτα νούμερα οφείλεται και στην συνολική υποχώρηση της ιταλικής αγοράς εκείνη την περίοδο. Η Volkswagen κατέκτησε την δεύτερη θέση με 110.309 μονάδες και ποσοστό 8.1%, κατά συνέπεια η Fiat συνέχισε να κυριαρχεί και τα επόμενα χρόνια αύξησε εκ νέου την διαφορά της από τον ανταγωνισμό. 



Το 2018 ξεκίνησε η έντονα πτωτική πορεία για την Fiat, με το ποσοστό της να υποχωρεί στο 16.9% από 20.2% την προηγούμενη χρονιά. Το ποσοστό της υπέστη επιπλέον πτώση το 2019, με 14.9% και τις πωλήσεις της στις 285.888 μονάδες (-11.6%) ενώ η αγορά παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά (1.91 εκατ. μονάδες). To 2020 η Ιταλία βίωσε έντονα τις συνέπειες της πανδημίας Covid-19, με αρνητικές συνέπειες στην αγορά αυτοκινήτου και κατά συνέπεια και στην Fiat. Το ποσοστό της βελτιώθηκε ελαφρώς εκείνη την χρονιά, με 15.3% έναντι 9.3% της Volkswagen που ήρθε στην δεύτερη θέση. Η Fiat διατήρησε αμετάβλητο το ποσοστό της για το 2021, με αύξηση στις πωλήσεις της (+5.8%), όμως υπήρξε νέα σημαντική πτώση το 2022 που το ποσοστό της περιορίστηκε στο 13.6% και οι πωλήσεις της σημείωσαν πτώση -19.95%, στις 178.961 μονάδες. Φυσικά η Fiat συνεχίζει να βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό στο Panda, που αποτελεί το απόλυτο best seller στην Ιταλία. Το 2023 οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 102.625 μονάδες, ενώ διατηρεί την πρωτιά και το 2024 με 81.696 μονάδες στο πρώτο εννιάμηνο. Όμως αυτό δεν φαίνεται να είναι αρκετό ώστε να δώσει την απαραίτητη ώθηση, με αποτέλεσμα η γενική εικόνα να είναι αρνητική. Πλέον η Fiat είναι υποχρεωμένη να έρθει σοβαρά αντιμέτωπη με τον ανταγωνισμό εντός έδρας, για πρώτη φορά στην ιστορία της! Θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την πρόκληση ή θα χάσει την μάχη στο προσεχές μέλλον; 







B.A
  © Hellenic Motor History (2024)
   Στοιχεία πωλήσεων: UNRAE

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου