Το 2024 οδεύει προς το τέλος του και όλοι αναμένουμε με αισιοδοξία το νέο έτος. Όμως οι προκλήσεις που επιφυλάσσει το 2025 είναι πολλές και αυτό δεν εξαιρεί την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου. Ήδη την χρονιά που διανύουμε η αυτοκινητοβιομηχανία σε Ευρώπη και Ιαπωνία βρέθηκε αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα, με χαρακτηριστική την περίπτωση Volkswagen. Eπιπλέον, επισημοποιήθηκε η συνεργασία μεταξύ Honda, Nissan και Mitsubishi, με σκοπό οι τρεις εταιρείες να ενώσουν τις δυνάμεις τους έναντι της απειλής που δημιουργεί η κινέζικη αυτοκινητοβιομηχανία. Η παρουσία των Κινέζων στις διεθνείς αγορές μπορεί να μην είναι ακόμα έντονα αισθητή, όμως οι παραδοσιακοί κατασκευαστές από Ευρώπη και Ιαπωνία χάνουν έδαφος στην Κίνα, που αποτελεί την μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο. Οι κινέζικες εταιρείες έχουν κάνει εντυπωσιακά βήματα προόδου, κυρίως στον τομέα της ηλεκτροκίνησης αλλά και στην ποιοτική αναβάθμιση των αυτοκινήτων τους. Η άλλοτε παντοδύναμη Volkswagen έχασε την μάχη έναντι της BYD, κατέχοντας πλέον την δεύτερη θέση στην αγορά της Κίνας. H Toyota κατείχε την τρίτη θέση στο πρώτο ενδεκάμηνο του έτους με απώλειες -8.3% και δέχεται πιέσεις από την εγχώρια Geely που εμφανίζει έντονα ανοδικές τάσεις και κατέκτησε την τέταρτη θέση. Στο ίδιο διάστημα η Honda είχε πτώση -27.8% και βρέθηκε στην πέμπτη θέση ενώ η Nissan βρέθηκε μόλις στην 12η θέση με πτώση -8.9%.
Προβληματισμό στην Ευρώπη δημιουργεί και η μετάβαση στην ηλεκτοκίνηση, που το 2024 παρουσίασε επιβράδυνση. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου οι ταξινομήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν μειωμένες κατά 5.4% στην Ε.Ε. Αυτή η τάση πρέπει να αναστραφεί, με δεδομένο ότι οι νέοι κανονισμοί που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με τις εκμπομές CO2, δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Συγκεκριμένα, από το 2025 οι εκπομπές ρύπων θα πρέπει να είναι μειωμένες κατά 15% για τα επιβατικά αυτοκίνητα, στα 93.6 gr CO2/Km (με ισχύ έως το 2029). Εάν οι κατασκευαστές δεν επιτύχουν αυτόν το στόχο, θα κληθούν να πληρώσουν σημαντικά ποσά σε πρόστιμα. Όμως υπάρχουν προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν και στην χώρα μας. Το θέμα της ηλεκτροκίνησης απασχολεί έντονα και στην Ελλάδα, με δεδομένο ότι τα ποσοστά στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα ενώ υπάρχει πάντα το θέμα της ενίσχυσης των απαραίτητων υποδομών για την εξυπηρέτησή τους. Το 2024 οι τάσεις για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην χώρα μας ήταν ανοδικές (+31.4% στο ενδεκάμηνο), όμως η αύξηση παρουσίασε επιβράδυνση σε σχέση την επίδοση του 2023 έναντι του 2022, που είχαν πετύχει άνοδο +125.6%. Πάντως η αγορά των BEV βασίζεται στα οικονομικά κίνητρα της κυβέρνησης, μέσα από το πρόγραμμα "Kινούμαι Ηλεκτρικά 3" το οποίο λήγει στις 30 Απριλίου 2025. Το τι θα γίνει μετά από αυτή την ημερομηνία είναι άγνωστο, εφόσον η κυβέρνηση πρέπει να έχει εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια ώστε να συνεχίσει να επιδοτεί την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Όμως στην χώρα μας το βασικό θέμα δεν πρέπει να είναι τόσο τα ποσοστά αύξησης στην ηλεκτροκίνηση, όσο η κατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων. Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα η μέση ηλικία στα επιβατικά αυτοκίνητα έχει υπερβεί τα 16.5 χρόνια, με τον εγχώριο στόλο έναν από τους πιο γερασμένους στην Ευρώπη. Σε αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη και η κατάσταση των κυκλοφορούντων οχημάτων, που σε πολλές περιπτώσεις παρουσίαζει αρνητική εικόνα (ελλειπής συντήρηση κλπ). Αυτό είναι ένα θέμα που επιβάλλεται να απασχολήσει σοβαρά την κυβέρνηση το συντομότερο δυνατό. Η ανανέωση του στόλου είναι εύλογο πως θα έχει θετικό αντίκτυπο στο θέμα της οδικής ασφάλειας, εκτός από τα περιβαλλοντικά οφέλη που θα προσφέρει.
Ας ελπίσουμε οι προκλήσεις που -αναπόφευκτα- θα υπάρξουν την νέα χρόνια, να αντιμετωπιστούν με επιτυχία. Ευτυχισμένο το 2025!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου