Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2025

H παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη το πρώτο εξάμηνο του 2025. Οι κυριότεροι εξαγωγικοί προορισμοί και οι χώρες με τις περισσότερες εισαγωγές οχημάτων στην Ε.Ε

 


Συγκρατημένη αισιοδοξία υπάρχει για τις προοπτικές της οικονομίας στην Ε.Ε το 2025, με άνοδο 1.1% στο ΑΕΠ και τον πληθωρισμό στο 2.3% και πρόβλεψη για περαιτέρω αποκλημάκωση στο 1.9% το 2026. Θετικό προβλέπεται να είναι το κλίμα και στον τομέα της εργασίας με τα ποσοστά ανεργίας σε χαμηλά επίπεδα. Ανάμικτη ήταν η εικόνα στην αγορά αυτοκινήτου διεθνώς τους πρώτους έξι μήνες του 2025. Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο είχαν άνοδο 5% με 37.4 εκατομμύρια μονάδες. Στην Κίνα σημειώθηκε αύξηση 12% και στην Β. Αμερική υπήρξε άνοδο 2.5%, αν και υπάρχει προβληματισμός για πτώση στην ζήτηση νέων αυτοκινήτων το επόμενο διάστημα. Οι τάσεις ήταν ελαφρώς πτωτικές στην Ε.Ε, με τις ταξινομήσεις στο -1.9%. Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων ανήλθε σε 37.7 εκατομμύρια μονάδες (+3.5%). Η Ασία κυριάρχησε με το 60.1% της συνολικής παραγωγής, ενώ η Ε.Ε κάλυψε ποσοστό 15.9%. Παρά τις προκλήσεις, η ζήτηση διατηρήθηκε έντονη για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε διεθνές επίπεδο και πάνω από το ένα τρίτο των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε εκτός Ε.Ε.  Η Μεγάλη Βρετανία, οι Η.Π.Α και η Τουρκία παρέμειναν οι κορυφαίοι προορισμοί, όμως στην Κίνα συνεχίστηκε η πτωτική πορεία λόγω του έντονου εγχώριου ανταγωνισμού. Οι εξαγωγές της Ε.Ε στην Κίνα είχαν σημαντική υποχώρηση (-42.8%) ενώ οι εισαγωγές από Κίνα είχαν ανοδική πορεία (+36.2%). 

Το τοπίο στην παραγωγή αυτοκινήτων εντός της Ε.Ε παρέμεινε έντονα συγκεντρωτικό. Το 20% των πωλήσεων αφορούσε αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην Γερμανία και ακολούθησε η Ισπανία, η Τσεχία, η Γαλλία και η Σλοβακία. Συνολικά, οι κατασκευαστές με βάση την Ε.Ε κάλυψαν το 74% της αγοράς. Eν τω μεταξύ τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Κίνα αντιστοιχούσαν στο 6% των πωλήσεων στην Ε.Ε. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 η παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε ανήλθε σε 5.971.493 μονάδες έναντι 6.145.075 το ίδιο διάστημα του 2024 (-2.8%). Μεταξύ των χωρών της Ε.Ε το 35.2% της παραγωγής προήλθε από την Γερμανία, με συνολικά 2.100.757 αυτοκίνητα (+4.4%). Στην δεύτερη θέση ήρθε η Ισπανία με 934.414 μονάδες (12.0%) και ποσοστό 15.6%, ενώ τρίτη ήταν η Τσεχία με 732.633 μονάδες (-5.3%) και ποσοστό 12.3%. Κατά συνέπεια, αυτές οι τρεις χώρες κάλυψαν το 63.1% της συνολικής παραγωγής αυτοκινήτων στην Ε.Ε. Ανεξάρτητα από το δύσκολο διεθνές περιβάλλον και τις εμπορικές περιπέτειες των προηγούμενων μηνών, η ζήτηση για ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε τρίτες χώρες παρέμεινε υψηλή. Η Μ. Βρετανία παρέμεινε η μεγαλύτερη αγορά εκτός ένωσης, όμως οι Η.Π.Α ήταν η σημαντικότερη αγορά εκτός Ευρώπης. 



Στους έξι πρώτους μήνες του 2025, τόσο οι εισαγωγές όσο και οι εξαγωγές είχαν απώλειες -3.3%  σε αξία, με €35.2 δισ. και €78.2 δισ. αντίστοιχα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει ελαφρώς το εμπορικό πλεόνασμα για την Ε.Ε στα €43 δισ. Σε επίπεδο όγκου υπήρξε απόκλιση, με τις εισαγωγές αυξημένες στο 1.746.983 μονάδες από 1.687.628 στο πρώτο εξάμηνο πέρσι (+3.5%) και τις εξαγωγές μειωμένες σε 2.295.142 μονάδες από 2.428.192 πέρσι (-5.5%). Στα επιβατικά αυτοκίνητα η M. Βρετανία απορρόφησε το μεγαλύτερο ποσοστό των εξαγωγών της Ε.Ε (28.6%), με 656.445 μονάδες (+8.1%) συνολικής αξίας €18.5 δισ. Στις Η.Π.Α οι εξαγωγές ήταν μειωμένες κατά 13.6%, στα €17.3 δισ. σποτελώντας τον δεύτερο σημαντικότερο προορισμό σε επίπεδο αξίας, όμως σε απόλυτα νούμερα ήταν στην τρίτη θέση με 351.264 μονάδες (-8.9%) και κάλυψαν ποσοστό 15.3% των εξαγωγών. Οι εξαγωγές στην Τουρκία ανήλθαν σε 354.165 μονάδες (+15.9%) με ποσοστό 15.4%, όμως σε αξία τερμάτισε στην τρίτη θέση με €7.8 δισ. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω οι εξαγωγές στην Κίνα είχαν έντονη πτώση και στους πρώτους έξι μήνες του έτους ανήλθαν σε 92.468 μονάδες (-42.8%), αξίας €5.1 δισ. από σχεδόν €8.8 δισ. πέρσι (-42.2%). Oι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βασίζονται βέβαια κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στην εγχώρια παραγωγή των μοντέλων τους για την κινέζικη αγορά. 

Αντίθετα, οι Κινέζοι είναι για την ώρα εξαρτημένοι από τις εξαγωγές, κάτι που πρόκειται να αλλάξει στο προσεχές μέλλον. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 η Κινα ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στην Ε.Ε, με συνολικά 465.000 μονάδες (+36.2%) και ποσοστό 26.6% επί του συνόλου των εισαγωγών. Μικρή βελτίωση υπήρξε σε όρους αξίας, με €6.2 δισ. έναντι €6.0 δισ. πέρσι (+3.7%). Το 16.8% των εισαγωγών προήλθε από την Τουρκία, με 293.852 μονάδες (+17.9%) και την αξία στα €5.1 δισ. Πάντως σε επίπεδο αξίας η Τουρκία ήταν τέταρτη στην κατάταξη. Στην δεύτερη θέση ήταν η Ιαπωνία με εισαγωγές ύψους €5.4 δισ., ενώ σε απόλυτα νούμερα τερμάτισε στην τρίτη θέση με ποσοστό 12.6% και 220.735 μονάδες (-19.2%). Η Βρετανία κατέκτησε την τρίτη θέση από άποψη αξίας και προηγήθηκε ελάχιστα της Τουρκίας, με €5.12 δισ (-5.4%). Όμως έμεινε εκτός της πρώτης πεντάδας από άποψη όγκου. Αύξηση σε όλα τα επίπεδα κατέγραψε η Ν. Κορέα, που ήταν τέταρτη σε εισαγωγές με ποσοστό 11.3% και 196.809 μονάδες (+10.1%), πέμπτη από άποψη αξίας με €4.5 δισ (+11.5%). 








B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
Πηγή: ACEA


 


Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2025

Ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, Iανουάριος-Αύγουστος 2025. Θερινή αντεπίθεση της Toyota με κατάληψη της κορυφής. Οριακή πτώση στις πωλήσεις LCV.

 


To 2025 ξεκίνησε με έντονη υποχώρηση για την ελληνική αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (-18.1% τον Ιανουάριο, -18.5% στο πρώτο δίμηνο), που όμως περιορίστηκε σημαντικά στο πρώτο τετράμηνο (-3.6%) μετά την ανοδική πορεία της αγοράς τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Τον Μάιο οι πωλήσεις στα LCV είχαν περαιτέρω άνοδο +37.1%, με αποτέλεσμα να αντιστραφεί το κλίμα και να υπάρξει θετικό πρόσημο στο πρώτο πεντάμηνο (+3.6%). Όμως τον Ιούνιο το αρνητικό κλίμα επέστρεψε και υπήρξε σημαντική πτώση, με 1.084 μονάδες από 1.375 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι (-21.2%). Κατά συνέπεια, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 τα LCV είχαν συνολικές απώλειες -2.8%, με 5.152 μονάδες έναντι 5.303 πέρσι. Η θετική εικόνα που υπήρξε τον Ιούλιο περιόρισε τις απώλειες στο -0.4%, εφόσον οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 1.069 μονάδες από 943 μονάδες τον αντίστοιχο μήνα του 2024 (+13.4%). Υποχώρηση σε σχέση με πέρσι υπήρξε τον Αύγουστο, με 740 μονάδες έναντι 770 (-3.9%), οπότε στο πρώτο οκτάμηνο του έτους το πρόσημο παρέμεινε συγκρατημένα αρνητικό. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου οι ταξινοήσεις στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα ανήλθαν σε συνολικά 6.961 μονάδες από 7.016 μονάδες πέρσι (-0.8%). Κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η Ford ήταν στην κορυφή και η Toyota ακολουθούσε στην δεύτερη θέση. Τον Ιούνιο η ιαπωνική εταιρεία είχε μειώσει αισθητά την μεταξύ τους διαφορά. Όμως η Toyota πέτυχε μια εξαιρετική επίδοση τον Ιούλιο και ήρθε στην πρώτη θέση με 382 μονάδες και ποσοστό 35.7%. Αντίθετα, η Ford έδειξε να χάνει μέρος από την δυναμική της, με 198 μονάδες και ποσοστό 18.3%. Αυτό είχε σαν συνέπεια να χάσει την πρώτη θέση στην γενική κατάταξη, προς όφελος της Toyota. Τον Αύγουστο οι συσχετισμοί δεν άλλαξαν. Η ιαπωνική φίρμα ήρθε ξανά πρώτη με ποσοστό 30.4% και 225 μονάδες, ενώ το ποσοστό της Ford υποχώρησε στο 13.5% με 100 μονάδες. Αυτή η εξέλιξη ενίσχυσε περαιτέρω την παρουσία της Toyota στην κορυφή και στους οκτώ πρώτους μήνες του έτους οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 1.919 μονάδες με ποσοστό 27.6%, από 1.828 μονάδες και ποσοστό 26.1% πέρσι. H Ford τερμάτισε στην δεύτερη θέση με ποσοστό 23.2% και συνολικά 1.618 μονάδες. Πάντως η εικόνα της ήταν σημαντικά ενισχυμένη συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, που κατείχε ποσοστό 18.2% με 1.279 μονάδες. Aυτές οι δύο εταιρείες κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά LCV, εφόσον διατηρούν σαφές προβάδισμα έναντι των υπόλοιπων κατασκευαστών. Στην τρίτη θέση του οκταμήνου βρέθηκε η Fiat με ποσοστό 9.9% και 687 πωλήσεις (+22.0%), έχοντας βελτιώσει την παρουσία της σε σχέση με πέρσι που ήταν στην πέμπτη θέση με ποσοστό 8.0%. Ανοδικά κινήθηκε και η Peugeot, που ήρθε στην τέταρτη θέση με ποσοστό 8.1% και 564 πωλήσεις (+13.0%), ενώ πέρσι ήταν έκτη με ποσοστό 7.1%. Σχετικά στάσιμη λοιπόν παρέμεινε η αγορά στα ελαφρά επαγγελματικά στο πρώτο οκτάμηνο του 2025. Η Toyota κατέλαβε την κορυφή από την Ford τον Ιούλιο, όμως είναι νωρίς να κρίνουμε αν θα παραμείνει εκεί ως το τέλος της χρονιάς. Να σημειωθεί ότι το 2024 η Ford έκανε την ανατροπή μόλις τον τελευταίο μήνα του έτους, κερδίζοντας την πρωτιά από την Toyota που διατηρούσε σημαντικό προβάδισμα έως το καλοκαίρι. 






B.A
 © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2025

Τα δημοφιλέστερα μοντέλα στην Ελλάδα κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2025. Μάχη μεταξύ Γαλλίας-Ιαπωνίας και Stellantis εναντίον Toyota για την κορυφή.

 


Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025 η ελληνική αγορά αυτοκινήτου κινήθηκε περίπου στα ίδια επίπεδα με πέρσι. Η Toyota έχει εξασφαλίσει την πρώτη θέση από τις αρχές του έτους, εφόσον προηγείται με διαφορά από τον ανταγωνισμό. Το 2024 η ιαπωνική εταιρεία είχε βρεθεί στην κορυφή με ποσοστό 17.2% ενώ το Toyota Yaris Cross ήταν το best seller της χρονιάς. Ήταν η πρώτη φορά που ένα SUV μοντέλο κατέκτησε την πρώτη θέση στην εγχώρια αγορά, όμως στην δεύτερη θέση τερμάτισε ακόμα ένα μοντέλο με τα σήματα της Toyota, το κλασικό supermini Yaris. Kαι τα δύο μοντέλα κέρδισαν με άνεση τις υψηλότερες θέσεις στην γενική κατάταξη, έχοντας σαφές προβάδισμα από τα ανταγωνιστικά μοντέλα. Στους οκτώ πρώτους μήνες του 2025 τα πράγματα έχουν εξελιχθεί διαφορετικά. Το Peugeot 2008 ανέπτυξε δυναμική και βρέθηκε στην πρώτη θέση των πωλήσεων τον Φεβρουάριο, την οποία διατήρησε στο σύνολο του οκταμήνου. Το γαλλικό SUV είχε βρεθεί στην τρίτη θέση το 2024, με 4.984 μονάδες για όλο το έτος. Στο πρώτο οκτάμηνο φέτος οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 4.830 μονάδες, όμως τον Αύγουστο έπαψε να διαθέτει το σχετικά άνετο προβάδισμα που είχε ως τότε. Αυτό οφείλεται στην πολύ καλή επίδοση του Toyota Yaris Cross τους δύο τελευταίους μήνες, που το έφεραν στην πρώτη θέση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Το Peugeot 2008 ήταν σταθερά δεύτερο σε αυτό το διάστημα, όμως η επίδοση του Αυγούστου ήταν αρκετά υποτονική έναντι του ιαπωνικού μοντέλου, με αποτέλεσμα να μειωθεί αισθητά η μεταξύ τους διαφορά. Όμως το "γκάζι" που πάτησε το Yaris Cross κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, εξασφάλισε σημαντική διαφορά από το νέο Citroen C3 με το οποίο έδινε μάχη το προηγούμενο διάστημα. Να σημειωθεί ότι μικρό Citroen κατέκτησε την δεύτερη θέση στην γενική κατάταξη τον Μάρτιο, την οποία διατήρησε τον Απρίλιο με προβάδισμα μόλις... μιας μονάδας από το Yaris Cross! Τον Μάιο το ιαπωνικό SUV βρέθηκε στην δεύτερη θέση, που το Citroen κατέλαβε εκ νέου τον Ιούνιο. Τον Ιούλιο η Toyota ανάγκασε το Citroen C3 να υποχωρήσει στην τέταρτη θέση, εφόσον τα Yaris Cross και Yaris πήραν προβάδισμα (2η & 3η θέση αντίστοιχα). Το περσινό best seller ξέφυγε αρκετά μπροστά τον Αύγουστο, όμως το Citroen C3 πήρε την ρεβάνς από το Yaris και επανήλθε στην τρίτη θέση αλλά η μεταξύ τους διαφορά παρέμεινε μικρή. Η εξέλιξη στην μάχη των πωλήσεων έχει διαμορφώσει έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των Γάλλων της Stellantis και της Toyota. Το Toyota Yaris Cross διεκδικεί πλέον με αξιώσεις την πρώτη θέση, ενώ είναι σίγουρο πως θα υπάρξει ντέρμπι για την διαμόρφωση της πρώτης τριάδας συνολικά. Σημαντική βελτίωση παρουσίασε μέσα στο καλοκαίρι το Suzuki Vitara, που βρέθηκε στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης τον Ιούλιο και την οποία διατήρησε στο σύνολο του οκταμήνου (κατείχε την ένατη θέση στο εξάμηνο). 


To Toyota Yaris Cross αντιμετώπισε με επιτυχία τον έντονο ανταγωνισμό από το Citroen C3 και πλέον το μοναδικό εμπόδιο για την κορυφή είναι το Peugeot 2008. 


Είναι ασφαλές να προβλέψουμε ότι, ανεξάρτητα από την έκβαση της μάχης, το best seller ελληνικής αγοράς για το 2025 θα είναι ξανά ένα SUV μοντέλο. Άλλωστε τα SUV ανεξαρτήτως κατηγορίας συνέχισαν την ανοδική τους πορεία στην ελληνική αγορά στο πρωτο οκτάμηνο του 2025, με συνολικά 61.928 μονάδες από 57.346 μονάδες πέρσι (+8.0%) και ποσοστό 61.9% από 58.3%. Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως στα πρώτα πέντε σε πωλήσεις μοντέλα, τα τέσσερα προέρχονται από την υπο-κατηγορία των B-SUV. Αν εξετάσουμε την πρώτη δεκάδα, την εικόνα συμπλήρωσαν τέσσερα supermini (Β segment) και δύο μίνι αυτοκίνητα πόλη (A segment). Η κατηγορία B είναι η δημοφιλέστερη στην Ελλάδα, με συνολικά 56.464 μονάδες στο πρώτο οκτάμηνο του έτους και ποσοστό 56.5%. Τα B-SUV κατέκτησαν ποσοστό 35.3% με 35.299 μονάδες και τα κλασικά hatchback ακολούθησαν με ποσοστό 21.1% και 21.165 μονάδες. Τα μικρομεσαία οικογενειακά ήρθαν στην δεύτερη θέση (C segment), με συνολικά 24.140 μονάδες και ποσοστό 24.1%. Εδώ υπήρξε κυριαρχία των C-SUV με 17.7% και 17.688 μονάδες, ενώ τα κλασικά μικρομεσαία αρκέστηκαν στο 6.4% με 6.452 μονάδες. Πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της κατηγορίας ήταν το Toyota C-HR με 2.242 μονάδες (11ο γενικής). Στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα μίνι του A segment με 10.012 μονάδες και ποσοστό 10.0%. Δύο μοντέλα κυριαρχούν σε αυτή την κατηγορία, που πλέον έχει σημαντικά λιγότερους εκπροσώπους σε σχέση με μερικά χρόνια πρίν. Πρόκειται για το Kia Picanto, που τερμάτισε στην έβδομη θέση της γενικής κατάταξης με 2.747 μονάδες και για το Fiat Panda, που τερμάτισε στην όγδοη θέση με συνολικά 2.711 μονάδες στο οκτάμηνο. Το ιταλικό μοντέλο μείωσε την διαφορά μόλις τον Αύγουστο, παραμένοντας ιδιαίτερα ανταγωνιστικό παρά τα χρόνια του. Μόνο δύο ακόμα μοντέλα έχουν αξιόλογη παρουσία στην μίνι κατηγορία, τα Toyota Aygo X (1.943) και Hyundai i10 (1.704). Συνολικά 6.813 ταξινομήσεις και ποσοστό 6.8% για τα μεσαία οικογενειακά στο D segment, με καθαρή επικράτηση των D-SUV που κατέκτησαν ποσοστό 5.8% έναντι 1.0% των κλασικών μεσαίων προτάσεων. Πρώτο μοντέλο στην κατηγορία το BMW X2 με 701 μονάδες. 
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα βελτίωσαν το ποσοστό τους στο 5.3% από 4.8% που κατείχαν στο πρώτο οκτάμηνο του 2024, με συνολικά 5.304 μονάδες. To C segment προηγήθηκε εδώ, με 1.629 μονάδες ή το 30.7% στα BEV. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει άλλωστε και το πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο της ελληνικής αγοράς, το BYD Dolphin με 502 μονάδες. Σε μικρή απόσταση ακολούθησε το D segment με 1.568 μονάδες και ποσοστό 29.6% στα BEV. Πρώτο σε πωλήσεις της μεσαίας κατηγορίας τερμάτισε το Tesla Model Y με συνολικά 383 μονάδες, ενώ δεύτερο ήταν το Tesla Model 3 με 319 μονάδες. Τo B segment κάλυψε το 25.7% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με 1.365 μονάδες και δημοφιλέστερο μοντέλο το Volvo EX30 με 332 μονάδες. 





Το BYD Dolphin ήταν το best seller αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στην χώρα μας στο πρώτο οκτάμηνο του 2025. 









B.A
 © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 


Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025

Ελλάδα Αύγουστος & πρώτο οκτάμηνο 2025. Στάσιμη η αγορά αυτοκινήτου, με μικρή άνοδο στο έτος. Στην κορυφή του μήνα το Toyota Yaris Cross, που απειλεί την πρωτιά του Peugeot 2008.

 


Στα ίδια επίπεδα με πέρσι κινήθηκε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Αύγουστο, με 8.191 μονάδες έναντι 8.149 μονάδες τον ίδιο μήνα του 2024 (+0.5%). Επιβράδυνση υπήρξε στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα τον Αύγουστο, με το ποσοστό τους μειωμένο στο 5.2% από 6.3% πέρσι και 428 μονάδες έναντι 514 (-16.7%). Αισθητά βελτιώμενη ήταν η εικόνα στα plug-in υβριδικά, με 813 μονάδες από 484 μονάδες πέρσι (+68.0%) και ποσοστό 9.9% από 5.9%. Στην πρώτη θέση του μήνα βρέθηκε η Toyota με 1.274 μονάδες (-32.3%) και ποσοστό 15.6%, επίδοση που απείχε σημαντικά από το εντυπωσιακό 23.1% και τις 1.882 μονάδες του περσινού Αυγούστου. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε η Citroen με ποσοστό 7.5% και 617 μονάδες (+207.0%), ενώ πέρσι είχε μια υποτονική παρουσία και είχε βρεθεί στην 14η θέση της κατάταξης. Με μικρή διαφορά και το ίδιο ποσοστό, η Hyundai ήρθε τρίτη με 614 μονάδες (+3.4%) ενώ πέρσι είχε βρεθεί στην τέταρτη θέση με 594 μονάδες και ποσοστό 7.3%. Την χαμηλότερη επίδοση του έτους έως τώρα σημείωσε η Peugeot, που βρέθηκε στην τέταρτη θέση του Αυγούστου με 501 μονάδες (-16.2%) και ποσοστό 6.1%. Ανοδική πορεία είχε η BMW, που συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα με 460 μονάδες (+64.3%) και ποσοστό 5.6%. Η γερμανική εταιρεία είχε βρεθεί στην έβδομη θέση πέρσι με 280 μονάδες και ποσοστό 3.4%. Το Toyota Yaris Cross κατέκτησε την κορυφή των πωλήσεων τον Αύγουστο, με 649 μονάδες. 


H Smart είχε έξι ταξινομήσεις τον Αύγουστο και από πέντε ταξινομήσεις οι DFSK και Subaru. Ακολούθησαν οι Mitsubishi και Lynk & Co με τρεις ταξινομήσεις η κάθε μια. Η Moke διέθεσε δύο μονάδες και από μία μονάδα οι Lotus, Maserati και Nio. 


Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, οι πωλήσεις στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν σε συνολικά 99.959 μονάδες από 98.374 μονάδες το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (+1.6%). Κατά συνέπεια το μικρό προβάδισμα που κατέκτησε η αγορά τον προηγούμενο μήνα παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Ανοδικά κινήθηκαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως δεν ανέπτυξαν έντονη δυναμική. Το ποσοστό τους βελτιώθηκε στο 5.3% από 4.8% που κατείχαν πέρσι, με συνολικά 5.304 μονάδες έναντι 4.737 (+12.0%). Καλύτερα εξελίχθηκαν τα πράγματα στα plug-in υβριδικά, με ποσοστό 6.8% από 5.4% στο οκτάμηνο του 2024, με συνολικά 6.796 μονάδες έναντι 5.329 (+27.5%). Τα υβριδικά (HEV) κυριάρχησαν με ποσοστό 51.2% από 48.4% πέρσι. Πτωτική πορεία κατέγραψαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά και το ποσοστό τους από τις αρχές του έτους υποχώρησε στο 25.6% από 32.5% που κατείχαν πέρσι. Το BYD Dolphin ήταν το πρώτο σε πωλήσεις BEV μοντέλο στην χώρα μας, με συνολικά 502 μονάδες στο οκτάμηνο του 2025. Σε επίπεδο κατασκευαστών, η Toyota προηγήθηκε με ποσοστό 15.1% από 17.5% πέρσι και συνολικά 15.091 μονάδες έναντι 17.250 (-12.5%). Η Peugeot βρέθηκε στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης, με 8.503 μονάδες από 7.962 πέρσι (+6.8%) και ποσοστό 8.5% από 8.1%. Στην τρίτη θέση του οκταμήνου τερμάτισε η Hyundai, με 7.290 μονάδες από 6.788 πέρσι (+7.4%) και ποσοστό 7.3% από 6.9%. Σημαντικές απώλειες είχε η Suzuki, που ήρθε στην τέταρτη θέση με 6.482 μονάδες (-19.9%) και ποσοστό 6.5%. Να σημειωθεί πως στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 η Suzuki κατείχε την δεύτερη θέση με ποσοστό 8.2%. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Opel, που είδε βελτίωση με 5.602 μονάδες (+11.3%) και ποσοστό 5.6% από 5.1% πέρσι. Ανοδικά κινήθηκε και η BMW που κατέκτησε την έκτη θέση με 4.965 μονάδες (+23.5%) και ποσοστό 5.0% από 4.1% πέρσι. Η καλή επίδοση που πέτυχε τον Αύγουστο η Citroen είχε ως αποτέλεσμα την ανακατάταξη στην πρώτη δεκάδα, με την γαλλική φίρμα στην έβδομη θέση από όγδοη που ήταν στο επτάμηνο του έτους. Η Citroen όχι μόνο κέρδισε μια θέση, αλλά βρέθηκε σε απόσταση αναπνοής πίσω από την BMW με συνολικά 4.936 μονάδες και ποσοστό 4.9%. Η εξέλιξη αυτή ήταν εις βάρος της Kia, που επιπλέον είχε μια εξαιρετικά χαμηλή επίδοση τον Αύγουστο. Πάντως η συνολική εικόνα για την κορεάτικη φίρμα ήταν βελτιωμένη συγκριτικά με πέρσι, τερματίζοντας όγδοη με 4.539 μονάδες (+29.9%) και ποσοστό 4.5% από 3.6%. Η Volkswagen παρέμεινε στην ένατη θέση με 4.490 μονάδες (+6.2%) και ποσοστό 4.5%. Σημαντική άνοδο πέτυχε η Dacia, που κατέκτησε την δέκατη θέση με 3.412 μονάδες (+94.7%) και ποσοστό 3.4%. Στους πρώτους οκτώ μήνες του 2024 η ρουμάνικη φίρμα ήταν στην δέκατη όγδοη θέση με ποσοστό 1.8% και 1.752 μονάδες. Πάντως η απόσταση που την χωρίζει από την MG δεν είναι μεγάλη, εφόσον η κινέζικη εταιρεία βρέθηκε στην ενδέκατη θέση με 3.330 μονάδες και ποσοστό 3.3%, που σημαίνει ότι δεν αποκλείεται να υπάρξει ντέρμπι μεταξύ τους το επόμενο διάστημα. Επιπλέον, δεν αποκλείεται να ενισχυθεί τους επόμενους μήνες η θέση της Fiat, μετά την έλευση του νέου Grande Panda στην ελληνική αγορά. Η ιταλική φίρμα βρέθηκε στην δωδέκατη θέση του οκταμήνου με 3.083 μονάδες (-30.4%) και ποσοστό 3.1%, ενώ το ίδιο διάστημα πέρσι κατείχε την έβδομη θέση με 4.432 μονάδες και ποσοστό 4.5%. Το Peugeot 2008 διατήρησε τον τίτλο του best seller, με συνολικά 4.830 μονάδες στο πρώτο οκτάμηνο του 2025. Όμως οι υψηλές πωλήσεις του Αυγούστου για το Toyota Yaris Cross μείωσαν την απόσταση που το χωρίζει από το γαλλικό SUV, με 4.733 μονάδες. Κατά συνέπεια, το Peugeot 2008 έπαψε να διατηρεί το άνετο προβάδισμα που είχε τους προηγούμενους μήνες και πλέον η κατάκτηση της κορυφής θα εξελιχθεί σε αγώνα δρόμου. Την τρίτη θέση κατέκτησε το νέο Citroen C3 με 3.949 μονάδες. 


To Peugeot 2008 ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς στους οκτώ πρώτους μήνες του 2025. 



Μηδενικό ποσοστό είχαν στους οκτώ πρώτους μήνες του 2025 οι εξής εταιρείες: Geely με 39 μονάδες, Moke με 29 μονάδες, Jaguar με 21 μονάδες, Maserati με 10 μονάδες, Bentley και Xpeng με 7 μονάδες έκαστη, Lotus με 6 μονάδες, Lamborghini με 5 μονάδες, ενώ οι Abarth, Seres, Voyah και Dongfeng είχαν από 4 πωλήσεις η κάθε μία. Η Keraboss διέθεσε συνολικά τρία αυτοκίνητα στο οκτάμηνο, η Nio δύο αυτοκίνητα και οι Ferrari, Rolls Royce, Capron και Ineos από ένα. 






B.A
 © Hellenic Motor History (2025)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 

Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025

Auto Moto '86. Η έκθεση αυτοκινήτου για πρώτη φορά στο Φάληρο. Οι πρεμιέρες νέων μοντέλων και τα 25 χρόνια της Νissan στην Ελλάδα.

 


Την δεκαετία του '80 η έκθεση Auto-Moto είχε καθιερωθεί ως η σημαντικότερη ελληνική διοργάνωση στον χώρο του αυτοκινήτου και της μοτοσυκλέτας. Παρά το γεγονός ότι δεν μπορούσε να συγκριθεί με αντίστοιχες διοργανώσεις στο εξωτερικό, έδινε την ευκαιρία σε χιλιάδες κόσμου να έρθει σε επαφή με τις τεχνολογικές εξελίξεις και μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο για το αυτοκίνητο στην χώρα μας. Επιπλέον οι επισκέπτες είχαν την δυνατότητα να ενημερωθούν από πρώτο χέρι για διάφορα προϊόντα και αξεσουάρ γύρω από το αυτοκίνητο (ελαστικά, λιπαντικά, συστήματα ασφαλείας, ραδιοκασετόφωνα, ανταλλακτικά κ.α). Το 1986 ήταν η 11η χρονιά του θεσμού και έγινε στο διάστημα από 9 έως 18 Μαΐου. Ήταν όμως η πρώτη φορά που η Auto-Moto φιλοξενήθηκε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, στο Ν. Φάληρο. Τα δύο προηγούμενα χρόνια είχε γίνει στο Εκθεσιακό Κέντρο Αθηνών, επί της Λεωφ. Κηφισίας 124. Η Auto-Moto επιχειρούσε να δώσει λίγη λάμψη στην ζοφερή εικόνα που επικρατούσε στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Ήδη στο πρώτο τρίμηνο του έτους ο μέσος όρος στις λιανικές τιμές είχε έντονα ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την επιπλέον επιβάρυνση για το επιβατικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης στην χώρα μας. Το 1985 τα κρατικά έσοδα από την φορολογία στα καινούργια αυτοκίνητα (αλλά και μεταχειρισμένα εισαγωγής) ανήλθαν σε 66.4 δισεκατομμύρια δραχμές, χωρίς να υπολογίζουμε τις εισπράξεις από τα τέλη κυκλοφορίας (23.1 δισ) και τον φόρο καυσίμων (10 δισ.)! Αυτό το ποσό αντιστοιχούσε στο 6.5% των συνολικών φορολογικών εσόδων του δημοσίου και στο 9.2% των έμμεσων φόρων. Η υποτίμηση της δραχμής τον Οκτώβριο του 1985 έκανε ακόμα χειρότερα τα πράγματα, αναγκάζοντας σε περαιτέρω άνοδο τις εργοστασικές τιμές των κατασκευαστών. 

Στους πέντε πρώτους μήνες του 1986, έως και τον Μάιο που έγινε η Auto-Moto, οι ταξινομήσεις στα καινούργια επιβατικά ήταν μειωμένες κατά 20.9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 1985. Η συγκυρία είχε ευνοήσει την Nissan λόγω της εγχώριας παραγωγής των οχημάτων της και βρέθηκε στην κορυφή με ποσοστό 19.4%, ενώ το προηγούμενο έτος ήταν στην δεύτερη θέση με ποσοστό 10.8%. Όμως η Nissan είχε και άλλη αφορμή να γιορτάζει στην Ελλάδα, εφόσον το 1986 συμπληρώθηκαν 25 χρόνια από την συνεργασία της ιαπωνικής φίρμας με την "Νικ. Ι. Θεοχαράκης" Α.Ε, που είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία το 1961. Κατά την διάρκεια της Auto-Moto έγινε ειδική εκδήλωση για τα 25 χρόνια Nissan στην Ελλάδα, παρουσία δημοσιογράφων του αυτοκινητιστικού Τύπου. Στο περίπτερο της εταιρείας υπήρχε το εντυπωσιακό πρωτότυπο Nissan MID-4, ένα σπορ διθέσιο με κίνηση στους τέσσερις τροχούς και κινητήρα V6 3 λίτρων, 24 βαλβίδων. Αργότερα το MID-4 παραχωρήθηκε από την ελληνική αντιπροσωπεία στο περιοδικό 4Τροχοί, για αποκλειστική δοκιμή σε ευρωπαϊκό έδαφος (τ. 190, Ιούλιος 1986). Πάντως η Nissan δεν περιορίστηκε εκεί αλλά παρουσίασε για πρώτη φορά στo ελληνικό κοινό το επαγγελματικό τετρακίνητο King Cab pickup. Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην χώρα μας, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι η Nissan πρωταγωνιστούσε εκείνη την εποχή στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. 


Nissan King Cab 4X4.


Εκπλήξεις είχαν και άλλοι κατασκευαστές που παρουσίασαν για πρώτη φορά τα νέα τους μοντέλα στην χώρα μας κατά την διάρκεια της 11ης Auto-Moto. Επίσημη πρεμιέρα έκανε το μικρομεσαίο οικογενειακό Peugeot 309,  με βασικό κινητήρα 1.118 cc (8 φορ. ίπποι) και δυνατότητα επιλογής στα 1.300 cc και 1.600 cc. Πρώτη παρουσίαση και για το Lada Samara, με σύγχρονη σχεδίαση, μπροστινή κίνηση, κινητήρα 1.300 cc και τρίθυρο αμάξωμα. Εκείνη την εποχή η σοβιετική φίρμα γνώριζε επιτυχία στην χώρα μας με το κλασικό τετράθυρο Lada 1200, που φυσικά δεν απουσίαζε από το περίπτερο της ελληνικής αντιπροσωπείας. Tο κοινό μπορούσε να δει και την station wagon εκδοχή του μοντέλου καθώς και το εκτός δρόμου Lada Niva. H Ford παρουσίασε στην χώρα μας το νέο Escort, που αποτελούσε ένα εκτενές facelift της προηγούμενης γενιάς και διέθετε εντελώς νέο εσωτερικό. Το όνομα Escort είχε διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία στην χώρα μας τα προηγούμενα χρόνια, όμως το 1986 η Ford βρισκόταν σε περίοδο ύφεσης. To ποσοστό της το πρώτο πεντάμηνο του έτους είχε υποχωρήσει στο 3.4% από 7.9% το ίδιο διάστημα του 1985. Πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα και για το μεγάλο Fiat Croma, που όμως είχε ακαδημαϊκό ενδιαφέρον στην εγχώρια αγορά λόγω υψηλού κόστους. Η ελληνική αντιπροσωπεία "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε είχε πάντως διαθέσιμη μια νέα έκδοση με πλούσιο εξοπλισμό για το μεσαίο οικογενειακό της, το Fiat Regata Star. Ο κινητήρας ήταν ο γνωστός στα 1.116 cc, με αρχική τιμή 1.848.000 δραχμές. 

Στα πλαίσια της διοργάνωσης έγινε ανοιχτή συζήτηση με θέμα τα συσσωρευμένα προβλήματα που αντιμετώπιζε το Ι.Χ αυτοκίνητο στην Ελλάδα καθώς και οι θετικές και αρνητικές επιπτώσεις του στην κοινωνική ζωή του τόπου μας. Κεντρικός ομιλητής ήταν ο γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) κ. Παύλος Λάσκαρις. Μεταξύ άλλων έγινε αναφορά στην έλλειψη δυνατότητας ανανέωσης του στόλου των αυτοκινήτων στην χώρα μας και στην αύξηση εισαγωγών στα μεταχειρισμένα. Ο κ. Λάσκαρις τόνισε την ανάγκη εξυγίανσης του εμπορικού κυκλώματος και να επιτραπεί η πώληση με δόσεις. Στην συζήτηση έλαβε επίσης μέρος ο καθηγητής της ΑΣΟΕΕ κ. Γ. Μπήτρου, που ανέλυσε της αρνητικές επιπτώσεις των διαφόρων επιβαρύνσεων στην ζήτηση για καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Πάντως, όσοι δεν είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν την Auto-Moto '86 δεν έπρεπε να ανησυχούν. Παρά το δυσμενές κλίμα στην αγορά αυτοκινήτου, υπήρξε και δεύτερη διοργάνωση μέσα στην χρονιά. Ήταν το 4ο Σαλόνι Αυτοκινήτου που έγινε στο Ολυμπιακό Στάδιο από τις 27 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου 1986. 
 


To Fiat Regata Star σε πρώτο πλάνο με φόντο το νέο Peugeot 309, στην 11η Auto-Moto στο Σ.Ε.Φ. 






B.A
 © Έρευνα:Hellenic Motor History (2025) 
Στοιχεία: ΣΕΑΑ
Φωτογραφία Nissan MID-4: Περιοδικό 4Τροχοί.

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

Βρετανία Αύγουστος & πρώτο οκτάμηνο 2025. Μικρή πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων του μήνα αλλά θετικό πρόσημο στο έτος. BEV & PHEV σε άνοδο, η VW κυριάρχησε στο σύνολο της αγοράς.

 


Παραδοσιακά υποτονικός μήνας ο Αύγουστος για την βρετανική αγορά αυτοκινήτου και φέτος λίγο περισσότερο σε σχέση με πέρσι, στις 82.908 ταξινομήσεις έναντι 84.575 τον ίδιο μήνα του 2024 (-2.0%). Τα επαναφορτιζόμενα ήταν τα μόνα που είχαν ανοδική πορεία τον Αύγουστο (BEV & PHEV). Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάλυψαν το 26.5% των συνολικών πωλήσεων από 22.6% πέρσι, με 21.969 μονάδες έναντι 19.113 (+14.9%). Ιδιαίτερα ενισχυμένα εμφανίστηκαν τα plug-in υβριδικά, με 9.803 μονάδες από 5.786 μονάδες πέρσι (+69.4%) και το ποσοστό τους στο 11.8% από 6.8%. Σε αντίθετη τροχιά τα υβριδικά (HEV), που το ποσοστό τους υποχώρησε στο 11.4% από 13.0% που κατείχαν τον Αύγουστο του 2024. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 9.456 μονάδες από 10.977 μονάδες πέρσι (-13.9%). Στην κορυφή των προτιμήσεων παρέμειναν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, όμως το ποσοστό τους μειώθηκε στο 45.1% από 51.5%, με 37.373 μονάδες έναντι 43.534 (-14.2%). Το ποσοστό για τα diesel περιορίστηκε στο 5.2% από 6.1%, με 4.307 μονάδες από 5.165 μονάδες πέρσι (-16.6%). 

H Volkswagen διατήρησε με άνεση την θέση της στην κορυφή και παρά την μικρή πτώση στις πωλήσεις της κατάφερε να ενισχύσει οριακά το ποσοστό της. Η γερμανική εταιρεία ταξινόμησε τον Αύγουστο 7.866 αυτοκίνητα έναντι 7.988 πέρσι (-1.5%), με ποσοστό 9.5% από 9.4%. Η Ford τερμάτισε δεύτερη με 5.617 μονάδες από 5.303 μονάδες πέρσι (+5.9%) και το ποσοστό της βελτιώθηκε σε 6.8% από 6.3%. Θετική ήταν η εικόνα για την BMW που ήρθε στην τρίτη θέση του μήνα με 5.200 μονάδες από 4.566 μονάδες πέρσι (+13.9%) και ποσοστό 6.3% από 5.4%. Η Audi βρέθηκε στην τέταρτη θέση αλλά υπέστη σημαντική υποχώρηση, με 4.820 μονάδες έναντι 6.213 πέρσι (-22.4%) και το ποσοστό της υποχώρησε στο 5.8% από 7.3%. Την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσε η Mercedes με 4.551 μονάδες από 4.413 πέρσι (+3.1%) και ποσοστό 5.5% από 5.2%. 



Μικρή άνοδο κατέγραψε η βρετανική αγορά αυτοκινήτου από τις αρχές του έτους, με συνολικά 1.265.281 μονάδες από 1.238.855 μονάδες στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 (+2.1%). Τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά προηγήθηκαν με σημαντική διαφορά, ανεξάρτητα από την πτώση που υπέστησαν. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου οι πωλήσεις τους ανήλθαν σε 608.484 μονάδες έναντι 678.501 το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (-10.3%), με ποσοστό 48.1% από 54.8%. Στην δεύτερη θέση ήρθαν τα BEV με ποσοστό 21.9% από 17.2% πέρσι και συνολικά 276.635 μονάδες έναντι 213.544 (+29.5%). Πιο συγκρατημένη άνοδο είχαν τα HEV, που βρέθηκαν στην τρίτη θέση με 174.784 μονάδες από 166.260 μονάδες πέρσι (+5.1%) και ποσοστό 13.8% από 13.4%. Σημαντικά μεγαλύτερη δυναμική ανέπτυξαν τα PHEV που το ποσοστό τους βελτιώθηκε στο 10.6% από 8.1% που κατείχαν πέρσι, με συνολικά 134.331 μονάδες έναντι 100.457 (+33.7%). Ποσοστό μόλις 5.6% κατέκτησαν τα diesel από 6.5% πέρσι, με 71.047 μονάδες έναντι 80.093 (-11.3%). Οι ιδιωτικές πωλήσεις στο πρώτο οκτάμηνο του 2025 σημείωσαν άνοδο, με ποσοστό 38.4% από 37.8% στο ίδιο διάστημα πέρσι και 485.969 μονάδες έναντι 468.344 (+3.8%). 

H Volkswagen παρέμεινε σταθερά στην κορυφή της βρετανικής αγοράς, βελτιώνοντας τις επιδόσεις της σε σχέση με πέρσι. Η γερμανική εταιρεία κατέκτησε ποσοστό 9.1% από 8.5%, με συνολικά 115.474 μονάδες έναντι 105.586 (+9.4%). Η BMW διατήρησε την δεύτερη θέση αλλά με απώλειες, εφόσον το ποσοστό της μειώθηκε στο 6.2% από 6.8% που κατείχε πέρσι και συνολικά 78.987 μονάδες από 84.278 μονάδες (-6.3%). Την τρίτη θέση κατέκτησε η Kia, με την εικόνα της στάσιμη συγκριτικά με πέρσι (που όμως ήταν τέταρτη). Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 75.142 μονάδες έναντι 74.885 (+0.3%), με ποσοστό 5.9% από 6.0%. Πάντως η κορεάτικη φίρμα δεν έχει εξασφαλίσει την παραμονή της εκεί, με δεδομένο πως η Ford ακολούθησε τέταρτη σε απόσταση αναπνοής. H Ford πέτυχε 75.125 πωλήσεις (+7.5%) και ισοφάρισε σε ποσοστό με 5.9% από 5.6% πέρσι. Στην πέμπτη θέση βρέθηκε η Audi, ενώ το ίδιο διάστημα του 2024 ήταν τρίτη. Οι πωλήσεις της υποχώρησαν στις 67.096 μονάδες από 80.958 πέρσι (-17.1%), με ποσοστό 5.3% από 6.5%. Το Ford Puma διατήρησε τον τίτλο του best seller στην Βρετανία με συνολικά 33.221 μονάδες, ενώ ήρθε πρώτο σε πωλήσεις και τον Αύγουστο με 2.457 μονάδες. 

 







Β.Α
Hellenic Motor History © (2025)
Στοιχεία: SMMT


 


Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Ιταλία Αύγουστος & πρώτο οκτάμηνο 2025. Μικρή υποχώρηση στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Το Fiat Grande Panda σε ανοδική πορεία.

 


Mικρή πτώση σημειώθηκε στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ιταλία τον Αύγουστο, με 67.272 μονάδες από 69.126 μονάδες τον ίδιο μήνα πέρσι (-2.7%). H Fiat πέτυχε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις του μήνα, όμως το πρόσημο παρέμεινε αρνητικό στο σύνολο του οκταμήνου. Μάλιστα, η ιταλική φίρμα ήταν η μοναδική από την πρώτη δεκάδα που είχε άνοδο από τον Άυγουστο, με 6.266 μονάδες έναντι 4.756 πέρσι (+31.7%) και ποσοστό 9.3% από 6.9%. Αισθητή έκανε για πρώτη φορά την παρουσία του το νέο Fiat Grande Panda, που τερμάτισε στην 14η θέση με 1.100 μονάδες. Το επόμενο διάστημα θα φανεί αν θα ενισχύσει ουσιαστικά την  εικόνα της Fiat στην ιταλική αγορά, που τα τελευταία χρόνια ακολουθεί πτωτική πορεία. Το Grande Panda είναι διαθέσιμο σε υβριδική και αμιγώς ηλεκτρική έκδοση και η πρώτη κέρδισε το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων τον Αύγουστο, με 931 μονάδες έναντι 169 της δεύτερης. Τα υβριδικά (HEV) κατέκτησαν άλλωστε την πρώτη θέση στο σύνολο της αγοράς, με 30.716 μονάδες (+8.7%) και ποσοστό 45.4% από 40.6% που κατείχαν τον ίδιο μήνα πέρσι. Στην δεύτερη θέση ήρθαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά με 16.840 μονάδες (-13.9%) και ποσοστό 24.9% από 28.1% πέρσι. Σημαντική πτώση υπήρξε στο diesel, με 5.480 μονάδες (-41.4%) και ποσοστό 8.1% από 13.4%. Άνοδική πορεία τον Αύγουστο για τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα, όμως το ποσοστό τους παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Περισσότερο εντυπωσιακή βελτίωση είχαν τα plug-in υδριδικά (PHEV) κατέκτησαν μερίδιο 7.1% από 3.5% πέρσι, με 4.815 μονάδες έναντι 2.446 (+96.9%). Οι πωλήσεις στα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ανήλθαν σε 3.306 μονάδες από 2.605 πέρσι (+26.9%), με ποσοστό 4.9% από 3.7%. Πτώση για το GPL με 6.551 μονάδες τον Αύγουστο (-11.3%) και ποσοστό 9.7% από 10.6% πέρσι. Το κλασικό Fiat Panda ήρθε πρώτο σε πωλήσεις τον Αύγουστο με 4.123 μονάδες, ενώ στην δεύτερη θέση τερμάτισε το Dacia Sandero με 2.442 μονάδες και τρίτο ακολούθησε το Jeep Avenger με 2.374 μονάδες. Σε επίπεδο κατασκευαστών, η Toyota κατέκτησε την δεύτερη θέση πίσω από την Fiat, με 5.677 μονάδες (-4.4%) και ποσοστό 8.4% από 8.6% που είχε πέρσι τον Αύγουστο. Στην τρίτη θέση του μήνα ήρθε η Volkswagen με 4.754 μονάδες (-7.7%) και το ποσοστό της μειωμένο στο 7.1% από 7.4% πέρσι. 




Mικρή υποχώρηση παρουσίασε η ιταλική αγορά αυτοκινήτου και στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, με συνολικά 1.040.734 μονάδες από 1.080.464 μονάδες το αντίστοιχο διάστημα πέρσι (-3.7%). Στην κορυφή βρέθηκαν τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) που κατέκτησαν ποσοστό 44.6% έναντι 39.1% που κατείχαν πέρσι. Οι πωλήσεις τους ανήλθαν στις 467.042 μονάδες από 427.342 μονάδες στο πρώτο οκτάμηνο του 2024 (+9.3%). Αισθητή πτώση είχαν τα αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά, που όμως κατέκτησαν άνετα την δεύτερη θέση με 269.128 μονάδες έναντι 326.409 πέρσι (-17.5%) και ποσοστό 25.7% από 29.9%. Τα plug-in υβριδικά βελτίωσαν το ποσοστό τους σε 5.7% από 3.4%, με συνολικά 59.240 μονάδες από 36.649 μονάδες πέρσι (+61.6%). Ανάλογη εικόνα για τα αμιγώς ηλεκτρικά που κατέκτησαν το 5.2% της αγοράς από 3.8% πέρσι, με 54.059 μονάδες έναντι 41.990 (+28.7%). Το πρώτο σε πωλήσεις BEV μοντέλο ήταν το Tesla Model 3 με συνολικά 3.847 μονάδες (-30.9%), στην δεύτερη θέση του οκταμήνου ήρθε το Tesla Model Y με 3.474 μονάδες (-34.7%) και στην τρίτη θέση η ηλεκτρική έκδοση του νέου Citroen C3 με 3.093 μονάδες. Σημαντική υποχώρηση υπήρξε στα diesel, με το ποσοστό τους στο 9.7% από 14.3% που κατείχαν πέρσι και συνολικά 101.546 μονάδες έναντι 156.209 (-35.0%). Ελαφρώς μειωμένο ήταν το ποσοστό για τα GPL (αερίου), με 9.2% από 9.4% και 96.904 μονάδες από 103.227 μονάδες πέρσι (-6.1%). 

Η Fiat συνέχισε να έχει απώλειες και στους οκτώ πρώτους μήνες του έτους το ποσοστό της μειώθηκε στο 9.6% από 10.2% το ίδιο διάστημα του 2024. Οι πωλήσεις ανήλθαν σε 99.804 μονάδες έναντι 110.596 πέρσι (-9.8%). Το Fiat Panda διατήρησε τον τίτλο του best seller διατηρώντας σε μεγάλο ποσοστό τις δυνάμεις του, με συνολικά 74.288 μονάδες (-0.6%). Στην δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης ήρθε η Toyota με 80.351 μονάδες έναντι 82.147 πέρσι (-2.2%), όμως παρά την μικρή πτώση βελτίωσε οριακά το ποσοστό της στο 7.7% από 7.6% που κατείχε πέρσι. Η Volkswagen τερμάτισε στην τρίτη θέση με 75.237 μονάδες από 79.625 μονάδες πέρσι (-5.5%) και ποσοστό 7.2% από 7.4%. Η Dacia ήρθε στην τέταρτη θέση με το ποσοστό της ενισχυμένο στο 6.5% από 6.2% πέρσι και συνολικά 67.825 μονάδες έναντι 66.667 πέρσι (+1.7%). Το Dacia Sandero βρέθηκε στην δεύτερη θέση των πωλήσεων με 34.506 μονάδες. Ανοδικά κινήθηκε η Peugeot που κατέλαβε την πέμπτη θέση στο οκτάμηνο, με συνολικά 56.740 μονάδες από 53.795 μονάδες πέρσι (+5.5%) και ποσοστό 5.5% από 5.0%. 








B.A
  © Hellenic Motor History (2025)
   Στοιχεία πωλήσεων: UNRAE


Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2025

Fiat Albea. Το ξεχασμένο μικρό οικογενειακό που αποχώρησε άδοξα από την ελληνική αγορά.

 


H νέα χιλιετία μπήκε με καλές προοπτικές για την Fiat στην χώρα μας. Η ιταλική εταιρεία κατέκτησε την τρίτη θέση στην γενική κατάταξη των πωλήσεων για δύο συνεχόμενα έτη (2000-2001) και το Fiat Punto έσπαγε ταμεία, κερδίζοντας τον τίτλο του πιο επιτυχημένου supermini στην ελληνική αγορά. Υπήρχε επίσης το Seicento, ένα από τα πιο επιτυχημένα μικρά αυτοκίνητα πόλης εκείνη την εποχή. Το 2002 υπέστη πτώση και βρέθηκε στην πέμπτη θέση (κυρίως χάρη στην θεαματική άνοδο της Peugeot), όμως διατήρησε ένα καλό ποσοστό και τo Punto παρέμενε ασυναγώνιστο στην κατηγορία του. Το 2003 η ελληνική αντιπροσωπεία "Fiat Auto Hellas" αποφάσισε να εισάγει στην χώρα μας ένα νέο μοντέλο. Ήταν το μικρό οικογενειακό Fiat Albea με κλασικό τετράθυρο αμάξωμα και είχε ενταχθεί στην γκάμα της φίρμας από την άνοιξη του ίδιου έτους. Το Albea βασιζόταν στο πάτωμα του Fiat Palio, που προοριζόταν κυρίως για αναπτυσσόμενες αγορές και στόχευε στο αγοραστικό κοινό που έψαχνε για ένα αυτοκίνητο χαμηλού κόστους με επαρκείς χώρους. Την ίδια συνταγή ακολουθούσε με επιτυχία και η Hyundai με το Accent. Κατά την παρουσίασή του στην Ελλάδα, το Fiat Albea κόστιζε €10.499 στην βασική έκδοση EL με κινητήρα 16 βαλβίδων στα 1.242 cc και απόδοση 80 ίππους. Σε αυτά τα χρήματα διέθετε ικανοποιητικό στάνταρ εξοπλισμό για τα δεδομένα της εποχής, με αερόσακο οδηγού, κεντρικό κλείδωμα, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός και κλιματισμό. Στην έκδοση HL με τον ίδιο κινητήρα κόστιζε €10.999, με επιπλέον αερόσακο συνοδηγού, ηλεκτρικούς καθρέφτες και προβολείς ομίχλης. Όποιος επιθυμούσε, υπήρχε η δυνατότητα επιλογής ABS με κόστος €530. Για όσους έψαχναν κάτι πιο "ζωηρό" υπήρχε η έκδοση Albea 100 HL 16V, με κινητήρα 1.596 cc και 103 ίππους, στα €12.299! Oι τιμές αυτές ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστικές, ενώ διέθετε και μεγάλο χώρο αποσκευών με χωρητικότητα 515 λίτρα. 

Το πακέτο έμοιαζε ιδιαίτερα ελκυστικό, με δεδομένο ότι ανάλογες προτάσεις άλλων κατασκευαστών γνώριζαν επιτυχία σε μεγαλύτερη τιμολογιακή κλίμακα (π.χ Seat Cordoba). Eπιπλέον η Fiat Credit Hellas προσέφερε ένα προνομιακό πακέτο χρηματοδότησης. Κατά συνέπεια, η κίνηση της ελληνικής αντιπροσωπείας έδειχνε να διαθέτει όλες τις προδιαγραφές ώστε να ενισχύσει σημαντικά την θέση της ιταλικής εταιρείας. Ήταν όμως το Fiat Albea ένα αυτοκίνητο που είχε νόημα η παρουσία του στην ελληνική αγορά εκείνη την εποχή;  Η ελληνική αντιπροσωπεία είχε επαναλάβει ανάλογη κίνηση στο παρελθόν, όταν ξεκίνησε να εισάγει το μικρό τετράθυρο Fiat Duna το 1987 (τότε ήταν η "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε). Όμως εκείνη την περίοδο η ελληνική αγορά ήταν πολύ διαφορετική και η ύπαρξη ενός τέτοιου μοντέλου έμοιαζε απολύτως δικαιολογημένη, αν και δεν στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία. Το 2003 το εγχώριο αγοραστικό κοινό είχε μεγαλύτερη ευελιξία και δεν υπήρχε ανάγκη για μεγάλες παραχωρήσεις. Επιπλέον, η Hyundai είχε εδραιωθεί στο κομμάτι των αγοραστών που δεν ήθελαν ή δεν είχαν την δυνατότητα να διαθέσουν πολλά χρήματα για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Αν κάποιος ήθελε οπωσδήποτε Fiat δύσκολα θα αγνοούσε το πολύ επιτυχημένο Punto, που με τον ίδιο κινητήρα και πεντάθυρο αμάξωμα κόστιζε λίγο ακριβότερα (€11.120) και το μοναδικό του μειονέκτημα έναντι του Albea ήταν ο μικρότερος χώρος αποσκευών. Ακόμα και αν ο αγοραστής ήθελε αυστηρά αυτοκίνητο με αμάξωμα τριών όγκων, το Albea "έδειχνε" την χαμηλή του τιμή σε επίπεδο ποιότητας, με αποτέλεσμα ο low budget ανταγωνισμός από την Ν. Κορέα να πείθει περισσότερο στην σχέση αξίας/τιμής. Αυτό πράγματι μεταφράστηκε σε χαμηλές πωλήσεις, που μάλλον απογοήτευσαν την "Fiat Auto Hellas". To 2003 οι ταξινομήσεις του Albea απλώς ξεπέρασαν ελαφρώς τις 600 μονάδες. Το πρώτο (και μοναδικό) πλήρες έτος διάθεσής του στην Ελλάδα, το 2004, πέτυχε μόλις 476 πωλήσεις ή το 2.7% των συνολικών πωλήσεων της Fiat. Σίγουρα δεν ήταν τα νούμερα που θα έδιναν την αναμενόμενη ώθηση και εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι το συγκεριμένο μοντέλο δεν έδωσε κανένα πλεονέκτημα στις επιδόσεις της ιταλικής εταιρείας. Ενδεικτικά, η Fiat το 2004 τερμάτισε στην έκτη θέση, την οποία θα κατακτούσε ακόμα και χωρίς την ύπαρξη του Albea. Ελάχιστα αυτοκίνητα διατέθηκαν ως τις αρχές του 2005, μέχρι που το μικρό sedan αποσύρθηκε αθόρυβα από την ελληνική αγορά. Να σημειωθεί πως μόνο την περίοδο 2003-2004 το μικρομεσαίο Fiat Stilo πέτυχε συνολικά 5.011 πωλήσεις έναντι 1.107 του Albea (η σύγκριση με το Punto δεν έχει καν νόημα). 


 


B.A
 © Hellenic Motor History (2025) 
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ