Συγκρατημένη αισιοδοξία υπάρχει για τις προοπτικές της οικονομίας στην Ε.Ε το 2025, με άνοδο 1.1% στο ΑΕΠ και τον πληθωρισμό στο 2.3% και πρόβλεψη για περαιτέρω αποκλημάκωση στο 1.9% το 2026. Θετικό προβλέπεται να είναι το κλίμα και στον τομέα της εργασίας με τα ποσοστά ανεργίας σε χαμηλά επίπεδα. Ανάμικτη ήταν η εικόνα στην αγορά αυτοκινήτου διεθνώς τους πρώτους έξι μήνες του 2025. Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο είχαν άνοδο 5% με 37.4 εκατομμύρια μονάδες. Στην Κίνα σημειώθηκε αύξηση 12% και στην Β. Αμερική υπήρξε άνοδο 2.5%, αν και υπάρχει προβληματισμός για πτώση στην ζήτηση νέων αυτοκινήτων το επόμενο διάστημα. Οι τάσεις ήταν ελαφρώς πτωτικές στην Ε.Ε, με τις ταξινομήσεις στο -1.9%. Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων ανήλθε σε 37.7 εκατομμύρια μονάδες (+3.5%). Η Ασία κυριάρχησε με το 60.1% της συνολικής παραγωγής, ενώ η Ε.Ε κάλυψε ποσοστό 15.9%. Παρά τις προκλήσεις, η ζήτηση διατηρήθηκε έντονη για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε διεθνές επίπεδο και πάνω από το ένα τρίτο των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε εκτός Ε.Ε. Η Μεγάλη Βρετανία, οι Η.Π.Α και η Τουρκία παρέμειναν οι κορυφαίοι προορισμοί, όμως στην Κίνα συνεχίστηκε η πτωτική πορεία λόγω του έντονου εγχώριου ανταγωνισμού. Οι εξαγωγές της Ε.Ε στην Κίνα είχαν σημαντική υποχώρηση (-42.8%) ενώ οι εισαγωγές από Κίνα είχαν ανοδική πορεία (+36.2%).
Το τοπίο στην παραγωγή αυτοκινήτων εντός της Ε.Ε παρέμεινε έντονα συγκεντρωτικό. Το 20% των πωλήσεων αφορούσε αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην Γερμανία και ακολούθησε η Ισπανία, η Τσεχία, η Γαλλία και η Σλοβακία. Συνολικά, οι κατασκευαστές με βάση την Ε.Ε κάλυψαν το 74% της αγοράς. Eν τω μεταξύ τα αυτοκίνητα με προέλευση από την Κίνα αντιστοιχούσαν στο 6% των πωλήσεων στην Ε.Ε. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 η παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε ανήλθε σε 5.971.493 μονάδες έναντι 6.145.075 το ίδιο διάστημα του 2024 (-2.8%). Μεταξύ των χωρών της Ε.Ε το 35.2% της παραγωγής προήλθε από την Γερμανία, με συνολικά 2.100.757 αυτοκίνητα (+4.4%). Στην δεύτερη θέση ήρθε η Ισπανία με 934.414 μονάδες (12.0%) και ποσοστό 15.6%, ενώ τρίτη ήταν η Τσεχία με 732.633 μονάδες (-5.3%) και ποσοστό 12.3%. Κατά συνέπεια, αυτές οι τρεις χώρες κάλυψαν το 63.1% της συνολικής παραγωγής αυτοκινήτων στην Ε.Ε. Ανεξάρτητα από το δύσκολο διεθνές περιβάλλον και τις εμπορικές περιπέτειες των προηγούμενων μηνών, η ζήτηση για ευρωπαϊκά αυτοκίνητα σε τρίτες χώρες παρέμεινε υψηλή. Η Μ. Βρετανία παρέμεινε η μεγαλύτερη αγορά εκτός ένωσης, όμως οι Η.Π.Α ήταν η σημαντικότερη αγορά εκτός Ευρώπης.
Στους έξι πρώτους μήνες του 2025, τόσο οι εισαγωγές όσο και οι εξαγωγές είχαν απώλειες -3.3% σε αξία, με €35.2 δισ. και €78.2 δισ. αντίστοιχα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει ελαφρώς το εμπορικό πλεόνασμα για την Ε.Ε στα €43 δισ. Σε επίπεδο όγκου υπήρξε απόκλιση, με τις εισαγωγές αυξημένες στο 1.746.983 μονάδες από 1.687.628 στο πρώτο εξάμηνο πέρσι (+3.5%) και τις εξαγωγές μειωμένες σε 2.295.142 μονάδες από 2.428.192 πέρσι (-5.5%). Στα επιβατικά αυτοκίνητα η M. Βρετανία απορρόφησε το μεγαλύτερο ποσοστό των εξαγωγών της Ε.Ε (28.6%), με 656.445 μονάδες (+8.1%) συνολικής αξίας €18.5 δισ. Στις Η.Π.Α οι εξαγωγές ήταν μειωμένες κατά 13.6%, στα €17.3 δισ. σποτελώντας τον δεύτερο σημαντικότερο προορισμό σε επίπεδο αξίας, όμως σε απόλυτα νούμερα ήταν στην τρίτη θέση με 351.264 μονάδες (-8.9%) και κάλυψαν ποσοστό 15.3% των εξαγωγών. Οι εξαγωγές στην Τουρκία ανήλθαν σε 354.165 μονάδες (+15.9%) με ποσοστό 15.4%, όμως σε αξία τερμάτισε στην τρίτη θέση με €7.8 δισ. Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω οι εξαγωγές στην Κίνα είχαν έντονη πτώση και στους πρώτους έξι μήνες του έτους ανήλθαν σε 92.468 μονάδες (-42.8%), αξίας €5.1 δισ. από σχεδόν €8.8 δισ. πέρσι (-42.2%). Oι Ευρωπαίοι κατασκευαστές βασίζονται βέβαια κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στην εγχώρια παραγωγή των μοντέλων τους για την κινέζικη αγορά.
Αντίθετα, οι Κινέζοι είναι για την ώρα εξαρτημένοι από τις εξαγωγές, κάτι που πρόκειται να αλλάξει στο προσεχές μέλλον. Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 η Κινα ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στην Ε.Ε, με συνολικά 465.000 μονάδες (+36.2%) και ποσοστό 26.6% επί του συνόλου των εισαγωγών. Μικρή βελτίωση υπήρξε σε όρους αξίας, με €6.2 δισ. έναντι €6.0 δισ. πέρσι (+3.7%). Το 16.8% των εισαγωγών προήλθε από την Τουρκία, με 293.852 μονάδες (+17.9%) και την αξία στα €5.1 δισ. Πάντως σε επίπεδο αξίας η Τουρκία ήταν τέταρτη στην κατάταξη. Στην δεύτερη θέση ήταν η Ιαπωνία με εισαγωγές ύψους €5.4 δισ., ενώ σε απόλυτα νούμερα τερμάτισε στην τρίτη θέση με ποσοστό 12.6% και 220.735 μονάδες (-19.2%). Η Βρετανία κατέκτησε την τρίτη θέση από άποψη αξίας και προηγήθηκε ελάχιστα της Τουρκίας, με €5.12 δισ (-5.4%). Όμως έμεινε εκτός της πρώτης πεντάδας από άποψη όγκου. Αύξηση σε όλα τα επίπεδα κατέγραψε η Ν. Κορέα, που ήταν τέταρτη σε εισαγωγές με ποσοστό 11.3% και 196.809 μονάδες (+10.1%), πέμπτη από άποψη αξίας με €4.5 δισ (+11.5%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου