Δευτέρα 17 Απριλίου 2017

Η ιστορία της Simca στην Ελλάδα. Σύντομη αναδρομή στην πορεία της γαλλικής φίρμας.



Η γαλλική Simca άφησε το δικό της στίγμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου, μεταπολεμικά.
Η "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε (αργότερα "ΤΡΑΚΤΕΛΛΑΣ") ανέλαβε την αντιπροσωπεία το 1954, ταυτόχρονα με την αντιπροσωπεία της Fiat. Η έδρα της αρχικά ήταν στην οδό Κανάρη 5, όμως από την 1η Σεπτεμβρίου 1955 μεταφέρθηκε στη Λεωφ. Βασιλίσσης Σοφίας & Καισσάρειας, στο ύψος της Πλατείας Μαβίλη. Τα προηγούμενα χρόνια την αντιπροσωπεία της Simca είχε αναλάβει η "Τσαούσης (Ελλάς)" Α.Ε, που παράλληλα έφερνε στην χώρα μας τα επιβατικά και φορτηγά αυτοκίνητα της Fiat.
Από τις αρχές περίπου της δεκαετίας του '60 η κεντρική αντιπροσωπεία μεταβιβάστηκε στην "ΑΚΜΙΣ" Α.Ε. (αναγραμματισμός του ΣΙΜΚΑ), με έδρα επί της Λεωφ. Συγγρού 54 ενώ αργότερα μεταφέρθηκε στον αριθμό 100. Στη γκάμα της υπήρχαν εκείνη την εποχή τα μοντέλα "Etoile", "Elysee", "Arianne" και "1000". 
To "1000" είχε παρουσιαστεί το 1961 και είχε βασικό κινητήρα 944 κ.εκ. τοποθετημένο πίσω. Ανήκε στη κατηγορία των 7 φορ. ίππων και ήταν ένα μικρό 4πορτο sedan. To 1963 τα μεσαία "Etoile"/"Elysee" βρίσκονταν στο τέλος της καριέρας τους και τη θέση τους πήραν τα "1300" & "1500". Το 1967 αυτό το μοντέλο ανανεώθηκε και μετονομάστηκε σε "1301" ή "1501", ανάλογα τον κυβισμό, και κυκλοφόρησε αρκετά στη χώρα μας. 
Η θέση της Simca στην ελληνική αγορά ήταν σε μέτρια επίπεδα. Κατά κανόνα βρισκόταν πίσω από την Peugeot, που κυριαρχούσε μεταξύ των γαλλικών εταιρειών μέχρι το '65, αλλά και την Renault. Oι επιδόσεις της βελτιώθηκαν αισθητά από το 1967. Το 1968 ήταν μια ιδιαίτερα καλή χρονιά ενώ και τα επόμενα χρόνια η διαφορά με τις άλλες δυο γαλλικές φίρμες είχε μειωθεί (η Citroen αποτελούσε τότε μια "εναλλακτική" μάρκα και μόνο μετά το 1971 άρχισε να γίνεται ανταγωνιστική από άποψη πωλήσεων). 
Το 1967 παρουσιάστηκε και το ολοκαίνουργιο μικρομεσαίο "1100". Εκτός από το γεγονός ότι κάλυπτε το κενό μεταξύ του "1000" και του "1301" ήταν και ένα από τα πλέον πετυχημένα αυτοκίνητα της φίρμας. Είχε σύγχρονη σχεδίαση, με μπροστινή κίνηση και πρακτικό 5πορτο αμάξωμα, κάτι όχι διαδεδομένο εκείνη την εποχή. Ο κινητήρας των 1.118 κ.εκ απέδιδε 60 ίππους. 


Η αμερικάνικη Chrysler είχε από τη δεκαετία του '60 τη πλειοψηφία των μετοχών της Simca. Όμως το 1970 απέκτησε το σύνολο, σχεδόν, των μετοχών και σταδιακά δημιουργήθηκε η Chrysler Ευρώπης. Έτσι, η γαλλική εταιρεία λεγόταν πλέον Simca-Chrysler και τα μοντέλα της έφεραν το σήμα της Chrysler. Το 1975 ένα νέο μοντέλο προστέθηκε στη γκάμα της Simca-Chrysler, το "1307"/"1308". Αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές στη χώρα μας. Έχοντας αντικαταστήσει τα "1301"/"1501", ήταν εφοδιασμένο με τους αντίστοιχους κινητήρες όμως η σχεδίαση του ακολουθούσε διαφορετική φιλοσοφία, με την 5η πίσω πόρτα. Η απόδοση του "1307" στη βασική έκδοση των 1.298 κ.εκ. ήταν 68 ίπποι, ενώ στην έκδοση "1307 S" απέδιδε 82 ίππους, στα ίδια κυβικά. Το "1308 GT" απέδιδε 85 ίππους από 1442 κ. εκ. (στη χώρα μας κυκλοφόρησε ως "1508 GT"). Κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1976.
Το 1975 ανανεώθηκε και το "1100" εξωτερικά και εσωτερικά. 
Η καλύτερη χρονιά για την Simca-Chrysler στην Ελλάδα ήταν το 1977. Εκείνη την χρονιά αναδείχθηκε ως η δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία, κερδίζοντας την έβδομη θέση στη γενική κατάταξη με μερίδιο 5.0% και πωλήσεις 4.995 μονάδων. 
Τη περίοδο 1978-1979 η Simca-Chrysler εξακολούθησε να είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Εν τω μεταξύ είχε παρουσιαστεί και το νέο 5πορτο Horizon που τυπικά αντικατέστησε το "1100", το οποίο όμως συνέχισε παράλληλα την πορεία του για ένα διάστημα. Βασικός κινητήρας ήταν ο ίδιος στα 1.118 κ.εκ. (8 φορ. ίπποι). Το Horizon κέρδισε τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" το 1979.

Στις αρχές του 1978 η αντιπροσωπεία των Simca-Chrysler πέρασε στην "ΦΙΛΠΑ" Ε.Π.Ε με έδρα στη Λεωφ. Συγγρού 78. Η ίδια επιχείρηση ανέλαβε και τα προϊόντα της Chrysler Αγγλίας, που έως τότε εκπροσωπούσε η "ΕΤΕΠΑ" Α.Ε. 
Στα τέλη της ίδιας χρονιάς, η Chrysler Αμερικής θέλοντας να αποχωρήσει από την Ευρώπη, έκλεισε συμφωνία με τη Peugeot για την μεταβίβαση της Simca. Η Chrysler Europe είχε οικονομικά προβλήματα που οφείλονταν κυρίως στο βρετανικό κομμάτι της (Όμιλος Rootes).
Το καλοκαίρι του 1979 ανακοινώθηκε ότι η Simca-Chrysler θα μετονομαστεί σε Talbot-Simca. Σύντομα τα μοντέλα της φόρεσαν το νέο σήμα της εταιρείας, ενώ από την 1η Ιουλίου 1982 την αντιπροσωπεία στην χώρα μας ανέλαβε η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε, που έφερνε και τα Peugeot. Περί τα τέλη του 1982 παρουσιάστηκε στην Ελλάδα το μικρό Talbot Samba. 
Από τις αρχές της δεκαετίας του '80 η πορεία της στη χώρα μας ακολούθησε την πτωτική πορεία που είχε σε όλη την Ευρώπη.

Το 1984 οι πωλήσεις της στην Ελλάδα αναλογούσαν στο 0.3% της αγοράς, με μόλις 200 μονάδες. Την επόμενη χρονιά, τελευταία ουσιαστικά για τη γαλλική φίρμα, το ποσοστό της είχε κυριολεκτικά μηδενιστεί με τις ταξινομήσεις της μόλις στις 24 μονάδες. Εκείνη τη περίοδο η Talbot διέθετε στη χώρα μας το μικρό Samba, το μικρομεσαίο Horizon 1.1 και το μεσαίο οικογενειακό Solara 1.3, βασισμένο στο παλιό "1307". 
Το 1986 η παραγωγή των αυτοκινήτων Talbot σταμάτησε και η εταιρεία πέρασε στην ιστορία. 



To Simca 1100 στη πρώτη του έκδοση, που παρουσιάστηκε στα τέλη του 1967.


Διαφήμιση της "ΦΙΛΠΑ" Ε.Π.Ε για το Simca-Chrysler Horizon, την άνοιξη του 1979.
Το Horizon είχε κερδίσει τον τίτλο για το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς".


Simca 1301/1501


To Simca-Chrysler 1307  αποτέλεσε ένα επιτυχημένο μοντέλο, σε μια καλή περίοδο για την εταιρεία στην εγχώρια αγορά. Η καταχώρηση είναι από τον Μάιο του 1978.












B.A
Έρευνα & αρχείο  © Hellenic Motor History  
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ  


3 σχόλια:

  1. Δυστυχώς όμως δεν υπάρχουν αυτά τα αυτοκίνητα. Εκτός από λίγους που τα κρατάνε με πολύ κόπο,όπως εμένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα αυτοκίνητα τής Matra δεν διατέθηκαν ποτέ Ελλάδα, σωστά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή