Στις αρχές της δεκαετίας του '60 έκαναν την εμφάνισή τους στην χώρα μας τα ιαπωνικά αυτοκίνητα. Η αρχή έγινε με τα Datsun, το 1961, μετά την ανάθεση της εδώ αντιπροσωπείας στον Θεοχαράκη.
Περί τις αρχές του 1962 ακολούθησε η Toyota. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΦΙΝΕΛΚΟ" Α.Ε. που ίδρυσε ο Τζώνυ Πεσμαζόγλου. Ο Πεσμαζόγλου ήταν γνωστός από την ενασχόλησή του με την "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε που έφερνε στην χώρα μας τα Opel, Chevrolet και Cadillac, αλλά και την συμμετοχή του σε αγώνες αυτοκίνητου που του χάρισε πολλές διακρίσεις.
H κεντρική έκθεση βρισκόταν στη Πλατεία Κάνιγγος. Αρχικά η παρουσία της στην ελληνική αγορά ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένη. Εκείνη τη πρώτη περίοδο, η Toyota διέθετε στην εγχώρια αγορά το επιβατικό μοντέλα "Tiara" στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι), το μικρό δίθυρο "700" στα 700 cc και το μεγάλο "Crown" στα 1.900 cc. Υπήρχαν επιπλέον το ημιφορτηγό "Stout" και το πετρελαιοκίνητο φορτηγό έξι τόνων της Toyota. Στην Ελλάδα το "Crown" προωθήθηκε κυρίως ως ταξί.
Η αντιπροσωπεία άλλαξε χέρια το φθινόπωρο του 1965 και τα ηνία πήρε ο Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος (1936-1976) μετά την ίδρυση της "Κασιδόπουλος Ανώνυμος Εμπορική Εταιρεία Αυτοκινήτων" με κεφάλαιο 5.000.000 δραχμές. Τα γραφεία και η έκθεση ήταν αρχικά στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28, ενώ στην Θεσσαλονίκη υπήρξε υποκατάστημα στην Πλατεία Αριστοτέλους 7. Στις αρχές της δεκαετίας του '70 η έδρα της επιχείρησης μεταφέρθηκε επί της Λεωφ. Αθηνών & Κηφισού (γραφεία, πωλήσεις, ανταλλακτικά), όμως διατηρήθηκε η έκθεση στην Λεωφ. Αλεξάνδρας. Στα τέλη του 1971 παρουσίαστηκε στην χώρα μας το σπορ μοντέλο της φίρμας, η θρυλική Toyota Celica στην πρώτη γενιά της με κινητήρα 1.600 cc και απόδοση 115 ίππους.
Εντός του 1965 έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά το μεσαίο οικογενειακό Corona στους 10 φορ. ίππους, ενώ ήταν διαθέσιμο και σε επαγγελματική έκδοση pickup. Πιο σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρομεσαίου Corolla, που ξεκίνησε την πορεία του στην Ιαπωνία περί τα τέλη του 1966 και τα επόμενα χρόνια θα γινόταν παγκόσμιο best seller. To Corolla έφτασε στην Ελλάδα περί τα μέσα του 1967 και αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές. Αρχικά ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα στα 1.100 cc όμως από τις αρχές του 1970 το μοντέλο αναβαθμίστηκε με νέο κινητήρα στα 1.200 cc (ακριβής κυβισμός 1.166 cc έναντι 1.077 cc). Αυτό δεν επηρέασε την θέση της Corolla στην εγχώρια αγορά, εφόσον παρέμεινε στην σημαντική κατηγορία των 8 φορ. ίππων. Tην άνοιξη του 1969 έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας το επαγγελματικό Toyota Hilux, που καθιέρωσε την ιαπωνική φίρμα στην Ελλάδα ως έναν από τους πλέον δυνατούς παίκτες στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών. Οι επόμενες γενιές του Hilux ενίσχυσαν περαιτέρω την θέση της Toyota στα επαγγελματικά οχήματα.
Ο Κασιδόπουλος συνέδεσε το όνομά του με την άνοδο της ιαπωνικής εταιρείας στη χώρα μας και την καθιέρωσή της στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού.
Οι πωλήσεις της Toyota παρουσίασαν έντονα ανοδική πορεία από το 1968 και από το 1970 η φίρμα είχε μια δυναμική πορεία στα επιβατικά αυτοκίνητα, που την έφερε στο προσκήνιο της εγχώριας αγοράς. Δυναμική ήταν βέβαια η παρουσία της και στα επαγγελματικά οχήματα, η αγορά των οποίων γνώριζε ραγδαία ανάπτυξη εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Tην άνοιξη του 1978 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του μικρού Toyota Starlet, με hatchback αμάξωμα 3 ή 5 θυρών και κινητήρα στα 1.000 cc (υπήρχε και η έκδοση station wagon). Το καλοκαίρι του 1980 παρουσίαστηκε στην ελληνική αγορά η τέταρτη γενιά Corolla, αυτή την φορά με βασικό κινητήρα στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι).
Το 1986 ήταν η τελευταία χρονιά συνεργασίας της Toyota με την "Κασιδόπουλος" AEBE, έχοντας συμπληρώσει περισσότερα από είκοσι χρόνια κοινής πορείας. Το 1987 η αντιπροσωπεία είχε περάσει στον έλεγχο της "Toyota Ελλάς" AΒΕΕ, με έδρα επί της Λεωφ. Κηφισού 168. Το 1989 η Toyota κατέκτησε για πρώτη φορά την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Πέρα από την αξιοπιστία των προϊόντων της, σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και η πολιτική της εταιρείας στην εξυπηρέτηση των πελατών μετά την πώληση (after sales service).
H Toyota διέγραψε μια εξαιρετική πορεία στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '90 χάρη στα Starlet, Corolla και Carina. Aπό το 1993 άφησε οριστικά πίσω της την Nissan, απέναντι στην οποία είχε γίνει έντονα ανταγωνιστική από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Την ίδια χρονιά κατέκτησε την κορυφή και η Corolla ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς. Εκείνη την περίοδο αντιμετώπιζε ακόμα σκληρό ανταγωνισμό από άλλους κατασκευαστές (π.χ Fiat, Hyundai) όμως τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει ως ηγετική δύναμη στην εγχώρια αγορά, με μόνιμη παρουσία στην κορυφή.
Περί τις αρχές του 1962 ακολούθησε η Toyota. Την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΦΙΝΕΛΚΟ" Α.Ε. που ίδρυσε ο Τζώνυ Πεσμαζόγλου. Ο Πεσμαζόγλου ήταν γνωστός από την ενασχόλησή του με την "ΕΛΦΙΝΚΟ" Α.Ε που έφερνε στην χώρα μας τα Opel, Chevrolet και Cadillac, αλλά και την συμμετοχή του σε αγώνες αυτοκίνητου που του χάρισε πολλές διακρίσεις.
H κεντρική έκθεση βρισκόταν στη Πλατεία Κάνιγγος. Αρχικά η παρουσία της στην ελληνική αγορά ήταν ιδιαιτέρως περιορισμένη. Εκείνη τη πρώτη περίοδο, η Toyota διέθετε στην εγχώρια αγορά το επιβατικό μοντέλα "Tiara" στα 1.500 cc (10 φορ. ίπποι), το μικρό δίθυρο "700" στα 700 cc και το μεγάλο "Crown" στα 1.900 cc. Υπήρχαν επιπλέον το ημιφορτηγό "Stout" και το πετρελαιοκίνητο φορτηγό έξι τόνων της Toyota. Στην Ελλάδα το "Crown" προωθήθηκε κυρίως ως ταξί.
Η αντιπροσωπεία άλλαξε χέρια το φθινόπωρο του 1965 και τα ηνία πήρε ο Κωνσταντίνος Κασιδόπουλος (1936-1976) μετά την ίδρυση της "Κασιδόπουλος Ανώνυμος Εμπορική Εταιρεία Αυτοκινήτων" με κεφάλαιο 5.000.000 δραχμές. Τα γραφεία και η έκθεση ήταν αρχικά στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας 28, ενώ στην Θεσσαλονίκη υπήρξε υποκατάστημα στην Πλατεία Αριστοτέλους 7. Στις αρχές της δεκαετίας του '70 η έδρα της επιχείρησης μεταφέρθηκε επί της Λεωφ. Αθηνών & Κηφισού (γραφεία, πωλήσεις, ανταλλακτικά), όμως διατηρήθηκε η έκθεση στην Λεωφ. Αλεξάνδρας. Στα τέλη του 1971 παρουσίαστηκε στην χώρα μας το σπορ μοντέλο της φίρμας, η θρυλική Toyota Celica στην πρώτη γενιά της με κινητήρα 1.600 cc και απόδοση 115 ίππους.
Εντός του 1965 έκανε την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά το μεσαίο οικογενειακό Corona στους 10 φορ. ίππους, ενώ ήταν διαθέσιμο και σε επαγγελματική έκδοση pickup. Πιο σημαντική ήταν η παρουσίαση του μικρομεσαίου Corolla, που ξεκίνησε την πορεία του στην Ιαπωνία περί τα τέλη του 1966 και τα επόμενα χρόνια θα γινόταν παγκόσμιο best seller. To Corolla έφτασε στην Ελλάδα περί τα μέσα του 1967 και αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές. Αρχικά ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα στα 1.100 cc όμως από τις αρχές του 1970 το μοντέλο αναβαθμίστηκε με νέο κινητήρα στα 1.200 cc (ακριβής κυβισμός 1.166 cc έναντι 1.077 cc). Αυτό δεν επηρέασε την θέση της Corolla στην εγχώρια αγορά, εφόσον παρέμεινε στην σημαντική κατηγορία των 8 φορ. ίππων. Tην άνοιξη του 1969 έκανε την εμφάνισή του στην χώρα μας το επαγγελματικό Toyota Hilux, που καθιέρωσε την ιαπωνική φίρμα στην Ελλάδα ως έναν από τους πλέον δυνατούς παίκτες στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών. Οι επόμενες γενιές του Hilux ενίσχυσαν περαιτέρω την θέση της Toyota στα επαγγελματικά οχήματα.
Ο Κασιδόπουλος συνέδεσε το όνομά του με την άνοδο της ιαπωνικής εταιρείας στη χώρα μας και την καθιέρωσή της στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού.
Οι πωλήσεις της Toyota παρουσίασαν έντονα ανοδική πορεία από το 1968 και από το 1970 η φίρμα είχε μια δυναμική πορεία στα επιβατικά αυτοκίνητα, που την έφερε στο προσκήνιο της εγχώριας αγοράς. Δυναμική ήταν βέβαια η παρουσία της και στα επαγγελματικά οχήματα, η αγορά των οποίων γνώριζε ραγδαία ανάπτυξη εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Tην άνοιξη του 1978 ξεκίνησε στην χώρα μας η διάθεση του μικρού Toyota Starlet, με hatchback αμάξωμα 3 ή 5 θυρών και κινητήρα στα 1.000 cc (υπήρχε και η έκδοση station wagon). Το καλοκαίρι του 1980 παρουσίαστηκε στην ελληνική αγορά η τέταρτη γενιά Corolla, αυτή την φορά με βασικό κινητήρα στα 1.300 cc (9 φορ. ίπποι).
Το 1986 ήταν η τελευταία χρονιά συνεργασίας της Toyota με την "Κασιδόπουλος" AEBE, έχοντας συμπληρώσει περισσότερα από είκοσι χρόνια κοινής πορείας. Το 1987 η αντιπροσωπεία είχε περάσει στον έλεγχο της "Toyota Ελλάς" AΒΕΕ, με έδρα επί της Λεωφ. Κηφισού 168. Το 1989 η Toyota κατέκτησε για πρώτη φορά την πρώτη θέση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων. Πέρα από την αξιοπιστία των προϊόντων της, σημαντικό ρόλο στην επιτυχία έπαιξε και η πολιτική της εταιρείας στην εξυπηρέτηση των πελατών μετά την πώληση (after sales service).
H Toyota διέγραψε μια εξαιρετική πορεία στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '90 χάρη στα Starlet, Corolla και Carina. Aπό το 1993 άφησε οριστικά πίσω της την Nissan, απέναντι στην οποία είχε γίνει έντονα ανταγωνιστική από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Την ίδια χρονιά κατέκτησε την κορυφή και η Corolla ήταν το best seller της ελληνικής αγοράς. Εκείνη την περίοδο αντιμετώπιζε ακόμα σκληρό ανταγωνισμό από άλλους κατασκευαστές (π.χ Fiat, Hyundai) όμως τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει ως ηγετική δύναμη στην εγχώρια αγορά, με μόνιμη παρουσία στην κορυφή.
Το περίπτερο του Κασιδόπουλου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το 1967. Εικονίζονται τα Toyota Corona και το Corolla στη πρώτη γενιά του (δεξιά).
Toyopet Tiara, Φεβρουάριος 1962. Πιθανότατα πρόκειται για την πρώτη διαφημιστική καταχώρηση της Toyota στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι δεν αναφέρεται η επωνυμία του αντιπροσώπου.
Σημαντική ήταν η συνεισφορά του μικρού Starlet στις συνολικές πωλήσεις της Toyota, κατά τη δεκαετία του '80 & '90. Στη φωτογραφία η δεύτερη γενιά του μοντέλου.
Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου