Το 1979 ήταν μια δύσκολη χρονιά για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Και αυτό, διότι η ελληνική κυβέρνηση επέβαλε τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς σημαντικές αυξήσεις στις εφάπαξ εισφορές και τους δασμούς. Ουσιαστικά οι επιβαρύνσεις στα νέα αυτοκίνητα διπλασιάστηκαν και οι τελικές τιμές πώλησης εκτοξεύθηκαν στα ύψη και τα νέα μέτρα ίσχυαν από τις 4 Ιουλίου 1979. Αυτό, μεταξύ άλλων, ήταν και μια προσπάθεια για τον περιορισμό των εισαγωγών, λόγω της διόγκωσης στο έλλειμμα του ισοζυγίου πληρωμών. Η
φορολογία των επιβατικών αυτοκινήτων εκείνη την εποχή, βασιζόταν στο νόμο 363/76.
Βάσει αυτού, ο φόρος κατανάλωσης προβλεπόταν στις
23 δραχμές ανά κυβικό εκατοστό για αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ, στις 28 δραχμές
ανά κυβικό εκατοστό έως τα 1.800 κ.εκ και στις 40 δρχ σε αυτοκίνητα άνω των
1.800 κ.εκ. Για τα επιβατικά αυτοκίνητα δασμολογητέας αξίας άνω των 50.000 δρχ. προβλεπόταν
προσαύξηση 2% ανά επιπλέον 1.000 δραχμές. Με τα νέα μέτρα, ο φόρος
κατανάλωσης είχε προσαύξηση κατά 4% ανα 1.000 δρχ, για δασμολογητέα αξία άνω
των 25.000 δρχ (!).
Επιπλέον, ίσχυσε αύξηση κατά 100% της εφάπαξ
εισφοράς των επιβατικών αυτοκινήτων (αλλά και των μοτοσυκλετών).
Έτσι, για αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ. η εισφορά
αυξήθηκε από 50 δρχ. ανά κυβικό εκατοστό, σε 100 δραχμές. Για αυτοκίνητα από
1.200 έως 1.800 κ.εκ. από 100 δραχές πήγε στις στις 200 δρχ ανά κυβ. εκατοστό.,
ενώ αντίστοιχες αυξήσεις υπήρξαν και για αυτοκίνητα άνω των 1.800 ε.εκ.
Εκτός από τα παραπάνω, ήδη στην Ελλάδα ήταν αισθητές οι συνέπειες της ενεργειακής κρίσης, που ξέσπασε στις αρχές του έτους. Η τιμή της βενζίνης είχε αυξηθεί (η σούπερ στις 30 δρχ/λίτρο από 26 δρχ/λίτρο), ενώ ίσχυσαν περιορισμοί στη κυκλοφορία των οχημάτων, η οποία γινόταν εκ περιτροπής με το σύστημα των μονών-ζυγών (από τις αρχές Ιουλίου το μέτρο ίσχυε και τα Σαββατοκύριακα).
Η πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων το 1979 στη χώρα μας ανήλθαν σε 88.372 μονάδες, πτώση -26% σε σχέση με το 1978.
Ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, πριν την επιβολή των νέων μέτρων.
Το μεγαλύτερο ποσοστό αφορούσε αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ, ενώ ακολουθούσαν αυτά στα 1.300 κ.εκ., με σημαντική διαφορά.
Πρώτη σε πωλήσεις το 1979 αναδείχθηκε η Fiat με συνολικά 10.839 αυτοκίνητα και ποσοστό 12.3%. Η ιταλική εταιρεία πρωταγωνιστούσε άλλωστε κατά την δεκαετία του '70 στην χώρα μας.
Τη πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν, κατά σειρά, η Opel με 8.302 πωλήσεις (9.4%) και η Ford με 8.127 πωλήσεις (9.2%).
Οι τρεις αυτές εταιρείες κυριάρχησαν στην ελληνική αγορά και κατά το προηγούμενο έτος.
Στη πρώτη δεκάδα της κατάταξης βρέθηκε η ιταλική Autobianchi (10η), χάρη στο μικρό "Α112", ενώ την προηγούμενη χρονιά είχε βρεθεί οριακά εκτός, τερματίζοντας ενδέκατη. Παράλληλα αύξησε το ποσοστό της στο 3.8% από 3.3% που ήταν το 1978 αν και είχε απώλειες στις πωλήσεις της, που όμως περιορίστηκαν στο -5.1%. Σημαντική υποχώρηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά είχε η Toyota (-62.1%), η οποία βρέθηκε εκτός της πρώτης δεκάδας. To ποσοστό της το 1979 μειώθηκε σε 3.0% από 5.9% που ήταν το 1978. Έτσι, από τις ιαπωνικές φίρμες μόνο η Datsun παρέμεινε στη πρώτη δεκάδα.
Οι πωλήσεις ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 1979, ανήλθαν στις 15.093 μονάδες, με ποσοστό 17.1%, ενώ τα προερχόμενα από τη Δυτική Ευρώπη ανήλθαν σε 60.139 μονάδες, με ποσοστό 68.1%. Επιπλέον, διατέθηκαν 9.963 αυτοκίνητα από την Ανατολική Ευρώπη, που κάλυψαν το 11.3% της αγοράς.
Αναπόφευκτα, τα μέτρα που επέβαλε η κυβέρνηση στις 4 Ιουλίου 1979, ανέκοψαν την δυναμική πορεία που είχε αναπτύξει η εγχώρια αγορά αυτοκίνητου από τα προηγούμενα χρόνια. Κατά συνέπεια η πλειονότητα των κατασκευαστών παρουσίασε σημαντικές απώλειες στο σύνολο της χρονιάς. Φωτεινή εξαίρεση αποτέλεσε η Citroen, που κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της (+26.5%), με το ποσοστό της στο 6.4% από 3.8% την προηγούμενη χρονιά. Η επίδοση αυτή την έφερε στην τέταρτη θέση, από την ένατη που κατείχε το 1978. Οφέλη είχε και η Lada που βρέθηκε στην όγδοη θέση, ενώ την προηγούμενη χρονιά ήταν εκτός πρώτης δεκάδας (12η). Εκτός από την άνοδο στις πωλήσεις της (+11.1%), σημαντική βελτίωση είχε και στο ποσοστό της, με 4.4% από 2.9% το 1978. Βελτιωμένη σε όλα τα επίπεδα ήταν η εικόνα της Renault, που πλησίασε την Peugeot σε απόσταση αναπνοής και κατέκτησε το ίδιο μερίδιο (3.4%), όμως οι πωλήσεις της παρέμειναν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα. Aνάλογη βελτίωση παρουσίασε και η Daihatsu, πιθανότατα χάρη στα πολύ μικρό και οικονομικό μοντέλο Cuore 550.
Αναλυτικότερα, η εικόνα της αγοράς το 1979 διαμορφώθηκε ως εξής:
Η Opel, με αιχμή το Kadett στα 1.000 & 1.200 κ.εκ.,
κέρδισε την 2η θέση των πωλήσεων στην χώρα μας το '79.
H Ford ήρθε 3η το 1979, με μικρή διαφορά πίσω από την Opel. Διαδεδομένο στη χώρα μας εκείνη την εποχή ήταν το Fiesta (φωτό), κυρίως με τον κινητήρα των 957 cc καθώς και τα μικρομεσαία Escort στα 1.100 κ.εκ. Υπήρχαν ακόμα τα επιτυχημένα Cortina & Taunus, στη κατηγορία των 9 φορ. ίππων (1.300 cc).
H Datsun ήταν η μοναδική ιαπωνική εταιρεία που κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη δεκάδα των πωλήσεων, καταλαμβάνοντας την έκτη θέση. (φωτό: Datsun Sunny).
Η Citroen ήταν η μοναδική εταιρεία που είχε σημαντικά οφέλη παρά το δύσκολο περιβάλλον που επικρατούσε στην αγορά. Ίσως το νέο Visa έπαιξε καταλυτικό ρόλο σε αυτή την επιτυχία, που έφερε την γαλλική φίρμα στα υψηλότερα επίπεδα ως εκείνη την εποχή. Μεγάλοι χώροι, λίγα κυβικά (650 cc) και, κυρίως, οικονομία στα καύσιμα, σε μια εποχή που τιμή της βενζίνης τραβούσε την ανηφόρα.
Β.Α
© Hellenic Motor History
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ [Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων]
(Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History, από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου