Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

Ελληνικές διαφημίσεις αυτοκινήτων λίγο πριν τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο (1914)


Πριν από 105 χρόνια, το 1914, είχε ξεκινήσει ήδη έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα στο χώρο του αυτοκινήτου. 
Η μπελ επόκ έφτανε στο τέλος της, όμως οι Έλληνες άρχισαν να μαθαίνουν τις φίρμες των αυτοκινήτων, μέσα από τις "ρεκλάμες". Διάφορες ευρωπαϊκές και αμερικάνικες φίρμες έκαναν την εμφάνισή τους στον Τύπο της εποχής, που ήταν και ο μοναδικός τρόπος προβολής εκείνη την περίοδο. Ήδη διάφοροι επιχειρηματίες είχαν αναλάβει τις πρώτες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στην χώρα μας. Παράλληλα με τα αυτοκίνητα, άρχισαν να εμφανίζονται οι "ρεκλάμες" για υγρά καύσιμα, λιπαντικά και ελαστικά. Στην Αθήνα εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν μόλις μερικές δεκάδες επιβατικά αυτοκίνητα. 

Η ευρεία χρήση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα έγινε από τον Στρατό, στους Βαλκανικούς Πολέμους που είχαν προηγηθεί, το 1912 και το 1913. 
Τον Ιούλιο του 1914 γίνεται η σύσταση του Υπουργείου Συγκοινωνίας. Επρόκειτο για μια ενέργεια της πρώτης κυβέρνησης του Ελευθερίου Βενιζέλου, με το νόμο 276/1914, Φ.Ε.Κ. Α' 156/11/6/1914. Πρώτος υπουργός ήταν ο Πολιτικός Μηχανικός Δημήτριος Διαμαντίδης. Παράλληλα, ξεκινάει η χρήση του αυτοκινήτου από τον δημόσιο τομέα. Την ίδια ακριβώς περίοδο, στις 16 Ιουλίου, υπεγράφη η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια αυτοκινήτων (έως δέκα), για την ταχυδρομική και τηλεγραφική υπηρεσία.  Το ιδιωτικό επιβατικό αυτοκίνητο, αφορούσε ακόμα αυστηρά τους εύπορους κάθε λογής. 

Οι διαφημίσεις που ακολουθούν είναι ένα δείγμα της περιόδου Ιανουαρίου-Ιουλίου 1914, δηλαδή έως την έναρξη του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου. 

Όπως φαίνεται, ήταν η εποχή που το κείμενο κυριαρχούσε στις καταχωρήσεις. Ενίοτε λίγες σειρές ήταν αρκετές. Η εικόνα, συνήθως, απουσίαζε. 






















B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History




Η δημοσίευση είναι προϊόν έρευνας του hellenic motor history και δημοσιεύεται αποκλειστικά στο παρόν ιστολόγιο. Απαγορεύεται ρητά η ολική ή μερική αναδημοσίευση και αναπαραγωγή σε οποιοδήποτε ιστοσελίδα ή μέσο κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς προηγουμένως να έχει δοθεί η συγκατάθεση και με τον όρο ότι θα αναφέρεται η πηγή προέλευσης.



Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

Τα πρώτα βήματα της Toyota σε Ελλάδα και Κύπρο



Η Toyota έκανε τα πρώτα της βήματα στην Ελλάδα, στις αρχές του 1962. Στην φωτογραφία (επάνω) εικονίζεται η παλαιότερη διαφήμιση της ιαπωνικής εταιρείας που έχει εντοπιστεί, από τον Φεβρουάριο του '62. Ενδεχομένως πρόκειται για την πρώτη καταχώρηση της Toyota στην χώρα μας. 
Την αντιπροσωπεία είχε αναλάβει ο Τζόνι Πεσματζόγλου, μέσω της "ΦΙΝΕΛΚΟ" Α.Ε.
Λίγο αργότερα, περί τα τέλη του 1962 ή -το αργότερο- τον Ιανουάριο του 1963, τα Toyota έκαναν την εμφάνισή τους και στην Κύπρο. Πρώτος εισαγωγέας η "Δικράν Ουζουνιάν & Σια" ΛΤΔ, η οποία το 1965 υπόγραψε με την Toyota ως ο επίσημος αποκλειστικός αντιπρόσωπος. 
Στην υπόλοιπη Ευρώπη η Toyota ήταν ακόμα άγνωστη, με εξαίρεση την Δανία, όπου το 1963 εισάγονται τα πρώτα αυτοκίνητα μέσω της "Erla Imports".  Η επίσημη ιστοσελίδα της Toyota Europe, μάλιστα, την αναφέρει ως την πρώτη αντιπροσωπεία της εταιρείας στην Ευρώπη. 
Επίσης, αναφέρει λανθασμένα ως έτος έναρξης εισαγωγής των ιαπωνικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, το 1965. 
Στην δεύτερη φωτογραφία (κάτω) εικονίζεται μια από τις πρώτες διαφημίσεις Toyota στην Κύπρο, από τα τέλη Ιανουαρίου 1963. 
Να σημειωθεί ότι η "Δικράν Ουζουνιάν & Σια" ΛΤΔ εξακολουθεί να αποτελεί τον επίσημο εισαγωγέα της Toyota Κύπρου, έως σήμερα.









B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History

Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

O Νικ. Στανίλας και τα αυτοκίνητα Cord στην Ελλάδα



Διαφήμιση για τα αυτοκίνητα της Cord, τον Απρίλιο του 1937. 
Το μοντέλο που εικονίζεται είναι το "812". Ενα ιδιαίτερης σχεδίασης αυτοκίνητο, η αρχική έκδοση του οποίου είχε παρουσιαστεί το Νοέμβριο του 1935, με την ονομασία "810".  
Είναι η μοναδική καταχώρηση της Cord που έχει εντοπίσει το hellenic motor history, έως τώρα. 
Αντιπρόσωπος ήταν ο Νικόλαος Στανίλας. Ο Στανίλας συμμετείχε ως μέτοχος στην "Α.Γ.Ε Αυτοκινήτων και Γεωργικών Εργαλείων" Α.Ε, στα μέσα της δεκαετίας του '20. Στις αρχές της δεκαετίας του '30 εμφανίζεται ως αποκλειστικός αντιπρόσωπος των αμερικάνικων αυτοκινήτων Marmon στην Ελλάδα. 
Σημαντική ήταν η παρουσία του στον χώρο του αυτοκινήτου μεταπολεμικά. Μέσω της επιχείρησης "Αχιλλεύς", είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία των βρετανικών αυτοκινήτων της Standard-Triumph, έως το 1962. Λίγο αργότερα, περί τις αρχές του 1964, ανέλαβε την αντιπροσωπεία της Daihatsu, ως ο πρώτος αντιπρόσωπος της ιαπωνικής φίρμας στην Ελλάδα. 

To Cord 812, παρήχθη για ένα έτος σε διάφορες εκδόσεις (sedan, coupe, convertible). Αντίθετα με το "810" του 1936, το "812" υπήρξε και σε έκδοση με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα. Άγνωστο παραμένει αν εισήχθη στην χώρα μας με αυτόν τον κινητήρα ή με αμάξωματα πέραν του 4θυρου sedan. 






B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History


Δευτέρα 18 Μαρτίου 2019

Η αντικατάσταση των τρίκυκλων οχημάτων




Tα τρίκυκλα φορτηγά οχήματα, αποτέλεσαν για πολλά χρόνια μια προσιτή λύση για τις μεταφορικές ανάγκες διαφόρων επαγγελματιών. Η επιτυχία τους στην Ελλάδα ήταν τέτοια, ώστε διάφορες εταιρείες ανέπτυξαν δραστηριότητα στην κατασκευή τέτοιων οχημάτων στην χώρα μας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα η "Εμπορική Αυτοκινήτων" των Μουζέλη & Πολυδωρόπουλου, με την συναρμολόγηση του Mazda T-1500, η "Βιοπλαστίκ" του Γεώργιου Δημητριάδη με το "Delta", καθώς και η Μ.Ε.Β.Ε.Α των Α. Τσιμωνίδη & Σ. Βιττώρια. 

Στα τέλη του 1980 η κυβέρνηση αποφάσισε την σταδιακή αντικατάστασή τους με τετράτροχα επαγγελματικά οχήματα, βάσει του νόμου 1073/1980 "Περί αντικαταστάσεως των κυκλοφορούντων τριτρόχων φορτηγών οχημάτων δημοσίας χρήσεως (μοτοσυκλετών) διά φορτηγών αυτοκινήτων δημοσίας χρήσεως και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων" (ΦΕΚ 214/Α/19-9-1980).
Αυτό αρχικά προβλεπόταν να γίνει σε βάθος πενταετίας,  με την απόσυρση του ένα πέμπτου ανά έτος για κάθε νομό. Οι δικαιούχοι είχαν την δυνατότητα να αποκτήσουν φορτηγά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσης,  μικτού βάρους έως τριών χιλιάδων (3.000) χιλιογράμμων. Επίσης, ο νόμος προέβλεπε την απαγόρευση χορήγησης νέων αδειών τρίτροχων φορτηγών οχημάτων Δ.Χ. 
Aργότερα, την άνοιξη του 1981, η υποχρεωτική αντικατάσταση τους έγινε προαιρετική, με εξαίρεση τους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. 

Τρίκυκλο όχημα στην Αθήνα, το 1978 (photo: John Riper). Στην αρχική φωτογραφία, τρίκυκλο μάρκας Mazda T1500 με είδη μαναβικής, στην Κω, το καλοκαίρι του 1988.

Καταχώρηση του 1972 για το Mazda Hellas T1500, που συναρμολογούσε στη χώρα μας η "Εμπορική Αυτοκινήτων" από το 1968.

Οκτώβριος 1980. Η "Εμπορική Αυτοκινήτων", ως αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων της Mazda, προωθεί πλέον τα ελαφρά φορτηγά της ως την κατάλληλη εναλλακτική για την αντικατάσταση των τρίκυκλων οχημάτων.





B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History




Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

Νέα περί αυτοκινήτου στα τέλη του 19ου αιώνα.


To 1898, το αυτοκίνητο δεν είχε ακόμα μπει στη ζωή των Ελλήνων. Πιθανότατα οι περισσότεροι δεν είχαν καν ακούσει για αυτό το νέο... κατασκεύασμα. 
Όμως είχαν αρχίσει να δημοσιεύονται ήδη οι πρώτες αναφορές για αυτό, στις ελληνικές εφημερίδες. 
Το παρακάτω κείμενο της εφημερίδας "ΣΚΡΙΠ", στις 12 Μαρτίου 1898, είναι ενδεικτικό. 
Σημείο αναφοράς το Παρίσι, όπου τα αυτοκίνητα "δίνουν και παίρνουν", σύμφωνα με το δημοσίευμα. Η αλήθεια είναι ότι τα αυτοκίνητα αυξάνονταν με γοργούς ρυθμόύς στην Γαλλία. 
Τα νούμερα μπορεί να μοιάζουν αστεία σήμερα, όμως ήταν σίγουρα εντυπωσιακά για τα δεδομένα της εποχής εκείνης. Το 1894 κυκλοφορούσαν στην Γαλλία περί τα 200 αυτοκίνητα, ενώ το 1900 είχαν φτάσει περίπου τα 2.900. Στην Ελλάδα, έως τότε, είχαν κυλίσει τους τροχούς τους μετά βίας 2 με 3 αυτοκίνητα. 









B.A
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History



Σάββατο 9 Μαρτίου 2019

Βαλκάνια Autotractor



To "Autotractor" ήταν ένα αγροτικό όχημα πολλαπλής χρήσης, που σχεδίασε  ο Κωνσταντίνος Ζαχαρόπουλος. 
Ο ίδιος είχε ασχοληθεί με την επισκευή και ανακατασκευή αυτοκινήτων, την περίοδο μετά την απελευθέρωση. Το 1954 ίδρυσε την "Βαλκάνια Κ. Ζαχαρόπουλος Κατασκευαστική Εταιρεία Αμαξωμάτων Αυτοκινήτων" Ε.Π.Ε. 
Το 1980 η επιχείρηση του μετονομάστηκε σε "Βαλκάνια Κατασκευή και Εμπορία Αυτοκινήτων και Αμαξωμάτων" Α.Β.Ε.Ε
Στα μέσα της δεκαετίας του '80 η εταιρεία του Κ. Ζαχαρόπουλου συγχωνεύτηκε με την Mahindra, εξασφαλίζοντας άδεια συναρμολόγησης των ινδικών τζιπ στην Ελλάδα (Ορχομενός Βοιωτίας). 

Η καταχώρηση του πετρελαιοκίνητου "Βαλκάνια Autotractor", είναι από τον Ιανουάριο του 1980. 






B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History

Δευτέρα 4 Μαρτίου 2019

Μάρτιος 1989: To Fiat Tipo στην Ελλάδα.



 


Μάρτιος 1989. Η Fiat προαναγγέλλει την άφιξη του μικρομεσαίου Tipo στην Ελλάδα. Ήταν μια μεταβατική περίοδος για την Fiat στην χώρα μας, εφόσον εκείνη την εποχή θα άλλαζε χέρια η γενική αντιπροσωπεία. Στην εικονιζόμενη καταχώρηση (επάνω), χαρακτηριστική είναι η απουσία στην αναφορά αντιπροσώπου. Τυπικά την ιταλική εταιρεία εκπροσωπούσε η "Ν. Γ. Παπαϊωάννου" Α.Ε, όμως πολύ σύντομα την θέση της θα έπαιρνε η "Fiat Auto Hellas", με έδρα επί της Λεωφ. Συγγρού 167. 
Τo Fiat Tipo είχε ψηφιστεί ως το "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1989, ενώ η επίσημη παρουσίασή του στο εξωτερικό είχε γίνει στις αρχές του 1988.
Το περιοδικό "4Τροχοί" είχε δοκιμάσει για πρώτη φορά το ιταλικό μοντέλο στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 1988, πριν ξεκινήσει η εισαγωγή του στην χώρα μας (τεύχος 217). 
Η διάθεση του Tipo ξεκίνησε εντός της άνοιξης του 1989 σε εκδόσεις με κινητήρες 1.100 & 1.400 κυβ. εκατοστών. Με τον μικρότερο κινητήρα υπήρχε η δυνατότητα επιλογής με αναλογικό (Media) ή ηλεκτρονικό ταμπλό (Digit). Στα 1.400 κ.εκ ήταν διαθέσιμο αποκλειστικά ως Digit. 
Κατά την έναρξη πώλησης του στην εγχώρια αγορά, η τιμή του ανά έκδοση διαμορφώθηκε ως εξής (χωρίς μεταλλικό χρώμα).
Tipo 1.1 Media : 2.450.000 δραχμές
Tipo 1.1 Digit : 2.630.000 δραχμές
Tipo 1.4 Digit : 3.570.000 δραχμές


Πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα για το Fiat Tipo, από τους 4Τ, στο τεύχος Οκτωβρίου 1988. 






B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History