Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

H ελληνική αγορά αυτοκινήτου το πρώτο εξάμηνο του 2019

Ανοδική πορεία παρουσιάζει η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων, στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου, οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 5.2% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2018. 
Συνολικά, ταξινομήθηκαν 65.557 καινούργια αυτοκίνητα, έναντι 62.312 πέρυσι. 
Θετικό πρόσημο είχε και ο Ιούνιος, με άνοδο 4.5% και 13.133 μονάδες, έναντι 12.571 τη προηγούμενη χρονιά. Από το σύνολο του μήνα, τα 9.020 αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στην περιοχή της πρωτεύουσας. 
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως το 73.3% των πωληθέντων επιβατικών τον Ιούνιο ήταν βενζινοκίνητα, με 9.620 μονάδες. Τα πετρελαιοκίνητα περιορίστηκαν στο 21.0% της αγοράς, με 2.760 μονάδες. Από τα υπόλοιπα, τα 432 ήταν υβριδικά (3.3%), τα 87 φυσικού αερίου (0.7%), τα 35 διπλού καυσίμου (0.3%) και τα 27 ηλεκτρικά (0.2%).

Στην πρώτη θέση των πωλήσεων τον περασμένο μήνα ήρθε η Fiat, με 1.260 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9.6%. Η επιτυχία οφείλεται κυρίως στο Fiat Panda, που ήταν το Νο 1 σε πωλήσεις μοντέλο, με 690 μονάδες. Η ιταλική εταιρεία κατέχει την 3η θέση στην κατάταξη του εξαμήνου. 
Η Peugeot συνεχίζει την πολύ καλή πορεία της, κατακτώντας την 2η θέση στις πωλήσεις Ιουνίου, με 1.172 μονάδες, την οποία διατηρεί και στο σύνολο του έτους με ποσοστό 9.6%.
Στην 3η θέση του Ιουνίου αρκέστηκε η Toyota, με 1.045 πωλήσεις. Όμως, η ιαπωνική εταιρεία διατηρεί την πρώτη θέση στο εξάμηνο, με ποσοστό 10.1% και 6.621 μονάδες. 

Αναλυτικότερα, οι δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες τον Ιούνιο ήταν οι εξής:


Αντίστοιχα, η κατάταξη στο εξάμηνο του 2019 είχε ως εξής:

Στοιχεία: ΣΕΑΑ - Γραφήματα: Hellenic Motor History


Όπως ήδη έχει αναφερθεί, το Fiat Panda ήταν το best seller του Ιουνίου, με 690 μονάδες. Στην δεύτερη θέση ακολούθησε το Renault Clio, με 602 πωλήσεις, ενώ το Opel Corsa συμπλήρωσε την πρώτη τριάδα, με 518 πωλήσεις. 
Στο σύνολο της χρονιάς, το Toyota Yaris βρίσκεται στην κορυφή, με 3.616 πωλήσεις. Το μικρό ιαπωνικό ήρθε στην 4η θέση τον Ιούνιο, με 480 μονάδες. Το Volkswagen Polo συμπλήρωσε την πρώτη πεντάδα, οριακά πίσω από το Yaris, με 479 μονάδες. Το Polo ήταν το 3ο σε πωλήσεις στην κατηγορία του στο εξάμηνο (4o συνολικά), με 2.308 μονάδες, όμως ο ανταγωνισμός από τα Citroen C3 & Peugeot 208 είναι πολύ έντονος και, πολύ πιθανόν να υπάρξουν ανακατατάξεις στο αμέσως επόμενο διάστημα. Άλλωστε πρόκειται για την δημοφιλέστερη κατηγορία της ελληνικής αγοράς και είναι ζωτικής σημασίας για την θέση μιας εταιρείας στην γενική κατάταξη. Συνολικά διατέθηκαν 22.706 αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας (segment B), στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου, με ποσοστό 34.6%. Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε επιπλέον 6.982 αυτοκίνητα της υποκατηγορίας B-SUV, δηλαδή σύνολο 29.688 μονάδες ή το 45.3% της αγοράς. 

Tα δέκα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα το 6μηνο του 2019 ήταν τα εξής:

Στοιχεία: ΣΕΑΑ - Γράφημα: Hellenic Motor History

To Fiat Panda είχε μια εξαιρετική επίδοση τον Ιούνιο, κερδίζοντας την 1η θέση των πωλήσεων. 






B.A
  Hellenic Motor History © 2019

Πέμπτη 25 Ιουλίου 2019

To NSU Ro80 στην Ελλάδα




To NSU Ro80 παρουσιάστηκε επίσημα στα τέλη του 1967. Το μεγάλο sedan με το αμάξωμα των 4.78 μέτρων, κατάφερε να εντυπωσιάσει του δημοσιογράφους του ειδικού τύπου, με αποτέλεσμα να κερδίσει τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" 1968. Εκτός από τον αεροδυναμικό σχεδιασμό του, διέθετε Wankel κινητήρα απόδοσης 115 ίππων, ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους του τροχούς, ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων και μπροστινή κίνηση, κάτι όχι δεδομένο εκείνη την εποχή. 
Δυστυχώς, λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας του κινητήρα, οι πωλήσεις παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα. Πάντως το Ro80 έμεινε στην παραγωγή για μια δεκαετία, έως την άνοιξη του 1977, έστω και σε περιορισμένους αριθμούς. 


Στην Ελλάδα το μεγάλο NSU έφτασε με σχετική καθυστέρηση. Η πρεμιέρα έγινε στο ξενοδοχείο Athens Hilton, στις 18 Μαρτίου 1968
Εκεί, η αντιπροσωπεία "Α. Μανιατόπουλος - Γ. Βαγιωνής" Α.Ε, διοργάνωσε εκδήλωση όπου παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο σε εκατό και πλέον προσκεκλημένους. 
Το Ro80 δεν ήταν ένα προσιτό αυτοκίνητο. Κόστιζε περισσότερο από μια Mercedes 200 και, κατά συνέπεια, απευθυνόταν σε σχετικά περιορισμένο αγοραστικό κοινό. Στους 4 πρώτους μήνες από την παρουσίασή του στην χώρα μας, είχαν διατεθεί περί τα δέκα αυτοκίνητα. 
Ιδιοκτήτρια ενός NSU Ro80 ήταν και η γνωστή ηθοποιός Χριστίνα Σύλβα. 

Το NSU Ro80 ήταν ένας σχεδιαστικός θρίαμβος όταν παρουσιάστηκε, τον Οκτώβριο του 1967. Όμως αποδείχθηκε αναξιόπιστο και καθόλου οικονομικό, οδηγώντας την εταιρεία στην καταστροφή. Ήταν το πρώτο γερμανικό αυτοκίνητο που κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς", το 1968. 








B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©




Κυριακή 21 Ιουλίου 2019

Tα πολυμορφικά αυτοκίνητα στην ελληνική αγορά. Η αργή καθιέρωσή τους στην Ελλάδα, η άνοδος και η πτώση.




Η ιστορία των πολυμορφικών (ή πολυχρηστικών) αυτοκινήτων, ξεκίνησε επίσημα την δεκαετία του '80. Στην Ευρώπη η αρχή έγινε με το Renault Espace, το καλοκαίρι του 1984. Λίγους μήνες νωρίτερα, είχαν παρουσιαστεί στις Η.Π.Α τα "δίδυμα" Plymouth Voyager και Dodge Caravan. Ήταν τα μοντέλα που γνώρισαν στους αμερικάνους τα πολυμορφικά αυτοκίνητα.  Σταδιακά η αποδοχή αυτών των αυτοκινήτων όλο και μεγάλωνε από το αγοραστικό κοινό, σε Ευρώπη και Αμερική. 
Το ρεύμα που δημιούργησε το Renault Espace στην Ευρώπη, ανάγκασε τον ανταγωνισμό να παρουσιάσει τις δικές του προτάσεις, αρκετά χρόνια αργότερα. 

Στην ελληνική αγορά, η παρουσία των πολυμορφικών ήταν ανύπαρκτη έως τα μέσα της δεκαετίας του '90. Ο λόγος ήταν πως, τα πρώτα πολυμορφικά διέθεταν μεγάλα αμαξώματα και ήταν διαθέσιμα με μεγάλους σε κυβισμό κινητήρες, για τα ελληνικά δεδομένα. 
Ο πρώτος διδάξας, το Espace, διέθετε βασικό κινητήρα 2.000 κυβ. εκατοστών. Ειδικά την δεκαετία του '80, με τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές, η τιμή ενός τέτοιου αυτοκινήτου ήταν απαγορευτική για τον μέσο αγοραστή. Για παράδειγμα, η μέση τιμή ενώ αυτοκινήτου 14 φορ. ίππων (2.000 κ.εκ.) την άνοιξη του 1986, ξεπερνούσε τα 6.500.000 δραχμές, ενώ συγκεκριμένα το Renault Espace κόστιζε ελαφρώς πάνω από 6.800.000 δρχ, ποσό εξωφρενικό για τα δεδομένα της εποχής εκείνης. 
Οι πρώτοι ανταγωνιστές του γαλλικού μοντέλου, ακολούθησαν σε γενικές γραμμές την ίδια λογική. 

 
Tα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν όταν η Renault παρουσίασε το Megane Scenic στα τέλη του 1996, που ήταν το πρώτο μικρομεσαίο στην κατηγορία. Πλέον, εκτός από μικρότερο σε διαστάσεις αμάξωμα, διέθετε και κινητήρες πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα (1.400 & 1.600 κ.εκ.).
Η αποδοχή του από το ελληνικό κοινό δεν ήταν άμεση. Τον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του στην χώρα μας, το 1997, πέτυχε συνολικά 383 πωλήσεις. Το νούμερο δεν ήταν μεγάλο με απόλυτα κριτήρια, όμως εκείνη την εποχή αποτελούσε μια "καλή" επίδοση για ένα πολυμορφικό μοντέλο στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά το μερίδιο της συγκεκριμένης  κατηγορίας άγγιξε μόλις το 0.4% της εγχώριας αγοράς.
Σημαντική άνοδο πέτυχε το Scenic την επόμενη χρονιά, με τις πωλήσεις του το 1998 να φτάνουν τις 712 μονάδες. 
Η αντίδραση των ανταγωνιστών αυτή τη φορά ήταν άμεση. Η επιτυχία του Megane Scenic στην Ευρώπη, δεν άφηνε περιθώρια στους άλλους κατασκευαστές. Στις παραμονές την νέας χιλιετίας, ήδη είχαν αρχίσει να εμφανίζονται εναλλακτικές προτάσεις στην κατηγορία των μεσαίων πολυμορφικών. Το 2000 η μάχη είχε αρχίσει να γίνεται έντονη και στην Ελλάδα. Τα πολυμορφικά (MPV) κατέλαβαν το 2.2% επί του συνόλου της αγοράς, με 6.393 μονάδες. Το ποσοστό ήταν ακόμα μικρό, αλλά ήταν μια ένδειξη για τις προοπτικές της κατηγορίας. Το δημοφιλέστερο μοντέλο εκείνη την χρονιά, ήταν το Citroen Xsara Picasso, με 1.616 πωλήσεις. Το Scenic, το οποίο εν τω μεταξύ είχε ανανεωθεί σχεδιαστικά, αρκέστηκε στην 2η θέση με 1.432 πωλήσεις. Για πρώτη φορά ένιωθε έντονο τον ανταγωνισμό, όχι μόνο από το Citroen αλλά και από το Opel Zafira. 

Παράλληλα, επιτυχημένη κρίνεται και η πορεία της μικρότερης από πλευράς αμαξώματος Mercedes A Class, την οποία ο ΣΕΑΑ περιελάμβανε στην συγκεκριμένη κατηγορία, όσον αφορά τις πωλήσεις. 
Η κατάταξή της, όμως, στα MPV είναι αμφιλεγόμενη κατά την άποψη του Hellenic Motor History.


Το Citroen Xsara Picasso ήταν το Νο1 σε πωλήσεις πολυμορφικό στην Ελλάδα, το 2000.


Το 2001 το ποσοστό τους στην εγχώρια αγορά ανήλθε σε 2.4%, με συνολικά 6.835 πωλήσεις. Το Scenic βρέθηκε ξανά στην κορυφή, κερδίζοντας άνετα την 1η θέση με 1.819 πωλήσεις. Τα Xsara Picasso και Zafira συμπλήρωσαν την πρώτη τριάδα, με 1.238 και 1.213 αντίστοιχα. Μέσα στο 2001 έκανε την εμφάνισή του και το Hyundai Matrix. Εκείνη τη χρονιά πετυχε μόλις 407 πωλήσεις, όμως σύντομα αναδείχθηκε ως ο πρωταγωνιστής της κατηγορίας στην χώρα μας. 

Οι ανοδική πορεία των πολυμορφικών συνεχίστηκε την επόμενη χρονιά. Οι αυξημένες δυνατότητες διαρρύθμισης των εσωτερικών χώρων, βάσει των εκάστοτε αναγκών μεταφοράς ανθρώπων και αποσκευών, πείθουν όλο και περισσότερους αγοραστές να στραφούν προς αυτά. Άλλωστε έως τότε ήταν πλέον πιο οικεία και η ιδιαίτερη σχεδιαστική τους ταυτότητα (αυξημένο ύψος κλπ). 
Έτσι, το 2002 οι πωλήσεις τους στην Ελλάδα ανήλθαν σε 7.511 μονάδες, αυξάνοντας το μερίδιό τους στο 2.8%. 
Το Hyundai Matrix έγινε το δημοφιλέστερο της κατηγορίας, με 1.676 μονάδες. Το Scenic συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του, ως το Νο 2 σε πωλήσεις πολυμορφικό, με 1.217 μονάδες.
Από το σύνολο των πωλήσεων, το μεγαλύτερο ποσοστό διατηρούσαν πάντα τα μεσαία πολυμορφικά. Τα μεγαλύτερα μοντέλα συνέχιζαν να είναι περιθώριο, λόγω της υψηλής τιμής τους και του αυξημένου κόστους χρήσης. 
Υπήρξαν όμως και τα μικρότερα MPV, που έδωσαν το στίγμα τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα Ford Fusion και Opel Meriva. 

To 2003 υπήρξε περαιτέρω αύξηση στις πωλήσεις τους. Με συνολικά 8.353 μονάδες, το μερίδιό τους έφτασε το 3.3% της αγοράς. Το Hyundai Matrix ήταν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το Νο 1 σε πωλήσεις. Στην δεύτερη θέση βρέθηκε το μικρό Ford Fusion, με 1.197 μονάδες, ενώ το Scenic ήρθε στην 3η θέση, με την πρώτη γενιά να διανύει το τελευταίο έτος παραγωγής. Το Opel Zafira συνέχισε μια ικανοποιητική πορεία, στην 4η θέση. To Citroen Xsara Picasso, πέτυχε 655 πωλήσεις έναντι 562 την προηγούμενη χρονιά. 


 Hyundai Matrix 


Το 2004 η κατηγορία των MPV αποδείχθηκε ιδιαίτερα δυναμική στην Ελλάδα. Το μερίδιο τους έφτασε στο 5.6%, με τις πωλήσεις τους στις 16.107 μονάδες. 
Το Hyundai Matrix βρέθηκε για ακόμα μια φορά στην κορυφή, με 2.892 μονάδες. Πολύ καλή επίδοση και για το νέο Scenic, στην 2η γενιά του, που με 2.289 μονάδες κατέλαβε την 2η θέση στην κατηγορία. 
Το μικρότερο Ford Fusion ήρθε στην 3η θέση, με 1.434 μονάδες. Η Ford όμως είχε και ένα νέο μοντέλο στη κλάση των μεσαίων πολυμορφικών, το οποίο έκανε αισθητή την παρουσία του. Ήταν το Focus C-Max, που πέτυχε 1.398 πωλήσεις και ήρθε στην 4η θέση. 
Βελτιωμένη ήταν η εικόνα για το Xsara Picasso, με 957 πωλήσεις, όμως σημαντική ήταν η κάμψη στην περίπτωση του Opel Zafira. 

Οι συνολικές πωλήσεις των MPV είχαν μικρή πτώση την επόμενη χρονιά (2005), με το μερίδιό τους ελάχιστα μειωμένο. Έτσι, με 14.852 μονάδες, πέτυχαν να κερδίσουν το 5.5% επί του συνόλου. 
Το Hyundai Matrix αναδείχθηκε για άλλη μια χρονιά το best seller πολυμορφικό, με 2.395 μονάδες. 
Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ την πρώτη τριάδα συμπληρώνουν τα Mercedes A Class και Honda Jazz. Όμως, όπως στην περίπτωση της Mercedes, έτσι και στην περίπτωση του μικρού ιαπωνικού μοντέλου, η παρουσία του στην συγκεκριμένη κατηγορία κρίνεται ως αμφιλεγόμενη. 
Όσον αφορά τα μεσαία μοντέλα, τα Renault Scenic και Ford Focus C-Max ήταν μέσα στα επιτυχημένα τη χρονιάς. 
Στην μικρότερη κατηγορία, το Opel Meriva παρουσίασε άνοδο στις πωλήσεις του, με 956 μονάδες έναντι 675 την προηγούμενη χρονιά. 
Να σημειωθεί εδώ, πως άλλα μεσαία πολυμορφικά που είχαν κάνει εν τω μεταξύ την εμφάνισή τους στην εγχώρια αγορά, δεν αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά. Τέτοια είναι η περίπτωση του Volkswagen Touran (2003), του Seat Altea (2004) και του -σχεδιαστικά ιδιαίτερου- Fiat Multipla. 


Opel Zafira (1η γενιά)

Renault Scenic (2η γενιά)


Το 2006 υπήρξε επιπλέον μικρή μείωση στις πωλήσεις των MPV, με 14.103 μονάδες και μερίδιο 5.3%. 
Τo Hyundai Matrix συνέχισε την κυριαρχία του, με 1.785 μονάδες, ενώ τα Ford Focus C-Max και Renault Scenic ήταν για ακόμα μια φορά μέσα στα τρία δημοφιλέστερα μεσαία πολυμορφικά. Το C-Max, ήταν η πρώτη φορά που πέτυχε περισσότερες πωλήσεις έναντι του γαλλικού μοντέλου (1.132 προς 1.011). 
Με το ποσοστό των MPV στο 4.6% και 12.790 πωλήσεις έκλεισε το 2007. 
Αυτή την φορά, στην πρώτη θέση της κατάταξης, βάσει των στοιχείων του ΣΕΑΑ, ήταν η Mercedes A Class, στην 2η γενιά της πλέον. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 1.814 μονάδες. Το Μatrix πέτυχε 1.545 πωλήσεις, ενώ το μικρότερο Nissan Note βελτίωσε την θέση του σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Καλό ήταν το ξεκίνημα και για το, επίσης μικρότερο αλλά με αυξημένες πολυχρηστικές δυνατότητες, Skoda Roomster. Το MPV από την Τσεχία πέτυχε 923 πωλήσεις. 
Από τα υπόλοιπα μεσαία μοντέλα, το Citroen Picasso επανήλθε στο προσκήνιο με 1.135 μονάδες, ενώ τα Opel Zafira, Renault Scenic και Ford Focus C-Max είχαν μια ικανοποιητική πορεία μέσα στη χρονιά. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στο Ford S-Max, το μεγαλύτερο πολυμορφικό της εταιρείας. Έχοντας κερδίσει τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 2007, το S-Max σημείωσε μια εξαιρετική επίδοση για πολυμορφικό αυτού του μεγέθους, με δεδομένο ότι ο βασικός κινητήρας ήταν στα 2.000 κυβ. εκατοστά. 
Συνολικά 584 τέτοια αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στην χώρα μας το 2007. 

To 2008 η κατηγορία παρουσίασε πτώση. Οι πωλήσεις των πολυμορφικών ανήλθαν σε 10.730 μονάδες με ποσοστό 4.0% . 
Τυπικά, η Mercedes A ήταν στην πρώτη θέση (σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ). Το "μικρό" Nissan Note πέτυχε 1.232 πωλήσεις, ενώ τα Hyundai Matrix και Opel Zafira ήταν τα πιο εμπορικά μεσαία πολυμορφικά της χρονιάς, με 1.113 και 822 μονάδες αντίστοιχα. Σημαντική ήταν η μείωση των πωλήσεων του Scenic, με 302 μονάδες έναντι 741 το προηγούμενο έτος. 
Το μεγάλο Ford S-Max, αντίθετα, κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις του, με 626 μονάδες. Μάλιστα, άφησε πίσω το μικρότερο και πιο προσιτό Focus C-Max, οι πωλήσεις του οποίου ανήλθαν σε 562 μονάδες. 

Από το 2009 η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα παρουσίασε σταθερά πτωτική πορεία. Αυτό επηρέασε αρνητικά και τις πωλήσεις των πολυμορφικών οχημάτων, σε σημαντικό βαθμό. Ειδικά την περίοδο μετά το 2011, τα ποσοστά της κατηγορίας συρρικνώθηκαν. Επιπλέον, τα μοντέλα που κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις τους σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα, αφορούσαν τα μικρότερα σε μέγεθος MPV, όπως το Skoda Roomster, το Opel Meriva και το Nissan Note. Το τελευταίο πρωταγωνίστησε την περίοδο 2014 - 2015 όταν το συνολικό μερίδιο της κατηγορίας ανήλθε στο 2.8% και ατο 1.9% αντιστοιχα. Το 2016 τα MPV κατέλαβαν το 1.5% με 1.182 πωλήσεις. Το Note ήταν πάλι το best seller. 
Η κρίση στην ελληνική αγορά δεν ήταν ο μοναδικός λόγος για την πτώση της κατηγορίας. Μια ακόμα αιτία είναι η τάση που υπάρχει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τα τελευταία χρόνια και δεν είναι άλλη από την πίεση που δέχονται τα MPV από τα κάθε λογής SUV μοντέλα, που έχουν πλέον επιβληθεί. 
Αν και οι πωλήσεις των μεσαίων πολυμορφικών δεν είναι ασήμαντες, το 2018 υπήρξε μείωση κατά 21%, με 582.807 μονάδες έναντι 741.844 το 2017. 
Χειρότερη είναι η εικόνα στα μεγάλα πολυμορφικά, όπου η μείωση στις πωλήσεις το 2018, άγγιξε το 30%. Με συνολικά 91.709 μονάδες στην Ευρώπη, είναι αμφίβολο αν οι εταιρείες που εξακολουθούν να διαθέτουν μοντέλα στην κατηγορία, θα επενδύσουν στην παρουσίαση κάποιου αντικαταστάτη (π.χ Renault Espace, Ford Galaxy, VW Sharan). 

Όπως όλα δείχνουν, το ευρωπαϊκό αγοραστικό κοινό στρέφεται μαζικά πλέον στα SUV, που σημειώνουν μεγάλη άνοδο το τελευταίο διάστημα. Ειδικά τα μεσαίου τύπου, με κύριους εκπροσώπους τα Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan και Peugeot 3008, αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15%, με 1.716.000 μονάδες το 2018. 
Στην ελληνική αγορά, τα SUV όλων των κατηγοριών κατέλαβαν το 2017 το 24.2% επί του συνόλου, με 21.353 μονάδες. 
Το 2018 αύξησαν το μερίδιό τους στο 29.2%, με 30.228 πωλήσεις. Μόνο τα μεσαίου μεγέθους SUV πέτυχαν 16.102 πωλήσεις ή το 15.6% της αγοράς. Την ίδια ώρα, τα πολυμορφικά αρκέστηκαν στο πενιχρό 0.74% με 654 πωλήσεις το 2017 και στο... ανύπαρκτο 0.3%, με μόλις 313 πωλήσεις το 2018!

Ford S-Max




Τα πολυχρηστικά αυτοκίνητα αποτέλεσαν μια αξιόλογη πρόταση για οικογενειάρχες με αυξημένες μεταφορικές ανάγκες. Στην ελληνική αγορά ποτέ δεν πρωταγωνίστησαν, αν και από το 2000 άρχισαν να εμφανίζουν μια δυναμική. Το 2004 έφτασαν στο ανώτατο σημείο αποδοχής με 16.107 πωλήσεις και μερίδιο 5.6%. Τα αμέσως επόμενα χρόνια, έως το 2009, είχαν μια φθίνουσα πορεία  όμως διατήρησαν τα ποσοστά τους σε αξιοπρεπή επίπεδα.  Μετά το 2010 η κατηγορία άρχισε να μπαίνει στο περιθώριο και σταδιακά το ποσοστό τους συρρικνώθηκε σημαντικά. Το τελευταίο διάστημα αρκετά από τα εμπορικότερα μοντέλα αφορούσαν την μικρή κατηγορία των πολυμορφικών. Η επιστροφή τους στο προσκήνιο είναι μάλλον απίθανη, ακόμα και αν η εικόνα της εγχώριας αγοράς βελτιωθεί αισθητά. Άλλωστε, όπως έχει ήδη αναφερθεί, η κατηγορία αυτή έχει πτωτική πορεία σε όλη την Ευρώπη, προς όφελος των SUV. 












B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ & ACEA




Παρασκευή 19 Ιουλίου 2019

To Volkswagen K70 στην ελληνική αγορά.




Το Volkswagen K70 σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε από την NSU. Aρχικά προοριζόταν να κυκλοφορήσει ως NSU. Πριν την έναρξη παραγωγής του μοντέλου, δύο αυτοκίνητα είχαν έρθει στην Ελλάδα κατά την διάρκεια των δοκιμών, τον Ιούλιο του 1968. 
Τελικά, μετά την εξαγορά της NSU από την VW, το 1969, κυκλοφόρησε με τα σήματα της δεύτερης. 
Παρά το γεγονός ότι το Κ70 έκανε την εμφάνισή του σε διάφορες ευρωπαϊκές αγορές από το 1970, στην Ελλάδα η παρουσίαση του έγινε με καθυστέρηση. 

Η επίσημη αντιπροσωπεία, "Kosmocar" Α.Ε, έκανε την επίδειξη του VW K70 στο ξενοδοχείο "Αστήρ Παλλάς" στην Βουλιαγμένη, στις 30 Μαρτίου 1973. 
Οι εκπρόσωποι του Τύπου είχαν την ευκαιρία να δουν και να οδηγήσουν το νέο μοντέλο της ελληνικής αγοράς, το μεσημέρι εκείνης της ημέρας. 
Το 4θυρο K70 είχε κινητήρα 1.605 κυβ. εκατοστών, τοποθετημένο μπροστά, ενώ διέθετε μπροστινή κίνηση στους τροχούς.  






B.A
Αρχείο Hellenic Motor History ©






Πέμπτη 18 Ιουλίου 2019

Ελληνική διαφήμιση της DeSoto, το 1934




Η DeSoto ήταν θυγατρική της Chrysler Corporation. Από τις αρχές της δεκαετία του '30 την αντιπροσωπεία των αμερικάνικων αυτοκινήτων στην χώρα μας είχε αναλάβει η "Βουτσαράς" Α.Ε
Το όνομα ήταν γνωστό στον χώρο της εμπορίας αυτοκινήτων πολλά χρόνια πριν, εφόσον από την δεκαετία του 1910 οι αδελφοί Βουτσαρά είχαν αναλάβει την αντιπροσωπεία των Chevrolet, Buick και Cadillac (General Motors). Στην πορεία ανέλαβαν άλλες αμερικάνικες φίρμες, είτε της General Motors, είτε της Chrysler Corporation. Στην περίπτωση της DeSoto, πήραν την σκυτάλη από την επιχείρηση του Γεώργιου Κλωναρίδη, ο οποίος ήταν προηγουμένως ο επίσημος εισαγωγέας. Η έδρα ήταν αρχικά στην οδό Βουλής 3, αργότερα επί της Λεωφ. Συγγρού 44.

Η καταχώρηση είναι από τον Μάιο του 1934 και προωθεί το DeSoto Airflow. Ήταν η πρώτη χρονιά κυκλοφορίας του μοντέλου, που έμεινε στην παραγωγή έως το 1936, με ορισμένες διαφοροποιήσεις. Χαρακτηριστική ήταν η ιδιαίτερη, αεροδυναμική του σχεδίαση. 
O βασικός κινητήρας του Airflow ήταν 6κύλινδρος, 3.957 κυβ. εκατοστών, απόδοσης 100 ίππων στις 3.400 στρ./λεπτό.

To DeSoto Airflow Town Sedan του 1934, που εικονίζεται στην καταχώρηση. Υπήρχε επίσης η έκδοση 4 door Sedan, με 3ο πλευρικό παράθυρο, που επίσης εισήχθη στην Ελλάδα. Είναι άγνωστο αν ήρθαν και οι 2θυρες sedan & coupe εκδόσεις. 

Το εσωτερικό του DeSoto Airflow






B.A
Αρχείο Hellenic Motor History ©


Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019

Τα νέα λεωφορεία της πρωτεύουσας, το 1938



Φωτορεπορτάζ της εφημερίδας "Βραδυνή", στις 21 Μαΐου 1938, για τα καινούργια λεωφορεία.



Στις 5.30 το πρωί του Σαββάτου 21 Μαΐου 1938, τέθηκαν σε κυκλοφορία τα νέα λεωφορεία της εταιρείας "ΠΑΟΥΕΡ". Αρχικά, ξεκίνησαν δρομολόγια 22 από τα 45 συνολικά οχήματα. Τα 14 εξυπηρέτησαν την γραμμή Ακαδημία - Παλαιού Φαλήρου - Έντεν, ενώ τα υπόλοιπα 8 εξυπηρέτησαν την γραμμή Ακαδημίας - Νέας Σμύρνης.
Τα λεωφορεία αυτά ήταν αγγλικής κατασκευής, τύπου AEC Regal 662. 

Οι τιμές των εισιτηρίων στα "κίτρινα" λεωφορεία (λόγω του εξωτερικού χρωματισμού) ήταν αισθητά αυξημένες σε σχέση με πριν. Συγκεκριμένα, το εισιτήριο έως την πλατεία Νέας Σμύρνης, όπου έκανε τέρμα, κόστιζε 4 δραχμές. Στη γραμμή Φαλήρου το εισιτήριο κόστιζε  5 δραχμές έως τον Ιππόδρομο και 7 δραχμές έως το Έντεν. Οι αυξήσεις αυτές προκάλεσαν αντιδράσεις στον Τύπο αλλά και στους κατοίκους των περιοχών που εξυπηρετούσαν. 

Η εφημερίδα "Έθνος" έγραφε στις 21 Μαΐου 1938, την ημέρα που έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους: "Ούτω ενώ είχε κανείς την ευχέρειαν να πληρώνη εις τα τραμ 7 δραχμάς δια την διαδρομήν Ακαδημίας - Έντεν μετ' επιστροφής, τώρα πληρώνει δια την ιδίαν διαδρομήν αναγκαστικώς 14 δραχμάς. 
Να επανορθωθούν, λοιπόν, αι υπερβολικαί επιβαρύνσεις δια να χαρούν και όχι να πενθήσουν οι κάτοικοι την νέαν συγκοινωνιακήν πρόοδον". 

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 26 Μαΐου, η εφημερίδα "Ακρόπολις" σε δημοσίευμα με τίτλο "Τα αφόρητα καμώματα της Πάουερ", έγραφε μεταξύ άλλων: "Αλλ' υποθέτομεν ότι οι Αθηναίοι δεν είναι γίδια, δικαιούνται να κινούνται με οχήματα της προκοπής, χωρίς να τους γδύνη η Πάουερ".


Ένα ΑEC σε δρόμο της Αθήνας. Τα συγκεκριμένα λεωφορεία έμειναν για πολλά χρόνια σε υπηρεσία και, τα τελευταία, αποσύρθηκαν έως το 1961. 


Στα δημοσιεύματα των εφημερίδων, έχει διατηρηθεί η σύνταξη και η ορθογραφία του πρωτότυπου 
(εκτός του πολυτονικού)



B.A
Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©



Πέμπτη 4 Ιουλίου 2019

4 Ιουλίου 1979: οι αυξήσεις στην φορολογία των αυτοκινήτων


Στις 4 Ιουλίου 1979, μια καινούργια πραγματικότητα ξημέρωσε για τις επιχειρήσεις στον χώρο του αυτοκινήτου, αλλά και για τους υποψήφιους αγοραστές.
Η τότε κυβέρνηση αποφάσισε τον διπλασιασμό των φόρων στα επιβατικά αυτοκίνητα και συγκεκριμένα στην εφάπαξ εισφορά και στον ειδικό φόρο κατανάλωσης. 

Έτσι, για αυτοκίνητα έως 1.200 κυβ. εκατοστά η εισφορά αυξήθηκε από τις 50 δραχμές ανά κυβικό εκατοστό, στις 100 δραχμές. Πάνω από τα 1.200 έως τα 1.800 κυβ. εκατοστά η αύξηση ήταν από 100 δραχμές σε 200 δραχμές. Στα αυτοκίνητα πάνω από τα 1.800 και έως 2.200 κυβ. εκατοστά, η εισφορά αυξήθηκε από τις 75 δρχ ανά κυβ. εκατοστό στις 150 δρχ.
Για τα αυτοκίνητα άνω των 2.200 κ.εκ, η αύξηση ήταν από τις 150 δρχ στις 300 δρχ. 
Το αποτέλεσμα ήταν η σημαντική άνοδος στις λιανικές τιμές των επιβατικών αυτοκινήτων ακόμα και στις δημοφιλείς κατηγορίες έως τα 1.300 κ.εκ. 

Τα μέτρα αυτά πάρθηκαν με σκοπό τον περιορισμό των εισαγωγών και τον περιορισμό της κατανάλωσης, λόγω της διόγκωσης στο έλλειμα του ισοζυγίου πληρωμών. Επιπλέον, η χώρα μας είχε αρχίσει να βιώνει έντονα τις συνέπειες της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, που είχε ξεσπάσει στις αρχές του έτους.  

Όμως, η λήψη αυτής της απόφασης έγινε κυριολεκτικά "εν μια νυκτί", χωρίς κανέναν προγραμματισμό και χωρίς καμία προειδοποίηση. 
Το χειρότερο ήταν πως τα μέτρα αυτά είχαν άμεση ισχύ, χωρίς περίοδο χάριτος. Αυτό σήμαινε πως ακόμα και όσοι είχαν κάνει παραγγελία νέου αυτοκινήτου, αλλά αυτό δεν είχε εκτελωνιστεί ή απλά δεν είχε ταξινομηθεί έως τις 4 Ιουλίου, ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν την επιπλέον εισφορά! Στην πρώτη περίπτωση υπήρχε η δυνατότητα ακύρωσης της παραγγελίας, με κίνδυνο να χαθεί η προκαταβολή. Στην δεύτερη περίπτωση οι αγοραστές ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν την διαφορά, εφόσον πλέον δεν υπήρχε περίπτωση ακύρωσης της παραγγελίας. 


Σε όλα τα παραπάνω προστέθηκε και η αύξηση στα τέλη χαρτοσήμου για την μεταβίβαση αυτοκινήτων, κατά 200% (!)
Σοβαρά ήταν και τα προβλήματα για τους εισαγωγείς αυτοκινήτων, εφόσον με τη νέα κατάσταση είχαν "εγκλωβιστεί" στα τελωνεία περί τα 35.000 επιβατικά. Φυσικά, για να γίνει ο εκτελωνισμός τους, οι αντιπρόσωποι ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν σημαντικά επιπλέον ποσά, που άγγιζαν συνολικά τα 2 δις! 

Η άνοδος στις τιμές των νέων αυτοκινήτων, παρέσυρε τις τιμές και στα μεταχειρισμένα, κατά περίπου 40 έως 50%, ειδικά για τις κατηγορίες έως τους 11 φορ. ίππους. 

Το 1979, η αγορά αυτοκινήτου ξεκίνησε με την δυναμική που είχε αποκτήσει τα προηγούμενα χρόνια. Όπως είναι λογικό, ο διπλασιασμός στην φορολογία έφερε σημαντική πτώση στις πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων, στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Τα συνολικά έσοδα του κράτους από την φορολογία στα αυτοκίνητα, εκείνη τη χρονιά, ανήλθαν σε περίπου 15.5 δισεκατομμύρια δραχμές. 

Γράφημα: hellenic motor history



Mε δεδομένη την ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας και καυσίμων, υπήρξε μια σειρά μέτρων προς αυτή την κατεύθυνση. 
Αυτό που είχε άμεσο αντίκτυπο στους ιδιοκτήτες οχημάτων, ήταν η αύξηση στην τιμή της βενζίνης. Την ίδια ημέρα, στις 4 Ιουλίου, η τιμή πώλησης της απλής βενζίνης πήγε από τις 24 δραχμές/λίτρο στις 27 δραχμές, ενώ η σούπερ από τις 26 δρχ/λίτρο στις 30 δραχμές. Αύξηση υπήρξε και στο πετρέλαιο κίνησης, από τις 7 στις 11 δραχμές. 
Επίσης, επεκτάθηκε η εκ περιτροπής κυκλοφορία των αυτοκινήτων και τα σαββατοκύριακα, από τις 7 Ιουλίου. Το μέτρο αφορούσε τα επιβατικά αλλά και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα με οφέλιμο φορτίο έως 1 τόνο. 





B.A

Έρευνα & αρχείο Hellenic Motor History ©