Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020

Η G.M ανακοίνωσε το τέλος της Holden.



O αμερικάνικος κολοσσός ανακοίνωσε το οριστικό τέλος της Holden. Η απόφαση αυτή έρχεται λίγα χρόνια μετά την παύση της παραγωγής των αυτοκινήτων Holden στην Αυστραλία. Η General Motors πρόσφατα αποσύρθηκε από την Ευρώπη, με την πώληση της Opel/Vauxhall στον γαλλικό όμιλο της PSA. 
Η κίνηση αυτή επισφραγίζει την πολιτική της G.M να επικεντρωθεί κυρίως στην αμερικάνικη αγορά, παραμένοντας ωστόσο στην Κίνα, την Λατινική Αμερική και τη Ν. Κορέα. 

Η chief executive της G.M, Mary Barra, δημοσίευσε στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας: "Συχνά έχω πει ότι θα κάνουμε το σωστό, ακόμα και αν είναι σκληρό, και τώρα είναι μια τέτοια στιγμή". 
Ο πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Scott Morrison, έκανε την εξής δήλωση: "Είμαι απογοητευμένος αλλά δεν με εξέπληξε. 'Ομως είμαι οργισμένος, όπως πιστεύω ότι είναι και πολλοί Αυστραλοί". 

Ο πρόεδρος της G.M, Mark Reuss, είπε ότι η εταιρεία εξέτασε τρόπους για την διατήρηση της φίρμας, όμως  αποφάσισε πως το κόστος θα ήταν μεγάλο για να παραμείνει σε μια κατακερματισμένη δεξιοτίμονη αγορά. 
Η απόσυρση της αμερικάνικης πολυεθνικής από την αγορά της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2021.  

Ποια είναι όμως η Holden; 
Το 1856 ο James Alexander Holden ίδρυσε στην Αδελαΐδα επιχείρηση που κατασκεύαζε σέλες αλόγων και χαλινάρια. Η φήμη που απέκτησε η εταιρεία είχε ως αποτέλεσμα ο Holden να γίνει προμηθευτής εξοπλισμού ιππασίας στον Πόλεμο των Μπόερς. 
To 1887, μετά τον θάνατο του James, τα ηνία ανέλαβε ο γιός του, Henry James Holden. 
Με την είσοδο στον 20ο αιώνα, η εταιρεία ξεκίνησε σταδιακά να δραστηριοποιείται στον χώρο του αυτοκινήτου. Το 1908 η Holden ασχολήθηκε με την επιδιόρθωση στις ταπετσαρίες των αυτοκινήτων, ενώ αργότερα κατασκεύαζε αμαξώματα. To 1917 o Henry James Holden ίδρυσε μια νέα επιχείρηση, την Holden's Motor Body Builders Ltd. 
Τα επόμενα χρόνια κατασκεύασε αμαξώματα για την Ford of Australia και άλλες φίρμες, όμως το 1924 έγινε ο αποκλειστικός διανομέας αμαξωμάτων για την General Motors στην Αυστραλία. 

Σημαντική χρονιά ήταν το 1931, όταν η αμερικάνικη εταιρεία αγόρασε την Holden, δημιουργώντας την General Motors-Holden.  Μετά τον πόλεμο, άρχισαν να υλοποιούνται τα σχέδια για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου εγχώριας προέλευσης, για τις ανάγκες της τοπικής αγοράς. Το αποτέλεσμα ήταν η παρουσίαση του Holden "48-215" (FX), το Νοέμβριο του 1948. Το Holden ήταν το πρώτο αυτοκίνητο "κατασκευασμένο στην Αυστραλία, για την Αυστραλία" ("Made in Australia, for Australia") και σημείωσε μεγάλη επιτυχία. 

Το 1953 παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο "FJ", στα ίδια σχεδιαστικά πρότυπα με το "48-215". 
Τα επόμενα χρόνια η Holden κυριαρχούσε στην Αυστραλία, ενώ το 1956 ξεκίνησε τις εξαγωγές, κυρίως σε χώρες της Ασίας. Το 1960 επεκτάθηκε σε νέες αγορές μεταξύ των οποίων και η ελληνική. 
Στην χώρα μας η Holden έκανε το ντεμπούτο της με το μοντέλο της σειράς "FB", που ήταν και το πρώτο μοντέλο της εταιρείας προσαρμοσμένο για αγορές με το τιμόνι αριστερά. Η παρουσία της στην ελληνική αγορά διήρκησε έως τις αρχές της δεκαετίας του '70.


Το Holden FB ήταν το πρώτο μοντέλο που ήρθε στην Ελλάδα, το 1960.


Τα αυτοκίνητα της Holden διέθεταν μεγάλα αμαξώματα, στα αμερικάνικα αισθητικά πρότυπα και σχετικά μεγάλους σε χωρητικότητα κινητήρες. Στην Ελλάδα απευθύνονταν κυρίως στην αγορά του ταξί. 

To 1961 η Holden κατείχε το 50% στην αγορά της Αυστραλίας. 
Το 1963 παρουσιάστηκε η σειρά "EH", που σημείωσε ρεκόρ παραγωγής με συνολικά 256.959 μονάδες σε περίπου ενάμιση χρόνο.  
Τον Ιανουάριο του 1968 ήταν η σειρά "ΗΚ" που έφερε νέα μεγαλύτερα αμαξώματα και, για πρώτη φορά, οκτακύλινδρους κινητήρες. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε μοτέρ V8 της Chevrolet, ενώ την επόμενη χρονιά τοποθετήθηκε στο Holden Monaro αντίστοιχος κινητήρας εξελιγμένος από τους Αυστραλούς.
Ο κυρίως ανταγωνιστής για την Holden στην Αυστραλία ήταν η Ford, που όμως την δεκαετία του '60 ακολουθούσε με τεράστια διαφορά. H διαφορά αυτή άρχισε να μειώνεται κατά την δεκαετία του '70. 
Το φθινόπωρο του 1978 παρουσιάστηκε το "Commodore", που βασίστηκε σχεδιαστικά στα Opel Rekord & Senator. Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε μικρότερες διαστάσεις και ήταν λιγότερο ενεργοβόρο από τους προκατόχους του. Η τακτική της σμίκρυνσης στο νέο μοντέλο θεωρήθηκε αρχικά ως μειονέκτημα, όμως η ενεργειακή κρίση που ακολούθησε το 1979 οδήγησε το "Commodore" στην πρώτη θέση των πωλήσεων, την περίοδο από το 1979 έως το 1981. Οι επόμενες γενιές του μοντέλου ήταν εμπορικά επιτυχημένες, όμως γνώρισαν πολύ σκληρό ανταγωνισμό από το Ford Falcon.  
Κατά την δεκαετία του '90, τα Holden Commodore και Ford Falcon έδωσαν δυνατές μάχες στον μεταξύ τους αγώνα για την κορυφή.


To Holden EH (1963-1965), ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα στην ιστορία της εταιρείας.


Όπως είναι εύκολα κατανοητό, η Holden αποτελεί για τους Αυστραλούς μια φίρμα με ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς. 
Τι συνέβη, όμως, ώστε να φτάσει η G.M στην απόφαση για το οριστικό κλείσιμο;
Σύμφωνα με την ίδια την μητρική εταιρεία, σημαντικοί λόγοι που οδήγησαν προς αυτή την κατεύθυνση ήταν το σκληρό νόμισμα της Αυστραλίας, το υψηλό κόστος παραγωγής και το μικρό μέγεθος της αγοράς. Στα τέλη του 2013 ανακοινώθηκε ότι θα σταματήσει η παραγωγή των αυτοκινήτων Holden στην Αυστραλία, έως το 2017. 
Το τελευταίο "made in Australia" Holden βγήκε από την γραμμή παραγωγής στις 20 Οκτωβρίου 2017. Το κλείσιμο των εργοστασίων της κόστισε περίπου 2.900 θέσεις εργασίας. 
Έκτοτε, τα μοντέλα της εισάγονται από άλλες θυγατρικές της G.M. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η Opel, την οποία αγόρασε η PSA την άνοιξη του 2017. Η γαλλική εταιρεία  συνεχίζει να προμηθεύει την Holden με τα Commodore και Astra (το Commodore βασίζεται στο Opel Insignia). 

Δυστυχώς, η πτώση των πωλήσεων τα τελευταία χρόνια είναι σημαντική. Το 2019 η Holden πέτυχε την χειρότερη της επίδοση από το 1954! Τη χρονιά που μας πέρασε βρέθηκε στην 10η θέση, με συνολικά 43.176 μονάδες και μερίδιο 4.1% έναντι 60.751 και 5.3% το 2018.
To 2015 η Holden διατηρούσε την 3η θέση των πωλήσεων, με μερίδιο 8.9% και 102.951 μονάδες. 

Τον Ιανουάριο του 2020 η Holden είχε απώλειες κατά 36.6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι. Οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 2.641 μονάδες (3.7%) έναντι 4.167 (5.1%) τον Ιανουάριο του 2019. 
Στην αγορά της Αυστραλίας κυριαρχεί η Toyota, ενώ οι Mazda και Hyundai συμπληρώνουν την τριάδα με τις δημοφιλέστερες εταιρείες. 

Στον πίνακα που ακολουθεί, φαίνεται η εξέλιξη στις πωλήσεις της Holden τα τελευταία χρόνια.




Ο Ben Chifley, πρωθυπουργός της Αυστραλίας από το 1945 έως το 1949, με το πρώτο Holden που παρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 1948.

  
Holden Monaro GTS (HK), 1968.

To Holden HQ παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 1971 και έως το 1974 η παραγωγή του ανήλθε σε 485.650 μονάδες, αποτελώντας μια πολύ μεγάλη εμπορική επιτυχία.

Η πρώτη γενιά Commodore (VB) παρουσιάστηκε το 1978 και έγινε No 1 σε πωλήσεις. Οι επόμενες γενιές εδραίωσαν το όνομα Commodore ως ένα από τα πιο δημοφιλή στην Αυστραλία.

To Commodore VE ήταν το τελευταίο της σειράς που βρέθηκε στην κορυφή των πωλήσεων,  έως το 2010. Με τα ποσοστά του ήδη μειωμένα, το 2011 έχασε την μάχη μετά από 15 συνεχή έτη κυριαρχίας του ονόματος Commodore, στην αγορά της Αυστραλίας.







B.A
Έρευνα & αρχείο  © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: Federal Chamber of Automotive Industries (FCAI)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου