Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

Ο σταθμός αυτοκινήτων του σωφέρ Ευστάθιου Σαρδελή



Mε την εμφάνιση και εξάπλωση του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, άρχισαν να γνωρίζουν άνθηση διάφορες επιχειρηματικές δραστηριότητες γύρω από αυτό. 
Ανάμεσά τους και οι σταθμοί αυτοκινήτων, τα γνωστά γκαράζ. Σύμφωνα με την εικονιζόμενη καταχώρηση, το πρώτο που λειτούργησε στην χώρα μας ήταν του Ευστάθιου Σαρδελή. 
Όπως φαίνεται, το "Γενικόν Πρακτορείον Αυτοκινήτων" προσέφερε μια σειρά από υπηρεσίες. Την αγορά και πώληση αυτοκινήτων, την ενοικίαση για εκδρομές, την διάθεση ελαστικών αλλά και κάθε σχετική εργασία. Το μοντέλο αυτό ακολούθησαν αργότερα και άλλοι σταθμοί αυτοκινήτων. 

Ο Ευστάθιος Σαρδελής είχε ήδη μεγάλη εμπειρία από αυτοκίνητα. Γεννημένος το 1880, μετά το τέλος των υποχρεωτικών σπουδών του ήρθε σε επαφή με τα οχήματα της βασιλικής οικογένειας. Το 1907 αναχώρησε για την Αμερική όπου εκπαιδεύτηκε επί σειρά ετών ως μηχανοδηγός. Μόλις πήρε το δίπλωμά του, εργάστηκε εκεί ως οδηγός για τρία χρόνια. 
Το 1912, με την έναρξη του Βαλκανικού Πολέμου, επέστρεψε στην Ελλάδα και κατατάχθηκε στο Τάγμα Αυτοκινήτων. Αργότερα αποσπάστηκε στο Σώμα Αεροπλοΐας. 
Ο Σαρδελής διακρίθηκε για τις οδηγικές του ικανότητες, διαθέτοντας την απαραίτητη ψυχραιμία και σύντομα του απονεμήθηκε έπαινος και εύφημος μνεία.  
Κατά τον Ελληνοβουλγαρικό πόλεμο μετέφερε με επιτυχία δύο ξένους δημοσιογράφους από το Δεμίρ Ισάρ (σημερινό Σιδηρόκαστρο) στην Δράμα, ώστε να δουν τις σφαγές τις οποίες έπραξαν οι Βούλγαροι πριν την κατάληψη της πόλης από τον Ελληνικό Στρατό. Η διαδρομή δεν ήταν ασφαλής εφόσον υπήρχε ο κίνδυνος επίθεσης από τους Βούλγαρους κομιτατζήδες. Επιπλέον υπήρχαν οι δυσκολίες που παρουσίαζε το έδαφος, συχνά εξαιρετικά δύσβατο. 
Άλλο ένα περιστατικό που δείχνει την αποφασιστικότητά του ήταν όταν, με κίνδυνο της ζωής του, εισήλθε στο κέντρο της πόλης Στρώμνιτσα και περισυνέλεξε περί τα 30 γυναικόπαιδα και γέροντες, Έλληνες τους οποίους μετέφερε στην Δοϊράνη, σώζοντάς τους από τους Βούλγαρους κομιτατζήδες. 


Ο Ευστάθιος Σαρδελής με στρατιωτική στολή οδηγού.


Μετά την απόλυσή του από τον Στρατό, δεν εγκατέλειψε το αυτοκίνητο. Την περίοδο 1915-1920, χάρη στην δοκιμασμένη ικανότητά του και την ευθύτητα του χαρακτήρα του, προσελήφθη ως οδηγός του αυτοκινήτου του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου
Μάλιστα πήρε ενεργά μέρος στο Κίνημα της Θεσσαλονίκης (ή Κίνημα Εθνικής Αμύνης), το 1916. 

Αμέσως μετά, ο Ευστάθιος Σαρδελής άνοιξε τον σταθμό αυτοκινήτων επί της οδού Πανεπιστημίου 47 (Στοά Μαρούλη). 
Οι πληροφορίες και οι φωτογραφίες προέρχονται από την έκδοση "Η ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία κατά την πρώτην εκατονταετίαν 1821-1921", τόμος Β', Ι. Χατζηιωάννου.





Β.Α
Hellenic Motor History ©  (2020)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου