H βρετανική Rover είχε μια μακρόχρονη παρουσία στον χώρο του αυτοκινήτου. Η πορεία της χαρακτηρίστηκε από σημαντικές αναταράξεις, συγχωνεύσεις, εξαγορές και συνεργασίες, έως το οριστικό τέλος το 2005.
Η εταιρεία σχεδίασε και κατασκεύασε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά αυτοκίνητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, μεταξύ των οποίων τα Rover P5, P6 και SD1, ενώ δεν πρέπει να παραλείψουμε τα θρυλικά εκτός δρόμου Land Rover & Range Rover. Τα τελευταία είναι και τα μοναδικά που διατηρούν το όνομα "Rover" ζωντανό, πλέον μέσα από την θυγατρική Jaguar Land Rover Automotive PLC, του ινδικού ομίλου της Tata Motors.
Στην Ελλάδα, εισαγωγέας των αυτοκινήτων Rover την δεκαετία του '50 και του '60 ήταν ο Ιωάννης Φωστηρόπουλος. Στις αρχές της δεκαετίας του '70 την αντιπροσωπεία είχαν αναλάβει οι αδελφοί Δούκα, γνωστοί και ως αντιπρόσωποι των δημοφιλών βρετανικών αυτοκινήτων Austin και Morris. Λίγο αργότερα, η αντιπροσωπεία πέρασε στην "Κένταυρος" Α.Ε, παράλληλα με άλλες φίρμες της British Leyland, στην οποία η Rover ανήκε από το 1968.
Το 1977 η επιχείρηση εξαγοράστηκε από τον Κωνσταντίνο Φωστηρόπουλο και το 1978 ανέλαβε την αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Jaguar, Daimler και Triumph, που επίσης ανήκαν στην British Leyland. Η έδρα της βρισκόταν στην Ιερά Οδό 131.
Στις αρχές του 1985 η "Κένταυρος" Α.Ε συγχωνεύτηκε με την "BIAMAX" Α.Ε του Κωνσταντίνου Φωστηρόπουλου. Η τελευταία ανέλαβε την επίσημη αντιπροσωπεία της Austin και της Rover στην Ελλάδα.
Εκείνη την εποχή τα βρετανικά αυτοκίνητα ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτα στην ελληνική αγορά, με σχεδόν μηδενικά ποσοστά. Επιπλέον ο όμιλος της British Leyland είχε κρατικοποιηθεί το 1975 και στην συνέχεια πέρασε σε φάση αναδιοργάνωσης, μετά τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισε. Αρκετές φίρμες είχαν ήδη καταργηθεί (Morris, Triumph κ.α), ενώ στις αρχές της δεκαετίας του '80 δημιουργήθηκε το Austin Rover Group. Έμφαση δόθηκε στα αυτοκίνητα Austin, που στόχευαν στο mainstream κομμάτι της αγοράς, ενώ στην κατηγορία των premium μοντέλων τοποθετήθηκε -παραδοσιακά- η Rover.
Mε δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα της Rover διέθεταν μεγάλους σε κυβισμό κινητήρες, οι συνθήκες που επικρατούσαν στην ελληνική αγορά δεν ευνοούσαν την εισαγωγή τους κατά την δεκαετία του '80.
Η "ΒΙΑΜΑΧ" A.E επανέφερε δυναμικά στο προσκήνιο τα βρετανικά αυτοκίνητα, με τη νεότερη γενιά μοντέλων της Austin (Metro και Montego). Aπό την γκάμα της Rover το μόνο διαθέσιμο μοντέλο εκείνη την περίοδο (μετά το 1987), ήταν το "216" στην έκδοση Vitesse. To συγκεκριμένο μοντέλο, ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ Rover και Honda. Αποτελούσε μια ανασχεδιασμένη και περισσότερο πολυτελή εκδοχή του μικρομεσαίου Honda Ballade. Παρά το γεγονός ότι υπήρχε και έκδοση με τον κινητήρα των 1.342 cc της Honda, η "BIAMAX" επέλεξε να εισάγει αποκλειστικά την "γρήγορη" και πιο πλούσια έκδοση, με τον κινητήρα των 1.598 cc της Rover. Η τιμή του ήταν σίγουρα "αλμυρή" όμως δεν φάνηκε να συγκινεί το αγοραστικό κοινό της κατηγορίας, ούτε σε σχέση με ακριβότερα μοντέλα.
Ήταν σαφές εξαρχής πως η Rover είχε ως στόχο να τοποθετηθεί στο premium κομμάτι της αγοράς, εφόσον η τιμολογιακή πολιτική των "200"/"400" ξέφευγε αρκετά πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας.
Το νέο ξεκίνημα της εταιρείας στην χώρα μας έγινε δειλά στα μέσα του 1990. Οι πωλήσεις έφτασαν σε ικανοποιητικά επίπεδα από τον Οκτώβριο, ενώ συνολικά ανήλθαν σε 1.017 μονάδες εκείνη τη χρονιά (0.9%). Να σημειωθεί ότι η "BIAMAX" διέθεσε επιπλέον 489 μονάδες από την παλιά σειρά μοντέλων, της πρώην Austin.
Δεκέμβριος 1990.
Με τα οικονομικά κίνητρα για την απόρσυση των παλαιών αυτοκινήτων, την περίοδο 1991-1992 οι τιμές της Rover έγιναν πιο "ελκυστικές" και τα μικρομεσαία μοντέλα πέτυχαν ικανοποιητικές πωλήσεις.
Το 1991 το μερίδιο της ανήλθε στο 2.6% με 4.377 μονάδες και κατέλαβε την 18η θέση της γενικής κατάταξης.
Το 1992 πέτυχε αύξηση των πωλήσεων της κατά 36.2%, με 5.961 μονάδες και μερίδιο 3.0%. Εκείνη την εποχή έκανε την εμφάνισή της στην χώρα μας η ανανεωμένη σειρά "800", στα 2.000 cc.
Την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις της ήταν μειωμένες, ακολουθώντας την γενικότερη τάση της αγοράς μετά το τέλος της "απόσυρσης". Οι απώλειες περιορίστηκαν στο -12.1%, με 5.242 μονάδες, αυξάνοντας το ποσοστό της στο 3.5% ενώ κατέλαβε την 13η θέση της κατάταξης, κερδίζοντας τρεις θέσεις από την προηγούμενη χρονιά.
Εν τω μεταξύ η γκάμα της σειράς "200" είχε αποκτήσει νέες εκδόσεις, όπως το 3θυρο hatchback, το "214" & "216" Cabrio, αλλά και το σπορ "220 Ti" Coupe.
Στις αρχές του 1994 η Rover βρήκε καινούργια στέγη, μετά την εξαγορά από την BMW. Η βρετανική εταιρεία έδειχνε να έχει καλές προοπτικές στην ευρωπαϊκή αγορά και οι Γερμανοί ήταν διατεθειμένοι να δώσουν πολλά χρήματα για να την αποκτήσουν. Την άνοιξη του 1993 η Rover είχε ήδη παρουσιάσει άλλο ένα μοντέλο εξελιγμένο σε συνεργασία με την Honda, το "600". Ήταν βασισμένο στο Honda Accord, όμως στην χώρα μας ήρθε περί τα τέλη του 1994, μετά την παρουσίαση της έκδοσης "620 Ti" με τον κινητήρα απόδοσης 200 ίππων της Rover.
Πάντως οι πωλήσεις της στην χώρα μας, βασίζονταν σε μεγάλο ποσοστό στα μικρομεσαία μοντέλα της. Το διάστημα 1994-1995 τα ποσοστά της μειώθηκαν σε 2.5% και 2.7% αντίστοιχα.
Αντίθετα, το 1996 αποδείχθηκε μια καλή χρονιά, με την Rover στην 12η θέση της εγχώριας αγοράς (από 15η το 1995) και μερίδιο 4.1%, με 5.603 μονάδες.
Ήταν η εποχή που η εταιρεία διέθετε το νέο μικρομεσαίο μοντέλο "400" και το μικρότερο, επίσης νέο, "200" (R3) με αμάξωμα 3 ή 5 θυρών.
Τα επόμενα χρόνια η Rover ακολούθησε πτωτική πορεία. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '90 υπήρξε μείωση τόσο σε πωλήσεις όσο και στα ποσοστά της. Σε μια όλο και περισσότερο ανταγωνιστική αγορά, το 1999 το μερίδιό της είχε περιοριστεί στο 1.0%, με μόλις 2.740 μονάδες. Η κατάσταση δεν βελτιώθηκε με τη νέα δεκαετία, εφόσον τα πιο εμπορικά της μοντέλα άρχισαν να δείχνουν τα χρόνια τους. Το μόνο όπλο που διέθεταν ήταν οι διαρκείς ανανεώσεις, κάτι που αποδείχθηκε ανεπαρκές. Μοντέλα όπως το MGF ή το νεότερο πολυτελές "75" εκ των πραγμάτων δεν μπορούσαν να δώσουν την απαραίτητη ώθηση στις πωλήσεις.
Tην άνοιξη του 2000 η BMW ανακοίνωσε ότι θα διακόψει τους δεσμούς της με την Rover, λόγω μιας σειράς προβλημάτων. Στα πλαίσια αυτής της στρατηγικής, μεταβίβασε την Land Rover στην Ford για £1.8 δισεκατομμύρια. Η γερμανική εταιρεία κράτησε για τον εαυτό της το concept του νέου MINI, ενώ μετά την αποχώρησή της δημιουργήθηκε το MG Rover Group, από την Phoenix Venture Holdings που ανέλαβε τα ηνία.
Την ίδια χρονιά η Rover πέτυχε να διατηρήσει το ίδιο ποσοστό στην χώρα μας, όμως από το συνολικά 1.0% μόλις το 0.6% αφορούσε τα επιβατικά μοντέλα της Rover, με 1.756 μονάδες. Το υπόλοιπο των πωλήσεων ήταν τα εκτός δρόμου μοντέλα της Land Rover, με 1.111 μονάδες. Tα βρετανικά αυτοκίνητα διέθετε πλέον η "Intercar" Α.Ε .
Το 2001 το ποσοστό των συνολικών πωλήσεων στα επιβατικά ανήλθε μόλις στο 0.5% της αγοράς, με 1.524 μονάδες. Το επόμενο διάστημα, έως το 2005, η εταιρεία είχε βγει ουσιαστικά εκτός συναγωνισμού.
Γενικότερα, η πορεία της στην ελληνική αγορά ακολούθησε την πτωτική πορεία που είχε η Rover σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της Μεγ. Βρετανίας.
Το τέλος της MG Rover ήταν ορατό και πράγματι, έως την άνοιξη του 2005 η εταιρεία κατέρρευσε. Το τέλος ενός ιστορικού ονόματος στην κατασκευή αυτοκινήτων ήταν γεγονός.
Rover 200 Cabriolet.
Rover 75.
Αναλυτικότερα οι πωλήσεις της Rover/MG Rover στην Ελλάδα, στον πίνακα που ακολουθεί.
Πωλήσεις της Rover στην
Ελλάδα (1990-2005)
|
||
Έτος
|
Πωλήσεις
|
Ποσοστό
|
1990
|
1.017
|
0.9%
|
1991
|
4.377
|
2.6%
|
1992
|
5.961
|
3.0%
|
1993
|
5.242
|
3.5%
|
1994
|
2.816
|
2.5%
|
1995
|
3.428
|
2.7%
|
1996
|
5.603
|
4.1%
|
1997
|
3.637
|
2.2%
|
1998
|
2.963
|
1.6%
|
1999
|
2.740
|
1.0%
|
2000
|
2.867
|
1.0%
|
2001
|
1.524
|
0.5%
|
2002
|
883
|
0.3%
|
2003
|
594
|
0.2%
|
2004
|
826
|
0.3%
|
2005
|
614
|
0.2%
|
*Στις πωλήσεις του 1990 δεν περιλαμβάνονται αυτές των μοντέλων της Austin.
Σύνολο πωλήσεων Austin και Rover: 1.506 (1.3%)
*Οι πωλήσεις για το 2000 περιλαμβάνουν τα επιβατικά και τα εκτός δρόμου μοντέλα της Land Rover, με 1.756 και 1.111 μονάδες αντίστοιχα (0.6% & 0.4%).
*Οι πωλήσεις για το διάστημα από το 2001 έως το 2005 αφορούν αποκλειστικά τα επιβατικά μοντέλα της MG Rover Group. Οι ταξινομήσεις της Land Rover δίνονταν ξεχωριστά.
*Οι πωλήσεις για το 2000 περιλαμβάνουν τα επιβατικά και τα εκτός δρόμου μοντέλα της Land Rover, με 1.756 και 1.111 μονάδες αντίστοιχα (0.6% & 0.4%).
*Οι πωλήσεις για το διάστημα από το 2001 έως το 2005 αφορούν αποκλειστικά τα επιβατικά μοντέλα της MG Rover Group. Οι ταξινομήσεις της Land Rover δίνονταν ξεχωριστά.
B.A
Αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Τα στοιχεία πωλήσεων έχουν παραχωρηθεί στο Hellenic Motor History, από τον ΣΕΑΑ, αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος, χωρίς να έχει προηγηθεί η έγκριση του γράφοντα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου