Το αυτοκίνητο γεννήθηκε στην Ευρώπη και η Γαλλία συνέβαλε στην δημιουργία και την εξέλιξη του. Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί σήμερα μια από τις πλέον ανταγωνιστικές παγκοσμίως, έχοντας διανύσει μια τεράστια διαδρομή, που υπερβαίνει τον έναν αιώνα ιστορίας σε 4 τροχούς.
Στα πρώτα χρόνια του αυτοκινήτου υπήρχαν δεκάδες κατασκευαστές στην Γαλλία, ένα φαινόμενο που το συναντάμε και σε άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και στις Η.Π.Α. Μετά τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο η Γαλλία ήταν η πρώτη σε μέγεθος στην παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ενώ η διάδοση του νέου μέσου ήταν ραγδαία. Την ίδια περίοδο, η Ελλάδα προσπαθούσε να παρακολουθήσει τις τεχνολογικές εξελίξεις, μέσα ένα δύσκολο και ρευστό κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον. Στην μικρή ελληνική αγορά, αμέτρητες φίρμες έκαναν την εμφάνισή τους ανεξαρτήτως προέλευσης. Μέσα σε αυτές και αρκετές γαλλικές. Τα πρώτα χρόνια μετά το τέλος του Μεγάλου Πολέμου, από τις αρχές της δεκαετίας του 1920, έκαναν έντονα την εμφάνισή τους οι "ρεκλάμες" γαλλικών αυτοκινήτων. Φίρμες όπως η Delage, η Mathis, η Vermorel, η Panhard & Levassor, η Delahaye και η Talbot είχαν επισήμως παρουσία στην χώρα μας. Φυσικά δεν έλειπαν οι Renault, Peugeot και Citroen. Τα επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα της Renault ήταν διαθέσιμα στην Ελλάδα από την "ΑΘΗΝΑ Ανώνυμος Αθηναϊκή Εταιρία Αυτοκινήτων" (αργότερα απλώς "ΑΘΗΝΑ" Α.Ε), μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του χώρου κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου. Είχε ιδρυθεί το 1919 και διατήρησε την αντιπροσωπεία της Renault στην χώρα μας έως το 1929. Από τον Ιανουάριο του 1930 την Renault ανέλαβε η "Οικονομική και Τεχνική Εταιρεία της Ελλάδος" Α.Ε. Βέβαια είναι σίγουρο πως οι πιο πάνω φίρμες δεν ήταν οι μοναδικές, όμως είναι δύσκολο να εντοπίσει κανείς πόσες και ποιές από το σύνολο των γαλλικών εταιρειών εκείνης της εποχής είχαν πράγματι παρουσία στην ελληνική αγορά.
Είναι επίσης σίγουρο πως οι γαλλικές φίρμες δεν είχαν δυνατή παρουσία στην εγχώρια αγορά, εκείνη την περίοδο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός της κυριαρχίας των αμερικάνικων αυτοκινήτων στην χώρα μας, αλλά και στο γεγονός ότι γενικότερα οι εισαγωγές των ευρωπαϊκών αυτοκινήτων επηρεάζονταν αρνητικά από διάφορους παράγοντες, με συνέπεια τα ποσοστά τους παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα (με ελάχιστες εξαιρέσεις).
Renault, Απρίλιος 1929
Το σκηνικό άλλαξε ριζικά μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Στα πλαίσια της ανασυγκρότησης, η γαλλική κυβέρνηση ακολούθησε μια πολιτική που ευνοούσε ως κυριότερους παίκτες της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, τις Berliet (φορτηγά), Citroen, Ford SAF, Panhard, Peugeot, Renault και Simca. Πάντως, ως τα τέλη της δεκαετίας του '40, ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής τους αφορούσε τα φορτηγά αυτοκίνητα.
Στην Ελλάδα σύντομα έγινε σαφές πως η Peugeot ξεκινούσε την μεταπολεμική περίοδο με καλές προοπτικές. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '40 την αντιπροσωπεία της Peugeot στην χώρα μας είχε η "Φωτιάδης - Λιοπυράκις", που είχε αναλάβει την φίρμα πριν από τον πόλεμο. Η επιχείρηση εκείνη την εποχή έφερε κάποια δείγματα από την επιβατική και την επαγγελματική έκδοση του Peugeot 202. Η έδρα της ήταν στην οδό Χαριλάου Τρικούπη 9. Την ίδια περίοδο, η "N.A. Παναγόπουλος & Ηλίας Ι. Σάρρας" είχε την αντιπροσωπεία της Delahaye (επιβατικά, φορτηγά, λεωφορεία), με έδρα στην οδό Πατησίων 63. Η ίδια επιχειρήση έφερνε από τις αρχές της δεκαετίας του '50 και τα επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα της Peugeot (203 & D3A). Λίγο αργότερα, το 1952, ο Ηλίας Σάρρας ίδρυσε την "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε ως αποκλειστικό εισαγωγέα της Peugeot στην Ελλάδα, αρχικά με έδρα στην οδό Ακαδημίας 27. Έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, η Peugeot αποτελούσε την δημοφιλέστερη γαλλική εταιρεία στην εγχώρια αγορά, με τα 203 και 403 στην μεσαία κατηγορία επιβατικών.
Renault, Σεπτέμβριος 1950
Peugeot, Φεβρουάριος 1953
Η Renault είχε επίσης διαθέσιμα τα επιβατικά και επαγγελματικά της οχήματα, μέσω της "Δ. Ι. Σαρακάκης & Σια", που είχε ιδρύσει ο Ιωάννης Σαρακάκης. Έμφαση δόθηκε στην προώθηση του μικρού προσιτού 4CV στους 5 φορ. ίππους , ενώ υπήρχε διαθέσιμο και το μεγάλο Renault Fregate στους 14 φορ. ίππους. Η έδρα της επιχείρησης ήταν στην Λεωφόρο Συγγρού 12, ενώ στην Βόρεια Ελλάδα την αντιπροσωπεία είχε η "Σαρακάκης & Καλόμοιρος" με έδρα στην Θεσσαλονίκη, επί της Μεγάλου Αλεξάνδρου 60. Η τελευταία είχε και την γενική αντιπροσωπεία της Volvo στην Ελλάδα. To 1955 η Renault περνάει στον έλεγχο της "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε, μέτοχος της οποίας είναι και ο Ιωάννης Σαρακάκης. Το φθινόπωρο του ίδιου έτους η έδρα μεταφέρθηκε σε νέα διευθυνση, επί της οδού Γ' Σεπτεμβρίου 43. Το 1956 προστέθηκε στην γκάμα της εταιρείας και το Dauphine, στους 6 φορ. ίππους. Η Renault χάρη στα μικρά της μοντέλα αποδείχθηκε αρκετά δημοφιλής στην Ελλάδα, όχι όμως στο βαθμό που το πέτυχε η Peugeot.
Aρκετά πιο πίσω από εμπορικής άποψης βρισκόταν η Simca. H εταιρεία είχε ιδρυθεί το 1934 από τον Henri Pigozzi, με σκοπό την παραγωγή μοντέλων της Fiat στην Γαλλία. Αργότερα δημιούργησε την δική της ξεχωριστή σειρά μοντέλων. Στην Ελλάδα η αντιπροσωπεία της Simca ήταν κοινή με της Fiat, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '60. Tα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση έως και το 1953 την Simca είχε αναλάβει η "Τσαούσης (Ελλάς)" Α.Ε, με έδρα στην οδό Φιλελλήνων 6. To κεντρικό συνεργείο της επιχείρησης βρισκόταν στην οδό Ευελπίδων 9. Το 1954 την αντιπροσωπεία της Simca (και της Fiat) ανέλαβε η "ΕΤΑΛΛΑΣ" Α.Ε επί της οδού Κανάρη 5. Ήταν διαθέσιμα τα επιβατικά μοντέλα "Aronde" και "Grand Large" καθώς και τα επαγγελματικά κλειστού και ανοικτού τύπου.
Simca, Ιούλιος 1955
Επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα είχε διαθέσιμα στην Ελλάδα και η Citroen, με αντιπρόσωπο τον Α. Καρντανό. Η φίρμα διέθετε το οικονομικό 2CV και το μεγάλο Traction Avant (11 Légère, 11 Normale & 15/6). Με την παρουσίαση της επαναστατικής DS19 στην Ελλάδα, εντός του 1956, η γκάμα συνέχισε να καλύπτει τα δύο άκρα της αγοράς, χωρίς την ύπαρξη ενός μικρομεσαίου ή μεσαίου μοντέλου. Αυτό σίγουρα δεν βοήθησε την Citroen, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η παρουσία της στην χώρα μας ήταν αμελητέα.
Αντίθετα, υποτονική ήταν η παρουσία της Panhard, την αντιπροσωπεία της οποίας επίσης είχε ο Α. Καρντανό, ως την άνοιξη του 1958, με έδρα επί της Πατησίων 127. Στην συνέχεια ανέλαβε ο Αριστομένης Θ. Καρέλας, με έδρα στην οδό Πειραιώς 27.
Την δεκαετία του '60 η Peugeot συνέχισε την δυναμική της πορεία στην ελληνική αγορά, με την βοήθεια του Peugeot 404. Η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" έκανε έντονη προώθηση των αυτοκινήτων Peugeot (403 & 404), τα οποία αποδείχθηκαν ιδιαίτερα γοητευτικά σε μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού. Η επιτυχία ήταν τέτοια, ώστε το 1962 η εταιρεία ήρθε στην 3η θέση των πωλήσεων. Επιπλέον, τον Μάιο του 1960 η επιχείρηση είχε εγκαινιάσει τις νέες της εγκαταστάσεις στην Λεωφόρο Συγγρού 93. Ήταν ένα ολοκληρωμένο συγκρότημα εξυπηρέτησης των πελατών της, με έκθεση, γραφεία, αποθήκη αναταλλακτικών, συνεργεία, πλυντήριο αυτοκινήτων και πρατήριο καυσίμων. Οι πωλήσεις της αφορούσαν μοντέλα στις κατηγορίες των 9 φορ. ίππων (403 Sept / 1.300 cc), των 10 φορ. ίππων (403 / 1.500 cc) και των 11 φορ. ίππων (404 / 1.620 cc). H επιτυχία συνεχίστηκε, εφόσον τα επόμενα χρόνια ήταν ψηλά στην γενική κατάταξη, κατά κανόνα μέσα στην πρώτη πεντάδα.
Citroen, Μάιος 1953
H Renault είχε εστιάσει στις μικρότερες κατηγορίες, με το μικρό R4 και τα μικρομεσαία R8 / R10, στα 1.100 cc. Παρά τα πλεονεκτήματα του μικρού "κατρέλ", ο ανταγωνισμός στα προσιτά αυτοκίνητα ήταν ιδιαίτερα σκληρός, κυρίως από τις Volkswagen και Fiat. Το ίδιο ίσχυε και για τα μικρά οικογενειακά στους 8 φορ. ίππους, με αποτέλεσμα η Renault να έχει μεν μια ικανοποιητική πορεία, χωρίς όμως να μπορεί να κυριαρχήσει στην αγορά. Εντός του 1965 η "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε παρουσίασε στην χώρα μας και το μεγαλύτερο R16, που κέρδισε τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς" για το 1966.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 τα Simca ήταν διαθέσιμα μέσα από το νέο δίκτυο της "ΑΚΜΙΣ" Α.Ε, που διαχώριζε την γαλλική εταιρεία και τυπικά από την Fiat. Η Simca απευθυνόταν σε αγοραστές της μικρής κατηγορίας, με το μικρό τετράθυρο "1000", αλλά και σε αυτούς των μεσαίων οικογενειακών στους 9 & 10 φορ. ίππους, με τα "1300" & "1500". Πάντως η πορεία της έως τα μέσα της δεκαετίας ήταν μέτρια, ακολουθώντας την Renault με αρκετά μεγάλη διαφορά. Επιπλέον, η Renault βελτίωσε αισθητά τις επιδόσεις της από το 1965, σε μια περίοδο που οι πωλήσεις της Simca ήταν σχετικά στάσιμες. Όμως αυτό άλλαξε προς τα τέλη της δεκαετίας, ακολουθώντας ανοδική πορεία.
Πιο έντονο ήταν το φαινόμενο για την Citroen, κατά την την δεκαετία του '60. Η αντιπροσωπεία βρισκόταν πλέον στην Λεωφόρο Συγγρού 110, υπό την διεύθυνση της "ELDA" Ε.Π.Ε (αργότερα "ΕΛΔΑ" Α.Ε). Το 2CV ήταν η εναλλακτική της Citroen στην οικονομική κατηγορία, ενώ οι ID19/DS19 στόχευαν -με επιτυχία- στην premium κατηγορία των 12 φορ. ίππων. Η παρουσία του Αmi δεν έκανε την διαφορά, ενώ ήταν ουσιαστικά μια σύγχρονη παραλλαγή του κλασικού 2CV, με ολίγον αμφιλεγόμενη σχεδίαση και κινητήρα 602 cc (4 φορ. ίπποι). Η Panhard βρισκόταν σαφώς εκτός συναγωνισμού. Το 4θυρο οικογενειακό PL17 δεν κατάφερε ποτέ να πείσει το ελληνικό αγοραστικό κοινό, ενώ το coupe Panhard 24 ήταν το τελευταίο διαθέσιμο μοντέλο, πριν η Citroen αναλάβει πλήρως τον έλεγχο της εταιρείας, που οδήγησε στο οριστικό κλείσιμο το 1967 (η Citroen κατείχε το 25% της Panhard από το 1955). Ο Αριστομένης Καρέλας διατήρησε την αντιπροσωπεία ως το τέλος.
Είναι λοιπόν φανερό πως από την δεκαετία του '50 είχε παγιωθεί η θέση των γάλλων κατασκευαστών στην εγχώρια αγορά. Η εικόνα παρέμεινε αμετάβλητη έως τα τέλη της δεκαετίας του '60, με την Peugeot να προηγείται σταθερά. Είναι χαρακτηριστικό πάντως, πως από τα μέσα της δεκαετίας του '60 οι τρείς από τους "μεγάλους" της Γαλλίας άρχισαν να επεκτείνουν την γκάμα τους. Η Peugeot παρουσίασε την άνοιξη του 1965, το "μικρό" 204. Η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε ξεκίνησε την διάθεση του στην χώρα μας στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου εκείνης της χρονιάς. Το μοντέλο ήταν σημαντικό, διότι ανήκε στην δημοφιλέστερη κατηγορία των 8 φορ. ίππων, με κινητήρα 1.130 cc. H Renault, όπως έχει αναφερθεί πιο πάνω, ανέβηκε κατηγορία με το R16, ενώ η Simca παρουσίασε προς τα τέλη της δεκαετίας το "1100", που κάλυψε το δικό της κενό στην κατηγορία των 8 φορ. ίππων. Η Citroen ακουλούθησε την ίδια τακτική αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του '70.
Ο πίνακας που ακολουθεί δείχνει την εξέλιξη των γαλλικών εταιρείων στην Ελλάδα, επί του συνόλου των κυκλοφορούντων επιβατικών αυτοκινήτων κατά τα έτη 1961, 1965 και 1969. Τα στοιχεία προέρχονται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος (ΕΛ.ΣΤΑΤ).
Ιανουάριος 1968. Το ανανεωμένο Peugeot 404 στην προσιτή έκδοση "Comfort" με μικρότερο κινητήρα 10 φορ. ίππων, που είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας το φθινόπωρο του 1967.
Citroen ID19, Ιανουάριος 1959
Β.Α
Έρευνα & αρχείο © Hellenic Motor History (2020)
Στοιχεία: ΕΛ.ΣΤΑΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου