Όπως έχει αναφερθεί στο πρώτο μέρος του αφιερώματος για τα γαλλικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, μεταπολεμικά οι γαλλικές φίρμες είχαν μια καλή παρουσία στην χώρα μας, ενώ μεταξύ αυτών η Peugeot αποτελούσε την πλέον δημοφιλή εταιρεία έως τα τέλη της δεκαετίας του '60. Η δεκαετία του '70 επεφύλασσε ανακατατάξεις στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου. Έως τότε τα γαλλικά αυτοκίνητα έπρεπε να αντιμετωπίσουν τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, έχοντας απέναντι τους Γερμανούς, τους Βρετανούς και τους Ιταλούς. Από το 1970 και μετά ήρθαν δυναμικά στο προσκήνιο και τα ιαπωνικά αυτοκίνητα, τα οποία είχαν επιδείξει ανοδικές τάσεις από τα τέλη της δεκαετίας του '60. Oι Ιάπωνες ενισχύθηκαν σημαντικά, κυρίως χάρη στα μικρομεσαία μοντέλα των Datsun και Toyota. Πάντως το πάνω χέρι το είχαν ακόμα οι Ευρωπαίοι, με παραδοσιακούς παίκτες όπως η Fiat και η Ford να επωφελούνται σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση στην ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα. Αντίθετα, οι Γάλλοι φαίνεται πως αρχικά δεν μπόρεσαν να εκμεταλλευτούν επαρκώς την ευκαιρία, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν διατήρησαν ένα αξιόλογο ποσοστό. Εξαίρεση αποτέλεσε η Citroen. Ο λόγος ήταν απλός. Έως το 1970 οι Peugeot, Renault και Simca είχαν επεκτείνει την γκάμα τους, παρουσιάζοντας μοντέλα που κάλυπταν τα κενά τους. Τα Peugeot 304, Renault 12 και Simca 1100 απευθύνονταν στο ευρύ κοινό των μικρομεσαίων & μεσαίων αυτοκινήτων, σε όλη την Ευρώπη. Η Citroen διέθετε τα προσιτά αλλά περιορισμένων δυνατοτήτων 2CV & Ami και την πρωτοποριακή αλλά ακριβή DS. Tο τεράστιο κενό ήρθε να καλύψει η Citroen GS. Ένα μοντέλο που στόχευε πλέον στον "μέσο" αγοραστή, προσφέροντάς του σε προσιτή τιμή σύγχρονη αεροδυναμική σχεδίαση και υδροπνευματική ανάρτηση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η προσέγγιση της Citroen στο mainstream κομμάτι της αγοράς με την λογική "my way", αποδείχθηκε πως είχε την αποδοχή αρκετών εκ των υποψηφίων αγοραστών (και) στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να έχει άνοδο στις πωλήσεις της. Θετικό στην χώρα μας ήταν και το γεγονός του μικρού κυβισμού, στα 1.015 cc, που τοποθετούσε την GS στην κατηγορία των 7 φορ. ίππων. Αντιπροσωπεία της Citroen στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του '70 ήταν η "SIELCO" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 100. Στην Βόρεια Ελλάδα την αποκλειστική αντιπροσωπεία της Citroen ανέλαβε από τον Ιανουάριο του 1971 η "UNICO" Α.Ε, των αδελφών Κοντογούρη. Τα κεντρικά γραφεία ήταν στην οδό Αγ. Σοφίας 26, στην Θεσσαλονίκη. H Citroen δεν βελτίωσε απλώς τις πωλήσεις της, αλλά σταδιακά έγινε άμεσα ανταγωνιστική τόσο απέναντι στις υπόλοιπες γαλλικές φίρμες, όσο και στο σύνολο της αγοράς. Επιπλέον, η Peugeot έπαψε να αποτελεί την πρώτη επιλογή στα γαλλικά, όμως δεν έπαψε να αποτελεί ένα υπολογίσιμο brand name στην εγχώρια αγορά. Η τράπουλα μεταξύ των γαλλικών εργοστασίων ανακατεύτηκε ακόμα περισσότερο, με την δυναμική που εμφάνισε η Simca-Chrysler μετά τα μέσα της δεκαετίας του '70. Το 1977 ήταν η πρώτη σε πωλήσεις γαλλική εταιρεία στην χώρα μας, κερδίζοντας την 7η θέση στη γενική κατάταξη, με μερίδιο αγοράς 5.0%. Σε αυτό βοήθησε και το μεσαίο οικογενειακό μοντέλο 1307 (υπήρχε και η έκδοση 1508), που είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας εντός του 1976 και είχε κερδίσει το τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς". Στις αρχές της ίδιας χρονιάς, η "MAVA" Α.Ε διαδέχθηκε την "Αδελφοί Σαρακάκη" Α.Ε στην εκπροσώπηση της Renault στην Ελλάδα. H επιχείρηση των Μανιατόπουλου - Βαγιωνή είχε αρχικά την έδρα της στην Λεωφόρο Κηφισίας 135. H "MAVA" A.E ξεκίνησε μια έντονη διαφημιστική προώθηση των αυτοκινήτων Renault, με γενικό τίτλο "Ελλάδα ώρα Ρενώ". Φαίνεται όμως πως αυτή η ώρα δεν είχε έρθει ακόμα, διότι οι επιδόσεις της ήταν τουλάχιστον μέτριες, τερματίζοντας το 1977 στην 15η θέση της γενικής κατάταξης με ποσοστό 1.8% και 1.805 πωλήσεις. Ήταν η μοναδική γαλλική εταιρεία εκτός της πρώτης δεκάδας.
Το 1978 ήρθε η σειρά της Simca-Chrysler να αλλάξει χέρια στη χώρα μας. Στις αρχές του έτους την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "ΦΙΛΠΑ" Ε.Π.Ε που διαδέχθηκε την "ΑΚΜΙΣ" Α.Ε . Λίγο αργότερα, στα τέλη Μαΐου '78, η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε παρουσίασε στην χώρα μας το νέο μεσαίο μοντέλο της Peugeot, το 305, με εκδόσεις στους 9 και 10 φορ. ίππους (1.300 & 1.500 cc). Την ίδια περίοδο η κεντρική αντιπροσωπεία της Citroen είχε πλέον την επωνυμία "AIGLON" Α.Ε (η έδρα παρέμεινε στην Λωφ. Συγγρού 100). To φθινόπωρο του 1978 η Citroen έκανε στην χώρα μας την επίσημη παρουσίαση ενός νέου μοντέλου. Ήταν το "μικρό" Visa που είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν Έλληνες και ξένοι δημοσιογράφοι σε μια εκδήλωση που διοργάνωσε η γαλλική εταιρεία στην Χαλκιδική. Το Visa ήταν διαθέσιμο με τον κινητήρα των 652 cc. Πάντως οι πωλήσεις του 1978 απέδειξαν πως, σε αντίθεση με την δεκαετία του '60, η θέση των γαλλικών εταιρειών (και όχι μόνο) δεν ήταν δεδομένη από χρονιά σε χρονιά. Η Peugeot ήταν αυτή την φορά η πρώτη σε προτιμήσεις γαλλική φίρμα, καταλαμβάνοντας την 8η θέση της γενικής κατάταξης με μερίδιο 4.1%. Ακολούθησε με μικρή διαφορά η Citroen στην 9η θέση με 3.8%, ενώ η Simca-Chrysler υποχώρησε στην 10η θέση με 3.7%. Η Renault είχε άνοδο σε σχέση με το 1977 τόσο σε απόλυτα νούμερα, όσο και στο ποσοστό της (2.728 μονάδες και 2.3%), όμως δεν έδειξε να οφελείται ιδιαίτερα από την συνολική ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς, η οποία σημείωσε αύξηση για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά.
Τα επόμενα χρόνια, οι γαλλικές εταιρείες παρουσίασαν σημαντική κάμψη. Το πρόβλημα πλέον δεν ήταν τόσο ο ιαπωνικός ανταγωνισμός. Άλλωστε και οι Ιάπωνες βίωναν μια περίοδο στασιμότητας και αρκετές ασιατικές φίρμες είχαν σημαντική υποχώρηση. Με την υψηλή φορολογία και τις δεδομένες οικονομικές συνθήκες, έγινε ορατός ο εξ'ανατολών κίνδυνος με τα φθηνά οικογενειακά αυτοκίνητα των σοσιαλιστικών ευρωπαϊκών χωρών να αυξάνουν ολοένα τα ποσοστά τους. Το 1986 η ζήτηση για αυτά τα αυτοκίνητα έφτασε στο απόγειό της, με 16.209 μονάδες. Όμως από αυτή την κατάσταση ωφελήθηκε και η... Citroen. Η γαλλική εταιρεία είχε υπογράψει συμφωνία λίγα χρόνια πριν με την κυβέρνηση της Ρουμανίας, για την παραγωγή ενός φθηνού 3θυρου αυτοκινήτου εκεί. Το αυτοκίνητο ονομάστηκε Oltcit για την αγορά της Ρουμανίας, όμως ένα ποσοστό της παραγωγής προοριζόταν για εξαγωγές σε ορισμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, με τα σήματα της Citroen και την ονομασία Αxel. Στην Γαλλία η διάθεσή του ξεκίνησε το 1984. Στην χώρα μας ήρθε το 1986, με τον κινητήρα των 1.129 cc (8 φορ. ίπποι) και πραγματικά χαμηλή τιμή για την κατηγορία του. Το Axel πέτυχε 2.247 πωλήσεις ή το 50.8% από τις συνολικά 4.619 της Citroen εκείνη την χρονιά. Επιπλέον η "AIGLON" (ή "Συγγελίδης" Α.Ε πλέον) είχε να αντιμετωπίσει το θέμα της κατάργησης της GSA, που βρισκόταν στην δημοφιλή κατηγορία των 1.100 cc. Η λύση για την ύπαρξη ενός μεσαίου οικογενειακού μοντέλου στην κατηγορία, ήρθε με την έκδοση των 1.100 cc της γνωστής BX, η οποία έως τότε ήταν διαθέσιμη με βασικό κινητήρα στα 1.400 cc. Το 1986 η Citroen κατέκτησε την 5η θέση των πωλήσεων, ενώ το 1987 υποχώρησε στην 8η θέση με 2.240 μονάδες. Το Axel συνέχισε να κατέχει ένα μεγάλο ποσοστό από τις συνολικές πωλήσεις (949 μονάδες), όμως τα επόμενα χρόνια υποχώρησε σημαντικά. Πάντως οι πωλήσεις των γαλλικών αυτοκινήτων στην χώρα μας το 1987 ανήλθαν σε μόλις 2.410 μονάδες (εξαιρουμένων των Citroen Axel), με τις Renault και Peugeot στην 21η και 23η θέση αντίστοιχα. Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα είχε μεσολαβήσει η δυναμική επανεμφάνιση των Ισπανών, με την Seat να πετυχαίνει υψηλά ποσοστά στην εγχώρια αγορά, χάρη στις ανταγωνιστικές τιμές των νέων μοντέλων της. Εντός του 1988 η "ΙΜΠΟΡΤΕΞ" Α.Ε είχε παραδώσει την αντιπροσωπεία της Peugeot στην "Lion Hellas" Α.Ε. H θέση των γαλλικών αυτοκινήτων παρέμεινε καθηλωμένη σε χαμηλά επίπεδα, ειδικά των Peugeot και Renault, με βελτίωση από το 1989.
Mε καλές προοπτικές ξεκίνησε η δεκαετία του '90, κάτι που ίσχυε για την πλειονότητα των κατασκευαστών. Οι εισαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων από την Γαλλία σημειώσαν αύξηση, με συνολικά 11.308 μονάδες. Η πρώτη σε πωλήσεις μεταξύ των γαλλικών εταιρειών, ήταν η Renault με 5.867 μονάδες. Στην γενική κατάταξη ήρθε 8η, ενώ η Citroen βρέθηκε στην 13η θέση και η Peugeot στην 18η θέση (λαμβάνοντας υπόψη την ισοψηφία των Honda και Zastava). Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η Γαλλία βρισκόταν στην τρίτη θέση, πίσω από την Γερμανία και την Ιταλία, οι εισαγωγές των οποίων ανήλθαν σε 23.286 και 15.552 μονάδες αντίστοιχα. Το 1991 συνέχισε να βρίσκεται στην τρίτη θέση, όμως η διαφορά με την Γερμανία και την Ιταλία είχε μειωθεί σημαντικά, εφόσον τα γαλλικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα ανήλθαν στις 23.190 μονάδες. Η αγορά είχε εισέλθει στην περίοδο της απόσυρσης, με τα κίνητρα για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων. Η Citroen σημείωσε άνοδο κατά 91.0% και βρέθηκε στην 11η θέση. Η Peugeot πέτυχε εντυπωσιακή αύξηση κατά 182.4% και βρέθηκε στην 12η θέση με μικρή διαφορά πίσω από την Citroen. Η Renault είχε όμως την καλύτερη επίδοση. Κατέκτησε την 4η θέση της γενικής κατάταξης, με 10.796 μονάδες (+84.0%) και μερίδιο αγοράς 6.4%. H επιτυχία ήρθε με τα Renault 19 & Clio και ήταν η μεγαλύτερη που είχε γνωρίσει μετά το 1984.
Πολύ ωραία καί κατηρτησμένη αναφορά.Μπράβο
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό την ιμπορτεξ αγοράσαμε το 1986 το πρώτο μας αυτοκίνητο,ένα talbot horizon ls 1100 κυβικά για 1.600.000δρχ.Ηταν η βασική έκδοση και η φθηνότερη βέβαια.Η αντιπροσωπεία βρισκόταν στη Συγγρού και Λαγουμιτζή και θυμάμαι χαρακτηριστικά ότι δίπλα απ' τη πόρτα της εισόδου υπήρχε μια οθόνη που έδειχνε θερμοκρασία περιβάλλοντος ΑΤΜ.πιεση υγρασία
ΑπάντησηΔιαγραφή