Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

Η Kia Motors στην Ελλάδα. H δεύτερη κορεάτικη φίρμα στην εγχώρια αγορά, την δεκαετία του 90.



Τα αυτοκίνητα της Ν. Κορέας έκαναν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του '70. Αρχικά η παρουσία τους στην εγχώρια αγορά ήταν περιορισμένη στο κομμάτι των επιβατικών αυτοκινήτων, ενώ καλύτερη ήταν η πορεία τους στον χώρο των ελαφρών φορτηγών. Ειδικότερα στα επιβατικά, η δεκαετία του '80 ήταν μια περίοδος που οι κορεάτες ήταν ουσιαστικά ανύπαρκτοι. Η Hyundai είχε μια εξαιρετικά υποτονική παρουσία, ενώ η Saehan-Daewoo αποχώρησε από την Ελλάδα, λίγα μόλις χρόνια μετά το ντεμπούτο της. 

Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν στις αρχές της δεκαετίας του '90. Ήδη στα τέλη του 1990 η Hyundai ανέπτυξε νέο δίκτυο αντιπροσώπων και επανασύστησε τα αυτοκίνητά της στο ελληνικό κοινό. Το νέο της ξεκίνημα ήταν δυναμικό και το 1991 ήρθε στην 8η θέση των πωλήσεων με μερίδιο αγοράς 4.8%. Eκτός από την Hyundai, η Ν. Κορέα διέθετε ακόμα δύο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, την Daewoo και την Kia Motors. Φυσικά και αυτές είχαν φιλόδοξα εξαγωγικά σχέδια και ήταν θέμα χρόνου να εμφανιστούν και στην χώρα μας. 

Η Kia Motors ήταν η δεύτερη κορεάτικη φίρμα που συστήθηκε στους Έλληνες, μετά την Hyundai. Η αρχή έγινε τον Σεπτέμβριο του 1993, με επίσημη αντιπροσωπεία την "Kia Motors Hellas" Α.Ε του ομίλου "Αδελφοί Ηλιόπουλοι". Η έδρα της ήταν στο 14ο χλμ της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, στην Κηφισιά. Αρχικά υπήρχε μόνο ένα διαθέσιμο μοντέλο, το μικρομεσαίο Sephia στα 1.600 cc (φωτό επάνω). Η τιμή του ήταν ιδιαίτερα ανταγωνιστική, εφόσον στην βασική του έκδοση κόστιζε 3.480.000 δραχμές, όμως η ύπαρξη ενός και μόνο μοντέλου στην δύσκολη κατηγορία των 11 φορ. ίππων, δεν έδινε πιθανότητες για ένα ξεκίνημα αντίστοιχα δυναμικό με αυτό της Hyundai. Πράγματι, το 1994 η Kia Motors πέτυχε στην χώρα μας μόλις 811 πωλήσεις, με ποσοστό 0.7%. Μετά την παρέλευση του πρώτου έτους, η γκάμα της εταιρείας επεκτάθηκε με την έλευση του εκτός δρόμου Sportage 1ης γενιάς, με κινητήρα 2.000 cc (8V & 16V). H αρχική τιμή της βασικής έκδοσης ήταν στα 6.750.000 δρχ, χαμηλότερη από την τιμή του βασικού 5θυρου Suzuki Vitara στα 1.600 cc. Παρά το γεγονός ότι η αποδοχή από το αγοραστικό κοινό της κατηγορίας ήταν θετική, εκείνη την εποχή τα ποσοστά στην κατηγορία των εκτός δρόμου αυτοκινήτων ήταν ακόμα σε χαμηλά επίπεδα. Κατά συνέπεια, το Sportage δεν ήταν το μοντέλο που μπορούσε να δώσει σημαντική ώθηση στις πωλήσεις της Kia Motors στην χώρα μας. 


Kia Sportage 

Λίγο αργότερα, εντός του 1995, ήρθε στην χώρα μας το μικρό Kia Pride, στα 1.300 cc. Το συγκεκριμένο μοντέλο είχε σχεδιαστεί από την Mazda και κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1986 (σε ορισμένες αγορές με τα σήματα της Ford). Στην χώρα μας το Mazda 121 είχε εισαχθεί από την "ΕΛΜΑ" Α.Ε.Β.Ε.Α στα μέσα του 1988. Η Kia Motors το κατασκευάζε κατόπιν αδείας από την άνοιξη του 1987. Όταν έφτασε στην χώρα μας η κορεάτικη εκδοχή, το μοντέλο έδειχνε έντονα τα χρόνια του, με βασικό πλεονέκτημα την χαμηλή τιμή του. 

Το 1995 το μερίδιό της αυξήθηκε στο 1.2% με 1.484 πωλήσεις, όμως η επίδοση αυτή δεν την καθιστούσε ανταγωνιστική. Για το 1996 η Kia Motors Hellas είχε διαθέσιμο το Sephia Altiva, που δεν ήταν παρά η ανανεωμένη έκδοση του μικρομεσαίου μοντέλου. Εκτός από τις αισθητικές αλλαγές, πλέον το Sephia Altiva διέθετε κινητήρα 1.500 cc ενώ λίγο αργότερα προστέθηκε στην σειρά και η έκδοση με 5θυρο αμάξωμα. Όμως στο διάστημα 1996-1997 η πορεία της δεν ανέπτυξε κάποια δυναμική, αντίθετα υπήρξαν μικρές απώλειες τόσο σε πωλήσεις όσο και στο ποσοστό της, με 1.1% και 0.8% αντίστοιχα. H εικόνα της εταιρείας βελτιώθηκε το 1998, πετυχαίνοντας 2.445 πωλήσεις με ποσοστό 1.4%, όμως συνέχισε να βρίσκεται χαμηλά στην γενική κατάταξη, τερματίζοντας στην 19η θέση. Στα μέσα εκείνης της χρονιάς την επίσημη αντιπροσωπεία της Kia Motors στην Ελλάδα ανέλαβε η "ΑΟΥΤΟ ΝΤΗΛ Π. & Ρ. ΔΑΒΑΡΗ" Α.Β.Ε.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Αθηνών 195. Η επιχείρηση "Π. & Ρ. Δάβαρη" ήταν γνωστή από την επιτυχημένη εκπροσώπηση της Hyundai στην χώρα μας. Η Hyundai είχε εξαγοράσει το 51% της Kia Motors, μετά από συμφωνία που ακολούθησε την κήρυξη χρεοκοπίας της τελευταίας, το 1997 (αργότερα το ποσοστό αυτό μειώθηκε και σήμερα η Hyundai κατέχει το 1/3 της Kia).  Έως τότε είχε ήδη παρουσιαστεί στην χώρα μας το μεγάλο οικογενειακό Clarus, στα 1.800 cc, όμως πιο σημαντική ήταν η παρουσίαση του μεσαίου 5θυρου Shuma, στα 1.500 cc, στα μέσα του 1998. Την ίδια εποχή ήταν διαθέσιμο και το Sephia 2, που αντικατέστησε το Sephia Altiva. Η νέα γενιά του μοντέλου ήταν διαθέσιμη αποκλειστικά με 4θυρο αμάξωμα. Κατά συνέπεια, έως το 1999 η Kia διέθετε στην εγχώρια αγορά πέντε μοντέλα (Pride, Sephia 2, Shuma, Clarus & Sportage). 



 
Τα Kia Sephia 2 & Shuma ανήκαν στην ίδια κατηγορία, μοιράζονταν τον ίδιο  κινητήρα των 16 βαλβίδων στα 1.500 cc, με απόδοση 90 ps, και ήταν πολύ κοντά τιμολογιακά. Σχεδιαστικά το 5θυρο Shuma ήταν πιο ιδιαίτερο, όμως η πορεία του ήταν σαφώς καλύτερη σε σχέση με το 4θυρο Sephia, ενώ το 1999 ήταν με διαφορά το πιο επιτυχημένο μοντέλο της φίρμας στην Ελλάδα. Την ίδια χρονιά, η Kia αύξησε το ποσοστό της στο 2.2%, με συνολικά 5.844 πωλήσεις, και βρέθηκε στην 14η θέση της κατάταξης. Όμως η απουσία της εταιρείας από σημαντικές κατηγορίες της εγχώριας αγοράς, δεν της επέτρεψε να συνεχίσει την ανοδική της πορεία. Το Sportage ήταν το δεύτερο δημοφιλέστερο εκτός δρόμου μοντέλο για το 2000, όμως η κατηγορία κατείχε ακόμα χαμηλά ποσοστά επί του συνόλου (5.5%), με αποτέλεσμα οι πωλήσεις του να μην μπορούν να βοηθήσουν ιδιαίτερα την Kia. To Shuma κάλυπτε ένα σημαντικό ποσοστό των πωλήσεων της (37.2%) , όμως με απόλυτα κριτήρια η θέση του στην αγορά ήταν σχετικά αδύναμη και σίγουρα απείχε πολύ από τον καθιερωμένο ανταγωνισμό της κατηγορίας του. Η έλλειψη ενός επιτυχημένου μοντέλου στα μικρά αυτοκίνητα πόλης (segment Α) ή στα supermini (segment B) σίγουρα ήταν κάτι που κόστισε στην Kia. Αντίθετα, η Hyundai είχε σημαντικό όφελος από το μικρό Atos, ενώ σαφώς ενισχυμένη βγήκε η Daewoo με το αντίστοιχο Matiz. 

Tα αμέσως επόμενα χρόνια η Kia συνέχισε να έχει μια καλή παρουσία στην κατηγορία των εκτός δρόμου, με την θετική συμβολή και του μεγαλύτερου Sorento, όμως στα μικρομεσαία οικογενειακά δεν έδειξε καμία δυναμική. Το 2004 η Kia βελτίωσε την θέση της στην ελληνική αγορά, χάρη στο νέο Picanto που έβαλε την φίρμα δυνατά στο παιχνίδι των μικρών αυτοκινήτων πόλης. Περαιτέρω βελτίωση σημειώθηκε το 2005, με το ποσοστό της στο 3.4% και 9.052 πωλήσεις έναντι 2.2% και 6.423 πωλήσεις το προηγούμενο έτος. Το Picanto ήταν πλέον το Νο 1 μοντέλο στην κατηγορία του, πετυχαίνοντας το 50.6% επί των συνολικών πωλήσεων της Kia, με 4.584 μονάδες. 

Στην μικρομεσαία κατηγορία η Kia είχε για πρώτη φορά μια καλή παρουσία στην χώρα μας με το C'eed. Το νέο μοντέλο ήταν πιο κοντά στα ευρωπαϊκά αισθητικά πρότυπα και αποτέλεσε ένα βήμα μπροστά για την κορεάτικη εταιρεία. Ξεφεύγοντας από τις χαμηλές έως μέτριες επιδόσεις των Shuma, Rio και Cerato, που είχαν προηγηθεί, πέτυχε 4.030 πωλήσεις το 2008. Είναι πάντως αξιοσημείωτο το γεγονός πως, παρά την επέκταση της γκάμας της και την εξέλιξη των προϊόντων της, η Kia έως σήμερα δεν έχει βρεθεί ποτέ ανάμεσα στις δέκα πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην Ελλάδα. Κατά την δεκαετία του 2000 η υψηλότερη θέση που κατέκτησε ήταν η 14η, το 2005 και το 2007. Στην συνέχεια, η καλύτερη της επίδοση ήταν το 2012, που βρέθηκε στην 13η θέση. Το 2020 ήταν 16η στην γενική κατάταξη, με ποσοστό 3.0% και 2.410 πωλήσεις. Tα πιο επιτυχημένα της μοντέλα πέρσι, ήταν τα Kia Stonic και Picanto. Βέβαια, διαθέτει πλέον στην γκάμα της υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα, όπως τα Niro Hybrid & E-Niro, το XCeed Hybrid και το E-Soul. 







 


  

Β.Α
Έρευνα & αρχείο: Hellenic Motor History © (2021)
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου