Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2022

Η αγορά αυτοκινήτου στην Νορβηγία. Ολοκληρωτική στροφή στην ηλεκτροκίνηση.

 


To 2021 οι πωλήσεις των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων στην Νορβηγία, ανήλθαν στις 176.276 μονάδες (+24.7%). Η επίδοση αυτή αποτελεί ρεκόρ 35ετίας για την αγορά αυτοκινήτου εκεί, αλλά το ενδιαφέρον στοιχείο βρίσκεται αλλού.

Πλέον έχουμε μπει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, όμως οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται ακόμα στα πρώτα στάδια της νέας τάσης στην αυτοκίνηση. Οι κυβερνήσεις πολλών ευρωπαϊκών κρατών έχουν ορίσει το 2030 ως το έτος που θα γραφτούν οι τίτλοι τέλους για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα καινούργια αυτοκίνητα. Μεταξύ αυτών και η ελληνική κυβέρνηση, στην περίπτωση της οποίας ο στόχος αυτός μοιάζει να είναι υπερβολικά φιλόδοξος! 

Στην Νορβηγία δεν φαίνεται να έχουν ανάλογα θέματα. Το 2020 οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά) κάλυψαν το 54.3% επί του συνόλου ενώ τα υβριδικά ένα επιπλέον 29.1%, δηλαδή συνολικά το 83.4% της αγοράς. Το 2021 το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε στο 64.5%, με 113.751 μονάδες. Τα υβριδικά παρουσίασαν μικρή πτώση με μερίδιο 27.2% και 47.946 μονάδες, η πλειοψηφία των οποίων στην κατηγορία των επαναφορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων. Αυτό σημαίνει ότι το 2021 την αγορά αυτοκινήτου στην Νορβηγία κάλυψαν σε ποσοστό 91.7% αυτοκίνητα μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων! Τα αμιγώς βενζινοκίνητα αυτοκίνητα περιορίστηκαν στο 4.2% για το σύνολο της χρονιάς, ενώ τα πετρελαιοκίνητα στο 4.0%. 

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η Νορβηγία αποτελεί αυτή τη στιγμή την ευρωπαϊκή αγορά με την μεγαλύτερη δυναμική στο θέμα της ηλεκτροκίνησης. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι περισσότεροι Νορβηγοί οδηγούν πλέον ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έως τα τέλη του 2020 κυκλοφορούσαν στην Νορβηγία 340.002 ηλεκτρικά αυτοκίνητα (+30.4%) και 272.144 υβριδικά (επαναφορτιζόμενα ή μη). Παράλληλα κυκλοφορούσαν 951.745 αμιγώς βενζινοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα και 1.259.233 με κινητήρα diesel. Κατά συνέπεια και η Νορβηγία βρίσκεται ακόμα σε μεταβατική περίοδο, όμως φαίνεται να έχει επιταχύνει την διαδικασία. Άλλωστε η κυβέρνηση ευνοεί την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με την απαλλαγή τους από τον Φ.Π.Α, που για τα συμβατικά αυτοκίνητα ανέρχεται στο 25%. Επιπλέον τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης φορολογούνται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων (CO2 & NOx). Αυτό καθιστά τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα με υψηλότερες εκπομπές ρύπων ιδιαίτερα ακριβά. Τα παραπάνω δεν αγγίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αν και υπάρχουν προτάσεις ώστε να ισχύει κανονικά ο Φ.Π.Α για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας πάνω από 600.000 Κορόνες Νορβηγίας (περίπου €60.000). Πάντως οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν τα τελευταία χρόνια μια σειρά από διευκολύνσεις, όπως η δυνατότητα χρήσης των ειδικών λωρίδων για τα λεωφορεία, μειωμένες χρεώσεις σε διόδια και parking και χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας. Ορισμένα από τα κίνητρα ενδέχεται να περιοριστούν ή να καταργηθούν στο μέλλον, όμως ο στόχος που έχει τεθεί  για την πώληση αποκλειστικά αυτοκινήτων με μηδενικούς ρύπους έως το 2025, φαίνεται πως θα επιτευχθεί πριν εκπνεύσει η διορία. 


Volkswagen ID.4


Είναι ευνόητο πως το 2021 στην Νορβηγία πρωταγωνίστησαν οι εταιρείες με σαφή προσανατολισμό στην ηλεκτροκίνηση. Στην κορυφή βρέθηκε η Tesla με μερίδιο 11.6% και 20.397 μονάδες, έναντι 6.2% και 8.737 μονάδες το 2020 (+113.5%). Στην 2η θέση ήρθε η Volkswagen η οποία είχε σημαντικές απώλειες. Το 2020 ήταν η Νο 1 εταιρεία στην Νορβηγία με μερίδιο 13.6% και 19.273 πωλήσεις, όμως την χρονιά που πέρασε αρκέστηκε στο 9.6% και 16.926 πωλήσεις (-12.2%). Άνοδο κατά 22.7% παρουσίασε η Toyota, που κατέκτησε την 3η θέση με 15.807 πωλήσεις έναντι 12.882 το 2020, όμως το ποσοστό της ανήλθε στο 9.0% από 9.1%. Δημοφιλέστερο μοντέλο το 2021 ήταν το Tesla Model 3 με 12.058 πωλήσεις  Στην 2η θέση ήταν το Toyota RAV4 με 8.928 πωλήσεις και στην 3η το Volkswagen ID.4 με 8.645 πωλήσεις. 

Η Νορβηγία αφήνει πίσω τους κινητήρες εσωτερικής καύσης με ταχείς ρυθμούς. Με τα καινούργια αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας να κατέχουν ένα μικρό ποσοστό της αγοράς το 2021, είναι μάλλον ασφαλές να προβλέψουμε ότι το 2022 θα εξαφανιστούν εντελώς ως επιλογή μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών. Είναι ενδεικτικό πως τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις καινούργιων επιβατικών στην Νορβηγία ανήλθαν σε 20.657 μονάδες, με τα 13.803 να είναι ηλεκτρικά και τα 5.358 υβριδικά. Οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα βενζίνης ήταν μόλις 686 μονάδες και αυτές των diesel μόλις 720 μονάδες. 




To Toyota RAV4 ήταν το 2ο σε πωλήσεις μοντέλο στην Νορβηγία το 2021. Η απλή υβριδική έκδοση κοστίζει από 443.200 ΝΟΚ (περίπου €44.380) ενώ στην έκδοση Plug-in Hybrid η τιμή του ξεκινάει από 559.600 ΝΟΚ (περίπου €56.000). 
[Τιμές από toyota.no]


 

 

 




Β.Α
Hellenic Motor History © (2022)
Στοιχεία πωλήσεων: BIL & OFV
Στοιχεία κυκλοφορούντων αυτοκινήτων: SSB (Norway) 
Με πληροφορίες από BIL & elbil.no


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου