To Mαρόκο αποτελεί έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό, με την τουριστική βιομηχανία έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς στην οικονομία της χώρας. Σταυροδρόμι πολιτισμών, με αραβικές και ευρωπαϊκές επιρροές, βρίσκεται στα βόρεια της Αφρικανικής ηπείρου με ακτογραμμή που εκτείνεται από τον Ατλαντικό Ωκεανό έως την Μεσόγειο. Πρωτεύουσα είναι η Rabat όμως η μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη είναι η Casablanca, το όνομα της οποίας είναι ο τίτλος σε μια από τις πιο θρυλικές κινηματογραφικές ταινίες του Hollywood. Όμως τι ενδιαφέρον μπορεί να έχει μια μουσουλμανική χώρα της Αφρικής, όσον αφορά το αυτοκίνητο;
Ανεξάρτητα από τα αξιοθέατα που προσφέρει στον επισκέπτη, το Μαρόκο είναι μια χώρα με αρκετά καλό επίπεδο υποδομών και ικανοποιητικούς δείκτες ανάπτυξης. Με πληθυσμό περίπου 37 εκατομμύρια κατοίκους, αυτή την στιγμή είναι η πέμπτη μεγαλύτερη σε μέγεθος οικονομία στην Αφρική, βάσει του δείκτη ΑΕΠ. Όμως κατέχει πλέον ηγετική θέση στην παραγωγή αυτοκινήτων, μαζί με την Νότιο Αφρική, και είναι μια από τις ελάχιστες χώρες στην Αφρική που η αγορά αυτοκινήτου παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης. Tα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μαρόκο δεν αφορούν αποκλειστικά την εσωτερική κατανάλωση. Αντίθετα, το 80% της παραγωγής καλύπτει εξαγωγές στην Ευρώπη, με κύριους προορισμούς την Γαλλία, την Ισπανία, την Γερμανία και την Ιταλία. Εξαγωγές γίνονται επίσης στην Τουρκία και την Μέση Ανατολή. Η γεωγραφική θέση της χώρας και η εγγύτητα της με τις Ευρωπαϊκές αγορές αποτελεί σίγουρα ένα πλεονέκτημα. Η βιομηχανία αυτοκινήτου στο Μαρόκο απασχολεί 220.000 εργαζόμενους, οι περισσότεροι από τους οποίους εργάζονται για λογαριασμό 250 προμηθευτών.
Στην εγχώρια αγορά κυριαρχεί ο όμιλος Renault, που διαθέτει μονάδα παραγωγής στην Casablanca, καθώς και το Renault-Nissan Tangier Plant που εγκαινιάστηκε το 2012 και κατασκευάζει μοντέλα της θυγατρικής Dacia. Μονάδα παραγωγής στην Casablanca διαθέτει και ο όμιλος PSA (Peugeot-Citroen), ενώ το 2019 εγκαινίασε ακόμα μια μονάδα στην πόλη Kenitra, για την παραγωγή του Peugeot 208. Tην ίδια χρονιά οι εξαγωγές αυτοκινήτων ανήλθαν συνολικά στα €8.5 δισεκατομμύρια. Σημαντική ώθηση στον εξαγωγικό προσανατολισμό της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας, έδωσε το Tanger Med Port, που άνοιξε το 2007 και ήταν εκείνη την εποχή το μεγαλύτερο λιμάνι στην Αφρική. Αργότερα έγινε επέκταση με την δημιουργία νέου terminal. Σημαντικός παράγοντας είναι και το χαμηλό εργατικό κόστος, σημαντικά χαμηλότερο και απο χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
Το 2007 οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στο Μαρόκο, ξεπέρασαν τις 100.000 μονάδες για πρώτη φορά. Το 2018 η αγορά πέτυχε την καλύτερη επίδοση έως σήμερα, με 177.359 επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα. Αποκλειστικά τα επιβατικά αυτοκίνητα ανήλθαν στις 163.074 μονάδες (+5.1%) και η Dacia κατέκτησε την κορυφή με ποσοστό 29.5% και 48.163 πωλήσεις. Την επόμενη χρονιά σημειώθηκε μικρή πτώση, με συνολικά 165.918 επιβατικά & ελαφρά φορτηγά (-6.5%), όμως το 2020 η πανδημία οδήγησε σε σημαντική υποχώρηση με 133.308 μονάδες (-19.7%). H αγορά ανέκτησε γρήγορα το χαμένος έδαφος, εφόσον το 2021 οι πωλήσεις ανήλθαν στις 175.360 μονάδες, με τα επιβατικά αυτοκίνητα στις 154.123 μονάδες. Η επίδοση αυτή ήταν βελτιωμένη σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα, όμως η αγορά αυτοκινήτου στο Μαρόκο μπορεί να αναπτύξει επιπλέον δυναμική. Άλλωστε τα ποσοστά κατοχής αυτοκινήτου βρίσκονται πολύ πίσω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, αν και έχει σημειωθεί σημαντική βελτίωση τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, η αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κινείται σε υψηλά επίπεδα, υπερβαίνοντας τις 600.000 μονάδες το 2019, πριν υποχωρήσει στις 433.000 λόγω Covid το 2020.
Η Dacia επικράτησε και το 2021 με μερίδιο αγοράς 28.6% και 44.029 καινούργια αυτοκίνητα, ενώ η Renault ακολούθησε με 20.386 μονάδες και το 13.2% της αγοράς. Η Peugeot βρέθηκε στην τρίτη θέση με το 7.9% και 12.230 μονάδες, ελάχιστα μπροστά από την Hyundai (7.8%). Τα SUV ήταν η δημοφιλέστερη κατηγορία, με το 31.4% της αγοράς το 2021, και τα μικρά αυτοκίνητα πόλης ήταν στην δεύτερη θέση των προτιμήσεων, με ποσοστό 26.3%. Σε αντίθεση με τις τάσεις που επικρατούν στην Ευρώπη, στο Μαρόκο κυριαρχούν τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, σε ποσοστά άνω το 90%. Στόχος είναι η πλήρης ευθυγράμμιση της αγοράς στα αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα Euro 6b, στο προσεχές μέλλον. Όμως το Μαρόκο έχει να διανύσει μεγάλη απόσταση σχετικά με τα αυτοκίνητα πολύ χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Το 2018 τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάλυψαν μόλις το 0.6% της αγοράς, με 1.140 μονάδες, ενώ το 2019 το ποσοστό τους ανήλθε στο 0.9% με 1.417 μονάδες. Δεν αποκλείεται στο μέλλον να υπάρξουν επενδύσεις για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ήδη το 2017 η κινέζικη BYD είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την δημιουργία ανάλογης μονάδας στην χώρα, όμως η γεωγραφική της θέση μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα ελκυστική και για άλλους κατασκευαστές στο μέλλον. Μια τέτοια εξέλιξη θα επιταχύνει την μετάβαση της αγοράς στην "πράσινη" αυτοκίνηση. Όμως ακόμα και αν το Μαρόκο βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο, είναι θετικό το γεγονός πως υπάρχει κινητικότητα από τους αρμόδιους φορείς για μια πιο "καθαρή" προσέγγιση στο θέμα του αυτοκινήτου.
To Βασίλειο του Μαρόκου, έχει δεχθεί έντονες γαλλικές επιρροές στο παρελθόν ενώ η γαλλική γλώσσα χρησιμοποιείται ευρέως παράλληλα με τα αραβικά και τα βερβερικά. Σήμερα οι γαλλικοί όμιλοι Renault και PSA έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις στην χώρα, καθιστώντας το Μαρόκο την μεγαλύτερη αυτοκινητοπαραγωγό χώρα στην Αφρική, μαζί με την Νότια Αφρική. Ο όμιλος Renault συγκεκριμένα ηγείται της αγοράς και η Dacia κυριαρχεί με τα χαμηλού κόστους μοντέλα της (ένα Sandero Streetway στοιχίζει από 118.500 MAD ή περίπου €11.200).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου