Σάββατο 11 Ιουνίου 2022

Παλιές ελληνικές διαφημίσεις αυτοκινήτων από μάρκες που δεν υπάρχουν σήμερα (μέρος 1ο)


Από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισης του αυτοκινήτου έως σήμερα, έχουν υπάρξει δεκάδες εταιρείες που δραστηριοποιήθηκαν στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αρκετές από αυτές εξαφανίστηκαν στην πορεία του χρόνου, άλλες σχετικά σύντομα και άλλες μετά από μακροχρόνια παρουσία, με σημαντική συμβολή στην τεχνολογική και σχεδιαστική εξέλιξη του αυτοκινήτου. Κάποιες γνώρισαν μέρες δόξας και άφησαν το όνομα τους χαραγμένο με ανεξίτηλα γράμματα στην ιστορία της αυτοκίνησης ενώ άλλες πέρασαν και έφυγαν αθόρυβα, αποτελώντας μια ξεχασμένη ιστορία στις μέρες μας (ή εντελώς άγνωστη). Πολλές από τις φίρμες που δεν υπάρχουν σήμερα, είχαν παρουσία και στην Ελλάδα. Δεν είναι λοιπόν περίεργο το γεγονός πως ορισμένες ήταν γνωστές και δημοφιλείς στους Έλληνες οδηγούς. Έχει γίνει εδώ σχετική αναφορά παλιότερα σε τέτοιες εταιρείες με αφιερώματα για την πορεία τους στην εγχώρια αγορά αλλά και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν στην εισαγωγή και πώλησή των αυτοκινήτων τους. 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θα γίνει παρουσίαση σε φίρμες του παρελθόντος, μέσα από σπάνιες ελληνικές διαφημιστικές καταχωρήσεις. 



Διαφήμιση του 1925 για τα γερμανικά αυτοκίνητα NAG. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1901 και σταμάτησε την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων το 1934. Η έδρα της ήταν στο Βερολίνο. Η παραπάνω καταχώρηση είναι ένα από τα ελάχιστα στοιχεία που έχουν βρεθεί για την παρουσία της φίρμας στην Ελλάδα. Βέβαια η ονομασία δεν εξαφανίστηκε, εφόσον τα επόμενα χρόνια υπήρχαν στην αγορά τα φορτηγά και λεωφορεία Büssing-NAG, την αντιπροσωπεία των οποίων είχε ο Τάκης Κορωναίος. To όνομα NAG αποσύρθηκε μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.



H Austro Daimler ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 1899 και το πρώτο της όχημα ήταν έτοιμο τον Μάιο του 1900. Το 1902 την εταιρεία ανέλαβε ο Paul Daimler, γιός του Gottlieb Daimler, ενώ το 1906 o Ferdinand Porsche διορίστηκε ως τεχνικός διευθυντής της εταιρείας. H εικονιζόμενη καταχώρηση είναι από τον Σεπτέμβριο του 1923 και είναι η μοναδική της Austro Daimler που έχει εντοπιστεί στην χώρα μας. Ο προσανατολισμός της φίρμας στην κατασκευή αυτοκινήτων πολυτελείας επιδείνωσε την θέση της ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, στις αρχές της δεκαετίας του '30. Το 1934 συγχωνεύτηκε με την Steyr, σχηματίζοντας την Steyr-Daimler-Puch. 

 

H DeSoto παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 1928 από τον Walter P. Chrysler, ως μια φίρμα μέσου κόστους στον όμιλό του. Στην Ελλάδα έκανε την εμφάνισή της τον Μάρτιο του 1929, με αντιπρόσωπο τον Γεώργιο Κλωναρίδη. Η αποδοχή των αυτοκινήτων DeSoto στην χώρα μας ήταν θετική και σημείωσαν αρκετή επιτυχία την περίοδο του μεσοπολέμου. Η διαφήμιση επάνω είναι η πρώτη καταχώρηση της φίρμας στην Ελλάδα (3/1929). Σύντομα, το 1930, την αντιπροσωπεία ανέλαβε η "Εταιρεία Αυτοκινήτων Βουτσαράς". Τα DeSoto συνέχισαν να έχουν παρουσία στην ελληνική αγορά και μεταπολεμικά μέσα από διάφορες εισαγωγικές επιχειρήσεις, κυρίως ως ταξί κατά την δεκαετία του '50. H ύφεση του 1958 είχε ως αποτέλεσμα την πτώση στις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στις Η.Π.Α και ιδιαίτερα στην κατηγορία μέσου κόστους. Αυτό ζημίωσε σημαντικά την DeSoto, η οποία στην συνέχεια δεν μπορούσε να ανακάμψει σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό, ενώ ακόμα και η τιμολογιακή πολιτική μεταξύ των εταιρειών του ομίλου Chrysler δεν βοήθησε την φίρμα. Στις 30 Νοεμβρίου 1960 η Chrysler σταμάτησε την παραγωγή των αυτοκινήτων DeSoto, λίγο μετά την παρουσίαση του μοντέλου για το 1961. Τα DeSoto σε καμία περίπτωση δεν ήταν τα δημοφιλέστερα αμερικάνικα αυτοκίνητα στην Ελλάδα, όμως έδωσαν το στίγμα τους στους ελληνικούς δρόμους. Η καταχώρηση που ακολουθεί είναι από τον Ιούνιο του 1957, για το μοντέλο με την εντυπωσιακή σχεδίαση που ακολούθησε ο όμιλος Chrysler εκείνη την χρονιά. 



Ακόμα μια αμερικάνικη εταιρεία με ικανοποιητική παρουσία στην Ελλάδα ήταν η Nash. Ιδρύθηκε το 1916 και κατά την διάρκεια του μεσοπολέμου την αντιπροσωπεία είχε ο Γεώργιος Λαζάνης, με έδρα αρχικά στην οδό Πατησίων και αργότερα στην Λεωφ. Αλεξάνδρας. Η επιχείρηση του ήταν μια από τις πιο δραστήριες στον χώρο του αυτοκινήτου εκείνη την περίοδο. Το 1937 δημιουργήθηκε η Nash-Kelvinator Corporation, μετά την συγχώνευση με την γνωστή εταιρεία ηλεκτρικών ειδών. To 1954 η Nash-Kelvinator συγχωνεύτηκε με την Hudson Motor Car Company, δημιουργώντας την American Motors Corporation (AMC), η οποία εξαγοράστηκε το 1987 από τον όμιλο Chrysler και αποσύρθηκε από την αγορά. Η μοναδική φίρμα που επιβίωσε από την εξαγορά ήταν η Jeep, που ανήκε στον όμιλο της AMC από το 1970. Η American Motors Corporation διέθετε επίσημη παρουσία στην χώρα μας την για ένα διάστημα κατά την δεκαετία του '70. Στην ελληνική αγορά δεν υπήρχε χώρος για τα επιβατικά μοντέλα της εταιρείας, όμως αυτά ήταν διαθέσιμα (τουλάχιστον κατόπιν παραγγελίας). Αντιπροσωπεία ήταν η "Atlantic Motors Co", με έδρα στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης 263 και έφερνε στην Ελλάδα τα θρυλικά Jeep CJ7, τα οποία προωθούσε κυρίως για επαγγελματική και αγροτική χρήση. 

Ειδικότερα για τις αμερικάνικες εταιρείες, υπήρξαν αρκετές που αποσύρθηκαν από την αγορά πριν ή μετά τον πόλεμο (π.χ Studebaker). Όμως ακόμα και όσες επιβίωσαν, σταδιακά εξαφανίστηκαν από την ελληνική αγορά, εφόσον έως τα τέλη της δεκαετίας του '60 τα αμερικάνικα αυτοκίνητα είχαν γίνει πραγματικά ασύμφορα ακόμα και για τους επαγγελματίες του χώρου (ταξί/αγοραία).


Η ονομασία Auto Union μπορεί να μην λέει κάτι σήμερα, όμως η ιστορία της πάει πολύ πίσω και αποτελεί κομμάτι της Audi. H εταιρεία προέκυψε τo 1932 από την συγχώνευση των Audi, DKW, Horch και Wanderer. Oι τέσσερις αυτές φίρμες διατήρησαν ξεχωριστή γκάμα μοντέλων, από προσιτά μικρού κυβισμού έως μεγάλα αυτοκίνητα πολυτελείας. Η πιο γνωστή και πιο διαδεδομένη στην Ελλάδα κατά την δεκαετία του '30 ήταν η DKW, με αρκετά έντονη προώθηση των αυτοκινήτων της. Η εικονιζόμενη καταχώρηση είναι από τον Μάρτιο του 1938. Τα DKW παρέμειναν δημοφιλή και μετά τον πόλεμο, με τα κλασικά δίχρονα μοντέλα της. Η ονομασία Auto Union συνέχισε να χρησιμοποιείται και κατά την δεκαετία του '50, παρά το γεγονός ότι η Wanderer είχε σταματήσει την παραγωγή αυτοκινήτων, η Horch είχε περάσει στον έλεγχο των σοβιετικών μετά τον πόλεμο όπως και το εργοστάσιο της Audi στο Zwickau, οπότε και ξεκίνησε η παραγωγή του IFA, της ανατολικής εκδοχής των DKW. Για την εξέλιξη της πορείας της DKW στην Ελλάδα μέχρι την απόσυρση του ονόματος από την αγορά και την επαναφορά του ονόματος Audi, έχει γίνει παλιότερα αναφορά εδώ

Μπορεί τα παραπάνω να είναι πολύ μακρινά, εφόσον μας χωρίζουν πολλές δεκαετίες από τότε, υπήρξαν όμως και αυτοκίνητα του πιο πρόσφατου παρελθόντος από φίρμες που γνώρισαν επιτυχία στην Ελλάδα και αποτελούσαν γνώριμη εικόνα έως και την δεκαετία του '90. Μερικές από αυτές ήταν βρετανικές και χαρακτηριστικό δείγμα αποτελούσε η Austin. Όπως οι περισσότερες βρετανικές φίρμες, η Austin διέθετε ένα ισχυρό δίκτυο πώλησης στην χώρα μας και ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες εταιρείες εμπορικά στην εγχώρια αγορά την δεκαετία του '60, με ικανοποιητικές επιδόσεις και την δεκαετία του '70. To ίδιο ίσχυε και για την αντίστοιχη Morris. Παρακάτω καταχώρηση για έναν από τους κύριους εκπροσώπους της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας των 70s, του Austin Allegro (Ιούνιος 1975).



Η γαλλική Simca ήταν ακόμα μια φίρμα που είχε επιτυχημένη παρουσία στην ελληνική αγορά, με αποκορύφωμα το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70. Η Simca στην χώρα μας μοιραζόταν το ίδιο δίκτυο με την Fiat έως τις αρχές της δεκαετίας του '60. Άλλωστε η εταιρεία είχε ξεκινήσει σαν κατασκευαστής των ιταλικών αυτοκινήτων στην Γαλλία, στα μέσα της δεκαετίας του '30. Από τα τέλη της δεκαετίας του '50 ξεκίνησαν οι δεσμοί με την αμερικάνικη Chrysler, η οποία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '70 διέθετε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών, δημιουργώντας την Chrysler Europe. Επισήμως η ονομασία τους ήταν πλέον Simca-Chrysler και είχε προστεθεί το σήμα της αμερικάνικης εταιρείας. Το 1967 η φίρμα παρουσίασε το μικρομεσαίο "1100", με μπροστινή κίνηση και hatchback αμάξωμα, το πρώτο hatchback μαζικής παραγωγής στην κατηγορία. Η καταχώρηση που ακολουθεί, είναι από τον Απρίλιο του 1969. Αντιπροσωπεία ήταν η  "ΑΚΜΙΣ" Α.Ε, με έδρα στην Λεωφ. Συγγρού 100. 




 

B.A
Έρευνα:& αρχείο © Hellenic Motor History (2022)



Το φωτογραφίκο υλικό είναι αποτέλεσμα έρευνας του Hellenic Motors History και δημοσιεύεται αποκλειστικά εδώ.Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του συνόλου ή μέρους του παρόντος, χωρίς την άδεια του γράφοντα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου