Η Γερμανία
αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίες την μεγαλύτερη και πιο ανταγωνιστική αγορά
αυτοκινήτου στην Ευρώπη. Παράλληλα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κατέχει σημαντική
θέση σε πολλές χώρες διεθνώς. Ειδικότερα στις κατηγορίες κύρους, τα γερμανικά
αυτοκίνητα κυριαρχούν για πολλά χρόνια, πρωταγωνιστώντας ακόμα και στις δύσκολες αγορές της Αμερικής και της Ιαπωνίας.
Η κατάκτηση των ξένων αγορών ξεκίνησε για τους Γερμανούς από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, με βασικό "όπλο" το Volkswagen. Είναι γνωστό ότι η Γερμανία ήταν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στις Η.Π.Α έως τις αρχές της δεκαετίας του '70 (τότε Δυτική Γερμανία). Για παράδειγμα, το 1965 οι εισαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων στην Αμερική ανήλθαν σε 376.950 μονάδες, ενώ στην δευτέρη θέση ήταν οι Βρετανοί με μόλις 66.565 μονάδες. Το 1968 οι εξαγωγές των Made in W. Germany επιβατικών αυτοκινήτων στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού έφτασαν στις 707.972 μονάδες, που αντιστοιχούσαν στο 43.7% των συνολικών εισαγωγών αυτοκινήτων στις Η.Π.Α εκείνη την χρονιά. Αργότερα, την πρώτη θέση κατέκτησαν οι ιάπωνες, όμως τα γερμανικά αυτοκίνητα παρέμειναν τα δημοφιλέστερα μεταξύ των ευρωπαίων κατασκευαστών.
Φυσικά η φήμη τους εξαπλώθηκε γρήγορα και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ενώ σήμερα η Νο 1 σε πωλήσεις εταιρεία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο είναι η Volkswagen (μερίδιο 10.8% και 1.274.137 μονάδες το 2021). Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι τρεις πρώτες σε πωλήσεις εταιρείες στην Βρετανία πέρσι ήταν γερμανικές (VW, Audi, BMW), εκτοπίζοντας από την κορυφή την Ford, μια φίρμα που είναι "βρετανική" στην συνείδηση των Άγγλων και περέμενε πρώτη σε πωλήσεις για πάνω από τέσσερις δεκαετίες.
Όταν λοιπόν παίζουν τόσο δυνατά σε ξένα γήπεδα, τι γίνεται στο... "εντός έδρας" παιχνίδι; Τι ελπίδες έχουν οι υπόλοιποι σε μια απαιτητική αγορά αυτοκινήτου όπως η γερμανική, ίσως την πιο απαιτιτητική αγορά της Ευρώπης;
Eίναι φυσικό πως στην Γερμανία τα αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής κυριαρχούν. Την δεκαετία του '60, η σαφής επικράτηση των εγχώριων αυτοκινήτων ήταν έντονο φαινόμενο σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με δική τους αυτοκινητοβιομηχανία, οι οποίες άλλωστε διέθεταν και τις μεγαλύτερες αγορές στην Γηραιά Ήπειρο. Εκείνη την περίοδο o "σκαραβαίος" έκανε θράυση στην Γερμανία με υψηλά ποσοστά επί σειρά ετών. Σημαντικό μερίδιο κατείχαν επίσης μοντέλα όπως τα Opel Rekord & Kadett και τα μεσαία και μεγάλα Ford Taunus. Yπήρξαν όμως και μοντέλα ξένων κατασκευαστών που προσέλκυσαν σημαντικό ποσοστό αγοραστών και κατάφεραν να πάνε κόντρα στο γερμανικό κατεστημένο. Η Fiat και η Renault ήταν οι δύο ξένες εταιρείες που συγκέντρωναν περισσότερο την προτίμηση των Γερμανών, ήταν όμως η Renault εκείνη που με το R4 πέτυχε για πρώτη φορά τόσο υψηλές πωλήσεις για εισαγόμενο μοντέλο. Η επιτυχία του ήταν τέτοια που ακολούθησε σταθερά ανοδική πορεία, ενώ το 1967 οι πωλήσεις του σημείωσαν μεγάλη αύξηση, υπερβαίνοντας τις 44.000 μονάδες. Ήδη ήταν μέσα στα δέκα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Δ. Γερμανίας, ενώ το 1970 πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων για εισαγόμενο αυτοκίνητο, με 84.890 μονάδες. Οι συνολικές πωλήσεις της Renault εκείνη την χρονιά ανήλθαν σε 147.508 μονάδες, που την κατέταξαν στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης. Η Fiat ήταν η δεύτερη σε πωλήσεις ξένη εταιρεία με 128.781 μονάδες και ήταν έβδομη στην γενική κατάταξη, θέση που διατήρησε έως το 1974. Όμως φαίνεται πως οι Γερμανοί έδειχναν γενικότερα μια προτίμηση στα γαλλικά αυτοκίνητα, εφόσον από τους υπόλοιπους ξένους κατασκευαστές, οφέλη κατά την δεκαετία του '70 είχε η Simca-Chrysler, η Citroen και η Peugeot. Παράλληλα, η Renault ήταν σταθερά η Νο 1 ξένη φίρμα και το R4 παρέμεινε το δημοφιλέστερο μοντέλο εισαγωγής στην Δ. Γερμανία έως και το 1980! Το 1981 την θέση του πήρε, με μικρό προβάδισμα, το R5. Το 1982 την κορυφή στους ξένους κατασκευαστές κατέκτησε η Fiat, με 93.299 πωλήσεις, έναντι 83.668 της Renault. Οι Ιταλοί απλώς στάθηκαν τυχεροί από την σημαντική υποχώρηση των πωλήσεων της Renault, εφόσον οι πωλήσεις της Fiat ήταν ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα με την πρoηγούμενη χρονιά. Όμως το δημοφιλέστερο μοντέλο συνέχισε να έχει τα σήματα του γαλλικού εργοστασίου, με το Renault 9 να ξεπερνάει με σχετικά μικρή διαφορά το επιτυχημένο Fiat Ritmo.
Μεταξύ των ξένων κατασκευαστών, η Fiat παρέμεινε στην κορυφή της γερμανικής αγοράς έως τα τέλη της δεκαετίας του '80. Χαρακτηριστική ήταν η αύξηση στα ποσοστά των ιαπωνικών αυτοκινήτων εκείνη την περίοδο. Από το 1980 οι ιαπωνικές εταιρείες κατάφεραν να πετύχουν την είσοδό τους στην πρώτη δεκάδα της γενικής κατάταξης, αρχικά οι Nissan και Toyota. To 1982 το ίδιο πέτυχε και η Mazda, που βρέθηκε στην δέκατη θέση, ενώ το 1983 ήρθε ένατη σε συνολικές πωλήσεις και διέθετε το πιο επιτυχημένο εισαγόμενο μοντέλο στην Δ. Γερμανία, το Mazda 626.
Tο μεσαίο οικογενειακό της Mazda συνέχισε την επιτυχημένη πορεία του και την επόμενη χρονιά, όμως αναγκάστηκε να παραδώσει τη θέση του στο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς"! H Fiat είχε στο ενεργητικό της αρκετά δημοφιλή μοντέλα στην γερμανική αγορά. όπως τα "127", "128" και Ritmo, όμως ποτέ δεν είχε κατακτήσει την κορυφή στα εισαγόμενα. Αυτό άλλαξε το 1984 με το Fiat Uno, που προηγήθηκε των εισαγόμενων ανταγωνιστών του, με 36.719 πωλήσεις (18ο στην γενική κατάταξη). Την περίοδο 1985-1986 το best seller μοντέλο εισαγωγής ήταν το Peugeot 205, χάρη στο οποίο η Peugeot πέτυχε μεγάλη αύξηση των συνολικών της πωλήσεων εκείνη την διετία. Το 1987 το Fiat Uno επέστρεψε ως το δημοφιλέστερο εισαγόμενο, ενώ το 1988 την σκυτάλη πήρε η νεότερη γενιά του Mazda 626, που παρέμεινε πρώτο και το επόμενο έτος. Το 1988 η Renault βρέθηκε για πρώτη φορά εκτός της πρώτης δεκάδας, τερματίζοντας στην ενδέκατη θέση, Επανήλθε όμως το 1989, που τερμάτησε 8η σε πωλήσεις. H γαλλική εταιρεία έκανε δυναμική επιστροφή το 1990, διαθέτοντας το best seller μοντέλο εισαγωγής για πρώτη φορά από το 1982! Το Renault 19 πέτυχε μια αξιόλογη επίδοση, με 52.674 μονάδες και ήρθε στην 16η θέση της συνολικής κατάταξης. Όμως το 1991 έσπασε το ρεκόρ πωλήσεων για εισαγόμενο μοντέλο, με 97.262 μονάδες. Ήταν η χρονιά που η αγορά αυτοκινήτου σημείωσε αύξηση +36.8%, μετά την ενοποίηση της Γερμανίας, με συνολικά 4.158.674 ταξινομήσεις! Το 1992 το Renault 19 συνέχισε την εξαιρετική του πορεία, με τις πωλήσεις του ξανά σε υψηλά επίπεδα, με 97.086 μονάδες και πλέον στην 11η θέση στην κατάταξης της γερμανικής αγοράς. Διατήρησε τον τίτλο του δημοφιλέστερου εισαγόμενου μοντέλου έως το 1994, καθιστώντας το ως ένα από τα πλέον επιτυχημένα αυτοκίνητα ξένου κατασκευαστή στην Γερμανία.
Το 1994 οι Γερμανοί επιφύλαξαν θερμή υποδοχή στο νέο supermini των Fiat και το 1995 το Punto ήρθε πρώτο στα εισαγόμενα, με 60.197 πωλήσεις. Το 1996, αν και πέτυχε αντίστοιχο αριθμό πωλήσεων, αρκέστηκε στην δεύτερη θέση. Μετά από ένα μικρό διάλλειμα, το 1996 η Renault επανήλθε δυναμικά, συτή την φορά με το Renault Megane ως το πλέον επιτυχημένο ξένο μοντέλο στην Γερμανία. Από το 1997 έως το 1999 αυτόν τον τίτλο κατείχε το Renault Twingo, που σημαίνει πως για όλη την δεκαετία του '90 το αγαπημενο ξένο αυτοκίνητο των Γερμανών ήταν Renault, με εξαίρεση το 1995!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου