Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022

VW - Kosmocar δεκαετία '70. Κοσμογονία νέων μοντέλων χωρίς κοσμοσυρροή νέων πελατών.





 

Το 1970 η Volkswagen βασιζόταν σε μεγάλο ποσοστό στην επιτυχία του "σκαραβαίου". Στην Δ. Γερμανία ήταν ακόμα το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο, κατέχοντας το 15.6% της αγοράς. Στις Η.Π.Α συνέχιζε ακάθεκτο την επιτυχημένη πορεία του, ουσιαστικά χωρίς αντίπαλο στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Στην Ελλάδα o "σκαραβαίος" εξακολουθούσε να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, ενώ η παρουσία της Volkswagen ήταν έντονη στους ελληνικούς δρόμους, κατέχοντας την τέταρτη θέση στα κυκλοφορούντα επιβατικά αυτοκίνητα. Μέχρι τα τέλη του 1970 ο αριθμός τους έφτανε τις 22.327 μονάδες, πίσω μόνο από τις Opel, Ford και Fiat. Η επιτυχία του συνεχίστηκε τα αμέσως επόμενα χρόνια, όμως ήταν πλέον φανερό ότι το θρυλικό μοντέλο ανήκε σε άλλες εποχές, που είχαν περάσει ανεπιστρεπτί. Επιπλέον, τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας δεν μπορούσαν να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις της. Η παρουσίαση του VW K70 που είχε εξελίξει η NSU, δεν συγκίνησε ούτε τους Γερμανούς, παρά το γεγονός ότι ήταν ένα σύγχρονο σχεδιαστικά αυτοκίνητο με τον κινητήρα τοποθετημένο εμπρός και την μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς. 

Στις αρχές του 1971 η "Kosmocar" Α.Ε είχε αναλάβει την επίσημη κεντρική αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Ελλάδα, στην θέση της "Αδελφοί Πανά & Σια" Ο.Ε. Η έδρα της "Kosmocar" βρισκόταν επί της οδού Πατησίων 67. Την ίδια εποχή την αντιπροσωπεία Βορ. Ελλάδος είχε η "ΕΤΕΑ", ενώ η γερμανική εταιρεία ήταν ακόμα στις πρώτες θέσεις των πωλήσεων της ελληνικής αγοράς. Μέχρι το 1973 οι επιδόσεις της παρέμεναν σε ικανοποιητικά επίπεδα, όμως ήταν φανερό πως ο "σκαραβαίος" είχε εξαντλήσει την δυναμική του. Όμως αν μπορούμε να πούμε ότι στην μικρή ελληνική αγορά η πορεία της ήταν σε γενικές γραμμές στάσιμη, στην Γερμανία το φαινόμενο της φθίνουσας πορείας ήταν έντονο, με συνεχείς απώλειες την περίοδο από το 1971 έως το 1973, οπότε έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα για όλη την δεκαετία του '70. Η ανάγκη για μια νέα σειρά σύγχρονων μοντέλων ήταν επιτακτική και η γερμανική εταιρεία δεν άργησε να ανταποκριθεί ώστε να βγει από την δύσκολη θέση που βρισκόταν. Μια νέα εποχή ξεκινούσε με μοντέλα όπως το Passat, το Scirocco και, φυσικά, το Golf. Νέα σχεδιαστική φιλοσοφία δια χειρός Giorgetto Giugiaro και σύγχρονες μηχανολογικές λύσεις, με λίγη βοήθεια από την Audi, η οποία βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Volkswagen. Μέχρι τα τέλη του 1975 η "Kosmocar" είχε στις εκθέσεις της μια πλήρη σειρά νέων μοντέλων, που σε τίποτε δεν θύμιζαν το πρόσφατο παρελθόν. Η πρώτη παρτίδα από Volkswagen Golf έφτασε στην χώρα μας μέσα στο πρώτο 15θήμερο Φεβρουαρίου 1975, για επίδειξη στο δίκτυο αντιπροσώπων της εταιρείας. Ακολούθησε έντονη διαφημιστική προώθηση του μοντέλου, το οποίο έθεσε νέα πρότυπα στην κατηγορία του σε όλη την Ευρώπη. O βασικός κινητήρας του Golf ήταν στα 1.100 cc, που το κατέταξε στην πολύ δημοφιλή κλάση των 8 φορ. ίππων. Επιπλέον, τον Δεκέμβριο του 1975 ξεκίνησε στην χώρα μας η προώθηση του μικρότερου Polo, που η Volkswagen είχε "δανειστεί" από την Audi (το Audi 50 κυκλοφορούσε ήδη στην χώρα μας εκείνη την εποχή). Έτσι, η γερμανική φίρμα κάλυψε το κενό στην ανερχόμενη, τότε, κατηγορία των supermini. 




Mε αυτά τα δεδομένα θα ήταν ίσως αναμενόμενο πως η Volkswagen θα διέγραφε μια δυναμική πορεία το αμέσως επόμενο διάστημα στην Ελλάδα. Άλλωστε τα μηνύματα από άλλες ευρωπαϊκές αγορές ήταν αισιόδοξα. Αν και σε απόλυτους αριθμούς υπήρξε μια αύξηση των πωλήσεων την περίοδο 1975-1977, πάντως η απόσταση που χώριζε την Volkswagen από τους βασικούς ανταγωνιστές της ήταν μεγάλη και το ποσοστό της απλώς ικανοποιητικό. To 1978 κυκλοφόρησαν τα ανανεωμένα Passat και Scirocco, με βασικούς κινητήρες στα 1.300 & 1.100 cc αντίστοιχα, ενώ τον Σεπτέμβριο του 1977 είχε παρουσιαστεί στην χώρα μας το VW Derby, δηλαδή η sedan εκδοχή του Polo. Όμως, το '78 οι πωλήσεις της όχι μόνο δεν παρουσίασαν άνοδο αλλά σημείωσαν πτώση -5.3%, με το ποσοστό της στο 2.4% από 3.1% που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Η επίδοση αυτή την έριξε στην 13η θέση της γενικής κατάταξης, από την 10η που κατείχε το '77. Eκείνη την περίοδο η "Kosmocar" χρησιμοποιούσε στις καταχωρήσεις της το σλόγκαν "πρόκληση για σύγκριση", όμως φαίνεται πως δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Η υποχώρηση της Volkswagen σημειώθηκε σε μια χρονιά που η αγορά αυτοκινήτου είχε αύξηση 21% και παρά το γεγονός ότι η Kosmocar είχε "παγώσει" τις τιμές των μοντέλων της για το μεγαλύτερο διάστημα του έτους. Το 1979 υπήρξε επιπλέον μείωση στις πωλήσεις της (-9.4%), που όμως ήταν αναπόφευκτη εξαιτίας του σοκ που υπέστη η αγορά αυτοκινήτου από τα νέα φορολογικά μέτρα της κυβέρνησης, τον Ιούλιο. Αν και το μερίδιο της Volkswagen ανήλθε στο 2.9%, έχασε ακόμα μια θέση στην γενική κατάταξη, τερματίζοντας 14η για το σύνολο του 1979. 

Παρά το δυνατό όνομα που είχε "χτίσει" η Volkswagen στην χώρα μας την δεκαετία του '60, η νέα γενιά μοντέλων φαίνεται πως δεν στάθηκε ικανή να την επαναφέρει στην πρώτη γραμμή της εγχώριας αγοράς. Μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν για τα αίτια. Θα μπορούσε να ευθύνεται η σχεδιαστική φιλοσοφία που ακολούθησε η φίρμα, με έμφαση στα hatchback αμαξώματα, σε μια εποχή που η μεγάλη μερίδα των Ελλήνων αγοραστών προτιμούσε τις "κλασικές" sedan προτάσεις. Και όμως, η Simca-Chrysler που ακολουθούσε την ίδια λογική εκείνη την περίοδο, είχε πολύ καλύτερες επιδόσεις στην χώρα μας. Άλλωστε στην κρίσιμη κατηγορία των μικρομεσαίων μοντέλων, διέθετε το hatchback "1100", που είχε κυκλοφορήσει αρκετά χρόνια πριν κάνει την εμφάνισή του το Golf. Σημαντική παράμετρος είναι και η τιμολογιακή πολιτική της εκάστοτε αντιπροσωπείας. Είναι γεγονός ότι υπήρχαν πιο προσιτές λύσεις στα μικρομεσαία οικογενειακά από το Golf. Toν Οκτώριο του 1976 ένα VW Golf 1.1 L στοίχιζε 277.256 δραχμές, όταν ένα Opel Kadett 1.2 στοίχιζε 250.000 δρχ και ένα 4θυρο Toyota Corolla 1200 "μόλις" 247.000 δρχ. (τιμές από το περιοδικό 4Τροχοί). Πιο δελεαστικά "πακέτα" έβρισκε κανείς και στην μεγαλύτερη κατηγορία. Τον Μάιο του 1978 ένα VW Passat 1.3 στοίχιζε 445.800 δρχ, ενώ η τιμή του δημοφιλούς Ford Cortina 1.3 L ήταν στις 425.000 δρχ και το Simca 1307 S ήταν διαθέσιμο στην τιμή-"ευκαιρία" των 391.000 δραχμών! 

Ενώ λοιπόν η Volkswagen έκανε την μετάβαση στην νέα εποχή με μια αξιόλογη σειρά μοντέλων, στην Ελλάδα δεν διήνυσε την καλύτερή της περίοδο κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '70. Φυσικά, αργά αλλά σταθερά, η φήμη του Golf εδραιώθηκε και στην χώρα μας και η Volkswagen έγινε σταδιακά πιο ανταγωνιστική, ενώ σε βάθος χρόνου πέτυχε να κερδίσει μια θέση στους πρωταγωνιστές της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, μέσα από το δίκτυο της "Kosmocar" A.E.

Στο παρακάτω πίνακα εικονίζονται τα ποσοστά της Volkswagen απέναντι σε βασικούς παίκτες της ελληνικής αγοράς. Η επιλογή των εταιρειών είναι ενδεικτική, με βασικό κριτήριο την ύπαρξη μοντέλων ευθέως ανταγωνιστικών σε αυτά της VW, τουλάχιστον στις βασικές κατηγορίες. Να σημειωθεί πως από τους μεγάλους κατασκευαστές μαζικής παραγωγής, μόνο η Renault βρισκόταν (ελαφρώς) χαμηλότερα το 1978. 

Ποσοστά της VW έναντι του ανταγωνισμού στην Ελλάδα 1978-1979

Έτος

Volkswagen

Opel

Ford

Simca

Datsun

1978

2.4%

12.1%

9.3%

3.7%

6.1%

1979

2.9%

9.4%

9.2%

4.1%

6.2%


 
1979









B.A
Φωτογραφίες: αρχείο Hellenic Motor History © 2022
Στοιχεία πωλήσεων: ΣΕΑΑ
Στοιχεία Κυκλοφορούντων επιβατικών: ΕΛΣΤΑΤ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου